Vai tarkoititko, että pääkaupunkiseudulla on enemmän lajin seuraajia?!
Tähän yritin viitata. Lähdetään nyt siitä, että omalta osaltani on valistunut arvaus, että pääkaupunkiseudulla olisi enemmän lajin seuraajia, kuin millään muulla yksittäisellä paikkakunnalla (tai esim. "Tampereen alueella" sisältäen Pirkkalat ja Nokiat), eli en siis väitä tätä minään varmana tilastollisena tietona.
Katsoja/klikkilukuja mulla ei ole, mutta katsojalukuja (halleissa) ja alueiden asukaslukuja vertailtaessa näyttää siltä, että pääkaupunkiseudulla on paljon lajin seuraajia ja vielä enemmän potentiaalisia uusia asiakkaita.
Helsingissä olen aistivani vielä sellaisenkin aspektin, että myös naapurileirin asiat kiinnostavat aika paljon. "Halutaan tuntea myös vihollinen". Täten itsekin mieluummin kuuntelen miten HIFK:lla menee, toisin kuin vaikkapa Lukolla tai Ässillä, koska ne eivät juuri herätä tunteita itselläni. Ymmärrän myös sen, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella Jokerit ja HIFK eivät herätä tunteita.
Kuitenkin, jos toimittaja saa suurimman katselijakunnan (taas mutua) ravaamalla Töölöstä Matinkylään Pasilan kautta, ei ole juuri syytä lähteä merta edemmäksi kalaan.
Koitan vielä lopuksi yksinkertaistaa (tökerösti) asiaa laskemalla Facebook-tykkäyksien määriä. Olkoon ne tässä ihmisten lukumäärä, jota kiinnostaa joukkueesta tehty juttu.
Jokerit - 71 400
Kärpät - 68 300
HIFK - 66 500
Tappara - 30 100
Ilves 20 100
Ässät - 19 700
Lukko - 8 500
Jokainen voi nyt laittaa itsensä toimittajan tai yrittäjän asemaan, joka yrittää saada mahdollisimman paljon asiakkaita (katselijoita/lukioita). Koska nykypäivänä mediatouhut ovat raakaa bisnestä, ei lähetyksiä voida tehdä tasapuolisuuden nimissä, vaan asiakaslähtöisesti.
Toki se olisi jonkinlainen ideaalitilanne, että joukkueet saisivat tasapuolisesti medianäkyvyyttä ja tasapuolisesti ruutuaikaa Nelosen lähetyksissä. Markkinataloudessa se ei kuitenkaan ole kannattavaa.