Pettymys-osastoon nostaisin kaikki nuo loputkin neloskentän yrittäjät nuoremmasta polvesta. Siikanen luistelee lujaa, mutta mitään muuta ei ole tuonut peliin. Kalajanniskalla pari maalia, mutta sitten parikymmentä peliä kiikareilla. Lindroos, Jokinen, Viinikaiset, ei mitään isompaa arvoa kentällä. Ja sitten vielä Allen, joka pahimmillaan on vaan haitaksi kiekollisten kikkailujensa takia omassa päässä. No, odotuksetkaan ei olleet kovat, mutta mitään kehittymistä en ole edellämainituilla havainnut vuoden aikana.
Itse asiassa tuo tälle kaudelle rakennettu "nuorten miesten" nelosesta on jonkinmoinen joukkueen kasaamisen virhe tai bugi. Ei ole mielestäni ihan kohdallaan, että kehittymään pyrkivät pelaajat roolitetaan pimennyspuuhiin kokemattomina ja voimatasoissa vastustajia heppoisempina. Mieluumminkin ajattelen niin, että se nelonen pitäisi rakentaa tuohon rooliin kokeneemmista sotaratsuista ja tälle kaudelle ehkä toimivin olisi ollut Hytönen Louhivaara akselin ympärille. Toki ymmärrän, ettei rosteri ihan tätä ole sallinut. Silti se kolmonen pitäisi olla enemmän prospektiketju työnimellä nuoret ja nälkäset ja tekemisessä pitäisi pyrkiä antamaan heille myös offensiivisia tavoitteita.
En siis syyttele pelaajia, vaan nään, että joukkuetta kasatessa valittu agenda ei maaliin ole mennyt ja siitä korjataan satoa nyt, tai kauden mittaan. Nelonenhan ei ymmärrettävästi ole juurikaan loistanut mihinkään suuntaan pelaamisessaan, enemmän ovat selviytymässä. Mitä tulee noihin muihin mainittuihin nimiin, Jokinen saa esityksestään plussaa ja olisi todella tärkeä palanen lopuissakin peleissä, ikävä loukkaantuminen vaan pilasi hyvin toimineen kauden. Lindroos ei ole pettänyt, jos ei loistanutkaan, mutta kyllä hän on minun mielestäni statukseltaan liigatason rivipakki. Niitäkin tarvitaan joukkueessa kuin joukkueessa, vaikkeivät otsikoissa paistattelekaan ja virheitäkin silloin tällöin siunaantuu. Viinikainen on ymmärtääkseni pelannut kovin vähän, eikä ole jättänyt muistijälkeä tekemisestään minulle. Hyvä vai huono? Sen sijaan Allenin touhuamista olen katsellut ihmetyksellä, mitä herrassa näkee valmennus, kun taso viittaisi alempiin sarjoihin? Väärät valinnat, epäonnistumiset ja virheet on jo pelikohtaisesti käsittämättömiä. En minä häntä lahjattomaksi tuomitse, mutta tällä en käsitä, mitä pitäisi tapahtua, jotta tekemisen tason vaatimus nousisi liigan vaatimalle tasolle.
Ratinen on myös hauska tapaus analysointimielessä, minun katseeni mukaan on siinä kielekkeellä hyppäämässä tulosta tekeväksi liiga pelaajaksi ja voittaa paljon liikkeellään ja häviää yhtä paljon huolimattomalla ja huonosti kiekkoa hallitsevalla pelityylillään. Voiko tuota korjata, vai pysyykö koohottajana? Onko tämän kauden kenttä ollut optimi hänen tyylilleen pelata? Jotenkin Rooba ja Ratinen on liian samantyylisiä pelaamisessaan ja ero tulee Roobaan sitten ratkaisukeskeisyydessä ja röyhkeydessä. Kumpikaan ei ihan mestari ole yks ykkösissä tai laitaväännöissä. Mene ja tiedä. Tätä taustaa vasten on oikeastaan vaikea antaa näkemystä suuntaan tai toiseen. On nyky JYPissä oikeasti tärkeä palanen, mutta onko kokonaisvaltaisesti sitä millaisen pelajaatyypin JYP tarvitsisi.
Ehkä säästösyistä on JYP rosteriltaan jäänyt taitotasoltaan liian epätasaiseksi, eikä sitä liigajyrä osastoa ole ollut riittävästi (tällä en tarkoita ikäloppuja, vaan parhaassa iässään olevia liigan rivimiehiä) ja tämä ehkä tuli esiin tappioputken aikana, ei ollut ketään nostamaan tasoaan kun kärki sakkasi, siksi niitä syvyyspelaajia joukkue tarvitsee, ettei korttitalo romahda, jos jostain syystä tulosyksikössä sakkaa.
Silti, tasolleen kutakuinkin joukkue on suorittanut, enkä millään laseilla saa odotusarvoksi kummempaa kun on realisoitunut.