Dee Snider
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Jatkoaika Cancer Fighters
NetFlixin omasta tuotannosta nostaisin esiin uutusleffa Siege of Jadotvillen. Kertoo joukosta irlantilaisia YK-joukkoja 60-luvun Kongossa. Hyvä, laadukas ja viihteellinen sotaelokuva.
Minä olen vasta nyt ottanut tämän Netflixin ja onhan tuo nyt aika siistiä. Olen jäänyt koukkuun.
Katselin kaksi Netflixin omatuotanto-leffaa, Jadotville ja 6 Days. Tositapahtumiin perustavat leffat ylitti kaikki odotukset. Varsinkin Jadotville jos joku, olisi ansainnut teatterilevityksen. Pätkii jonkun Dunkirkin satanolla. Loistavaa näyttelijätyötä kautta linjan, pelon ja epävarmuuden kyllästämä tunnelma on käsinkosketeltava. Kivenkova luutnantti Carey tuo mieleen Sam Elliottin orgastisen upean sotilasmestari Plumleyn. Mutta Jamie Dornan suorastaan häikäisee komendantti Pat Quinlanin roolissa, joka joutuu tekemättömään paikkaan kevysti varustetun ja kokemattoman porukkansa kanssa. Tärkeissä sivuosissa esim. Mikael Persbrandt ja Mark Strong tekevät myös vakuuttavaa duunia. Todella hieno kunnianosoitus irkkusotilaille, jotka lopulta saivat myös ansaitsemansa arvostuksen. Tämä leffa on myös vähän kuin Jadotvillen oikea taistelukin. Lakaistu maton alle. 10/10
6 Days kertoo 1980 Lontoossa tapahtuneesta panttivankidraamasta Iranin suurlähetystössä. Tässä tositapahtuma-kertomuksessa päästään aika hyvin sisään myös hyökkääjiin ja siihen, että kuinka yllytetyt ja epävarmat idealistit eivät olekaan kylmiä tappokoneita, joilla on kaikki suunnitelmat selviä. Mark Strong poliisien neuvottelija Max Vernonina tekee tässäkin timanttisen roolisuorituksen. Verenvuodatusta halutaan välttää loppuun asti, vaikka Rautarouva vaatii rynnäkköä all guns blazing-tyyliin. Lisäksi keskitytään SAS:n erikoisjoukon toimintaan draaman aikana. Ei tästäkään voi oikeastaan kuin kympin antaa.
Hieno juttu, että Netflix rahoittaa tällaisia tositapahtumiin perustuvia ja historiallisia elokuvia. 10/10 tästä toiminnasta.