Oikeat vastaukset:
1. Myytin mukaan niin Jimi Hendrixin, Janis Joplinin, Jim Morrisonin, Kurt Cobainin kuin Amy Winehousenkin ruumiiden hallusta löydettiin: (1p.) -
Valkoinen tupakansytytin. Tämä myytti on kuitenkin epätosi - tai ainakin erittäin epätodennäköinen - sillä suurimmat sytkärivalmistajat eivät edes valmistaneet valkoisia malleja heidän kuolemiensa aikoihin. Muistelen jopa itsekin lukeneeni tämän väitteen joskus Cobainin kuoleman jälkeen, luultavasti laadukkaasta journalismistaan tunnetusta Suosikista...
2. Mistä linnusta kaikki seuraavat ovat laulaneet: Kalle Ahola, Tuula Amberla, Liekki, Maj Karman Kauniit Kuvat, Popeda? (2p.) -
Korpista. Kaikilla siis kappale nimeltään Korppi.
3. Millä nimellä tunnettu tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1951 nimellä "Festival della Canzone Italiana"? (2p.) -
San Remon musiikkifestivaalit.
4. KUVATEHTÄVÄ 1: Kuka seuraavista ei kuulu joukkoon - ja miksi? (3p.) - V
iikatteen Kaarle Viikate, jonka oikea nimi on Kalle Virtanen. Muissa kuvissa on nimittäin Ville "Darude" Virtanen, Penelope-hitistä tunnettu Ville "William" Virtanen ja Ville "Akin ja Turon Turo" Virtanen. Hyvin selviydyitte tästä, vaikka monet eivät Williamia tunnistaneetkaan.
5. Minkä räyhähenkisyydestäkin tunnetun yhtyeen ihkaensimmäisen fanipaidan selkämyksessä oli Anarkistin keittokirjasta kopioitu molotovin cocktailin resepti? (5p.) -
Rage Against The Machinen. Tämä oli kierroksen vaikein kysymys, vain kaksi oikeaa vastausta (ja melkein vielä yksi lisää).
6. Kenen suositun nykyartistin kanssa Eino Grön duetoi Emma-gaalassa 2021? (2p.) -
Pyhimyksen
7. Kuka suomalainen sijoittui 14. sijalle, kun Guitar Worldin lukijat äänestivät vuonna 2019 tämän ajan kovimpia blueskitaristeja? (3p.) -
Erja Lyytinen.
8. Minkä yhtyeen debyyttialbumi alkaa lainilla "I live my life like there's no tomorrow" ? (1p.) -
Van Halenin nimettömän esikoislevyn (1987), jonka avausraidan nimi on Runnin' With The Devil.
9. Minkä klassikkoleffan kanssa Pink Floydin The Dark Side Of The Moon -merkkiteosta voi (ainakin sitkeän legendan mukaan) seurata samassa tahdissa? (3p.) -
Ihmemaa Ozin. Tämä kombinaatio tunnetaan nimellä
Dark Side of the Rainbow. Itse en ole kokeillut, joten en ota kantaa väitteeseen.
10. KUVATEHTÄVÄ 2: nimeä suomalaiset miesartistit levyjensä kansikuvista löytyvien lintujen perusteella: (3p. / oikea)
A)
Jarkko Martikainen: Rakkaus
B)
Ismo Alanko: Pulu,
C)
Hector: Hectorock I
D)
Pekka Pohjola: Harakka Bialoipokku
Kolme kilpailijaa sai kaikki näistä oikein. Pulu oli odotetusti parhaiten tunnistettu.
11. Täytä puuttuva sana lyriikasta hämäyssanojen joukkoon piilotetulla oikealla vaihtoehdolla: (1p. / oikea)
A) "Helsingissä ei asu enää
helsinkiläisiä, on vain joukko yksinäisiä, ja heitä on monta, liian monta. En tahtoisi olla yksi heistä."
Danny: Kuusamo
B) "Jos mä oisin sä, mä tarttuisin mun käteen, koska ei nää muut
tontut tee niinku mä teen."
Cheek: Jos mä oisin sä
C) "Kuka käski syödä liikaa täytekakkua Ja kaataa toisten lasten niskaan kylmää mehua? Siitä joutuu
paholaisen pannuun paistumaan, maailmassa ei säästy enää viattominkaan."
Tuomari Nurmio: Lasten mehuhetki
D) "Seinän läpi kuulen niitten murheita.
Talkkareita varsin pösilöitä, kalsareita peseviä vaimoja urheita."
Eppu Normaali: Puhtoinen lähiöni
E) "Koulu päättyi taas suvivirteen. Reksi huusi: "
Kommarit hirteen!". Pera juoksi kattoja pitkin. Kotiin pääsin, itkin minäkin."
Hector: Ake, Make, Pera ja mä
F) "Liian pikainen, vähän likanen. Mielenvikainen, niinku
Maradona."
Teflon Brothers: Maradona (kesä '86)
G) "Kun neljän ruuhkaa katselee,
Hämähäkkimies on kännissä, kun polttarit on sillä käynnissä."
Arto Tamminen: Neljän ruuhka
H) "Oon ollut liikaa kai valveilla, tainnut keskikaljaa maistella. Mut heti kun lähden kulkemaan, niin
naaraspantteri takana tassuttaa."
Dingo: Lakatut varpaankynnet
I) "Sitä samaa minun radio soittaa, kuinka lopultakin
elämä voittaa."
Apulanta: Anna mulle piiskaa
J) "Älä puhu huomisesta nyt, hiljaisuus kauneinta musiikkia on. Kun me rakastelemme,
jumalatkin vaikenee."
Pelle Miljoona: Tahdon rakastella sinua
Pelle (14) ja Danny (12) olivat helpoimmat, Cheek (4), Tamminen (5) ja Dingo (5) vaikeimmat. Anselm Raato oli ainoa, joka sai tästä täydet pisteet. Kolmelle kisaajalle myös oikein hyvä tulos 8/10.
Tästä tuli muuten palautettakin tarkkaavaiselta lukijalta. Hectorin kappaleessa huutaja on ilmeisesti alkuperäisversiossa ollut Jussi, mutta myöhemmin reksi. Google-battlessa reksi voittaa Jussin ylivoimaisesti. Erikoinen muutos, osaako joku Hector-entusiasti selittää mistä tämä yhden sanan ero johtuu?