Sarja herättää ajattelemaan: olisiko edes mahdollista, että jostakin "täydellisestä joukkuepelaajasta" voisi tulla vastaavaa keulakuvaa yhdelle liigalle ja yhdelle urheilumerkille sekä itse asiassa koko lajille?
Lisäksi sarja kuvaa mielestäni hienosti sitä prosessia, jolla tuon suuriegoisen supertähden ympärille saatiin rakennettua voittava joukkue. Joukkueen rakennus ja valmennus myös ryhmäpsykologiselta kannalta lähentelivät tuon ajan Bullsissa kyllä neroutta.
Niin, tämänhän voisi myös nähdä niin että Jordan oli liiaa hyvä pelaaja lajissaan ja joukkueessaan. Sitähän vitutti suorastaan kun muut eivät pystyneet suorittamaan hänen mielestään riittävällä tasolla, eivätkä treenanneet yhtä tosissaan kuin hän. Ei ihme että heitti sitä noin 50 pistettä useasti ja piti vitsinä jos viimeisten sekunttien kuvio päätyi jotenkin muuten kuin että pallo hänelle.
Tässä dokkarissa ihan hyvin tuodaan Jordanin persoonaa esiin, toistakin näkökulmaa kun haastatellaan laajalla skaalalla vastustajia kuten Isiah Thomasiakin.
Yleisesti dokkareissa itseä häiritsee henkilökultin luominen päätähden ympärille, varsinkin jos itse et ole ennestään päähenkilön suurin kannattaja tai et tiedä hänestä juuri mitään. Nyt saan varmaan vihat niskaan kun en ole suuri jalkapallon suurkuluttaja, toki seuraan isoja matseja ja kisoja. Katsoin täälläkin vinkatun Bobby Robson -dokkarin Netflixistä, siinä paistoi kyllä henkilökultti mun silmään, kaikki vaan ylistää ja kun yrität objektiivisesti katsoa asiaa niin aika vaikeaa se on tälläisen suhteellisen lyhyen dokkarin kautta.
Pari kertaa jo oltiin menemässä astetta syvemmälle kun kerrottiin että Bobby muutti kaiken toi uusia asioita valmentamiseen, mutta ei sitten kerrottu että mitä. Tai se mitä kerrottiin ja mitä itse aistin tuosta ja toki olen jonkun verran herraa seurannut niin toi inhimillisyyden ja ihmistuntemuksen valmentamiseen sen raa'an ammattitaidon lisäksi.
Tähän olen tömännyt lähiaikoina todella monessa valmentajaan ja miksei yritysmaailmaankin kertovassa tarinassa, ne uraauurtavat johtajat mitkä nostetaan jalustalle ovat näitä jotka alkoi ottamaan niin sanotusti ihmisen tasolla asiat hoitoon eikä huudellut enää norsuluutornista vain ohjeita. Jääkiekko tuntee näitä uuden sukupolven valmentajia myös paljon.