Naiskiintiö

  • 4 581
  • 42

Kaunis-Jorma

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asia tuli esiin tasa-arvo ministeri haataisen muodossa.. Kaveri kertoi, että yritysten hallitusten politiikassa pitäisi noudattaa naiskiintiö politiikkaa, mutta oppilaitosten opiskeluvalinta politiikassa tätä ei tarvitse noudattaa (kaikki tietää että näistä suurinosa naisia) ??? Eli kyse on naispolitiikasta ei vähemmistöpolitiikasta. Lisäksi mietitään norjan mallia, jossa todella 40 % yritysten hallituspaikoista on naisia ??? Herätys. Itseselleni sopii 100%:in edustut oli mies tai ei kunhan on pätevä. Itsenäni on aina ärsyttännyt nämä mittaukset kuinka paljon miehet tienaavat enemmän kuin naiset ??? Tehtävä kuvauksia ei huomioida ?

Itse arvostan työelämässä (ja sen ulkona) sekä naisia että miehiä. Olisi vain kiva nähdä tutkimuksessa kuinka moni nainen samassa työssä ansaitsee vähemmän ?
Itse olen alalla jossa epäilen tienestit toisin päin, sillä meillä arvostatetaan tekemistä ei sukupuolta. Mielestäni nämä kiintiöt eivät nosta naisten arvostusta vaan pikemmitenkin vähentää. Kyllä yksityisellä alalla jokaisen firman kannattaisi valita paras ilman kiintiöitä omaksi edukseen. Jos näin ei toimita, niin hyvä en siihen firmaan haluakkaan tulla

Kysynkin lähinnä mikä tämän tuula haataisen intressi on ja kenen puolesta hän ajaa asiaa ?
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Meillä on täällä suunnalla jo homma hoidossa.

http://www.tasa-arvo.fi/Resource.phx/tasa-arvo/ajank/ajassa20040308.htx
"Toisen tasa-arvopalkinnon sai K-Supermarket Raisio Center, jonka 49 työntekijästä naisia on 41. Yritys on esimerkki siitä, miten myös pienehkö työpaikka voi panostaa tasa-arvon edistämiseen. Raisio Centerin tasa-arvotyön painopistealueita ovat olleet työhönottopolitiikka, tasapuolinen uralla eteneminen, sijoittuminen organisaation eri tasoille, koulutus, palkkaus ja miesten perhepoliittisten vapaiden käyttäminen. Yritys on myös tehnyt yksityiskohtaiset ohjeet sukupuolisen häirinnän ja ahdistelun varalta."
 
Viimeksi muokattu:

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mielenkiintoinen kokeilu voisi olla jos joku firma palkkaisi pelkästään naisia. Siinä olisi kunnon tasa-arvoa! Miehet ei pääsisi hyppimään silmille.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Ministeri Haatainen ja työtoverinsa niin hallituksessa kuin eduskunnassa voisivat pohtia sellaista mahdollisuutta, että vaadittaisiin kiintiöitä päteville. Oli organisaatio ja sen hallintomuoto mikä hyvänsä, olisi komeaa, jos laki määräisi sen johtajista vähintään 85 % olevan päteviä.

Toinen kannattamani kiintiö on ns. varmuuskiintiö. Tällä tarkoitan sitä, että yhteiskunnan on taattava se, että terveydenhuoltoon, pelastustoimeen, turvallisuusrakenteisiin, koulutukseen ja päivähoitoon on kiintiöity riittävästi virkoja takaamaan kansalaisille nämä palvelut riittävän tehokkaina ja tasokkaina.

Näistä ehdottamistani kiintiöistä kumpaakaan ei tarvitse sitoa mies-nais -problematiikkaan, vaan ns. "varmuuskiintiön" virkojen täyttämisessä noudatettaisiin "pätevyyskiintiötä", jossa viranhaltijan sukupuoli ei ole ensisijainen kysymys.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Tositeevee-kamaa

kakkonen kirjoitti:
Mielenkiintoinen kokeilu voisi olla jos joku firma palkkaisi pelkästään naisia..

Niin, ainakin tuosta saisi kiinnostavan tosi-tv -sarjan, kun naiset vain perustaisivat kuppikuntia, kyräilisivät toisiaan ja haukkuisivat poissaolevia.

Täältä tähän
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Haataisen pitäisi puuttua lailla omistajien oikeuteen päättää kuka valvoo omistajan etua yhtiössä.

Ei tule menemään läpi.

Nythän hallituspaikkojen määrääminen menee puhtaasti yhtiökokouksen mukaan, eli omistajat päättävät. Olisi kohtuu hupaisaa, kun Nokiankin hallituspaikkoja jaettaessa sanottaisiin jenkkieläkeyhtiöille, että sorry vaan valitkaa nainen ajamaan etujanne, mieskiintiö täyttyi juuri.

Entä miten homma hoituisi eurooppayhtiöissä (Societe Europe) kuten Elcoteq nykyään? Tulisiko ryntäys kun firmat vaihtaisivat yhtiömuotonsa Oy:stä SE:ksi?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
kakkonen kirjoitti:
Mielenkiintoinen kokeilu voisi olla jos joku firma palkkaisi pelkästään naisia. Siinä olisi kunnon tasa-arvoa! Miehet ei pääsisi hyppimään silmille.

Aivan kamalaa, olen kokenut ja kerta riitti.
 

Veijari

Jäsen
Kiintiöistä

Ei koske pelkästään ämmiä, mutta samaa asiaa liippaa. Naurettavuuden rajan ylittää myös ruotsinkielisten kiintiöt opinahjoissa. Tänä päivänä monessa tiedekunnassa suomessa ruotsinkielisten kiintiö-opiskelijoiden osuus on jopa 30% vaikka suomenruotsalaisia väestöstämme on noin 5%. Perseestä sanon minä.

Onko sitten Suomen ainoassa ruotsinkielisessä yliopistossa Åbo Akademissa suomi-kiintiötä - ei tietenkään. ÅA:n funktio ei ole turvata ruotsinkielisiä palveluja, vaan "turvata maan ruotsinkielisen väestön korkeampi koulutus."
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
AnaMasa kirjoitti:
Meillä on täällä suunnalla jo homma hoidossa.

http://www.tasa-arvo.fi/Resource.phx/tasa-arvo/ajank/ajassa20040308.htx
"Toisen tasa-arvopalkinnon sai K-Supermarket Raisio Center, jonka 49 työntekijästä naisia on 41. Yritys on esimerkki siitä, miten myös pienehkö työpaikka voi panostaa tasa-arvon edistämiseen. Raisio Centerin tasa-arvotyön painopistealueita ovat olleet työhönottopolitiikka, tasapuolinen uralla eteneminen, sijoittuminen organisaation eri tasoille, koulutus, palkkaus ja miesten perhepoliittisten vapaiden käyttäminen. Yritys on myös tehnyt yksityiskohtaiset ohjeet sukupuolisen häirinnän ja ahdistelun varalta."


Tämä on helmi tai sitten huumoria. 83.7% naishenkilöstöä on tasa-arvoa mutta 83.7% mieshenkilöstöä epätasa-arvoa. Haatainen lienee lainannut ajattelunsa Raision K-kaupasta, omassa ministeriössä jakauma taitaa olla sama.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Rodion kirjoitti:
Haataisen pitäisi puuttua lailla omistajien oikeuteen päättää kuka valvoo omistajan etua yhtiössä.

Ei tule menemään läpi.


Indeed. Minä en ole perusoikeuksien spesialisti, mutta kyllä tuo kiintiö ainakin mun mielestäni on ristiriidassa Perustuslaissa turvatun omaisuuden suojan kanssa. Poikkeukset ovat tottakai mahdollisia, varsinkin kun ajatellaan omaisuuden suojan asemaa perusoikeutena meillä yleisemminkin.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse sanoisin että kaikki kiintiöt paitsi urheilun ulkomaalaiskiintiöt ovat aivan perseestä. Niin naisia kuin miehiäkin suosivat. Lyhyt ja ytimekäs kannanotto.

Terveisin "oma helvetin fiksu broidi yrittää päästä yliopistoon kun tyhmät hurrit kävelee hankeniin"
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pressiboxi kirjoitti:
Haatainen lienee lainannut ajattelunsa Raision K-kaupasta, omassa ministeriössä jakauma taitaa olla sama.
Tätä on käsitelty muistaakseni jossakin toisessakin ketjussa. Mutta tuoltahan nuo STM:n johtohenkilöt löytyvät:http://www.stm.fi/Resource.phx/orgns/mjoht/mjohto.htx

Toki suurin osa on avustajia ja sihteereitä, mutta Ministeriön johto -linkistä löytyvät kuitenkin. 17 henkilöstä kaksi on miehiä. Korjaisi nyt edes tuon valtiollisessa laitoksessa olevan epäsuhdan ennen kuin menee yksityissektorille huutelemaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaunis-Jorma kirjoitti:
Kysynkin lähinnä mikä tämän tuula haataisen intressi on ja kenen puolesta hän ajaa asiaa ?
Luuisin, että naisten.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen pääsääntöisesti, alavalinnasta johtuen, ollut aina työpaikoissa, joissa olen ainoa mies. Kokemusta on jokusestakin paikasta, ja voin kyllä kertoa, että ilmapiiriin vaikuttaa paljon enemmän esimiehen johtamistyyli ja henkilöstön kehittämispolitiikka kuin nais/miespitoisuus. Kiintiöitä toki vastustan, mutta mielenkiintoista olisi tietää miksi naisvaltaisilla aloilla munat ovat etu, mutta miesvaltaisilla aloilla pimppi on miinus. Ristiriitaista, eikö?
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Snakster kirjoitti:
Kiintiöitä toki vastustan, mutta mielenkiintoista olisi tietää miksi naisvaltaisilla aloilla munat ovat etu, mutta miesvaltaisilla aloilla pimppi on miinus. Ristiriitaista, eikö?


Ettäkö on mielestäsi ristiriitaista, että joku asia (tässä tapauksessa munat), joka on toisaalla etu, on myös toisaallakin etu? Ihan itse asiaan kantaa ottamatta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mane kirjoitti:
Ettäkö on mielestäsi ristiriitaista, että joku asia (tässä tapauksessa munat), joka on toisaalla etu, on myös toisaallakin etu? Ihan itse asiaan kantaa ottamatta.

Mielestäni se on sillä tavalla ristiriitaista, että myös toisen sukupuolen läsnäolo monenkinlaisissa hommissa saattaa parantaa työn laatua ja tuoda uudenlaisia lähestymistapoja toimintaan. Kaikki ovat varmasti sitä mieltä, että on mukavaa kun päiväkodeissa on myös miehiä, mutta uskoisin että nainen autokorjaamolla on myös sekä asiakkaiden että työyhteisön etu.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Pressiboxi kirjoitti:
Tämä on helmi tai sitten huumoria. 83.7% naishenkilöstöä on tasa-arvoa mutta 83.7% mieshenkilöstöä epätasa-arvoa. Haatainen lienee lainannut ajattelunsa Raision K-kaupasta, omassa ministeriössä jakauma taitaa olla sama.

Kyseiseen K-supermarketiin epäilemättä palkattaisi myös miehiä, jos he lähtisivät tekemään töitä samalla pikkupalkalla kuin naiset.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Rakennussiivoojan hommia taitavat tehdä pääasiassa naiset, ja tuntipalkat alkavat jostain reilun seitsämän euron tienoilta. Rakennusapuhommissa näkee pääasiassa miehiä, hommat ovat simppeleitä siivous-, purku- ja avustusduuneja, mutta palkat lähtevät erään mestarin mukaan yhdeksästä eurosta tunnilta. Miten tämä liittyy ketjun otsikkoon, sitä en tiedä.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Niin, meillä kuitenkin asian ratkaisee pidemmälle mentäessä kokemus rakennusalan töistä. Eli hintamme ei ole miehelle ja naiselle eri. Ja tiedättekö, miksi haluamme rakennussiivoukseen nimenomaan naisia? Ovat miehiä huomattavasti tehokkaampia, ja sitäpaitsi aika monet miehet eivät saa roskaa ylös lattialta. On sellaisia naisiakin, muttei rakennusalalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
peruspata kirjoitti:
Niin, meillä kuitenkin asian ratkaisee pidemmälle mentäessä kokemus rakennusalan töistä.
Teillä ei ratkaise mikään yhtään mitään ainakaan niin kauan kuin teikäläinen siellä hommia puskee. Kai sinne pääsee jalaton kuuromykkä turkulainen varhaiseläkeläinenkin hommiin, kun kerran ovat sinutkin sinne palkanneet.

Joo joo. Kaverille auon.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Omassa yksikössäni tehtiin alkuvuodesta päätös, että uutta työntekijää rekrytoitaessa valinta päätyy aina naiseen, jos hakijat pätevyydeltään ja sopivuudeltaan muuten ovat tasavertaiset. Ala on miesvaltainen, joten estrogeeneja toki tarvitaan joka tapauksessa, mutta tuo päätös oli muutenkin perusteltu.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta kertokaas minulle että miten se on mahdollista että hyvin monissa ammateissa missä sukupuolella ei ole mitään tekemistä itse työn kanssa, ei fyysisesti eikä muutenkaan, mies tienaa sen euron naisen 80 senttiä vastaan. Miksi?
Sellaisissa töissä missä fyysiset rajat naisilla tulee nopeammin vastaan kuin miehillä(ikihongan kaato pokasahalla tms.), ymmärrän jotenkin tämän asian mutta esim. konttoritöissä mikä tekee miehestä muka paremman samaan hommaan kuin naisen?

Ja sitten on tietysti nämä kiintiöt. Jos niitä kerran halutaan niin miksei niitä uloteta sitten kaikille aloille, niihinkin joissa kaikki duunarit on miehiä. Itse ainakin mielummin katselisin naisia työtoverina yltäpäältä paskassa 38 tuntia valvoneena kun kuuntelisin ruman karvanaaman vittuilua.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
KingNothing kirjoitti:
Mutta kertokaas minulle että miten se on mahdollista että hyvin monissa ammateissa missä sukupuolella ei ole mitään tekemistä itse työn kanssa, ei fyysisesti eikä muutenkaan, mies tienaa sen euron naisen 80 senttiä vastaan. Miksi?
Antaisitko pari esimerkkiä näistä "hyvin monista ammateista"?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kaunis-Jorma kirjoitti:
Kysynkin lähinnä mikä tämän tuula haataisen intressi on ja kenen puolesta hän ajaa asiaa ?
Tuula Haatainen on toki nainen, mutta ensisijaisesti kuitenkin demari.
Tässä ei ole kyse feminismistä tai tasa-arvosta, vaan suomalaiseta sosiaalidemokratiasta parhaimmillaan. Kyllä pätevyys voidaan aina kunnon sosiaalidemokratiassa sivuuttaa jollain toissijaisella ominaisuudella.

Eilise A-piste ohjelman mukaan palkkaerot samasta työstä ovat muutamia prosentteja.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
KingNothing kirjoitti:
Mutta kertokaas minulle että miten se on mahdollista että hyvin monissa ammateissa missä sukupuolella ei ole mitään tekemistä itse työn kanssa, ei fyysisesti eikä muutenkaan, mies tienaa sen euron naisen 80 senttiä vastaan.

Ei ainakaan julkisella puolella, jossa on uusi palkkausmalli ja suurin osa työntekijöistä naisia. Samaa liksaa vedetään, mitä nyt joillekin on kertynyt ikälisiä. Niistäkin tosin taidetaan jo hiljalleen luopua, kun nerokas uusi suoriutumis- ja vaativuuspohjainen systeemi ajetaan lopullisella höyryllä sisään.

Itse aiheesta sen verran, että kuten täällä on jo mainittu, niin mitään kiintiöitä ei ole syytä tuoda yksipuolisesti jollekin tietylle alalle tai johonkin tiettyyn ammattikuntaan. Se, jos jokin, estää pätevien henkilöiden palkkaamisen sikäli mikäli kun kiintiöt suuntaan tai toiseen ovat täynnä. Maple Leafin ajatus pätevyydestä, sen ottaisin vastaan avosylin.

Tai: Ilmeisesti Haatainen tarkoittaa oikeasti vain yritysten hallituspaikkoja, joihin voisi sitten demarisiskojensa kanssa tunkea nostamaan kokouspalkkioita. Eikä pätevyydestäkään ole niin väliä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös