Sampio, itseasiassa on kokeiltu. Olen pelannut SM-sarjassa pelaavaa naista vastaan ollessani D-juniori. En ollut edes ikäluokkani huippua, mutta hyvin pärjäsin. Joukkueemme olisi voittanut lähes seuran kun seuran. Osoituksena jo se, että eivät naiset pysy edes suorassa luistelussa pystyssä. Kiekkoa ei saada kohotettua, eikä siihen saada voimaakaan kauheasti. Jani Rita lämäsi 12-vuotiaana yhtä kovaa kuin tuo ylivoimainen tykittäjä Kirsi Hänninen, ihan vain esimerkkinä.
Voimassa olisin itse hävinnyt todennäköisesti monellekkin naiselle korkealta tasolta. Varmaan häviäisin vieläkin joillekkin, mutta nopeudessa pysyin hyvin vauhdissa, kiekon kanssa olin selvästi edellä. Samoin laukauksissa(no voima siinä ja siinä, mutta nopeus laukauksessa ja suunta oli eri tasoa).
Niin varmasti parhaat naiset ovat jollain tasolla voineet pärjätä miehiäkin vastaan, sitä en epäile. Jalkapallossa vain esim. eräs tyttö pärjäsi SM-turnauksessakin hyvin(siis poikien joukkueessa). Oli joukkueensa kantava voima.
Jalkapallo on naisten pelaamana sentään jalkapallon näköistä, niin taktisesti, teknisesti, kuin fyysistekkin. Tosin pitää sanoa että olin voittamassa 14-vuotiaana 16-vuotiaitten tyttöjen maajoukkuetta. 6-0 taisi mennä. Kuitenkin he pystyivät pelaamaan jalkapalloa, olivat kaikessa vähän jäljessä, mutta eivät niin merkittävästi.
Toisaalta hyvä huomioida(jos en jo kirjoittanut), että Suomen jalkapallo on naisissa kaukana maailman kärjestä. Joitain yksilöitä löytyy(varsinkin nuorempina), mutta joukkue tasolla ollaan todella kaukana huipusta. Kiekossa taas suomalaiset ovat maailman kolmanneksi(?) paras joukkue taas näissäkin Olympialaissa. Siltikin jalkapallossa tytöt pystyvät tasapäisemmin haastamaan poikia, kuin kiekossa.
Mutta ei minulla mitään tyttöjen harrastamista/urheilemista vastaan ole. Ihmetyttää vain esim. seuraavanlaiset lausunnot "tasapuolisuuden nimissä tv'stä pitäisi tulla kanssa naisten fudista" tai "miksi ei sponsorit panosta naisten urheiluun, eikä yleisö mene katsomaan sitä". Näitä syitä sitten pidetään sovinistisina. Vaikka mielestäni kyse on samasta, kuin esim. Veikkausliiga-La Liga tasolla. Kuinka moni katsoja, jolla ei ole selvää suosikkia jaksaa mennä katsomaan veikkausliigan ottelua, jos samaan aikaan voi katsoa Real Madrid-Valencia ottelun.