Murteella ketju

  • 5 723
  • 30
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Sano se murteella. Aku Ankka on julkaistu ainakin Stadin slangissa, ja Pohojanmaan murteella.

Tässä ketjussa siis sana on vapaa. Mutta oli asia mitä tahansa, niin ei kirjankieltä tänne(tätä alustusta enempää).

Laitetaa tähä ny vaik tua joulurauha julistus ko kerra tälläset pyhät ny o tulos. Lait sääki oma versios sil murteel mist ikinäs sit ookkaa kotosi. Täs o se julistus suaraa Pori Valtakarult:

Huamen, jos Jumala sua, o meiä Herra ja Vapahtaja sytnymäjuhla. Julistetaa siis iha yleine joulurauha sanomal kaikil et tätä juhlaa pitää viättää hartaurel ja sillai hiljaa ettei naapurit suutu. Jos joku tekee jotai niinko laittomuuksii tai muutevaa käyttäytyy typerästi nii se o raskauttavie asiahaaroje vallites syylline siihe rangaistuksee, jost laki ja asetukset eriksee säätävät. Lopuks viäl kaikil kaupunki asukkail oikei hianoo ja rauhallist jouluu!

Oikee hyvää jouluu myäs kaikil jatkoaja lukijoil ja kirjottajil, ei otet mittää liia vakavast ja ollaa kaik kaverei keskenämme!

Se verta viäl et ois tua joulurauha julistuski kiva nähr jollai toisel murteelki. Tai jos sul sattuu olemaa joku katkelma jostai jutust minkä haluisit lukee toisel murteel ni lait vaa tähä ketjuu ni joku paikalline varmaa auttaa!
 
Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Karu joulu tulos tänneki. Miä en tiiä mitä miä oon tehny et miä on tälläse joulu ansainnu. Norovirus perkele tuli kylää ja voi vittu ku vituttaa ku joulu on mulle nykyää ensijasest yhes oloo ja jouluruakie syäntii.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aku Ankka on julkaistu ainakin Stadin slangissa, ja Pohojanmaan murteella.

Noit o yhtees kahreksal murteel julkastu. Mul o pualet niist hyllys. Mää ole noit Akui muutenki keränny, ko ei tarttis enää löytää ko vuare yhreksätoistkuuskyt lehret ni ois noist kerra viikos ilmestyvist koko paska talles. Tiätty mul o kuusseiskast alaspäi pelkkii näköispainoksii, mut minkäs teet ko ne vanhat yksittäiset maksaa nii helvetist, et ei mun tuloil niit voi hankkii.

Mut tosiaa joulu alkaa olee jo aika liki ja pakettei iha vitust käärimäti, ni ei täs viiti enempää paskaa jauhaa.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Notta ristus. Tuloopahan sekava ketju tästäkin.

Murteista puhheen ollen, sanotahan notta vois olla Tuntematon Sotilaskin aika lailla erilaanen eloisa kuva jos koko lehvassa käytettääsiin kirjakieltä murtehien sijjaan.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
On se Aku Ankka ilimestyny minunki murteella. Sitä ennen ne järiesti kilipailun, jonka perusteella valittiin ouluntaja. Meinasin minäki ottaa siihen ossaa, mutta sitte mää aattelin että minähän en tuommosiin ilimanaikusiin Ankkojen kirijotuksiin osallistu.

Oulun yliopistolla oli joitai vuosia sitte joku oppilaskunta tai kilta teheny oppaan Oulun murteesta ulukopaikkakuntalaisille. Muistan sieltä kaks sanontaa: Mitä mieltä nää oot Hohosta ja Piippaappa ja paappa pipo päähän. Ihime mongerrusta tuo jäläkimmäinen. Tuota jos yrittää nopiaan sanua nii vahtua alakaa suusta valumaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Murteet? Me jywääskyläläiset (ä lausutaan puoliksi a:ma, "yhdellä pisteellä") puhuutaan Suomen puhtainta yleeiskieltä. Huwiittaa, kun muut viäntää, tökkkii tai ovat muuten ihan kummallisia. Meillä ei ole mitään eriikoisuuksia tai maneereita.

Eihän siinä.
 
Murteet? Me jywääskyläläiset (ä lausutaan puoliksi a:ma, "yhdellä pisteellä") puhuutaan Suomen puhtainta yleeiskieltä. Huwiittaa, kun muut viäntää, tökkkii tai ovat muuten ihan kummallisia. Meillä ei ole mitään eriikoisuuksia tai maneereita.
Ette kyl lähellekää muuten puhu. Mum miälest jossaa Hämeellinna - Riihimäki - Hyvinkää -akselil varmaan sellast sun tarkottamaa puhast yleiskiältä vedetää. Kaikkii jyväskyläläisii, tai siis sit niitten puhetta, miä oon aina pitäny juntin kuulosena, niinku tiätty kaikkii muitakii murteit puhuvii.

--

Tosiiiin... tua tota noinikkä turuun ja simmottis varsinais-suame murre se vaan on kerrassa huvittava. Sivistynyt väkkeehä siäl o. Rikkait rantahurrei ja nättei åbo akademi plondei.
 
Viimeksi muokattu:

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Murteet? Me jywääskyläläiset (ä lausutaan puoliksi a:ma, "yhdellä pisteellä") puhuutaan Suomen puhtainta yleeiskieltä. Huwiittaa, kun muut viäntää, tökkkii tai ovat muuten ihan kummallisia. Meillä ei ole mitään eriikoisuuksia tai maneereita.

Eihän siinä.
Eli keskisuomella ei ole mittään. Savossa suattaapi olla ja pohojammaalla ollahan muutenkin iloosia, mitä ny puukko saattaa olla kaverin selässä kun painimatsi nakkikiskan jonossa ei päättynykkään toivottuhun lopputulokseen. Notta sillälailla.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Ryynikyläläisest hiffaa heti et se on bönde ku se avaa suun ja alkaa bamlaa. Ne ei vaa ite snaijaa miten dorkalta ne kuulostaa. Kertokaa muuten mulle mikä on stadilaine "s". Joku sabo et mul on sellane mut ei tiiä mikä se o.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Ryynikyläläisest hiffaa heti et se on bönde ku se avaa suun ja alkaa bamlaa. Ne ei vaa ite snaijaa miten dorkalta ne kuulostaa. Kertokaa muuten mulle mikä on stadilaine "s". Joku sabo et mul on sellane mut ei tiiä mikä se o.

Ei ole kukaan minua vielä täällä Helsingissä käräyttänyt, yleensä kysyvät mistä olen alun perin kotoisin. Johtunee varmaan siitä, että puhun niin täydellisesti artikuloiden, jota voisikin kutsua Oxford-suomeksi. Stadin "s" on terävän suhiseva, ja kieltämättä varsin rasittavan kuuloinen jo ilman slangisanoja, jotka nekään eivät koskaan kuulosta kovin katu-uskottavilta (olivatpa ne sellaiseksi tarkoitettuja tai ei).
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Ehä mie tohi tänne kirjottaa. Koha nyt on tämmöne murre, kuka täst nyt pitäs sit? Toista se ois, jos ossais Pohjanmaan ukkoloihe puhheenparren.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ryynikyläläisest hiffaa heti et se on bönde ku se avaa suun ja alkaa bamlaa. Ne ei vaa ite snaijaa miten dorkalta ne kuulostaa. Kertokaa muuten mulle mikä on stadilaine "s". Joku sabo et mul on sellane mut ei tiiä mikä se o.
No tuaha se vast typerält kuulostaaki. Ekaa kertaa Hesas ollessaa kuuli jotai tollast ja heti meni pää vinoo ja kysyinki sitte onko tää jotai siansaksaa vai ootteko oikeesti tosissaa? Rassukat hermostu jostai syyst. Nopeest ne kuitenki rauhottu ku e lähtenykkää karkuu kute vissii ne vajakit luuli.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Kyllähät toi Helsinkin puhe kuulostaa aika teennäseltä. Ei meinaa pokka pitää kuk kuulee, käy miälessä et luuleeks toi olevansa jotenki "cool". Mansen pohjospualella väännetään sittej jotain junttimurteita. Paitti Lapissa, seon oikeesti aika helmen kuulosta.

erittiä. Lisätääs sev verran et Porim murteesta tulee vaav vihaseks. Rauma giältä en oo tainnu kuulla ikinä. Turum murre on hauska, ei ne voi olla tosissaan sej juttunsa kanssa. Olin kesällä Turussa hommissa tekemäs yhen päiväkeikan ja kun ne turkulaiset siinä pyäri ja höpötti nii luulin et olin jossain sketsissä. On kyllä viimenep paikka jonne vois muuttaa. Eivät suatta sano perserreiäks.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
Ette kyl lähellekää muuten puhu. Mum miälest jossaa Hämeellinna - Riihimäki - Hyvinkää -akselil varmaan sellast sun tarkottamaa puhast yleiskiältä vedetää.

Nimenomaa, sen takia mä mietinki voinko kirjoittaa tähän ketjuun vai en. Ku en puhu mitään murretta. Ainekaan tietääkseni.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Iltalehres o sellane murrevisa menos. Mää tei to testi mut emmää siin pärjänny, vaivaset seittämä sai oikei viiresttoist kysymyksest. Kai täsä sit pitää takas koulupenkil siirtyy.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Iltalehres o sellane murrevisa menos. Mää tei to testi mut emmää siin pärjänny, vaivaset seittämä sai oikei viiresttoist kysymyksest. Kai täsä sit pitää takas koulupenkil siirtyy.
Miä testasin jotai hesarin murressysteemiä ku muka kertos mistä miä oon kotosi, ni väitti et Oulust. Ei kyl ollu se värkki Etelä-Savost kuullukkaa, ja viel ku meil Mikkelis o iha oma murre täälkii (semmone melko kapee kaistale ku lähtee jostai kouvolantien varrest ja jatkuu pohjosee päi ehkä Juvalle ja itä-länsisuunnas enintää 30 kilsaa suuntaasa). Ei kyl menny mitenkää ylivahvasti tää testikää, kaheksan sain viiestätoista ja iha kujalla miä kyl aika monessa olin.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Tännää o talaven ylivoimasesti kylymin päivä täälä mun kotikaupungisa. Koko aja saa olla lämmittämäsä. Pittää varmaa vielä parise tuntia valavua, ku ei taho nukuttaa.
 

S.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No jouluevankeliumia Raumalaisittain.

Siihe aikka anno keisar Augustus oorderi, ett koko valdkunnas täyty ruvet kokkoma vero. Tämä verongokkominen ol ensmäine lukkuas ja tapadus sillon go Syyria ol Kyreniuksen gomenos. Kaikki käveväkki sitt skriivaamas puumerkkis verorullaha, jokane omas kaupungisas. Joosef läks kans Galileast, Nasaretin gaupungist ja men maksama veros Juudeaha, Daavidin gaupunkkihim Beetlehemihi, sill etä hän ol sama sukku kon Daavid.

Hän läks sinn yhdes morssemes Marian gans ko odott last. Ja sill aikka ko hes siäll oliva, rupes Maria synnyttämise aika olema liki, ja nii hän sitt synnytt poja, esikoises. Maria kiärs kapalvyä lapse uumill ja pan sitt lapse makkama seimehe, sill et kestkeevris ei ollu yhtän dyhjä huanett.

Likipaikkeil ol karipoikki yätisse aikkan gedollp pitämäs vaari lamppaistas. Ja niingon duaksaus heijä edesäs seisos Herra engel ja Herran girkkaus ott heijä lämmjä sylyhys. Ja karipoja olivap pelko hallus. Mutt sitt engel sanos heill: "Älkkäm beljäkk! Mnää näättäk ilmotan deill oikke ilose asja ja siit piissa lysti kaikell väell. Tänäpä on deill Daavidin gaupungis syndyn Vapattaja. Hän on Gristus, meijä Herran. Tämä olkkon deill merkkin: te löödätt lapsen go huila kapalvyäses seimes." Ja siins samas ol engli ymbrillt taevast kotosi olevi soldaatei ko nostiva Jumalan gorkkjan graadihi näi sanomal: "Jumal on gunnjahas nostett häne omas korkkeudesas ja maam bääl elävä raohas kaikk ihmsek ko Jumal o rakkautes slääppihi ootan!"

Ko engli oliva mennt takasin daevasse, niin garipojap paohasivak kesknäs: "Ny me lähdengim Beetlehemihi! siäll mes sitt nää sengi, ett mitälai oikke on dapattun, juur se, ming Herr meill ilmott." Ja he läksiväk kiiruman gaupall ja löysivä Maria ja Joosefi ja lapsen go makas seimes. Ko het tämä huamasiva, het tekiväs selkko siit, ett mitälai jutui he oliva lapsest kuull. Joka ainu kon guul karipoikatte sana, ihmettel oikken dosidas. Mutt Maria pistikin gaikk nuukasten gorjuhu sydämehes ja syynäskel siit asjoi sitt iha omas raohas. Karipoja läksivä takasi ja liitlivä ja ylistivä Jumala nöörimä jälkke se johdost, mitä he oliva nähn ja kuull. Kaikk luanist muutongi juur jämttist niingo edelkkätt ol sanot.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Huuhkajat
@Kari Runk Meil Hämeelinnas ja täs lähel puhutaa kyl aika tällasta tylsää yleiskieltä, tommotteet murteet sit muualla. Semmotteet ei sovi meil.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
@Kari Runk Meil Hämeelinnas ja täs lähel puhutaa kyl aika tällasta tylsää yleiskieltä, tommotteet murteet sit muualla. Semmotteet ei sovi meil.

Nyt mä ihmettelen ainoostaan sitä, miksei tuo hälytysjuttu toimi. Mä en oo asetuksiin koskenu ja kaikki täpät ovat ruksattuna.

Se piti vielä sanoo, et pari kaverii jotka on syntyjään ihan hämäläisiä puhuu jotai iha ihmeellist turun(?) murret, ja ne sanoo et kuinka "mä sanosin siitä" (=mä sanoin siitä) tai "mä istusin" (=mä istuin). Eihä nyt kukaa vittu voi tollee puhua, jos muuten puhuu ilman murret.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Se piti vielä sanoo, et pari kaverii jotka on syntyjään ihan hämäläisiä puhuu jotai iha ihmeellist turun(?) murret, ja ne sanoo et kuinka "mä sanosin siitä" (=mä sanoin siitä) tai "mä istusin" (=mä istuin). Eihä nyt kukaa vittu voi tollee puhua, jos muuten puhuu ilman murret.
Liekkö koittavat olla jotennii kovinnii erkoisija ku tuoho mallii vaa jonkuu sanan haastoo, mut muute puhhuu kuitenkii iha tolokun immeiste tyylii?
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
erittiä. Lisätääs sev verran et Porim murteesta tulee vaav vihaseks. Rauma giältä en oo tainnu kuulla ikinä. Turum murre on hauska, ei ne voi olla tosissaan sej juttunsa kanssa. Olin kesällä Turussa hommissa tekemäs yhen päiväkeikan ja kun ne turkulaiset siinä pyäri ja höpötti nii luulin et olin jossain sketsissä. On kyllä viimenep paikka jonne vois muuttaa. Eivät suatta sano perserreiäks.
Mul o puolestaa sillee et mua ottaa päähä Tamperee murre. Ja jokku lapi murteekki. Tampereel jokase sana perää pitää lisät n-kirjain ja se o vähä ihmeellist. Porilaiset sanoo "mennää kattoo", tamperelaiset "mennään kattoon". Ottaa päähä toi än.

Semmone piäni hassu yksityiskohta et kännis ite kuulostan turkulaiselt. Ainaki omast mielest. K:st tulee G ja P:st bee. Tiä sit meneeks toi vähä Tambereeki pualel
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Mul o puolestaa sillee et mua ottaa päähä Tamperee murre. Ja jokku lapi murteekki. Tampereel jokase sana perää pitää lisät n-kirjain ja se o vähä ihmeellist. Porilaiset sanoo "mennää kattoo", tamperelaiset "mennään kattoon". Ottaa päähä toi än.

Kyä mua ottaa kans päähän noi porilaiset. Ne on nääs vähän niinku tyhmennettyjä turkulaisia. Hiiteläj Jussiko se oli kus sano, että porilaiset on tyättömiä hitsareita. Ainakin niirem murretiätämys oh huanompaa kus Saravom Peksin käret. Luulee varmaan tiätävänsä, kekä se poika oli kun kaatu Hervannassa mopolla ja pipa lensi. Se on nääs niin, että jos Turku on Suamen perseerreikä, niin Pori on samassa vakkelissa.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Kyä mua ottaa kans päähän noi porilaiset. Ne on nääs vähän niinku tyhmennettyjä turkulaisia. Hiiteläj Jussiko se oli kus sano, että porilaiset on tyättömiä hitsareita. Ainakin niirem murretiätämys oh huanompaa kus Saravom Peksin käret. Luulee varmaan tiätävänsä, kekä se poika oli kun kaatu Hervannassa mopolla ja pipa lensi. Se on nääs niin, että jos Turku on Suamen perseerreikä, niin Pori on samassa vakkelissa.
Ai se otti noi kovil? Hassuu et sanotaa et Turkuki o Suome persereikä, vois antaa vähä perusteit. Sama juttu Porist. Jokapual on varmaa paljo tyhmii ihmisii, junttei ja maahamuuttajii. Porilaisetha o Suome onnellisint porukkaa, ei ihme et muual vituttaa nii paljo.*hymiö*

Epäilen etteikö tää ketju menis vääntämisee eri kaupungeist ja mikä murre o paras.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös