Pitkään olen ollut sitä mieltä, että onpa hyvä, kun SM-liigan televisiointioikeudet ovat valtakunnallisella kanavalla. Toki pidän sitä hyvänä asiana sinänsä vieläkin, mutta viime ja tämän kauden aikana olen liittynyt Hockey Nightin ja melkein koko maikkarinkin vihaajiin. Kanava riistää minkä ehtii. Kaikki maalit voi nähdä ainoastaan MAKSUA vastaan DIGI-TV:ssä. Siis mitä helvettiä? Ehkä vielä ymmärtäisin, jos ne näkyisivät ilman mitään erillistä maksua, mutta ei, näin tämä vain ei voi mennä! Kun SM-liiga aikanaan myi televisiointioikeudet kolmoselle, perusteena oli juuri liigan näkyvyyden turvaaminen. Sekin on jo uhattuna.
Siinä mielessä elämme murrosta, että asteittainen siirtyminen digitaalitelevisioon on tapahtumassa. SM-liigan valtakunnallisen näkyvyyden tulevaisuus ei kuitenkaan näytä erityisen valoisalta. Ajattelin, että digitaalitelevisiossa jatkettaisiin lähetyksiä ihan samaan tapaan kuin analogisellakin puolella - tarjottaisiin vain jotakin lisää. Ja kun kyseessä on perinteisesti valtakunnallinen kanava (YLE, MTV3 ja Nelonen), luulin, ettei ylimääräisiä rahasteta. Näin on kuitenkin käynyt. Jos tutkii kolmosen digikanavan ohjelmistoa, melkein jokainen ohjelma tosiaan on maksullinen. Voidaanko tällöin puhua valtakunnallisesta kanavasta? MTV3 on tarttunut syöttiin, ja käytti välittömästi tilaisuutensa rahastaa television katsomisesta, kun se teknisesti mahdollistui.
Keskeisin ero esimerkiksi MTV3:n ja Nelosen välillä on se, että siinä missä Nelonen tarjoaa plussalla lisää sisältöä valtakunnallisten lisäksi, MTV3 ottaa sisältöjä pois valtakunnalliselta puolelta ja siirtää niitä digikanavalle, maksua vastaan tietysti. Mielestäni koko homma kusee. Ja pahasti.
Hockey Night ei tunnetusti ole myöskään tuotteena kovinkaan erityinen. Näkökulma on jotenkin jämähtänyt ja asiantuntematon, ja samat naamat ahdistavat. Kaikista pahinta on se, että YLE:llä ei ole oikeuksia näyttää esimerkiksi kaikkia maaleja, mikäli olen käsittänyt oikein.
Vertailukohdaksi voidaan aina ottaa Ruotsi. Peli on tasokkaampaa - ja niin myös sen televisiointi. Olen alkanut katsoa SVT:tä säännöllisesti. Länsinaapurimme yleisradioyhtiö hoitaa hommansa uskomattoman hyvin. Urheilu-uutisten koosteet ovat hyviä, ja Hockeykväll-makasiiniohjelma näytti mm. viime viikon ensimmäiseltä sarjakierrokselta joka ikisen maalin, ja joka pelistä vielä muutenkin viiltävät analyysit kaikkine haastatteluineen ja oheisjuttuineen. Miksi tällainen ei ole mahdollista Suomessa?
Mikäli kehitys jatkuu samansuuntaisena, analogisesta sunnuntaimatsistakin saadaan varmaan pian siirtyä maksulliseen digitaaliseen. Samanaikaisesti tuotteen laatu pysynee yhtä kehnona.