Netflix Suomi

  • 1 095 300
  • 3 648

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eikös tähän ollut se syynä että EU:n määräysten mukaan suoratoiston sisällöstä täytyy olla tietty osa maan omaa tuotantoa?

Enpäs ole tätä seurannut. Mutta sitten varmaan jäädään odottelemaan, onko Suomesta tulossa Netflixiin Valentin Vaalaa, Vääpeli Körmyjä vai Turhapurot.
 

A Siente

Jäsen
The Serpent katsoin yhden jakson ja oli jotenkin tylsä ja puuduttavaa katsoa. Aihe on kiinnostava ja kaikki tositapahtumiin perustuva kiinnostaa. Tuo yhen jakson katsominen oli vain jotenkin tuskaa. Ehkä tälle pitää antaa mahdollisuus ja katsoa loppuun.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
The Serpent katsoin yhden jakson ja oli jotenkin tylsä ja puuduttavaa katsoa. Aihe on kiinnostava ja kaikki tositapahtumiin perustuva kiinnostaa. Tuo yhen jakson katsominen oli vain jotenkin tuskaa. Ehkä tälle pitää antaa mahdollisuus ja katsoa loppuun.
Suosittelen. Koko Charles Sobrhaj'n tarina on niin uskomaton että aika käsittämätöntä etten ollut äijästä kuullutkaan ennen tätä sarjaa.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt on kova superherosarja flixsissä. Jupiters Legacy. Eka jakso takana ja vakuutti kyllä. Marvelit on katsottu Disneylta, eikä tämä kovinkaan häpeä tässä genressä.
 

Kheldaur

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Leijonat, (Saipa).
Nainen ikkunassa. Melko turhanpäiväinen ja surkea Takaikkuna-kopio. Samalla juonella tehtyä elokuvaa jos haluaa, niin Hitchcockin Takaikkuna on aivan helvetin paljon parempi kaikilla tavoilla.
 

Buster

Jäsen
Kyllähän tuon Nainen ikkunassa -filmin katsoi, vaikka hämmentävän tavalliseksi se lopulta kutistui. Järkyttävä määrä talenttia kameran edessä; Amy Adams, Gary Oldman, Julianne Moore, Jennifer Jason Leigh, Wyatt Russell, Brian Tyree Henry ja vielä Anthony Mackie, eikä Fred Hechingerinkään ura ole huonosti alkanut. Hämmentävää vielä siihen nähden, miten moni noista oli niin mitättömässä roolissa lopputuotoksessa. Piti oikein katsoa leffan jälkeen, että mitä tälle on tapahtunut tarkalleen, koska lopputuloksen perusteella ongelmia on ollut.

Odotin tätä Fox 2000 -studion elokuvaa jonkinlaisella innolla pari vuotta sitten ja sitten se vain katosi mielestä. Pohjana vielä tuollainen roskamainen NY Timesin bestsellerlistan ykköskirja, peräsimessä Joe Wright ja Amy Adams päärooliin. Filmin piti alunperin tulla ulos Yhdysvalloissa lokakuun 4. 2019, josta oli aikomus Gone Girlin hengessä lähteä niittämään palkintoja aina Oscareihin saakka. Elokuvasta spekuloitiin erityisesti Amy Adamsille mahdollisuutta viimein napata ensimmäinen Oscar-voittonsa.

Kuvaukset päättyivät lokakuun lopussa 2018. Sitten vedettiin ensimmäinen koenäytös tavallisille tallaajille ja vastaanotto ei ollut hyvä. Yleisö oli kovin hämmentynyt, että mitä elokuvassa oikein lopulta tapahtui. Tämän jälkeen tuottaja Scott Rudin otti elokuvan ohjat itselleen ja palkkasi yhden Hollywoodin suosituimmista käsikirjoitusfiksaajista, Tony Gilroyn, käsikirjoittamaan melko isoja uusintakuvauksia (joidenkin raporttien mukaan Gilroy olisi myös ohjannut nämä kuvaukset, mutta se ei tainnut pitää paikkaansa). Kaiken tämän vaivan ja rahanpolton jälkeen uudessa koenäytöksessä koeyleisön vastaanotto elokuvalle oli aika lailla sama. Joe Wrightin mukaan yleisö piti joitakin kohtia juonesta liian epäselvinä, joten uusintakuvauksissa oli keskitytty selventämään näitä asioita.

Varmaankin juuri noiden uudelleenkuvausten aikoihin, tai juuri niiden päätyttyä, maaliskuussa 2019, Disney osti Foxin alajaostoineen ja kuten tavallista tällaisten omistajavaihdosten kohdalla, aiemman johdon liikkeelle panemat lemmikkiprojektit eivät uutta johtoa yleensä kiinnosta. Ilmeisesti Disney kuitenkin päätti yrittää vielä ja tehdä edelleen lisää pikkuviilauksia viiden uusintakuvauspäivän merkeissä. Näillä pyrittiin selventämään elokuvan kolmatta näytöstä ja leffaa myllerrettiin vielä muiltakin osin leikkaushuoneessa. Tämän vuoksi julkaisua lykättiin jälleen, uusi päivä oli toukokuun 15. 2020.

Elokuvan alunperin liikkeelle panneen Fox 2000 studion pomo Elizabeth Gabler sai jatkaa tuon Disneyfuusion jälkeen vielä nimellisesti virassaan elokuvan tuotannon päättymiseen saakka, jonka jälkeen Disney hävitti koko keskikalliita indie-elokuvia tuottaneen studion (valitin joku 1,5 vuotta sitten, että keskikalliit elokuvat ovat sukupuutossa) ja kaikki saivat lähteä 1-2 vuoden palkan sisältävällä eropaketilla. Kiitos tuosta keskikalliiden elokuvien sukupuutosta kuuluu osin kyynisten bisnesjohtajien vetämille jättimäisille mediakonglomeraateille, osaksi vain "tapahtuma-elokuvissa" käyvälle yleisölle, jonka seikkailunhalun ja muun elokuvanälän tyydyttämiseen riittää Netflix ja muu streaming. Bisnesjohtajat taas tuijottavat edelleen vain lipputuloja (ja erittäin korostetusti vielä avausviikon tuloja) päättäessään, millaisille leffoille näytetään vihreää valoa. Ehkä kuitenkin syyttäisin vähän enemmän studiopomoja ja heidän uskoaan, nimittäin voiko mikään elokuva nykypäivänä todellisesti menestyä isosti lippuluukuilla ilman studioiden uskoa ja sen tuomaa tukea markkinointimielessä, eli sitä 5-20 miljoonaa mainoksiin. Se ei toki takaa mitään, mutta ei ilman studion markkinointitukea nykypäivänä taida enää pärjätäkään. Kenttä on kasvanut niin isoksi kotimediankin osalta, kun on eri toistopalvelut omine sisältöineen, että streamingissäkään sitä toista elämää ei hyväkään elokuva välttämättä enää löydä.

Takaisin Naiseen ikkunassa palatakseni, elokuvan käsikirjoittanut Pulitzer-voittanut näytelmäkirjailija Tracy Letts on jo avannut haastattelussa, että kirjan adaptoiminen elokuvaksi oli vaikeampaa kuin hän oli aluksi kuvitellut - kyseessä oli myös elokuvassa Adamsin terapeuttia näyttelevän Lettsin (myös John Ford elokuvassa Ford v Ferrari) ensimmäinen adaptaatio toisen henkilön työstä. Työtä vaikeutti suuresti työskentely studioympäristössä, jossa lukuisat tuottajat ja ohjaaja olivat tiiviisti läsnä muistilappuineen. Lopulta hän kuitenkin sai kirjoitettua kässärin, johon kaikki olivat tyytyväisiä. He kuvasivat elokuvan, johon kaikki olivat tyytyväisiä. Helvetti pääsi irti vasta, kun elokuva näytettiin koeyleisölle New Jerseyssä. Lettsin mukaan he tekivät juuri sellaisen elokuvan kuin oli alunperin tarkoituskin, mutta yleisöllä on omat odotuksensa siitä, miten trilleri toimii.

Elokuvan ympärillä velloneet vaikeudet eivät loppuneet suinkaan tähän. Alkuperäisen kirjan (julkaistiin 2018) kirjoittanut A.J. Finn on kirja-alalla työskennelleen Daniel Malloryn kynänimi, jota syytettiin helmikuussa 2019 New Yorkerissa (linkki) toistuvasta valehtelusta edistääkseen uraansa ja saadakseen mahdollisuuksia. Lisäksi esikoiskirjan sanotaan kopioineen avainelementtejä Sigourney Weaverin vuoden 1995 elokuvasta Copycat, jossa Weaver näytteli agorafobiasta kärsivää psykologia. Tätä sitten oltaisiin yritelty peittää viemällä huomio jo kirjan sisältämiin viittauksiin Hitchcockin Taka-ikkunasta. Kaksi viikkoa tuon edellisen artikkelin jälkeen New Yorker julkaisi seuraavan jutun, jossa käsiteltiin samankaltaisuuksia Sarah A. Denzilin vuoden 2016 kirjan, Saving April, kanssa. Näiden juttujen jälkeen kirjakustantamo HarperCollins sanoi pysyvänsä Malloryn takana ja julkaisevansa hänen toisen kirjansa. Ainakaan vielä tuota toista kirjaa ei ole näkynyt.

Sitten iski vielä koronapandemia ja 17. marraskuuta 2020 ilmoitettiin elokuvan julkkarin siirtyvän hamaan tulevaisuuteen - toivottavasti se saataisiin ulos teattereihin loppuvuodesta 2020. Viime kesänä sitten ilmaantui huhuja, että Netflix olisi kiinnostunut elokuvasta ja elokuun 3. 2020 se ilmoitti hankkineensa elokuvan, sekä julkaisevansa sen 2021 alkupuolella. Lopulta elokuva saatiin 14.5.2021 julkaistuksi, vain pari vuotta alkuperäisen julkkarin jälkeen.

Mutta siinäkään ei ollut vielä kaikki. Huhtikuussa 2021 elokuvan tuottajaa, Scott Rubinia kohtaan julkaistiin The Hollywood Reporterin paljastusjuttu, jossa yksityiskohtaisesti perattiin läpi hänen vuosikymmeniä jatkunut tyrannimainen käytös alaisiaan kohtaan. Rudin on sittemmin kommentoinut vetäytyvänsä viihdealalta. Eli yksi luku lisää vaikeiden tuotantojen pitkään listaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kuten leffaketjuun kirjoitin, on leffakässäristä poistettu nettikeskustelut, joita pääosa Anna Fox käy terapianettisivustolla. Sillä hän auttaa erilaisia traumoista kärsiviä ihmisiä ja saa samalla vertaistukea. Keskustelut on nimimerkkien takana ja niillä on selkeä yhteys reaalimaailman juoneen ja tapahtumiin. Leffassa näitä siis ei ole, ja toki se on hyvä ratkasu. Jo "puhelut" kuolleen perheen kanssa on leffassa vaikeita toteuttaa, joskin oli aika hyvin tehty tuo osa.


ite tykkäsin leffasta, siitä oli saatu tiiviimpi kuin kirjasta. Tosin kuten toisaalla jo epäilin, onnistuuko yleisön päästä jyvälle "syyllisestä" ilman noita nettikeskusteluja?

Myöskään nuo ulosmenemiset ja niiden tuottama kauhu päähenkilölle ei oikein tule esiin leffassa.. jälleen kerrontamuodon haaste vs. kirja
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä johtuuko koronasta sitten kuinka paljon mutta tuntuu että Netflixin tarjonta heikentynyt kokoajan, vaikka kuinka yrittää mennä myös esim. eurooppalaisiin, meksiko, ym.. maiden ohjelmistoon niin aina vaan tuntuu isompia pohjanoterauksia tulemaan ja mitä sitten koittaa katsoa niin jää 2-3 jakson sisällä kesken. Sitten kun vähänkään mielenkiintoisempi ohjelma jota sattuu sen kauden katsomaan niin seuraavat kaudet tuntuu semmoisilta jotka on käsikirjoitettu parissa päivässä vain sen takia että pitänyt toinen kausi tehdä.
 

Buster

Jäsen
En tiedä johtuuko koronasta sitten kuinka paljon mutta tuntuu että Netflixin tarjonta heikentynyt kokoajan, vaikka kuinka yrittää mennä myös esim. eurooppalaisiin, meksiko, ym.. maiden ohjelmistoon niin aina vaan tuntuu isompia pohjanoterauksia tulemaan ja mitä sitten koittaa katsoa niin jää 2-3 jakson sisällä kesken. Sitten kun vähänkään mielenkiintoisempi ohjelma jota sattuu sen kauden katsomaan niin seuraavat kaudet tuntuu semmoisilta jotka on käsikirjoitettu parissa päivässä vain sen takia että pitänyt toinen kausi tehdä.
Varmasti on painetta lisätä uutta tuoretta sisältöä. Ei sillä, etteikö laadukasta vanhaa sisältöä varmasti halutessa löytyisi.

Yleisesti näin korona-aikana kuvaukset ovat kalliimpia (miljoonissa liikkuvat lisäkustannukset), pidempiä ja kuvauspaikan järjestelyt ovat monimutkaiset. Esimerkiksi uvausten avainhenkilöstö testataan kolmesti viikossa ja jokaisella on oma iPad, josta seuraavat kuvauskameran näkymää, koska enää ei saa kaikki kokoontua yhden monitorin ääreen. Ja sitten nämä arkiset asiat, kuten riittävästi käsienpesupisteitä, desinfiointi jne. Onpa palkattu ihan henkilöstöä, joka valvoo esim. turvavälien toteutumista. Ja sitten kun kuvataan vielä jotain tv-sarjoja, niin kaikki kuplautumiset ovat luonnollisesti pidempiä. Yksi testi maksoi jossain välissä jotain 150 dollaria ja siihen kun lyödään kymmeniä tuhansia testejä tai lähemmäs 100 000 blockbustereissa, niin alkaa olla hintaa. Puhumattakaan jos löytyy positiivinen testi, niin kuvaukset saatetaan joutua lyömään säppiin hetkellisesti.

Jossain vaiheessa pienempien elokuvien tekijät arvioivat koronakulujen vieneen jopa 10-15% budjetista. Ei oo helppoa tehdä lisää materiaalia tällä hetkellä, mutta näillä mennään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Vähän @-pasi- n kanssa samoilla linjoilla. Tuntuu että ihan kaikki katsomisen arvoinen on tullut katsottua. Netflix onkin nykyään paljolti jälkipolven takia ylipäätään taloudessa maksettuna.

EIkös Ozarkin uuden kauden pitänyt tulla jo keväällä, on ilmeisesti viivästynyt? Kahdessa osassa ilmeisesti tulee kun tulee. Tuo on oikeastaan seuraava itseä kiinnostava sarja. Mites tämä "Better call Saul", saikos se jo lopullisen päätöksensä. Ei muista. Edit:näköjään 2022 tulee viimeinen kausi.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Vähän @-pasi- n kanssa samoilla linjoilla. Tuntuu että ihan kaikki katsomisen arvoinen on tullut katsottua. Netflix onkin nykyään paljolti jälkipolven takia ylipäätään taloudessa maksettuna.

EIkös Ozarkin uuden kauden pitänyt tulla jo keväällä, on ilmeisesti viivästynyt? Kahdessa osassa ilmeisesti tulee kun tulee. Tuo on oikeastaan seuraava itseä kiinnostava sarja. Mites tämä "Better call Saul", saikos se jo lopullisen päätöksensä. Ei muista. Edit:näköjään 2022 tulee viimeinen kausi.
Vieläkö Ozark jatkuu? Minä kun luulin, että viime kausi oli viimeinen. Better Call Saul kyllä jatkuu vielä yhden kauden verran.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sweet tooth vaikuttaa ihan katsottavilta, ehkä tietenkin hieman tuommoinen "Narnia" ja Disneyn sekoitusta yhdistettynä maailmanlopulla, mutta kerrankin sarja jonka ekan kauden sai loppuun asti. Kannattaa antaa aikaa enemmän kun yksi jakso kun pikkuhiljaa alkaa tarina aueta sen jälkeen. Ihan parhaimistoon tuota ei ehkä saa ja jotain ekasta kaudesta ehkä puuttui, mutta toista kautta jää odottamaan.

Lupiniin myös näytti olevan tulleen lisää jaksoja joten menee seuraavaksi katsottavaksi.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Se, että Lupin sai lisäkauden on kyllä jotenkin niin kuvaavaa isoon osaan nykypäivän sarjoista ja siitä mikä myy ja mikä ei. On ihan absurdia ajatella, että aikoinaan vaikkapa Firefly, Jericho ja Deadwood tapettiin mutta Lupin, Designated Survivor ja semmoset vaan porskuttaa.

Lupin on ihan ookoo kevyt semi-komediallinen rikosjuttu, vähän kuin White Collar ja vastaavat. Mutta onhan tossa nyt niin naurettava kässäri että oksat pois ja asioita nyt vaan sattuu tapahtumaan just näin, että se on juonen kannalta ookoo. Ja kun se koko juoni on alusta asti lyöty joidenkin satunnaisten tapahtumien varaan, niin pöjältähän tää koko juttu vaikuttaa.

Ei sillä, itsekin Lupinisra nautin aivot narikassa eikä siinä mitään väärää ole. Usein tulee kuitenkin sellanen facepalm-reaktio, kun on selvästi päätetty, että tässä nyt tulee käymään näin ja sitten annettu jollekin päiväkodin lapselle päätösvalta miten siihen haluttuun lopputulokseen päästään. Oho, päästiin! Mikä yllätys...

Juu, liian paljon liian hyviä sarjoja kun tämmösestäkin voi nillittää. Rima vaan nousee ja se on hyvä se!
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Atypicalin 4 kausi ilmestynyt, ainakin ennen tätä viimeisintä kautta sarja ollut oma suosikki netflixin tarjonnasta :)
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Se, että Lupin sai lisäkauden on kyllä jotenkin niin kuvaavaa isoon osaan nykypäivän sarjoista ja siitä mikä myy ja mikä ei. On ihan absurdia ajatella, että aikoinaan vaikkapa Firefly, Jericho ja Deadwood tapettiin mutta Lupin, Designated Survivor ja semmoset vaan porskuttaa.

Lupin on ihan ookoo kevyt semi-komediallinen rikosjuttu, vähän kuin White Collar ja vastaavat. Mutta onhan tossa nyt niin naurettava kässäri että oksat pois ja asioita nyt vaan sattuu tapahtumaan just näin, että se on juonen kannalta ookoo. Ja kun se koko juoni on alusta asti lyöty joidenkin satunnaisten tapahtumien varaan, niin pöjältähän tää koko juttu vaikuttaa.

Ei sillä, itsekin Lupinisra nautin aivot narikassa eikä siinä mitään väärää ole. Usein tulee kuitenkin sellanen facepalm-reaktio, kun on selvästi päätetty, että tässä nyt tulee käymään näin ja sitten annettu jollekin päiväkodin lapselle päätösvalta miten siihen haluttuun lopputulokseen päästään. Oho, päästiin! Mikä yllätys...

Juu, liian paljon liian hyviä sarjoja kun tämmösestäkin voi nillittää. Rima vaan nousee ja se on hyvä se!

Katsojaluvut päättävät monesti, mitä tehdään ja mitä ei tehdä. Deadwoodista en tiedä tarkemmin, mutta Firefly ja Jericho eivät keränneet tarpeeksi silmäpareja. Jälkimmäistä katsoin, mutta en luonnehtisi sitä mitenkään Lupinia paremmaksi sarjaksi laadullisesti. Reilu kymmenen vuotta sitten kaikki yrittivät tehdä näitä mysteerisarjoja Lostin suosion myötä ja kukaan ei tainnut onnistua. Jerichossa oli kiinnostava premissi ja herätettiin paljon kysymyksiä, mihin ei koskaan ehditty vastata ja tarjottiin B-luokan draamaa.

Wikipedian mukaan Lupin on Netflixin katsotuin ei-englanniksi puhuttu sarja, mikä selittää, miksi he haluavat tehdä sille jatkoa. Netflix haluaa tarjota kaikille kaikkea, koska siten he saavat lisää tilaajia. Jos Netflix löytää katsojasegmentin, jota he voivat palvella, niin he tarttuvat toimeen. Ranska on käsittääkseni harvoja maita Euroopassa, jossa Hollywood ei dominoi täydellisesti lippuluukulla, vaan ranskalaiset elokuvat menestyvät myös hyvin, koska ranskalaiset haluavat elokuvia omalla kielellään (ja siellä tehdään paljon hyviä elokuvia). Lupin vaikuttaa olleen Ranskassa ainakin hitti ja jos amerikkalainen Netflix onnistuu saavuttamaan suosiota siellä, niin se on vaan hyvää bisnestä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mikähän hemmetin ongelma on nyt flixissä. Tabilta kun alan katselemaan mitä tahansa sarjaa tai leffaa, kuva tummenee todella paljon. Muiden suoratoistojen kanssa samaa ei esiinny.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Mikähän hemmetin ongelma on nyt flixissä. Tabilta kun alan katselemaan mitä tahansa sarjaa tai leffaa, kuva tummenee todella paljon. Muiden suoratoistojen kanssa samaa ei esiinny.
Voi olla, että kyseessä HDR tai Dolby Vision kuvamateriaalista niin nämä saattaa näyttää "tummemilta". Kokeile jotain sarjaa tai elokuvaa joka on pelkästään HD tai SD-laatuinen ja tsekkaa tummeneeko kuva silloin. Jos tummenee niin silloin on todennäköisesti Netflixissä sovelluksessa tai tabletin asetuksissa vika.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mikähän hemmetin ongelma on nyt flixissä. Tabilta kun alan katselemaan mitä tahansa sarjaa tai leffaa, kuva tummenee todella paljon. Muiden suoratoistojen kanssa samaa ei esiinny.
Jep tuossa jo tulikin maininta materiaalista ja jos uudempi älytelkkari niin tosiaan aika tumma kuva (kuten ohjaaja on halunnut). Jos tuntuu liian tummalle niin nosta telkkarin säädöistä gammaa. Luultavasti vakiona on -2. Tuota jos säätää -1 tai 0 niin voi olla sopivampi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
@Nosebleed ja @SamSpade ongelma hävisi itsestään. En tiedä mitä oikein tapahtui, mutta illalla myöhään kun kokeilin, niin kuva oli jälleen normaali. Outo juttu.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

Tässä aika tiivistunnelmainen dokumenttisarja natsirikolliseksi epäillyn John Demjaniukin oikeudenkäynnistä Israelissa 80-luvun puolivälissä. Itse olen päässyt nyt kolmanteen osaan ja on ollut mielenkiintoista huomata kuinka syvällä oikeudenkäyntiin osallistuneilla tuo keissi edelleen on. Demjaniukille oli vaikeaa löytää Israelin lait ja tavat tuntevaa paikallista oikeusavustajaa, mutta kun toistakymmentä oli ensiksi kieltäytynyt, niin sellainen viimein löytyi, joka sai sitten maan ja lakikollegoiden vihat niskaansa puolustaessaan täydellistä ihmishirviötä ja Israelin valtion vihollista kuolemantuomiolta.

Mukaan on saatu myös suurvaltapolitiikkaa ja sen ajan informaatiovaikuttamista.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös