Mainos

muotivillitykset - mikä tökkii? (gallup)

  • 2 307
  • 29

mikä villitys tökkii - vai eikö mikään?

  • lävistykset

    Ääniä: 7 13,2%
  • potkulaudat

    Ääniä: 10 18,9%
  • lököttävät vaatteet

    Ääniä: 10 18,9%
  • lintujen bongaus

    Ääniä: 0 0,0%
  • larppaaminen

    Ääniä: 2 3,8%
  • energiajuomat

    Ääniä: 3 5,7%
  • noi on kaikki aika syvältä

    Ääniä: 20 37,7%
  • noi on kaikki ihan jees

    Ääniä: 1 1,9%

  • Äänestäjiä
    53
  • Poll closed .

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Lainaamista, Crazy Townia ja musiikista yleisesti

Niinhän se menee, että moni yhtye/artisti samplaa nykyään muilta pätkiä omiin kappaleisiinsa. Onhan joskus niinkin, että otetaan kokonaan esimerkiksi kertosäe jo aiemmasta hitistä ja laitetaan se omaan kappaleeseen. Yleensä nämä "lainaajat" ovat juuri näitä nu-metal tai ghettoäijiä New Yorkin slummeista. Itseäni ainakin joskus "säväyttää" kuulla jossain kappaleessa jo ennestään tutunkuuloinen pätkä ja sitten ruveta miettimään, että mistäs tämä pätkä olikaan lainattu. Omasta mielestäni lainaamisessa ei ole mitään ongelmia, jos sen saa toimimaan. Eli jos lainattu kohta ei sovi yhtään tähän uuteen kappaleeseen, niin silloin se ei ole oikein lainattu, mutta jos se tuntuu toimivan samalla tavalla kuin vanhassa kappaleessa tai jopa paremmin, niin mikäs siinä.

Esimerkiksi tämä "Butterfly" on mielestäni melko onnistunut samplaus. RHCP:in versio tietysti on se alkuperäinen ja se on erittäin toimiva niin, mutta Crazy Townin lainaus on myös erittäin hyvä. Mutta tämä siis on minun mielipide ja kaikillahan on omat mielipiteensä ja makunsa.

Crazy Townin levyn kansista selviää, ettei RHCP ole ainoa, jota on lainattu. Myös muutamassa muussa kappaleessa on CT käyttänyt lainausmenetelmiä. Okei, joku voisi nyt väittää, etteivät CT:n tyypit nyt sitten osaa omaa musiikkia tehdä lainkaan, kun lainaavat joka kappaleensa joltain jotakin omiin viisuihinsa. Mutta. Eikös se ole tavallaan kunnianosoitus vanhemmille artisteille näiltä uusillta artisteilta? Eikö se osoita jonkinlaista kunnioistusta, jos haluaa käyttää vanhaa (hitti)kappaletta omaan (hitti)kappaleensa? Ainahan näinkään ei ole, mutta kai joskus voidaan niinkin ajatella?

Ja yleisesti ottaen musiikkityyli, josta käytetään nimeä nu-metal/pumppuheavy/jne.., on tällä hetkellä SE tyyli, jonka edustajat tuntuvat pääsevän esille. Ainahan tulee joku tyyli, joka välillä nousee esiin ja sitten vajoaa unholaan, tai sitten jatkaa kulkuaan ja menestystään. Onhan rock'n' rollkin säilyttänyt alusta alkaen mahtiasemansa musiikkimaailmassa. Rap syntyi 70-ja 80-lukujen taitekohdissa ja alkukankeuksien jälkeen nousi sekin tyyli esille. Ja näiden kahden (rock ja rap) yhdistelmäksi voidaan luetella tämä nu-metal, koska tässä tyylissä käytetään kummankin elementtejä.
 

bystander

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki, Mika Saukkosen lenkkikengät
Niinpä

Asiaa kirjoittelit, Patarouva. Mikä minä olen kenenkään motiiveja kyseenalaistamaan. Kovasti vaan sapettaa se, että musiikkia yritetään verhoilla joksikin muuksi, mitä se itse asiassa on. Ilkeämieliset puhuvat jopa valehtelusta ja laskelmoinnista.

Jokainen kuunnelkoon haluamaansa musiikkia, minua vaan tämä tuotteistaminen ja laskelmointi sapettaa. Miksi tehdä sellaista, joka on jo tehty? Luultavasti siksi, että se myy levyjä. Mutta miksi, se onkin jo toinen kysymys. Tiedän, että monille musiikki on vain hetken viihdettä. Minullekin toisinaan. Ei kuitenkaan niin usein, että menisin Anttilaan ja ostaisin näiden veijareiden levyjä, en ainakaan tässä elämäntilanteessa.

Tähän päivään asti olen pitänyt itseäni avarakatseisena musiikin kuluttajana, mutta nyt vaan jostain syystä tuli stoppi suvaitsevaisuudelleni. Ehkä syystä, luultavasti kuitenkin syyttä, sen verran mojovat argumentit löysit vastineeseesi :) Edellinen kirjoitukseni voidaan pistää turhautumisen piikkiin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö seisoisi “edes vähän” sanojeni takana.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Bystander

Tuossa edellisessä viestissäni oli juuri niitä pohdintoja, joita nämä asiat ovat minussa herättäneet. Kieltämättä sitä luonnostaan kaipaisi vähän rehellisempää meininkiä myös musiikin alalle. Tai ainakin jotain vanhanaikaista illuusiota rehellisyydestä. Tympeältähän se kuulostaa, että levy-yhtiö kerää esim. sopivat naamat johonkin bändiin ja sitten alkaa imagon rakennus ja jonkin tietoisen musiikillisen konseptin luominen. Mutta jos yleisöä löytyy ja porukka tykkää, eli tarjonta ja kysyntä kohtaavat, niin suotakoon se sitten heille.


Ihan hetken viihteeseen en itse viitsi rahojani tuhlata, vaan haluan ostaa lähinnä sellaista musiikkia, jota todella jaksan kuunnella.
Pakon edessä tai huumorin varjolla voin kuunnella hetkisen lähes mitä tahansa musiikkia, mutta totuus on, että joku musiikki saattaa pienenkin hetken päästä alkaa ottaa hermoihin todella pahasti. Jätetään se siis sitten niille muille ja ihmetellään, että miten joku voi.... Suvaitsevaisuus kun toimii myös niinpäin, että kenenkään ei todellakaan tarvitse kuunnella sellaista musiikkia, mitä ei halua.
 

domy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Re: poikäpändeistä

Viestin lähetti bystander
Yhtyeen kerta kaikkiaan keskinkertainen Butterfly-"hittikin" on samplestaan velkaa Red Hot Chili Peppersille noin tsiljoona taalaa.

Niin tämän Crazy Townin taustallahan vaikuttaa juuri kyseinen Red Hot Chili Peppers, joten eipä tuo minusta niin kummallista ole, jos musiikkia kierrätetään samplailemalla sitä uuteen ympäristöön. Todella laskelmoidusta hommasta tosiaan on siis kyse. Sen verran vain on pakko tarkentaa, että RHCP ei todellakaan ole se, jota tässä kusetetaan.
 

JanJ

Jäsen
Re: Re: poikäpändeistä

Viestin lähetti domy


Sen verran vain on pakko tarkentaa, että RHCP ei todellakaan ole se, jota tässä kusetetaan.

No ei todellakaan. nehän saa tästä hommasta rahaa.
Ja tiedämme kyllä keneltä se raha tulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös