DAF kirjoitti:
Tuota,
kyllähän ne patsaat kaadettiin jo Hrustsevin destalinisaation kaudella, samoin rehabilitointi alkoi. Totta on toki se, että stalinismi on elänyt näihin päiviin asti, muttei nyt sentään Jeltsinin aikaan saakka odotettu esimerkiksi ulkoisten tuntomerkkien romautukseen. Stalinin suosio on sinänsä ollut yllättävän vakaa niin neuvostojohtajien kuin Jeltsininkin kaudella, siinä en ole nähnyt erityistä nousua itse.
Tavallaan olet oikeassa ja se mitä kirjoitin meni eräällä tapaa huti ammunnaksi. Mielestäni tämä Hrutsevin kauden destalinisaatio ja rehabilitointi jäi puolitiehensä koska osa Stalinin kauden johtohenkilöistä ja vaikuttajista (kuten Hrutsev itse) pysytteli edelleen vallassa eli he eivät välttämättä kyenneet olemaan rehellisiä itselleen tässä työssä.
Stalinin patsaat taidettiin tosiaan kuitenkin kaataa pääsääntöisesti tuona aikana pieniä poikkeuksia lukuunottamatta, olet siis oikeassa, sen sijaan monien muiden Stalinin kauden merkkihenkilöiden tai tyranniaan vaikuttaneiden vähäisempien henkilöiden patsaat kokivat kohtalonsa vasta Jeltsinin kauden myötä, milloin vasta lopullinen Stalinin kauden hirmutöiden tarkastelu oli alkamassa - itse en pidä Hrutsevin kauden työtä loppuun vietynä vaan vajavaiseksi jääneenä koska kunnian palauttaminen ei korvaa yksin niitä inhimillisiä menetyksiä joita kansa koki.
Mielestäni Jeltsinin kauden alussa tapahtunut ilmapiirin lopullinen lämpeneminen oli johtaa kokonaisvaltaiseen historian uudelleen käsittelyyn ja likatahrojen puhdistamiseen - niitä oli paljon jäljellä Hrutsevin aikaan saannoksista huolimatta, eikä Gorbatshovkaan saanut tällä saralla niin paljon aikaan kuin moni odotti (voi olla, että olen missannut nyt jotain) - mutta Jeltsinin kauden sekalainen loppu ja sittemmin Putinin kausi on tuonut Stalinin entistä vankemmin mukaan kuvioihin lyhyen hiljaisemman kauden jälkeen, näin itse asian tulkitsen.
Voi olla, että asiassa hämää se, että hetken vapauden huumassa äänekäs joukko peitti taakseen Stalinin kannattajien suuren mutta hiljaisen joukon, mutta mielestäni nyt on nähtävissä myös sitä, että Stalin kerää uusia kannattajia nuoremmankin väen keskuudessa mikä mielestäni tarkoittaa sitä, että Stalinin suosio on nousemassa uudempaan kukoistukseen vaisuhkon kauden jälkeen. Tarkoitan nimenomaan kansan keskuudessa tapahtuvaa Stalinin ihannoinnin nousua.
vlad.