Naiskiintiö

  • 4 590
  • 42

Hyytiäinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KeuPa & Ottawa
Haluaisikohan Haatainen itse olla jonkun firman hallituksessa kiintiöpaikalla? Eli tietäen ettei hänen osaamisellaan tai ansioillaan ollut mitään tekemistä valinnan kanssa..
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
SergeiK kirjoitti:
Antaisitko pari esimerkkiä näistä "hyvin monista ammateista"?

Ainakin monissa ns. teknisen puolen töissä, tehtaissa koneen äärellä tms. työt jotka ei ruumista rasita, mitä minä tiedän niin naiset yksinkertaisesti tienaavat vähemmän kuin miehet.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Samoin yksityisellä puolella ja erilaisissa palkkatoiveella toimivissa tehtävissä eroa on - ja poikkeuksetta miesten hyväksi. Julkisella sektorilla, ainakaan palkkaluokkamaailmassa tämä ei ole juuri ollut mahdollista, kuten er_bai_wu sanoikin. Sen sijaan esimerkiksi etenemisessä akateemisiin virkoihin epätasa-arvo ja ns. lasikattoilmiö on kovin selkeä julkisellakin puolella. Referenssejä löytyy vaikka googlella aika paljon, itsekin niitä voin tänne joskus laittaa, kunhan töihin pääsen. Professuureissa kutsumenettely on yksi sitkeä vinouman ylläpitäjä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
KingNothing kirjoitti:
Ainakin monissa ns. teknisen puolen töissä, tehtaissa koneen äärellä tms. työt jotka ei ruumista rasita, mitä minä tiedän niin naiset yksinkertaisesti tienaavat vähemmän kuin miehet.
Tarkoitat siis, että vierekkäin istuvat samaa työtä tekevät mies ja nainen saavat eri palkkaa vai että samassa yrityksessa eri töitä tekevät saavat eri palkkaa?
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Yksi syy on ainakin, että työnantajahan maksaa palkkaa tasan niin paljon kuin on pakko. Jos toinen on työhaastattelussa vaatinut pienempää palkkaa kuin työnantaja on ajatellut enintään maksavansa, niin ei tämä työnantaja ole sanonut, että "ei kun me ajattelimme maksaa sinulle tunnilta euron enemmän".
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Naiskiintiöt myös vankiloihin!

Kun miehillä on elämässä niin paljon helpompaa, niin miksi sitten yhdeksän kymmenestä alkoholistista on mies? Miksi yhdeksän kymmenestä itsemurhan tehneestä on mies? Miksi yhdeksän kymmenestä vangista on mies?

Kun samaa palkkaa pitäisi saada ansioista riippumatta työaloilla, niin eikö tätä ajatusta voisi soveltaa myös "rikosansioihin" ja tuomioihin. Naisille pitää saada kiintiöt vankiloihin. Nainen parista ylinopeussakosta puoleksi vuodeksi istumaan. Tasa-arvo on saavutettu kun naisvankeja on vähintään 40% kaikista vangeista. Sitten olisimme niin tasa-arvoisia, että olisimme varmasti koko maailmalle malliksi. Eläköön kiintiöt!
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitäs tasa-arvoa se sitten sellainen on, että naisilla ja miehillä on jetsulleen sama palkka, mutta nainen ei pysty tekemään kaikkia työtehtäviä kuin miehet? Eikö sekin ole epätasa-arvoista? Ja tämähän ei ole millään tapaa harvinaista vaan tätä on tapahtunut (lähes) kaikilla työpaikoilla joissa olen duunissa ollut.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Schwalbe kirjoitti:
Mitäs tasa-arvoa se sitten sellainen on, että naisilla ja miehillä on jetsulleen sama palkka, mutta nainen ei pysty tekemään kaikkia työtehtäviä kuin miehet? Eikö sekin ole epätasa-arvoista? Ja tämähän ei ole millään tapaa harvinaista vaan tätä on tapahtunut (lähes) kaikilla työpaikoilla joissa olen duunissa ollut.

En näe toimistotyössä mitään sellaista, mitä nainen ei pystyisi tekemään. Jokaiselle osaamisen mukaan.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alamummo kirjoitti:
En näe toimistotyössä mitään sellaista, mitä nainen ei pystyisi tekemään. Jokaiselle osaamisen mukaan.

En tiennyt että nyt keskustellaan pelkästään toimistotyöstä. Pahoitteluni. Ikinä en ole kyseistä hommaa tehnyt.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Schwalbe kirjoitti:
En tiennyt että nyt keskustellaan pelkästään toimistotyöstä. Pahoitteluni. Ikinä en ole kyseistä hommaa tehnyt.

Sanoinko mä jossain niin? Totesin vain, ettei niissä hommissa sukupuolella ole väliä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
KingNothing kirjoitti:
Sama työ, eri palkka. Miksi?

Oman kokemukseni, joka siis on kokonaan yksityiseltä sektorilta, mukaan tälläisissä tapauksissa kyse on ns. pärstäkertoimesta. Sen käyttö ei yleensä liity sukupuoleen vaan monesti asian takana on se, kuinka paljon on tajunnut yritykseen tulleesan pyytää ja toisaalta millaiset välit rahahanoja pitävään esimieheen on. Jopa PAM kuulemma luottaa tuossa eilisessä A-pisteessä mainittuun selvitykseen, jossa siis selvitettiin samasta työstä saatuja palkkoja sukupuolen mukaan jaoteltuna. Jos jopa PAM luottaa tähän työnantajien selvitykseen, niin kyllä minäkin. Epäilen siis, että oma kokemuksesi ei vastaa yleistä todellisuutta.

Huolimatta siitä ovatko naiskiintiöt pörssiyrityksissä hyväksyttäviä, ne ovat ymmärrettävissä siinä mielessä, että näitä pörssistä rahaa hakevia yrityksiä koskevat muutenkin aivan eri säännöt kuin muita yhtiöitä. Tässä voidaan nähdä, että yhteiskunta haluaa kontrolloida julkisesti rahaa hakevia yhtiöitä entistä enemmän ja samalla viedä omaa pätevyyttä halveksivaa tasapäistä sosiaalidemokratiaa paikkoihin, joihin se ei sovi.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Kylla ne naisetkin sen tietaa, etta vittumaisin duunipaikka on sellanen, jossa enemmisto on naisia. Siita ei tule kun selantakanapuhumista, kateutta, leiriytymista ja sitten viedaan ongelmat himaan miehen kuultavaksi.

Eikohan Haataisella ole vain tarkoitus olla otsikoissa. Muuta syyta en nae.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Alamummo kirjoitti:
Sanoinko mä jossain niin? Totesin vain, ettei niissä hommissa sukupuolella ole väliä.
Naiset ovat fyysisesti miehiä heikompia, he pelkäävät enemmän ja ovat sitä myötä miehiä arempia myös "toimistotilanteissa". Palavereissa nainen usein närkästyy, hermostuu ja sotkee omat pasmansa vain siksi, että toinen on eri mieltä. Kun joku sanoo palaverissa, että "Jussilla on kolme omenaa. Pitäisikö meidän ostaa yksi?", niin samalla kun mies ajattelee rationaalisesti vain omenoita ja niiden markkinahintoja, niin nainen ajattelee, että "Miksiköhän tuo ehdottaa omenoiden ostamista?" ja "Minä en ostaisi Jussilta mitään, koska se ei tervehtinyt viimeksi." ja "Mitähän muut minusta ajattelevat, jos nyt sanon tähän asiaan niin tai näin." jne. jne. Nainen on miestä heikompi ja nainen tietää sen. Tämän vuoksi nainen ottaa uhrin aseman jo ennakkoon ja alkaa kuvittelemaan mahdollisia vaaratilanteita, eikä mm. siksi pysty rationaaliseen ajatteluun tiukassa paikassa.

Naiset eivät ole puoliksikaan niin kunnianhimoisia kuin miehet, eivätkä yleensä innostu ja omistaudu mihinkään maalliseen asiaan niin täydellisesti kuin monet miehet. Esim. meillä toimistossa istuu tälläkin hetkellä (pe ilta klo 20:30) muutama mies pakertamassa ties minkä heille tärkeän asian parissa, koska he ovat innoissaan siitä. Itse lähdin tänään n. 18:30, vaikka olisin voinut lähteä kolmelta. Oli vaan pakko väsätä yksi homma loppuun ja pääsenpähän nyt elvistelemään hommalla maanantaina. Se tuottaa minulle tyydytystä. Naisia siellä ei näy neljän jälkeen. He hakevat mielihyvänsä muualta.

Naiset välttävät riskejä. Tämä ei itsessään tietenkään ole mikään pahe, mutta mm. sen vuoksi yhteiskunnan huiput ovat miehiä. Samasta syystä myös yhteiskunnan pohjasakka on miehiä. Naiset tasapainottelevat siinä välillä, koska eivät halua riskeerata sitä mitä heillä on. Edellinen voisi tarkoittaa esim. oman yrityksen perustamista velkarahalla. Omalla kohdalla se tarkoitti taannoin sitä, että vaadin palkankorotusta tai lähden välittömästi toiseen firmaan. Todellisuudessa mitään toista firmaa ei edes ollut ja olisin pudonnut tyhjän päälle.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1Timer kirjoitti:
Kylla ne naisetkin sen tietaa, etta vittumaisin duunipaikka on sellanen, jossa enemmisto on naisia. Siita ei tule kun selantakanapuhumista, kateutta, leiriytymista ja sitten viedaan ongelmat himaan miehen kuultavaksi.

Vittumaisin työpaikka on sellainen, missä esimiehellä ei ole kykyä tai halua käsitellä työyhteisössä ilmeneviä ongelmia tai huonoa ilmapiiriä. Itse olen parhaillaankin työpaikassa, jossa on lisäkseni pelkkiä naisia ja ilmapiiri on loistava. Toisinkin on ollut vastaavankaltaisissa tilanteissa, mutta niin on miesvaltaisillakin työpaikoilla.
 

Tobias

Jäsen
Tietysti ehdoton ei kiintiöille. Jokaiseen tehtävään pitää hankkia pätevin ja sopivin ihminen, riippumatta sukupuolesta. Mulle on ihan sama, onko meillä töissä pelkkiä naisia tai pelkkiä miehiä tai jonkinnäköinen Mischung, kunhan vaan pätevimmät on meillä.

Monissa paikoissa johtotehtävissä on useinmiten miehiä johtuen ainakin osittain karismasta. Harva naisella on samalla tavalla karismaa kuin monilla johtoasemissa olevilla miehillä. Toki on piristävää nähdä poikkeuksia tästä perinteisestä kaavasta.

Meillä on johtoryhmässä pelkkiä miehiä johtuen siitä, että ryhmässä on pätevimmät strategit ja tekijät ja ainakin meillä he sattuivat olemaan miehiä.

Akateemisesa maailmassahan naisilla alkaa olemaan opiskelijamäärissä mitattuna vahva asema. Mutta tämähän ei tietenkään tarkoita sitä, että se välttämättä näkyisi johtotehtävissä naisten määrän dramaattisena lisäyksenä tulevaisuudessa. Usein kirjaviisaus yksinään ei ole tuottavaa vaan se pitää yhdistää tietynlaiseen vainuun, pelisilmään ja laskelmoitavuuteen.

En toivo johtotehtäviin mitään tiettyä sukupuolijakaumaa, toivon ainoastaan päteviä johtajia.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
KingNothing kirjoitti:
Sama työ, eri palkka. Miksi?


Mitä sä oikein horiset? Kerro konkreettisesti se työpaikka, jossa tämä on mahdollista!

Kannattaisi vaikka katsoa ajankuluksi esim. seuraavat lainkohdat
-tasa-arvolaki 7 ja 8 §
-työsopimuslaki 2 luku 2 §
-yhdenvertaisuuslaki 6 §
-perustuslaki 6 §

Eli aika rankasti rikkoo sellainen työnantaja lakia, joka samasta työstä maksaa eri palkkaa.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Alamummo kirjoitti:
Sanoinko mä jossain niin? Totesin vain, ettei niissä hommissa sukupuolella ole väliä.


Hyvin harvoissa hommissa sukupuolella on väliä, minä uskon, että kyse on yksilöiden välisistä eroista.

On erittäin hankalaa, jopa mahdotonta määritellä "sama työ". Samassa työnkuvassa toinen saa aina aikaan enemmän tai paremmin, on monipuolisempi ja työnantajalle arvokkaampi.

Toki tuo ei aina näy suoraan palkassa.

Omalla "urallani" olen monesti ollut samoissa hommissa kuin nainen, ja on ollut niinkin, että nainen on nauttinut parempaa palkkaa, olen sen ymmärtänyt, sillä se on ollut suoraan seurausta hänen arvostaan työnantajalle.

Pointtina, palkka on ansaittava.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös