Musiikin nettikaupat

• 5 540
  • 33

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Itse en ole vielä kovinkaan hyvin oppinut kuuntelemaan musiikkia kompuutterin kautta. Jotain bootleg-harvinaisuuksia on tullut kovalevylle tietty hankittua ja mp3-soittimen johdosta jokusen levynkin olen sinne vääntänyt. Mutta ennemmin tulee tuohon viereseen mankkaan cd heitettyä kuin koneelta kuunnella.

Niinpä en ole bittimuodossa biisejä tai levyjäkään vielä ostellut. Ja tuskinpa tulen suuremmin ostelemaankin, vanhanaikaisena ihmisenä kun arvostaa levyä ihan konkreettisenakin esineenä kansineen kaikkineen.

Vaan ovatko nuo nettikaupat tuttuja muille jatkoaikalaisille? Lähinnä mieleen asia tuli siitä, kun jonkun shareware-ohjelman mukana tuli mainos tälläiseen mestaan: http://www.emusic.com/promo/home.html

Lupaavat 50 ilmaista biisiä ilman sitoumuksia. Kirjakerhothan tuosta tulee mieleen, eli onko tuossa joku ketunhäntä kainalossa? Kokemuksia?

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti Kopteri
Itunes

99 senttiä per biisi, levyt yleisesti 9,99 euroa.
Ostaminen tehty hieman liiankin helpoksi...

Jee jee, näin on. Toimii kuin sata jänistä. Spesiaalina muuten erinomaisia stanup-komiikkalevyjä. Tsekatkaa vaikka Jim Gaffiganin "Last Supper" tai More Moo-moo´s" Kaikista kappaleista 30 sekan preview (tai pre-hear)

Helppous on verraton, mutta kuten Kopteri totesi, helppous vie helposti mukanaan. 99 senttiä kappaleesta on niin vähän, että tulee osteltua kaikkia vanhoja suosikkejakin ja muutenkin poimittua rusinoita pullasta.

Suositelen silti aivan kympillä.

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ja kaiken muun hyvän lisäksi iTunes tarjoaa tällä hetkellä loistavimman vaihtoehdon soitto-ohjelmaksi vaikkei biisejä haluaisi kaupasta ostaakaan.

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti pasil
Ja kaiken muun hyvän lisäksi iTunes tarjoaa tällä hetkellä loistavimman vaihtoehdon soitto-ohjelmaksi vaikkei biisejä haluaisi kaupasta ostaakaan.

Oletko tosissasi, itse tuskailen viikottain milloin minkäkin painetun tai painamatta jääneen rastin kanssa. Soittolistoja puuttuu päivityksestä jne. Syy on kyllä käyttäjän kätisyydessä, myönnetään. ITunesin kauppa on mahtava, musiikkia löytyy joka lähtöön. Itse olen sieltä piheydessäni ostanut vasta 50 biisiä, kaikki vanhoja nostalgiasettejä. Helppoa kuin heinänteko.

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti kausi
Oletko tosissasi

Olen. Itse siirryin tunesiin joku 4-5 kk sitten ja takaisin WimpAmp/foobar/xmms-maailmaan ei saa takaisin enää kirveelläkään. OK, alkuun oli hieman omituisuuksia kun oli em. softiin tottunut mutta ajan kuluessa huomasi kuinka loppupelissä yksinkertaisesta mutta monipuolisesta softasta on kyse. Siihen pitää vain luottaa ;-)

EDIT: Itse en ole koskaan playlistien kanssa kikkaillut, ts. mulla on ollut aina koko library listalla auki. Voi olla/on että iTunes ei niiden kanssa ole ihan se paras mahdollinen.

Filosofem

Jäsen
Viestin lähetti Everton
Itse en ole vielä kovinkaan hyvin oppinut kuuntelemaan musiikkia kompuutterin kautta. Jotain bootleg-harvinaisuuksia on tullut kovalevylle tietty hankittua ja mp3-soittimen johdosta jokusen levynkin olen sinne vääntänyt. Mutta ennemmin tulee tuohon viereseen mankkaan cd heitettyä kuin koneelta kuunnella.

Niinpä en ole bittimuodossa biisejä tai levyjäkään vielä ostellut. Ja tuskinpa tulen suuremmin ostelemaankin, vanhanaikaisena ihmisenä kun arvostaa levyä ihan konkreettisenakin esineenä kansineen kaikkineen.
Tämä ei nyt liity varsinaiseen aiheeseen, vaan pikemminkin tähän alustukseen. Itse en saa mitään irti siitä, että kuuntelisin biisejä koneelta. Se on jotenkin tunnelmatonta, muovista... jotenkin outoa. Vinyyli ja CD kansineen, liitteineen, kaikkineen on kokonaisuus, josta pelkän musiikin irroittaminen tuntuu oudolta. Tosin tuo biisien kauppaaminen netissä on ilmeisesti tervetullut uudistus laittomasti ladattuja mp3:sia vastaan, mutta hankkisin paljon mieluummin sen muutaman euron enemmän maksavan konkreettisen levyn kuin jotain ei-käsinkosketeltavaa bittipaskaa.

Vituttaa muutenkin koko mp3 kultti. Olisi ihan vitun hyvä näpäytys, että isommatkin bändit alkaisivat taisteluun ämppäreitä vastaan ja julkaisisivat tästä lähin tuotoksensa esimerkiksi C-kasettina tai vinyylinä. Hillitsisi ainakin hieman biisien vuotamista nettiin. Sopisi ainakin mulle hyvin, kun muutenkin 90% kuuntelemastani musiikista tulee noilta formaateilta, loput CD:ltä.

Only analog is real.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
ITunesin uusimmassa versiossa 6.0.2 on mukana myös nettiradio. Kun käyttää Itunesia tietokoneella, niin ihan mukava uudistus.

ITunesin hauskin ominaisuus on aina ollut hakutoiminto. Kun syöttää esim. "Whiskey On The Jar" hakukenttään, niin voi kuunnella ilmaiseksi 30 sekuntia n. 35-40 eri versiota kappaleesta. Takaan, että naurua riittää. Viva Las Vegas ja Nothing Else Matters ovat myös hyviä tärppejä.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Levyjä tuskin mikään koskaan tulee minulla syrjäyttämään. On ihan eri juttu omistaa lätty koteloineen ja kansivihkoineen, kuin omistaa jotain bittitiedostoja laitteella. Ne on ihan tyystin eriasia, vaikka mp3:t käteviä ovatkin. Levy on niin konkreettinen ja tuntuva esine, että sen voittanutta ei ole.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Makuasioita, sanoi pässi kun m...ansa nuoli.

Nettikaupat ovat parantaneet osaamistaan. Ostin yhdestä kaupasta (en halua mainostaa) Neil Youngin uusimman "Prairie Wind", mukana tuli pdf-file, josta sai printattua 12-sivuisen vihkosen, jossa oli kuvia ja kappaleiden sanoitukset. Lisukkeisiin kuului myös parista levyn kappaleesta kokonaiset videot. Tällainen kokonaisuus uutuuslevystä maksoi €11.99. Jos on tietokoneesta kytkentä kunnon kaiuttimiin, niin homma toimii jo ihan hienosti. En ole ostanut mitään mp3- tai iPod-soitinta.

Ostan minäkin vielä cd-levyjä, mutta kyllä nämä musiikin nettikaupat ovat hieno lisuke lailliseen tarjontaan.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Pressiboxi kirjoitti:
Voiko noita maksaa verkkopankin kautta?

Minusta voi ainakin Anttilan ja Ilta-Sanomien kaupoissa. Applesta en tiedä verkkopankin osalta, siellä käytän Visa-korttia, jonka kautta veloitukset ovat sujuneet oikein ja vaivattomasti.

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Johannes kirjoitti:
Minusta voi ainakin Anttilan ja Ilta-Sanomien kaupoissa. Applesta en tiedä verkkopankin osalta, siellä käytän Visa-korttia, jonka kautta veloitukset ovat sujuneet oikein ja vaivattomasti.

OK. Mieleen pläjähti vaan, että tässähän olisi monelle oiva sauma käyttää se nolo 6.79e loppusaldo pankkitililtä kuukausittain ilman, että sitä pitää käydä norkoamassa pankkineidiltä käteisenä asiaankuuluvin "hauskuuksin".

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Aiheeseen liiittyvä kysymys: mikä on laillisesti ostetun mp3-biisin tai -levyn jälleenmyyntiarvo, eli saako sitä myydä eteenpäin? Onko mp3-kappaleissa DRM (digitaalisten käyttöoikeuksien hallinta)-rajoituksia, jotka jollain tapaa karsivat ostajan kuuntelumahdollisuuksia? Esimerkkinä vaikkapa mahdollisuus sirtää mp3:t mp3-soittimeen vain tietyn kertamäärän tai kappaleiden toimivuus vain tietyissä soittimissa.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kyllä ne ovat suojattuja tiedostoja. Kannattaa tarkistaa nettikauppojen omilta sivustoilta.

En näkisi itse imuroiduille suojatuille biiseille kovin suurta jälleenmyyntiarvoa, ellei osta jotain kovalevysoitinta ja tallenna sinne esim. 10.000 biisiä, joista osa on ripattu cd-levyiltä ja myy jollekin koko pakettina. Myyminen vaatii varmaan vaan hieman mielikuvitusta mukaan, niin onnistuu.

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Taito-Ojanen kirjoitti:
Aiheeseen liiittyvä kysymys: mikä on laillisesti ostetun mp3-biisin tai -levyn jälleenmyyntiarvo, eli saako sitä myydä eteenpäin? Onko mp3-kappaleissa DRM (digitaalisten käyttöoikeuksien hallinta)-rajoituksia, jotka jollain tapaa karsivat ostajan kuuntelumahdollisuuksia? Esimerkkinä vaikkapa mahdollisuus sirtää mp3:t mp3-soittimeen vain tietyn kertamäärän tai kappaleiden toimivuus vain tietyissä soittimissa.

Tässä iTunesin määritelmiä asiasta:

"Asiakkaalla on oikeus käyttää Tuotteita milloin tahansa enintään viidellä iTunesin valtuuttamalla laitteella. Asiakkaalla on oikeus polttaa (mikäli sovellettavissa) tai kopioida Tuotteita sekä siirtää niitä koskevia tietoja ainoastaan henkilökohtaista, ei-kaupallista käyttöä varten. Asiakkaalla ei ole oikeutta polttaa videotuotteita.
Asiakkaalla on oikeus polttaa soittolista enintään seitsemän kertaa.
Asiakkaalla on mahdollisuus tallentaa Tuotteita kerrallaan enintään viideltä eri Tililtä määrätyille laitteille, kuten iPodille.
Kaikki polttavat (mikäli sovellettavasissa) tai tietojensiirto-ominaisuudet ovat ainoastaan asiakkaan avuksi, eivätkä ne tarkoita tekijänoikeudenhaltijoiden oikeuksien myöntämistä tai sellaisesta luopumista (taikka muuta rajoitusta tai olettamaa) koskien mitään Tuotteen käsittämää audio- tai videosisältöä, äänitallennetta, taustalla olevaa musiikkisävellystä tai taiteellista teosta."

Käytännössä mp3-muodossa olevat tiedostot on tietenkin mahdollista polttaa audio-muodossa cd:lle, jonka jälkeen se on itsenäinen kopio, jota on mahdollista käsitellä kuin mitä tahansa äänilevyä. Käsittääkseni. En ole kokeillut.

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nostetaan nyt vanha ketju ylös, vaikka yhtä hyvin olisin voinut laittaa tämän kysymyksen vaikka sekalaisten kysymysten ketjuun.

Onko tosiaan niin, että iTunesissa (pthyi!) ei mitenkään näe etukäteen, minkä laatuinen ja mitä formaattia ostettava tiedosto on? Muutamaan kertaan olen sieltä jotain ostanut, kun ei ole fyysistä formaattia saatavilla. Ja kyllä sitten vituttaa, kun huomaa että hankittu biisi on vain 128 kbps:n laatuinen ja suojauksilla sotkettu m4p-tiedosto. Kolmesta ostamastani äänitteestä vain yksi on ollut m4a:ta ja enemmän kuin 128 kbps, muut tuota edellä mainittua kakkaa.

Hätäisimmät ovat jo kuoppaamassa fyysisiä levyjä, mutta kyllä tuo digitaalinen musiikin osto on vielä sellainen sekamelska, että saavat pitää tunkkinsa niin kauan kuin joku kunnon standardi löytyy. Siihen kelkkaan en hyppää mukaan, että joka helvetin kauppaa varten pitää olla omat soitto-ohjelmansa ja tiedosto on tiettyyn koneeseen sidottu.

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
iTunes on loistava, ja sen kauppa erinomainen.
Mutta huomasin kyllä saman että laadussa on joskus huomauttamista.
Ostin sieltä erään bändin levyn ja laitoin iPodiin.
Se levy soi huomattavasti hiljempaa kuin bändin muut levyt mitkä olen siirtänyt cd-levyiltä iTunesiin.

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Yksittäisten kappaleiden voluumitasoa saa säädettyä iTunesissa joten sillä saat sen normaaliksi.

No löytyi tuollainenkin asetus.
Seuraako se asetus mukana myös iPodiin?

Pitääpä kokeilla, ellei joku ehdi tähänkin jo vastaamaan.

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
http://www.mp3sparks.com/ on hyvä musiikkikauppa. Huomattavasti halvempi, kuin iTunes ottaen vielä sen huomioon, että kaikki hinnat ovat dollareissa. Albumit maksaa noin 2-3 dollaria.

Minimiostos on kuitenkin 10 taalaa. Eipä silti. Pitää kokeilla.

Edit: Jaaha, ja ensin pitää tallettaa 25 taalaa ennakkomaksua. Ei hyvä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy