Niin ja kuten todettua myös aiemmin, Madrid on tehnyt vuodesta toiseen Barcaa parempaa tulosta. Eli ei kovin kummalista tuo Madridin "voitto". Kuten ehkä tiedätkin(vaikka ilmeisesti monet muista faktoista ovatkin täysin hukassa), niin tuota voittoa ei varsinaisesti Barca, Real, Osasuna ja Bilbao saa edes tehdä. Kun tarkoitus on olla non-profit pohjalla.
Kyllä Barca ei jäsenomisteisella yhdistyspohjaltaan voi tehdä voittoa vaan ne rahat mitä jää on käytettävä seuran toimintaan.
Barcalla oli tosiaan varsinkin vuosituhannen alussa todellinen surkean taloudenhoidon kultakausi kiitos puheenjohtaja Gaspartin, jonka myötä seura syöksyi melkoisiin taloudellisiin vaikeuksiin. Kiitos Laportan seuran talous ollaan saatu vakautettua ja tuottamaan jopa voittoa.
Toki tämä nykyinenkään tilanne ei ole aivan toivotunlainen, mutta nyt tilanne on sentään hallussa mitä se ei vielä jokunen aika sitten ollut. Itse en vain arvosta Realin kaltaista velanotolla tehtävää joukkueen rakennusta vaikka se sitten loppupeleissä maksaakin itsensä takaisin. Puhtaassa bisnes mielessä se on toki ihan kunnioitettavaa, mutta sen perimmäisen eli urheilun kanssa sillä ei enää mitään tekemistä olekkaan. Itse en tosin noita Realin lukuja lukisi kuin raamattua, mutta jokainen toki tavallaan.
Se on myönnettävä etten ole varmastikkaan niin perehtynyt varsinkaan Realin talouteen kuin sinä ja aivan turhaan tässä pikku maisteissa voitetun Klassikon jälkeen provosoiduinkin Graingerin provoiluihin, mutta ajatuksissani silti pysyn.
edit. Mistä muuten taioit tuon 400:n miljoonan velkasumman Barcalle? Lisätietoja tästä? Ihan vain mielenkiinnosta kysyn sillä ainakin itse olen omaan nuppiini käsittänyt selvästi pienemmän summan (vaikka liian suuri toki sekin), joten jos tuo pitää paikkansa niin silloin toki puhuin paskaa ja kaikista tuuteista. Se myönnettäköön.
edit2. Lisäillään nyt sitten vielä kun kerta vauhtiin päästiin. Laportan eduksi on myös laitettava se että mies on kasvattanut seuran liikevaihtoa varsin mittavissa suhteissa. Osittain tämänkin vuoksi se velan poismaksu on jäänyt hivenen taka-alalle kun on pyritty kasvamaan varsin kunnianhimoisesti. Esim. Arsenal maksaa velkojaan kivasti pois, mutta onkin vain pienehkö eurooppalainen suurseura. Barca kuten Realkin on hivenen toista maata. Riski kantaa kuitenkin sitä hedelmää jos se vain hallitaan.