Mainos

Muita menneisyyteen jämähtäneitä?

• 8 682
  • 57

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Katselin äsken NHL.com -sivuilta parikymmenminuuttisen videopätkän "Top 10 Playoff goalscorers of the 90s". Video vahvisti luuloni: olen jäänyt pahasti jälkeen tämän hetken NHL:stä!

Oikeasti, olen tiedoissani juuttunut johonkin vuoteen 1997. Silloin, kun minä aktiivisesti seurasin NHL:ää, mm. Valeri Kamensky, Mike Richter, Paul Coffey, Brett Hull, Patrick Roy, Al MacInnis, Ron Hextall, Ed Belfour, Keith Tkachuk, Ron Francis, Jim Carey ja Chris Osgood olivat kovia jätkiä.

Ketkä sitten ovat nyky-NHL:n supertähtiä? Martin St Louis, Ilja Kovalchuk, Rick Nash, Scott Gomez, Vincent Lecavalier, Marty Turco, Roberto Luongo, Patrik Elias, Bryan McCabe, Zdeno Chara ja niin edelleen. Kuitenkaan en osaa mieltää heitä miksikään supertähdiksi, vaan minulle kovia ovat vain ne pelaajat, jotka olivat mukana jo 90-luvun alussa!

Änärissä on menossa jonkinlainen sukupolvenvaihdos - vanhat tähdet lopettavat ja uusia nousee hiljalleen. Kuitenkin tuntuu, että ainakin minä olen pahemman kerran jäämässä kelkasta. Kun vielä Sakic, Sundin, Selänne, Jagr ja kumppanit lopettavat, ketä minä sitten seuraan?

Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia?

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Viestin lähetti smasa
Katselin äsken NHL.com -sivuilta parikymmenminuuttisen videopätkän "Top 10 Playoff goalscorers of the 90s". Video vahvisti luuloni: olen jäänyt pahasti jälkeen tämän hetken NHL:stä!
Löytyykö tuo video vielä sieltä jostain. Hypännyt pois ainakin etusivulta. Ehdin kyllä katsoa sen kerran, mutta en tallentanut.

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Sama vika täällä. Johtuu luultavasti siitä, että siinä kymmenen ikävuoden kohdalla alkoi seuraamaan lätkää ja nämä silloiset pelaajat ovat nyt lopettamassa/lopettaneet. Selänne tuli aika alkuvaiheissa kuvioihin ja on siis hyvä esimerkki tästä omasta "pelaajasukupolvesta." Nykyiset starat eivät läheskään niin tutuiksi ikinä tule.

Jarvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, JYP (Never stop the madness)
Sama vika Rahikaisella...
Myös itse tunnun jämähtäneen tuonne vuosien 1995-2000 paikkeille. On hieman vaikeaa hyväksyä Heatley, Nash, Lecavalier ja kumppanit tähtipelaajiksi, kun edelleen takaraivossa Philadelphian "Legion of doom" aiheuttaa pelkoa kautta liigan, Pittsburgin Lemieux-Francis-Jagr ylivoima repii alivoimamiehitykset riekaleiksi. Colorado ja Detroit käyvät ikuista, veristä sotaansa Claude Lemieuxin ja Darren McCartyn ollessa eturintamassa. Pelätyt McSorley, Probert, Twist, Domi, Baumgartner, McCarthy, McKenzie, Laus, Grimson, Berube, Churla, Odjick ja Kocur huolehtivat järjestyksestä kentällä. Kultaranteet Selänne, Kariya, Bure, Hull, Mogilny, Bondra, Robitaille, Kamensky, Palffy ja Amonte löytävät aina sen tyhjän yläkulman Gretzkyn, Oatesin, Fedorovin, Roenickin, Modanon, Yzermanin, Larionovin, Sakicin ja Forsbergin ruokkiessa heitä häikäisevillä millintarkoilla syötöillään. Ikitaistelijat Tikkanen, Fleury, Messier, Hunter, Tocchet, Gilmour, Clark, Verbeek, McKay, Shanahan, Brind´amour ja Roberts luovuttavat verta, hikeä ja muutaman kyyneleen taistellessaan illasta iltaan antamatta tuumaakaan periksi. Coffey, Bourque, Lidström, Leetch, Housley, Blake, Stevens, Hatcher hallitsevat siniviivaa lukien täydellisesti peliä ja Al McInnisin tappava lämäri aiheuttaa kauhua jopa Montrealin jättäneessä Patrick Royssa. "The Cat" Potvin pysäyttää unelmatorjunnasta pompanneen reboundin vielä maaliviivalta jäässä maaten, kuten maalivahtiveljensä Belfour, Hasek, Joseph, Hextall, Vanbiesbrouck, Richter, Brodeur, Vernon, Fuhr ja Hebert.
Oi niitä aikoja....

Edit:Parit typot korjattu

Viimeksi muokattu:

Petrick

Jäsen
Hyvä aihe ja olen samaa mieltä kuin muut joten en viitsi toistaa samoja lauseita.

Itse aina välillä muistelen noita vuosia tutkimalla lätkäkorttivalikoimaani, joka on '93-98 vuosilta. Mukava katsella niitä kortteja ja muistella pelaajia noilta vuosilta.

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Petrick
Hyvä aihe ja olen samaa mieltä kuin muut joten en viitsi toistaa samoja lauseita.

Itse aina välillä muistelen noita vuosia tutkimalla lätkäkorttivalikoimaani, joka on '93-98 vuosilta. Mukava katsella niitä kortteja ja muistella pelaajia noilta vuosilta.

Eipä taida lätkäkortitkaan enää kymmenvuotiaita pikkupoikia kiinnostaa. Itselleni niitä on kertynyt nelisen tuhatta, ja välillä on tosiaan mukava "fiilistellä" kansiot kourassa...

SAKU #11: ainakin eilen se oli etusivulla, avasin ketjun heti kun olin videon katsonut.

JARVIS: olemme täysin samalla aikakaudella. Juuri kaikki luettelemasi pelaajat ovat minulle niitä ainoita oikeita!

zelios

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Bayern München
Täytyy yhtyä edellisiin, oon tosiaan jämähtäny menneisiin. Omat suosikit ovat jo kaikki kehäraakkeja tai lopettaneet:Scott Stevens, Chris Chelios, Ray Bourque, Steve Yzerman, Doug Gilmour, Gary Roberts..Kaipaan minäkin Nhl:ään muinaisia superketjuja, esimerkiksi vaikka mainittakoon Tocchet-Lemieux-Stevens. Toki yritän olla vieläkin ajan hermolla, mutta mieli palaa ajoittain 90-luvulle, onhan niitä uusia supertähtiä, mutta jotenkin kaipaan näitä 60-luvulla syntyneitä itselleni oikeita supertähtiä ja persoonia.

Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Itselleni tällainen samaistumisen ja kannatuksen kohde löytyy 1940-luvun lopussa, 1950-luvulla ja 1960-luvun alussa syntyneistä venäläiskiekkoilijoista, jotka muodostivat 1980-luvun taitteessa maailman kaikkien aikojen parhaan jääkiekkojoukkueen, jonka peleistä olen eniten pystynyt nauttimaan (vaikken niitä aikanaan suorana nähnytkään).

Näitä pelaajia ovat mm. Vladislav Tretjak, Valeri Vasiljev, Vladimir Lutshenko, Gennadi Tsygankov, Aleksandr Gusev, Vasili Pervuhin, Zinetula Biljaletdinov, Sergei Babinov, Juri Fedorov, Vjatsheslav Fetisov, Irek Gimajev, Sergei Starikov, Aleksei Kasatonov, Igor Stelnov, Valeri Harlamov, Boris Mihailov, Vladimir Petrov, Aleksandr Maltsev, Aleksandr Jakushev, Vladimir Shadrin, Viktor Shalimov, Sergei Kapustin, Viktor Zhluktov, Helmut Balderis, Aleksandr ja Vladimir Golikov, Vladimir Kovin, Aleksandr Skvortsov, Mihail Varnakov, Sergei Makarov, Juri Lebedev, Boris Aleksandrov, Viktor Tjumenev, Sergei Shepelev, Vladimir Krutov, Nikolai Drozdetski, Andrei Homutov, Igor Larionov, Aleksandr Kozhevnikov, Vjatsheslav Bykov, Sergei Svetlov ja Anatoli Semenov.

Mahtavia pelaajia...

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos olisit maininnut Ragulinin, olisin ollut yhdestä asiasta samaa mieltä kanssasi. Yybersuosikkini skidinä. Shiish! Läheltä meni :)

Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti tant gredulin
Jos olisit maininnut Ragulinin, olisin ollut yhdestä asiasta samaa mieltä kanssasi. Yybersuosikkini skidinä. Shiish! Läheltä meni :)

Ragulin ei kuulunut siihen joukkueeseen, jota itse ihailen eniten. Ragulin oli 1960-luvun pelaajia ja kuuluu samaan ikäpolveen mm. Viktor Konovalenkon, Anatoli Firsovin, Vitali Davidovin, Aleksandr Almetovin, Venjamin Aleksandrovin ja Vjatsheslav Starshinovin kanssa.

Ragulin pelasi viimeiset arvokisansa 1973, eikä näin ollut mukana noissa 1980-luvun taitteen superjoukkueissa.

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Sama vika täälläkin, vaikka itse asiassa olen viime kausina seurannut enemmän pelejä suorana, kuin koskaan aiemmin. NHL94:sen pelaajat oli aika hyvin aikanaan hallussa ja ovat vieläkin. Jos listaisin joitain pelaajia, niin hyvinkin samoja nimiä tulisi, kuin ylempänäkin.

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Kai tähän sakkiin on ilmottauduttava kun olen aina vähän väliä jaksanut kitistä tähtiloisteen sammumisesta ja myyttisen NHL:n kuolemisesta. Eli sen lisäksi että NHL on ollut jo pitkään objektiivisesti paljon tylsempi kuin reilu 10 vuotta sitten, tässä on kyse myös henkilökohtaisesta vanhenemisesta ja nostalgiasta.

Vaikea silti uskoa, että nämä jo mainitut nykypäivän "supertähdet" tuntuisivat samanlaisilta sankareilta nykyänäriä seuraaville kuin esim. nimimerkki Jarviksen yllä luettelemat pelaajat 8-12 vuotta sitten allekirjoittaneelle.

Sitten nämä nykypäivän klooniduunarit kehtaavat vielä vaatia jotain ihme tähtiliksoja.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen jämähtänyt totaalisesti viime vuosituhannelle - tänä päivänä NHL:ssa ei ole kuin kourallinen pelaajia jotka sytyttävät minua tai auttavat minua palaamaan muistoihini sinne kultaiselle 90-luvulle, tai vielä varhaisempiin hetkiin.

Onneksi kukaan ei voi viedä minulta muistojani - niihin voin palata ja niissä voin elää menneen loistonhetket yhä uudelleen ja uudelleen.

Kuoleeko lätkäfani minussa sen myötä kun viimeisinkin menneisyyden tähti lopettaa pelaamisensa vai jäänkö elämään itsekin lopullisesti lätkäfanina menneisyyteen katsellen kerta kerran jälkeen "kulttimaineen" saaneita otteluita menneiltä vuosilta.

Pelaajalista jota jään kaipaamaan on pitkä, sitä en tähän enää jää raapustamaan. Nimet löytyvät historiankirjoista, menneisyyden lätkäfanien huulilta.

Vieläkö samainen mummo virkkaa omalla vakkaripaikallaan Wingsien kotipeleissä? Onko hän siirtynyt historiaan 90-luvun menestysten ja saavutusten myötä.

(Tulihan Wingseille menestystä vielä tälläkin vuosituhannella mutta minä alan lipua omissa muistoissani entistä syvemmälle 90-lukuun).

vlad.

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Sitä oli NHL fani kovimmillaan tuossa 88-97 vuosina eli lähes käytännössä sen ajan kun itsekin tahkosi junnulätkää. Sinä aikana NHL:ään eivät mahtuneet kaiken maailman Lasse Pirjetät. Sitä piti itsekin NHL tähtiä ylijumalina ja jos joku Selänne tai Kurri pääsi maajoukkueeseen mm-kisoihin niin se oli niinku aivan järettömän siistiä. Lemieux, Messier, Gretzky, Robitaille, Bill Ranford (kuka muistaa:)), Kurri, Coffey, Tikkanen, Selänne, Neely, Janney, Lafontaine.... siinäpä niitä pelaajia joita itse pidin superkovina. Tuohon aikaan oli aivan mahtavaa jos näki NHL:ää televisiosta. Ehkä upeinta oli seurata pikkupoikana Edmontonin ja Bruinsin välistä taistoa Stanleysta, joka ratkesi vahvalla suomalaispanoksella Edmontonille.

Nykyään kiinnostus on laskenut rajusti. Pelejä ei jaksa katsoa vaikka niitä olisi ollut mahdollista katsoa paljon enemmän kuin slloin. Se Glooria on kadonnut. Ehkäpä juuri se, että nuo NHL tähdet ovat esiintyneet viimeisen 10 vuoden aikana paljon Olympia ja MM-turnauksissa (sekä tietty wc), on laskenut kiinnostusta. On huomannut, että eihän nuo tee kovinkaan paljon kummoisempia temppuja kuin muutkaan. NHL pelaajista on tullut tavallisia kuolevaisia. MM-kisoihin Suomen joukkuetta vahvistamaan tulleet nelosketjun jyrät ovat olleet välillä luokattoman huonoja eivätkä ole yhtään auttaneet suomea. Ennen NHL status merkitsi, että pelaajan täytyy olla jotenkin erikoinen, mutta ei nykyään. NHL on laajentunut liikaa ja kaiken maailman Dahlmanit ja Pettiset pääsevät yrittämään. NHL:stä on tullut liian laaja.... Taso on puonnut (sen takia, että yleinen taso on noussut ja tähdet pystytään jättämään pimentoon helposti) ja tähän kun lisää vielä sen pelaajien tasoerot ovat pienentyneet huomattavasti niin ei siellä niitä Superpelaajia, jotka yksinkin pystyivät joinakin iltoina voittamaan enään oikein ole. Ei ole sellaista dominointia kuin ennen ehkä oli.

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Viestin lähetti Panzerfaust
Vaikea silti uskoa, että nämä jo mainitut nykypäivän "supertähdet" tuntuisivat samanlaisilta sankareilta nykyänäriä seuraaville kuin esim. nimimerkki Jarviksen yllä luettelemat pelaajat 8-12 vuotta sitten allekirjoittaneelle.
Kyllä mä luulen että ne tuntuvat. Nykyään jos joku tekee yhden hienon harhautuksen, ja ehkäpä päälle vielä maalinkin, huomaa hänestä heti että on todellinen taikuri. Enää ei tarvitse pujotella päästä päähän ja harhauttaa veskaria maalin taakse ansaitakseen taiturin statuksen. Sellaisia sooloja nähdään nykypäivinä enää aniharvoin.

Kyllä porukka nauttii varmasti ihan yhtälailla tulevaisuudessa Crosbyn, Ovechkinin, Ruudun, Zetterbergin, Malkinin, Heatleyn, Nashin, Lehtosen, Frolikin, Oleszin, Montoyan, Carterin ja Phaneuffin huippusuorituksista. Ne eivät ole ehkä yhtä maagisia kuin 90-luvulla, mutta yhtä vaativia ja taitavia.

Itsehän olen jämähtänyt aika tarkalleen vuoteen '98, noin NHL:n suhteen. NHL 98:a tuli jyystettyä niin paljon, että osaan ne sankarit varmaan ulkoa.

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Samaa mieltä Panzerfaustin kanssa eli se vaan ei voi tuntua samalta mitä silloin vanhoina hyvinä aikoina eli allekirjoitan tän topicin yhtälailla lahkolaisuushakemuksen kanssa.

Power forwardit lämmitti mieltä erityisesti ja tietenkin poliisit. Rick Tocchet, Kevin Stevens, Gary Roberts, Cam Neely, Dave Brown, Joey Kocur, Marty McSorley... pöh, tulipas tyhjä olo.

Varmasti osa tästä glamourista hävisi numeron 99 poistumisenkin myötä.

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Saku #11
Itsehän olen jämähtänyt aika tarkalleen vuoteen '98, noin NHL:n suhteen. NHL 98:a tuli jyystettyä niin paljon, että osaan ne sankarit varmaan ulkoa.

Meikäläiselle ainoa oikea NHL-peli taas on '97... Voi herranjestas, vanha Pentium 166 MHz jylisi ainakin ziljoona tuntia kun änäriä tahkottiin...

Ja minäkin muistan tasan tarkkaan, kuka pelasi missäkin. Esimerkki: Allan Bester oli sitten Dallasin varaveskari ja pelinumero 46. Anders Myrvold taas oli Coloradon rosterissa, pelinumero 55. Joko uskotte?

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Hitto, kun tarkemmin ajattelee niin olenhan mäkin juuttunut 90-luvun loppupuoliskolle änärin suhteen. Mäkin pelasin NHL 94- peliä ja niin kauan että voitte kysyä multa minkä tahansa joukkueen ykköskentän ja muistan sen pelaajat ja overall skillit ulkoa. Lisäksi vuosina 96-99 tuli kotiin jääkiekkolehti, joka jotenkin edesauttoi jämähtämistä. Tilauksen lopetin, koska lehden taso laski omasta mielestäni.

Steve Yzerman ja Mario Lemieux ovat mulle edelleen NHL:n tämän hetken parhaat pelaajat ja on vaikea käsittää, että nykyään sopimuksen saaminen on niin helppoa. Lisäksi Marion 11M$ kaudessa oli jotain täysin käsittämätöntä vuonna 1996. Kaudella 2003-2004 taisi liigassa olla ties kuinka monta vastaavan palkan miestä.

Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Ciccarelli, LaFontaine, Hasek, Ray, Vernon, Fuhr. Paljon on nimiä jotka vielä mieluusti näkisi kentällä parhaassa vireessään. Nytkin on pelaajia, joita seurata, mutta silloin siinä oli jotain tarunhohtoista.

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Viestin lähetti tilliliha
Hitto, kun tarkemmin ajattelee niin olenhan mäkin juuttunut 90-luvun loppupuoliskolle änärin suhteen. Mäkin pelasin NHL 94- peliä ja niin kauan että voitte kysyä multa minkä tahansa joukkueen ykköskentän ja muistan sen pelaajat ja overall skillit ulkoa.

No tässäpä helppo, mainitse Bostonin ykköskentän pelaajat, mutta mainitse myös mikä virhe kyseisen pelin kyseisen kentän pelaajiin liittyi.

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Minä taidan olla sarjassa puolittain jämähtäneet. Ulkomaisten tähtien osalta elän vieläkin ehdottomasti 90-lukua, mutta kotimaisten lahjakkuuksien varttumista seuraan nyt lähes yhtä innolla kuin Saku Koivun ja kumppaneiden veivejä reilu vuosikymmen sitten. Ja se "lähes" johtuu suurimmaksi osaksi kiekollisen taidon tippumisesta.

Jämähtäminen on varmaan jokaisen fanin kohtalo. Aina ne oman nuoruuden pelaajat tuntuvat niin paljon paremmilta, ainutlaatuisemmilta ja legendaarisimmilta. Nuorena menneisyyden pelejä videolta katsoessaan huomaa, mitä haluaakin huomata: jääkiekko on mennyt tähän päivään asti aivan järkyttävästi eteenpäin. Ja kuitenkin se uusin polvi ei tunnu pätkääkään sitä itselle tärkeintä paremmalta, pikemminkin päinvastoin.

Itse ihailen tällä hetkellä etenkin nuorten maalivahtien otteita: tuntuu, että alle parikymppisetkin nykylupaukset omaavat paremmat tekniset ominaisuudet kuin useimmat Hall of Fame -veskareista. Mutta ans olla kun Lehtonen ja kumppanit lopettavat uransa, niin meikäläinenkin on (jos hyvin käy ja Luoja suo) taatusti surkuttelemassa seuraavan sukupolven keskinkertaisuutta.

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Ai piru vie kun KPL heitti pahan...

Boston overall 75

maalissa Andy Moog ~60
pakit Raymond Bourque (100) ja Don Sweeney (71)
sentteri Adam Oates (93), laidoilla Cam Neely (84) ja Joe Juneau (74).

Perkele eihän siinä mitään virhettä voinut olla... Vai oliko?

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Viestin lähetti tilliliha
Ai piru vie kun KPL heitti pahan...

Boston overall 75

maalissa Andy Moog ~60
pakit Raymond Bourque (100) ja Don Sweeney (71)
sentteri Adam Oates (93), laidoilla Cam Neely (84) ja Joe Juneau (74).

Perkele eihän siinä mitään virhettä voinut olla... Vai oliko?

Joe Juneau oli rightin pelaaja tuossa pelissä, vaikka onkin oikeasti leftin pelaaja. Noita vastaavia virheitä oli muitakin, mutta tämä on jäänyt mieleen, kun Bostonilla tuli pelattua. Kunnianhimoisin tavoitteeni oli tehdä viisi maalia Neelyllä joka pelissä(viiden minuutin erät) ja olinkin edellä tavoitetta, kunnes kiinnostukseni lopahti ja peli jäi muutamaksi vuodeksi taka-alalle.

Pientä OT:tä, mutta ei tämä varmaan niin kuoleman vakava ketju muutenkaan ole.

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
Helpostihan sitä jämähtää vanhemmille vuosille, varsinkin jos pelailee änäriä. Itellä eka änäri oli v. 2000 (siitä on jo 5 vuotta!!), ja sitä tuli kyllä hakattua innolla. Yhä muistan Nhl 2000:sta pelaajien kokonaisuukisa sun muuta, varsinkin niistä joukkueista joita ohjastin. Selänne, Kariya ja Jagr olivat ainoat täydet 100 keskiarvon omaavat pelaajat. Jos vertaan omaa tietämystäni Nhl 2000 vastaan Nhl 2001-2005:een, niin kyllä huomaa että se jokin on jäänyt unholaan.

Jotenkin siltä tuntuu (kuten edellä on jo mainittu) että nämä kun nämä Jagrit, Yzermanit ja Selänteet olivat vielä voimissaan, heitä tuli oikeastaan ihailtua. Silloin muuten tuli telkkarista NHL Powerweek, joka varmasti lisäsi vielä innostusta. Muistaako joku tuota ohjelmaa? On suuri synti että tuollainen ohjelma ei enää saa "peliaikaa" TV:stä.

Pitäisikö tästä kyhätä kasaan kunnon adressi NHL Powerweekin kaltaisen viikkokatsauksen saamiseksi telkkuun??
Kummolakin rupesi itkemään meidän jatkoaikalaisten voimaa...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy