Voi hyväppojat, älkäänyvviittikää! Tehän puhutte mun kohta ympäri, ja Alenista, Kaipaisesta sekä mahdollisesta neljännesta ulkomaalaisvahvistuksesta menee kaikki optimistinen ilo.
Enpä tiedä. Totta kai maalivahtitilanne voisi olla aina vielä parempi, mutten ole ollenkaan vakuuttunut, että juuri sille osa-alueelle Ilves eniten vahvistusta kaipaa. Kysymyksessä on sentään maalivahtipaketti, jossa leveyttä riittää, vaikka kärjen terävyys kieltämättä kysymysmerkki onkin. Vaikeapa tässä vaiheessa on mitään tietää varmasti. Olen tietty keskustelun kannalta huonossa asemassa sikäli, että vain yksi lopputulos todistaa epäilyni oikeiksi. Toisin sanoen, mikä tahansa muu sijoitus paitsi mestaruus antaa mahdollisuuden jälkiviisastella, että paremmalla maalivahtipelillä pytty olisi irronnut, vaikka noutaja tulisi jo säälipleijareissa.
Toisaalta kävimme aikanaan vilkasta mielipiteenvaihtoa siitä, tarvitseeko Ilves enemmän sentteriä vai laituria. Kummallekin pelipaikalle on saatu täysosumavahvistukset. Itse olin laiturin ja nimenomaan sittemmin toteutuneen Hyvösen kannalla, koska uskalsin silloin odottaa etenkin Niinimäeltä ja Leinolta, mutta myös Suvannolta, huomattavasti suurempaa panosta. Stefan on kuitenkin ollut pelaajana ja vahvistuksena kokonaisvaltaisesti (siis sekä hyökkäys- että puolustussuuntaan) se kaikkein tärkein, joten Harmaatukka ja muutamat kirjoittajat täällä olivat tässä asiassa ehdottomasti oikeassa.
Ehkä keskustelu kannattaakin käydä vasta sitten, kun tiedetään, kuka ulkomaalainen mahdollisesti tulee, ja ennen kaikkea miten hän onnistuu. Mihin HN:kin jo viittasi, myös maalivahdin (siis Raycroftinkin) huippukuntoon vaadittava aika on täysi arvoitus. Ei pidä unohtaa, ettei Ilveksellä ole runkosarjapisteiden puolesta yhtään "liikkumatilaa", joten sparrailumatseihin ei ole varaa. Hankitun veskarin on oltava luotettavassa ja voittavassa pelikunnossa siltä istumalta. Uskoisin tällä olleen vaikutusta Hautiksen ja Curren päätökseen. Sen sijaan naapurileirissä mikä tahansa muutos oli itseisarvo jo sinällään, joskin pidän maalivahtia yllättävänä hankintana myös Tapparan kohdalla.
P.S.
Ihmettelin Juha Alenia käsittelevässä ketjussa Riksmanin jatkosopparin viipymistä, mutta HN:n kirjoitusten myötä siihenkin taisi tulla selvä vastaus.
Ranger