Mysteerit, siinä aihe joka minua on kiehtonut läpi elämän. Enkä suinkaan ole ainoa, jo tässä ketjussa näyttää olevan monta samanlaista tapausta. Hienoa!
On varmasti odotettavissa että minut tuomitaan jatkossa hörhöksi ja hihhuliksi ja ties miksi, ellei olla tehty jo. No se ei oikeastaan minua haittaa, sillä olen valmis puolustamaan omia uskomuksiani ja näkemyksiäni. Minulla on niihin oikeus. Kenties jopa siitäkin huolimatta että mitään kaikkia osapuolia tyydyttäviä faktoja ja todisteita ei ole esittää. Joissain asioissa se on jopa mahdotontakin, sillä tiedot ovat toki puutteellisia ja hajanaisia, osin ihan syystäkin. Luotan enimmäkseen kansanperinteeseen ja sieltä peräisin olevaan viisauteen ja ymmärrykseen. Sillä minä, toisin kuin moni nykyajan ihminen arvostan kauan aikaa sitten oivallettuja asioita ehkä jopa jossain määrin enemmän kuin nykyajan viritelmiä ja ajattelutapoja. En tietenkään kiistä etteikö tieteellisissä läpimurroissakin olisi totuutta, mutta en pidä kaikkea niin yksiselitteisenä - siihen rajautuvana. On myös monia asioita joita nykytiede ja tuntemus ei voi käsittää ja mahduttaa lakiensa piiriin. Juuri tästä syystä kyseenalaistan sen absoluuttisen oikeellisuuden. Itse jätän aina tilaa tulkinnoille ja ennen kaikkea pidän kaikkea mahdollisena, kunnes toisin todistetaan (skepsiksen vastakohta, heh?). Jokainen saa omassa mielessään tai ääneensä päättää ovatko nämä käsitellyt asiat sitten sellaisia joihin on syytä luottaa vai ei. Minusta vain vanhoissa kulttuureissa ja ihmisten luomuksissa ympäri maailmaa on niin paljon erikoisia yhteensattumia ja selittämättömiä piirteitä että en voi mitenkään pitää kaikkea täysin perättömänä...
Siirrynpä sitten näihin muutamiin mysteereihin jotka arvon Predator ystävällisesti jo heitti ilmoille, joukossa onkin suosikkiaiheitani, joista osasta tiedän enemmän ja joistain vähemmän. Se mikä on kuitenkin noissa mielestäni suhteellisen olennaista, on se että näkisin niillä olevan yhteyttä keskenään.
Aloitan Atlantiksesta, joka on suosikkiaiheitani ihan ehdottomasti:
Itse olen vakuuttunut siitä että tämä kyseinen suht suurikokoinen manneralue on ollut todellakin olemassa. Nimenomaan Atlantin valtamerellä, Euroopan ja Pohjois-Amerikan välissä. Kyseinen maa-alue toimi jääkauden aikana eräänl. porttina näiden kahden mantereen välillä ja siellä kukoisti ajankohtaan nähden varsin kehittynyt kulttuuri. Nyttemminhän on todettu että Amerikan mantereiden ihmisissä, eli intiaaneissa on paljon poikkeavuuksia geeniperimältäänkin, eli he eivät ole suinkaan kotoisin samasta paikasta. Eli se että koko väestö on saapunut Beringinsalmen kautta on vain osittain totta. On ilmeistä että osa väestä on tullut idästä! Näkemykseni mukaan Atlantiksen välityksellä, josta ei ollut niin suuri matka kummallekaan mantereelle. Joten matkustaminen oli aikoinaan vaivattomampaa. On nimittäin havaittu että esim. baskien ja mayaintiaanien kulttuurissa ja kielissä on paljon yhteneväisyyksiä. Baskit vaikuttavat Euroopan länsirannikolla ja mayaintiaanit vaikuttivat Väli-Amerikan itärannikolla. Sidos, eli yhteinen nimittäjä heidän väliltään vain on kadonnut.
Minne Atlantis sitten katosi? Noh, monessakin yhteydessä mm. Raamatussa puhutaan vedenpaisumuksesta joka seurasi Jumalan vihan myötä kun ihmiset rupesivat liian ylpeiksi ja tavoittelivat taivastaan Babelintornin avulla. Minä olen antanut itseni ymmärtää että juuri tästä on kyse kun puhutaan Atlantiksen tuhosta. Luultavasti yksikään kulttuuri ei ole kadonnut tähän astisessa ihmiskunnan historiassa samalla tapaa, miltei totaalisesti. Ei siis ole ihme että mitään tarkkoja tietoja tästä kulttuurista ei ole säilynyt, muuta kuin uskonnollisissa ja kansanomaisissa kertomuksissa. Ei siis myöskään ole ihme että tieteelliseltä kannalta asiaa ei ole tutkittu kovinkaan vakavissaan.
Onko Atlantiksen kulttuuri sitten tuhoutunut kokonaan? No ei minun mielestäni. Tämän kulttuurin seuraajat ovat jättäneet pysyvät merkit ihmiskunnan historiaan mm. Babyloniassa, Egyptissä, Väli- ja Etelä-Amerikassa. Nuo kaikkein tunnetuimmat muinaiset korkeakulttuurit ja monia yhteneväisyyksiä omaavina. Yhtenä kaikkein merkittävänä sellaisena pyramidit, temppelit ja zikkuratit joissa on joka kulttuurissa huomattavissa yhtenäisiä muotoja ja rakenteita. Tämä on peräisin Atlantikselta jossa kertoman mukaan oli heille pyhä vuori jonka muoto oli kartiomainen kuten pyramidien. Sieltä siis ilmeisesti tämä malli on peräisin.
Kuten jo tuolla edellisissä viesteissä oli puhe, niin meidän suomalaisten kansalliseepos, eli Kalevala kertoo myös osaltaan Atlantiksesta. Pohjola tarkoittaa tässä tapauksessa sitä. Pohjolan väki oli voimallinen ja vauras ja heillä oli ihmeellisiä kykyjä. Ilmeisen varmaa on että pohjolan väki/atlantislaiset olivat perehtyneitä astrologiaan ja eri tieteenaloihin ja heillä oli paljon viisautta. Tämäkin on osaltaan periytynyt mm. mayoille, jotka tunnetusti omaavat nykypäivänä kaikkein tarkimman kalenterin. Yksi asia joka saattaa hämätä Pohjolasta puhuttaessa on juuri se että olisiko tämä paikka sijainnut sitten todella pohjoisessa. Itse näkisin että asia on niin että siihen aikaan se kansa jota myöhemmin kutsuttiin suomalaisiksi, asui jossain paljon etelämpänä. Ei siis Suomessa. Heidän näkökulmastaan katsottuna vaikutusvaltainen saarimahti Atlantin valtamerellä on voinut olla jokseenkin pohjoisempana (unohtamatta myös sitä seikkaa että etäisyyksien ja matkojen ja sijaintien arviointi on voinut heittää aika lailla). Atlantiksen aikoihinhan Suomea peitti vielä suurimmaksi osaksi jääpeite, joten tämä kyseinen kansa on asunut jossain muualla. Tarinan sirpaleet, kuin Sammon kappaleet, ovat sitten vain kulkeutuneet heidän mukanaan tänne pohjoiseen Atlantiksen tuhon jälkeisinä aikoina kun ilmasto alkoi muuttua suotuisammaksi pohjoisessa golfvirran kääntymisen myötä.
Miten Atlantis sitten mahtoi tuhoutua? Suuri luonnonmullistus siihen on tarvittu, sellainen joka päätti jääkauden ja aiheutti voimakkaat ilmastonmuutokset ja monen esihistoriallisen lajin katoamisen. On oletettavaa että tämä "jumalanviha" osoittautui meteoriitin muodossa, joka osuessaan merenpohjaan meksikon tietämillä aiheutti liikehdinnän mannerlaatoissa ja Atlantis joka sijaitsi Pohjois-Amerikan ja Euroopan mantereiden välissä joutui tämän luonnonkatastrofin kouriin ja tuhoutui ja samalla pyyhkiytyi mukana siihen asti ihmiskunnan suurimmat saavutukset. Eikä niitä ole kuin myöhempien kulttuurien rakentamina kopioina säilynyt jälkipolville ihmeteltäväksi.
Tälläinen käsitys minulle on muodostunut palasesta vähemmän tunnettua ihmiskunnan historiaa, merkittävästä sellaista kylläkin, sillä se on antanut pohjan sille sivistykselle ja niille korkeakulttuureille jotka me yleisesti tunnemme. Voidaan tietysti pohtia onko se johtanut mihinkään hyvään, kun katsoo Euroopankin veristä historiaa jo vuosituhansien ajan. Jotkut asiat vaan ovat väistämättömiä. On mielenkiintoista nähdä, että koittaako länsimaiselle korkeakulttuurille vielä Atlantiksen kohtalo? Tuleeko joku turma joka murskaa meidän suuret saavutukset ja hajottaa yhteiskunnan perusrakenteet niin että muutama sukupolvi sen jälkeen muokkaavat ne mielessään myyteiksi, kun eivät muista tai ymmärrä miten asiat todella olivat.
Mitä tulee sitten toiseen mystisenä pidettyyn mantereeseen, eli Lemuriaan, josta veli Carlos puhui niin siitä en ole kyllä erityisemmin lukenut ja asiaa tutkinut, jos Atlantikseen verrataan:
Olen saanut ymmärtää että Lemurian historia ulottuu kauemmas kuin Atlantiksen aikoihin ja nimenomaan ihmisen syntymään lajina. Pidän kyllä erittäin todennäköisenä että aikoinaan siellä on ollut joku suurempi yhtenäinen kulttuuri, kenties aikana kun maa-aluetta on ollut laajemmin ja levittäytyminen on ollut helpompaa ja kulttuurin levittäminen. Tyynenmeren saaret ovat hajanaista rivistöä mutta ne ovat olleet joskus yhtenäisempää maa-aluetta ja vaikutukset ovat näkyneet Intian Valtameren alueellakin. Juuri nimenomaan Intiasta olen kuullut löytyneen perimätietoa Lemuriasta.
Mielenkiintoisena seikkana ottaisin esille että lemureiksi kutsutut puoliapinat, eli ihmisen kaukaiset sukulaiset elelevät Komoreiden ja Madagaskarin saarilla ja niitä pidetään paikallisissa kulttuureissa "esi-isinä". Niitä pidetään siis arvossa ja ruokitaan. Kenties jotain muistoa vanhemmista ajoista.
Joka tapauksessa pidän Lemuriaa paikkana jossa ihmislaji on saanut alkunsa. On muutenkin esitetty julkisesti arvioita että ihmislajin synty ei ole välttämättä alkujaan pelkästään tai alkuunkaan Afrikasta vaan Aasian suunnalta. Kenties ajan saatossa saamme lisävalaistusta asiaan, tutkimusten kehittyessä. Sijaitsiko siis Eedenin puutarhat paratiisinomaisella Tyynen Valtameren alueella? Paikassa josta lajimme lähti leviämään eteenpäin älyllisenä olentona? Mahdollista.
Kuvastaako Pääsiäissaaren patsaat sitten niitä ensimmäisiä ihmisiä, vai kenties monen muiden ympäri maailmaa löytyvien salaperäisten hahmojen tapaan olemuksia joita pidettiin jumalolentoina - luojina. Jumaluudesta puhuttaessa on mielestäni merkittävää että varhaisemmissa kulttuureissa jumalia esiintyi ja esiintyy yhä useampia, eikä ollut suoranaista yhtä jumalaa. Tämä monoteistinen suuntaushan on ollut vallalla vasta myöhemmin. Siksipä on luonnollista ajatella että nämä "jumalat" ovat olleet muinaisille ihmisille jotain kaikkivoipaa lajia joille tuli uhrata erinäisiä antimia ja jopa eläin/ihmishenkiä, suojeluntarpeen tai silkan ylistämisen vuoksi. Kenties ja todennäköisesti sitten nämä jumalat olivat toisesta maailmasta saapuneita, kuitenkin kuolevaisia olentoja, mutta henkisesti kehittyneempiä. Heidän tarkoitusperiään voidaan arvuutella, mutta en usko ainakaan siihen että he olisivat halunneet luoda ihmisistä mitään orjarotua. Luultavasti mielenkiinto kiihdyttää evoluution vaikutuksia on ollut se kantava voima ja he ovat sysänneet ihmislajin kehitystä eteenpäin, kun muutoin se kenties ei olisi vieläkään edennyt. Vai halusivatko he siirtää geeninsä tai jonkun toisen lajin geenin jatkumaan muualla, jotta ei häviäisi kokonaan? Sen lisäksi että he saivat aikaan älyllisesti kehityskelpoisen lajin, toivat he myös mukanaan erilaisia kasvilajeja jotka soveltuivat erinomaisesti viljelyyn ja siten edesauttoivat korkeakulttuurien syntymää, koska elinkeinon harjoittaminen oli siten helpompaa ja jäi enemmän aikaa henkisten voimavarojen kehittämiselle.
Vieläkö nämä muukalaiset sitten käyvät keskuudessamme? No siitä varmaan voisi väitellä enemmän toisaalla ja on varmasti jo väitelty. En lähde nyt keskustelua viemään siihen suuntaan. Olen kyllä miettinyt sitä että näiden vieraiden olentojen ulkomuoto ei ehkä niin radikaalisti poikennut/poikkea ihmisistä kuin yleensä ajatellaan. Viittaan nyt siis humanoideihin, niihin harmaisiin mulkosilmäisiin limanuljaskoihin. Esim. eri intiaaniheimojen ja Australian aboriginaalien vanhoissa kuvissa ja maalauksissa esiintyy säteileviä ja hyvin kauniitakin olentoja.
Jos joku nyt sitten tulee ja toteaa että pidänkö todella tätä kaikkea todellisuutena ja osana historiaa, niin sanon että voisin hyvin pitääkin. Jos taas sanoisin että tiedän kaiken ja että juuri varmasti näin asiat olivat, niin valehtelisin. Näin ihan että miksikään fundamentalistiksi ei suoraan luokitella. En luonnollisestikaan tyrkytä kellekään tätä maailmankuvaksi, mutta kerron mitä on kerrottavana jos joku sieltä jotain uutta tai ajateltavaa keksii. Kuten aiemmin totesin, nämä kyseiset aiheet kiehtovat suuresti. Voin luonnollisestikin tarkentaa jos jossain tarkennettavaa on ja minulla lisätietoa löytyy. Jatkuvasti pyrin näihin ja muutamiin muihinkin aiheisiin perehtyä lisää, joten mahdollisesti lisäilenkin jotakin.
Hieno ketju ja muutamia ihan uusia tietojakin olen löytänyt muutamista viesteistä. Lisää asioista kiinnostuneita keskustelemaan ja mielipiteitä antamaan!