Minun osalta vielä yksi viesti liittyen pakistoon, sitten saa oma kantani olla tullut selväksi ja näillä mennään.
Olen tästä jo maininnut, mutta pakisto tarvitsee kaksi vahvistusta ihan määrällisestikin. Ei mietitä nyt pelaajien tasoa tai kuka korvaa kenet, vaan pakistoa lukumäärällisesti sen jälkeen, kun herra X on liittynyt pakistoon. Jos liittyy.
Herra X - Eronen
Koistinen - Lukka
Ikonen - Latvala
Räsänen
+ Jeskanen, Lehtinen
Näillä lähdetään liikkelle. Sitten tapahtuu jotain, mitä tapahtuu jokaisessa joukkueessa useamman kerran kauden aikana - pakki loukkaantuu. Ei tarvitse olla edes kärkipakki vaan sanotaan vaikkapa, että Ikonen loukkaantuu.
Herra X - Eronen
Koistinen - Lukka
Räsänen - Latvala
Lehtinen
+ Jeskanen
Eli vain yksi loukkaantuminen ja heti on nollakokemuksen junnu sisässä kokoonpanossa. Entäpä, kun Ikosen loukkaantumista seuraa sellainen asia kuin toisen pakin loukkaantuminen? Tai pelikielto? Sanotaan tässä tapauksessa vaikkapa Latvalan loukkaantuvan.
Herra X - Eronen
Koistinen - Lukka
Lehtinen - Räsänen
Jeskanen
No miltäs se pakisto nyt näyttää? Kaksi nollakokemuksen pakkia sisässä, toinen top-6-roolissa. Junnun ajaminen sisään seiskapakiksi olisi tässä tilanteessa ymmärrettävää, kun kaksi pakkia on tieltä poissa, mutta nyt siihen riittää vain yksi loukkaantuminen.
Ja sitten voidaankin miettiä sitä pelaajien tasoa. Joukkueessa on seitsemän pakkia plus kaksi junnua. Räsänen - ei mitään takeita, että taso riittää Liigassa mihinkään. Ikonen - kokenut kutos-/seiskapakki, ei sen enempää. Latvala - enemmän kokemusta kuin Räsäsellä, mutta ei varmuutta tason riittävän edes 15 minuutin puolustajaksi. Mitä nuo kolme kaipaavat ovat kilpailua peliajasta. Nyt sitä ei ole. Kaikilla on automaattinen paikka Liiga-joukkueen pelaavassa seitsikossa.
Ihan tämänkin myötä joukkue tarvitsee kahdeksan Liiga-pakkia eli edes sen jonkun toisen ossiikosen. Hän toisi taistelua pelipaikasta, eikä räsäset saa automaattisesti pelata Liigassa vaan joutuvat todistamaan kuuluvansa pelaavaan seitsikkoon. Hän toisi myös sen tilanteen, että joukkue voisi kestää yhden pakin loukkaantumisen. On nimittäin mahdollista, että yksi pakki puuttuu läpi kauden ja jonkun Lehtisen pelaaminen seiskapakkina 60 ottelua ei kuulosta järin houkuttelevalta.
Minun mielestäni top-4 ei riitä, vaikka Herra X korvaisi Frimanin. Tarvitaan vielä toinekin top-4-pakki. Mutta vaikkei sitä tulisi, sinne pitäisi tulla joku kokeneempi äijä luomaan kilpailua kolmosparin rooliin. Toinen vaihtoehto on se ihme noitatohtori, joka takaa kaikkien pakkien pysyvän terveenä täydet 60 ottelua runkosarjaa plus mahdolliset pudotuspelit. Lisäksi tarvitaan joku takaamaan se, että Räsäsen taso riittää Liigaan.
Mutta tämä minun osaltani tällä erää pakistosta. Mielestäni HPK olisi tarvinnut enemmän kahta top-4-pakkia kuin Kontiolaa.