Netflix Suomi

• 1 124 281
  • 3 689

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Lapua 1976 oli tullut myös Netflixiin, olihan koskettava elokuva vaikka turhaakin rakkaushömppää mukana mutta lopun tunnelma vangitsee hyvin silti.

Saa elokuvasäätiö hävetä kun eivät tätä leffaa tukeneet. Talkoovoimin Kurkimäki ja kumppanit saivat maaliin.

Kulttuuriteko syntyperäisen pohjalaisen silmin.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saa elokuvasäätiö hävetä kun eivät tätä leffaa tukeneet. Talkoovoimin Kurkimäki ja kumppanit saivat maaliin.

Kulttuuriteko syntyperäisen pohjalaisen silmin.

Joo ja kyllähän tuo vähän näkyi räjähdyksessä ja rauniokohtauksissa että tehty mitä pystytty, mutta tunnelmalla sitten saatu vähän paikattua näyttävyyttä.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jep, tulipa nyt katselluksi. Kuulin sen räjähdyksen aamulla bussipysäkillä ja koulussa mukava ja pidetty luokanopettajamme sitten itki tunnilla, se itku jäi pienen pojan mieleen, ei niinkään itse onnettomuus. Ihan hyvä suoritushan tuo on noilla karun niukoilla resursseilla. Murre on osin täysin oikeaa (ilmeisesti paikallisia rooleissa?) ja sitten osin aivan menettelevää, "tarvi" on sana jota Lapualla 70-luvulla ei todellakaan käytetty, Björkman käytti sitä toistuvasti vaikka muuten puhui murretta jne. Mutta jos olisi ollut rahaa niin noista aineksista olisi voinut tulla todella onnistunut suoritus. Jos nyt ei ajattele koko Titanic-konseptia, romanssin ymppäämistä katastrofiin.

edit: Heikki Kinnunen saa kyllä lyhyessä roolissaan tosi toimivan rytmin ja kadenssin puheeseensa, ammattilainen

Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jep, tulipa nyt katselluksi. Kuulin sen räjähdyksen aamulla bussipysäkillä ja koulussa mukava ja pidetty luokanopettajamme sitten itki tunnilla, se itku jäi pienen pojan mieleen, ei niinkään itse onnettomuus

Mitenkään tarkemmin erittelemättä kuuleman mukaan meidänkin kotitalossa ikkunat tuolloin helisi, itse taisin pinnasängyssä unia vedellä.

Kyllä tuo räjähdys on asia mistä Lapua on aina tunnettu ja kavereiden vanhempia tuolla meni. Yksi kohtuuhyvä urheilukaveri pääsi yhteen lehtikuvaan kun oli isänsä kanssa pikkupoikana äitinsä arkulla. Tuo on itsellä vieläkin verkkokalvolla. Tosin vähän asiasta sen syvemmin mun nuoruudessani puhuttiin. Oli kova ja arka paikka vähän kaikille. Ohjaajan isoveli oli sitten parempikin kaveri teini-iässä.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Oli kova ja arka paikka vähän kaikille.
Varmasti, ei niihin aikoihin paljon panostettu trauman käsittelyyn. Oltiin siis naapurikunnassa Nurmossa vaikka Lapuan rajan lähellä niin se tapahtuma ei sillä tavoin koskettanut henkilökohtaisesti. Serkut asuivat Ruhan suunnassa, eivät suoraan menettäneet ketään vaikka tunsivatkin ikätovereita ja muita, jotka sitten menettivät. Jälkeenpäin jutellessa on selkeästi ollut iso juttu heille.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Lapua on vähän omanlaisensa paikka vielä nykypäivänäkin. Ollut Suomen historiassa näkyvä kaikenlaisissa vaiheissa. Omassa sukupiirissäni on tullut tutuksi se sikäläinen, ehkä lähinnä körttiläinen tapa, että kun kirkolta tuodaan vainaja hautuumaalle ja aletaan kantaa arkkua kohti hautaa niin haudalta alkaa kaikua Lapuan taisteluvirsi: Minä vaivainen olen mato matkamies maan... S'on vaan komiaa.

Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Lapua on vähän omanlaisensa paikka vielä nykypäivänäkin. Ollut Suomen historiassa näkyvä kaikenlaisissa vaiheissa. Omassa sukupiirissäni on tullut tutuksi se sikäläinen, ehkä lähinnä körttiläinen tapa, että kun kirkolta tuodaan vainaja hautuumaalle ja aletaan kantaa arkkua kohti hautaa niin haudalta alkaa kaikua Lapuan taisteluvirsi: Minä vaivainen olen mato matkamies maan... S'on vaan komiaa.

En tiedä onko muualla perinnettä että kun vainajaa viedään talvihautaan saattueessa niin kaikki vastaan tulevat pysähtyvät saattueen ajaksi. Mopopojatkin ja kypärä lähtee päästä. Kunnioitus äidinmaidossa tiettyihin asioihin. Toki on sitten niitä negatiivisiakin asioita.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En tiedä onko muualla perinnettä että kun vainajaa viedään talvihautaan saattueessa niin kaikki vastaan tulevat pysähtyvät saattueen ajaksi. Mopopojatkin ja kypärä lähtee päästä. Kunnioitus äidinmaidossa tiettyihin asioihin. Toki on sitten niitä negatiivisiakin asioita.
Enpä usko että juurikaan Etelä-Pohjanmaan ja Lapuan ulkopuolella. Nurmossa tuo perinne oli voimissaan takavuosina, mutta ei taida enää toimia.

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Keskiviikkona ilmestyvää Zodiac -dokkaria odotan kyllä innolla. Toki olen tietoinen tämän uuden epäillyn nimestä, jonka oletan tähän uuteen dokkariinkin liittyvän. Joka tapauksessa mielenkiinnolla odotan kaikkea todistusaineistoa, jota on lihaksi luiden ympärille onnistuttu keräämään.

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Keskiviikkona ilmestyvää Zodiac -dokkaria odotan kyllä innolla. Toki olen tietoinen tämän uuden epäillyn nimestä, jonka oletan tähän uuteen dokkariinkin liittyvän. Joka tapauksessa mielenkiinnolla odotan kaikkea todistusaineistoa, jota on lihaksi luiden ympärille onnistuttu keräämään.
Nyt kun katsoin trailerin ja dokkarin kuvauksen, niin taidetaan sittenkin keskittyä tuossa Arthur Leigh Alleniin pääasiassa. Vahva epäilty toki aina ollutkin.

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Jep, tulipa nyt katselluksi. Kuulin sen räjähdyksen aamulla bussipysäkillä ja koulussa mukava ja pidetty luokanopettajamme sitten itki tunnilla, se itku jäi pienen pojan mieleen, ei niinkään itse onnettomuus. Ihan hyvä suoritushan tuo on noilla karun niukoilla resursseilla. Murre on osin täysin oikeaa (ilmeisesti paikallisia rooleissa?) ja sitten osin aivan menettelevää, "tarvi" on sana jota Lapualla 70-luvulla ei todellakaan käytetty, Björkman käytti sitä toistuvasti vaikka muuten puhui murretta jne. Mutta jos olisi ollut rahaa niin noista aineksista olisi voinut tulla todella onnistunut suoritus. Jos nyt ei ajattele koko Titanic-konseptia, romanssin ymppäämistä katastrofiin.

edit: Heikki Kinnunen saa kyllä lyhyessä roolissaan tosi toimivan rytmin ja kadenssin puheeseensa, ammattilainen
Mä olen tätä vähän vältellyt vielä, mutta josko näiden kommenttien perusteella uskaltaisi katsoa. Murre on ollut aika hankala pala monessa leffassa. HP on toki kotikylältä Ilmajoelta tuttu veijari ja sen puoleen ei jännitä. Mielenkiintoinen tuo "tarvi" sana poiminta. Toki murre vaihtuu jonkin verran kun lähdetään Ilmajoelta Nurmon kautta Laupualle. Kaikissa näissä lapsuudessa tullut pyörittyä.

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Onko kukaan vielä ehtinyt tarkistaa Zodiac dokkarin?

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kukaan vielä ehtinyt tarkistaa Zodiac dokkarin?
Eipä siinä mitään sellaista ollut, mitä ei Fincherin elokuvassa olisi jo aikaisemmin kerrottu. Elokuva taitaa olla jopa pidempi kestoltaan, joten hyvin kattavasti on tämä aihe siinä käsitelty. Kyllähän tuon dokkarin katsoi, mutta ei minusta antanut mitään uutta tietoa.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Netflix sarjojen suhteen onkin ollut vähemmällä viime aikoina. Eilen pähkäilin kumpaan tartun ensiksi, Territoryyn vai Lincoln Lawyeriin. Territoryllä lähdin ja ensimmäisen jakson perusteella sellainen köyhän miehen Yellowstone. Hienot maisemat mutta hieman kliseinen juonikuvio paljon sarjoja kuluttaneelle. Silti Netflixin tarjonnassa puitteiltaan aika harvinaista herkkua.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy