Tasan kaksi vuotta on kulunut viimeisestä viestistä tähän ketjuun.
Sillä aikaa on Ulla-mummoni ehtinyt kuolla ja Valpuri-mummoa vaivaa dementia.
U-mummo sairastui pari vuotta sitten paksusuolen syöpään. Se näytti parantuneen leikkauksen ja sytostaattihoidon jälkeen. Puolen vuoden jälkeen kontrollissa kuitenkin havaittiin, että syöpä oli levinnyt maksaan ja lääketieteen keinojen ulottumattomiin.
Mummo tiesi, että lähtö tulee. Silti hän jatkoi arkisia askareitaan, kutoi sukkia ja täytti ristikoita. Sanoi, että kun jotakin puuhailee, ei tauti ole koko aikaa mielessä. Mummosta ei voinut nähdä mitään sairauden merkkejä, ja pari kuukautta diagnoosin jälkeen hän sanoikin että se koko syöpä taitaa olla huhupuhetta. Ihailin mummoni elämäniloa, hän ei päästänyt itseään antaa mennä-tunnelmiin.
Tapasin mummoni viimeisen kerran viikkoa ennen hänen poismenoaan. Hän oli sairaalassa aivan pirteänä, jopa terveen oloisena, mutta hänen kasvonsa olivat keltaiset. Hän oli myös laihtunut kovasti. Samana iltana hän pääsi kotiinsa, koska syytä sairaalahoitoon ei enää sillä hetkellä ollut. Mummo oli innoissaan kun pääsisi kotiin. Minulle, avovaimolleni ja pikkusiskolleni hän sanoi kun lähdimme sairaalasta: "Hei nyt sitten Sanna ja lapset". Ne olivat viimeiset sanat jotka kuulin mummoni suusta.
Viikko tästä mummoni joutui viimeiselle sairaalareissulleen. Isäni ja äitini (mummoni tytär) menivät paikkakunnalle viettämään mummon kanssa tämän viimeisiä hetkiä. Syöpä oli tehnyt tehtävänsä ja maksan toiminta oli lopussa. Mummolla oli pahoja kärsimyksiä, joihin ei edes morfiini auttanut, syy oli jokin maksan entsyymi, joka aiheutti hirveää kipua pienestäkin kosketuksesta. Hän ei ns. pystynyt olemaan. Onneksi tätä ei kestänyt kuin muutaman tunnin.
U-mummollani oli aina lämpimät välit isäni kanssa. Mummo sanoi kipukohtauksen mentyä ohi uupuneena isälleni "Kyllä se on Jaakko menoa nyt!"
Isäni oli ollut hetken hiljaa, pitänyt mummoa kädestä ja sanonut "Olet sinä sisukas tyttö!". Viimeiset sanat mummoni suusta olivat "Niin minä oonki!"
Sen jälkeen mummo vaipui kuolemaa edeltävään tilaan, rauhalliseen ja kivuttomaan. Äitini kertoi hänen korvaansa serkkuni hiljattain näkemän unen, jossa aikaisemmin edesmennyt pappani, eli U-mummon puoliso, oli kattanut kahvipöytää mummolassani. Serkkutyttö oli kysynyt "kenelle se pappa pöytää kattaa?" Pappa oli vastannut "Mummo tulee pian kotiin". Tämän jälkeen mummo eli vielä pari minuuttia ja kuoli rauhassa pois.
Ihminen uneksii menneistä läheisistään, niin minäkin. Yhdessä unessani olin muka tyhjän mummolan ulkovarastossa katselemassa papalta jääneitä kalastusvehkeitä. Mummo tuli ulkovarastoon, tukka oli musta ja paksu, ei silmälaseja ja täysin terveen ja nuoren näköisenä.
Olin unessani jotenkin osannut odottaa mummoa paikalle, enkä ollut edes hämmästynyt.
Kysyin, että mitäpä mummo? Mummo vastasi "Nyt ei oo Uleåborgir enää kylmää eikä kipua."