MTV3 esittää: Idols

  • 275 478
  • 2 272

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Aika lailla oikein meni mielestäni. Pauliinan ei olisi kuulunut edes päästä finaaliin, jos multa kysytään. Hyvä laulaja, mutta äänessä ei mitään särmää. Tasapaksua.

Katri oli suosikkini semifinaalien jälkeen, mutta aluksi erittäin ärsyttävänä pitämäni Agnes on noussut ihan samalle viivalle parin viime vetonsa jälkeen. Jotenkin se saa unohtamaan jopa paskan lausumisensa sillä aivan jumalattoman hienolla äänellään ja olemuksellaan. Lumoava esiintyjä.

Teinipojat Ilkka ja Roni olivat ihan karaoke-laulajia. Hirveä hosuminen ja yritys, mutta kummallakaan ei homma ollenkaaan hallussa ja biisit menivät ihan läpivedoiksi. Olin ihan tyytyväinen silti Ilkan jatkosta. Pojista potentiaalisin mielestäni kuitenkin, urpoista jutuistaan ja sähläämisestään huolimatta. Jos keskittyisi olennaiseen niin voisi yllättää.

Pete oli ehkä kokonaisuutena jopa illan paras. Olisi ollut oikeusmurha jos olisi tippunut.

Hennalla on todella hyvä ääni, mutta teinityttö on teinityttö esiintyessään. Kotiin kasvamaan.
 

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
Mike kirjoitti:
Aika lailla oikein meni mielestäni. Pauliinan ei olisi kuulunut edes päästä finaaliin, jos multa kysytään. Hyvä laulaja, mutta äänessä ei mitään särmää. Tasapaksua.

Totta. Pidin Pauliinan semifinaalivetoa erinomaisena, mutta finaaleissa huomasin, että ääni osaa olla yllättävänkin ärsyttävä ja tosiaan, aina samankuuloinen. Ei Pauliinan ääntä vain jaksa kuunnella kuin sen yhen biisin verran, mikä ei ihan idoliksi asti riitä:)
 

PtG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Edmonton, FC Pojat
Zamboni kirjoitti:
Rankka väittely näköjään menossa Ilkasta. Molemmat veljekset sattuvat olemaan vanhoja koulukavereitani, ja kun on tuttuja joukossa niin katselee hieman tarkemmin kisaa. En kyllä muuten ajatellut äänestää ketään.

Ilkka ei teeveessäkään esitä mitään erityisroolia. Hän vain sattuu olemaan tuommoinen puhelias persoona muutenkin ja juttua tulee samalla lailla kuin ilman kameroita. Hieman pientä kieron velmun ja selviytyjän vikaakin miehessä on ja tästä tullee se ylpeän kusipään leima, turhaan tosin. Ymmärrän kyllä erinomaisesti, miksi jotkut hänestä eivät millään pidä, sillä siinä on semmoinen mielipiteitä jakava persoona. Laulutaitoihin en osaa sanoa taas yhtään mitään. Sitä varten ovat muut asiantuntijat.

Itsekin olen tuntenut Ilkan nyt pari vuotta ja todellakin hän on oikeastikin melko puhelias ja omalaatuisen huumorintajun omaava persoona. Se on ikävää, että hän on sen takia saanut kusipään maineen. Ilkka antoi kyllä harjoittelemattomuudellaan hieman huonon kuvan, mutta luultavasti mies oppi virheestään.

Ghost kirjoitti:
Eikös joku kilpailija kommentoinut jossain vaiheessa yllättyneensä siitä, että Ilkka osaa olla yhteiskämpässä ihan asiallinenkin? Kertonee jotain siitä todellisuuden ja maikkarin antaman kuvan välisistä eroista.

Petehän jossain lehdessä sanoi, että heillä on ollut Ilkan kanssa monia hyviä henkeviä keskusteluita.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Vaikeahan sitä on oikeasti ihmistä tuntematta lähteä arvioimaan hänen "kusipäisyyttään", varsinkaan median antaman kuvan välityksellä. Voihan se olla, että Ilkka tarkoitti, että kappaleen sanat olen osannut jo kakskytä vuotta, joten niitä ei tarvinnut sen kummemmin harjoitella. Enkä nyt tiedä, onko kusipäisyys se termi, jota itse tarkoitan.

Ilkassa itseäni nyppii ihan älyttömästi se ylimielisyys ja välinpitämättömyys, mikä näkyy tuollaisena yliampuvana huumorin viljelynä ja keskittymisen puutteena. Lisäksi se parta oli ainakin omasta mielestäni paremmin steissin Arskan ja Penan leukaa sopiva. Antoi itselleni jotenkin vielä epäsiistin vaikutelman.

Onhan Ilkan äänessä todella kiva vibra, Agneksen vibra on ehkä vielä riipaisevampi, muilla ei ole oikeastaan yhtään sellaista rodstewardmaista raspia äänessä. Ilkka veti semeissä ihan ok sen Power Of Loven, mutta silti Ilkka on mielestäni myös epäpuhtain laulaja näistä jatkossa olevista.

Ja olen edelleen sitä mieltä, että nuo mikit oli ihan persiilleen synkattu tuossa ekassa finaalissa, taustalaulajat veti useassa esityksessä itse laulajan yli, samoin ykköskitara jätti esimerkiksi Hennan alleen ihan kokonaan yhdessä kohtaa. Se ei ole välttämättä äänestä kiinni, jos tuossa kuulosti plaisulta.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Hassu tilanne, mutta mun mielestä kukaan tämänkertaisista finalisteista ei säväytä sitten yhtään. Toisaalta ihan paska miksaus TV:stä tulevaan ääneen saattoi vaikuttaa paljon.

- Katri: Perussettiä ilman suurempia tunteita, so what
- Pauliina: Vajaaksi jäänyt esitys biisivalinnasta johtuen, oma moka.
- Agnes, Jotenkin ponneton esitys jo valmiiksi munattomasta biisistä kankealla ääntämisellä.
- Pete: Hivenen kosiskeleva esitys aikaisempaa paremmalla laululla, joka tosin ei pitkälle vie.
- Roni: Väärä biisi, ei virheitä, mutta kuulosti pumpulitehtaan taukojumpalta.
- Henna: Kun ääni ei riitä, niin se ei riitä.
- Ilkka: Asennevamma ja ihan karsea biisivalinta joka madallettuna tuulimyllyversiona ihan hirveää sontaa.

Valitse nyt tästä sitten Idolia, huoh
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
girlzilla kirjoitti:
Ihmiset joilla on paljon musiikintuntemusta ja täydellinen sävelkorva voivat kenties tykätä jostain joka ei sinua säväytä. Mutta se, että sanot jotain niin järjetöntä, että esim. Roni joka on lahjakkaimpia finalisteja alentaa finaalien tasoa, menet liian pitkälle, uskottavuutesi hiukan kärsii, kun muuten olet kirjoittanut ihan fiksuja juttuja.

Sinä tykkäät olettaa että sinulla on enemmän musiikintuntemusta, ja etenkin parempi sävelkorva. Ei siinä mitään, olettaminen on ihan kivaa varmasti.

Roni voi olla lahjakkaimpia finalisteja, mutta hän todellakin heikensi finaalin tasoa sunnuntain esityksellään. Vai eikö muka heikentänyt? Sehän oli surkea veto, etkä varmasti lähde sitä kiistämään? Joten eikö se silloin alenna tasoa, muiden alisuorittajien ohella.

Enkä ole ollenkaan niin myyty Ronin lahjoille. Kaveri osaa kyllä laulaa, R'n'b:tä. Kun hypättiin pop rockkiin, kaveri oli heti täysi statisti. Ensi viikolla kuullaan Ronin hevitulkintaa...enpä odota suuria! Ronin äänessä on edelleen se nasaalisoundi, eikä se tule mihinkään katoamaan. Joku toki saattaa tykätä siitäkin, minua kyllä pojista sekä Ilkan että Peten ääni miellyttää enemmän. Ja kaikkien tyttöjen. Roni veti teknisesti todella hyvin sen semifinaalibiisinsä, sekö sitten tekee hänestä finaalin lahjakkaimman kaverin? Kuitenkin mokaili juuri teknisestikin tuossa finaalissa, ja lauloi ylävireisesti muutamat kohdat. Kumman vakuuttunut olet kaverin taidoista, kun niitä on oikeastaan nähty vasta yhdessä esityksessä kunnolla. Ei silti, en minäkään epäile etteikö hän osaisi laulaa tuota hänelle tuttua genreä. Minä en kyllä sitä musiikkia halua kuunnella kenenkään tulkitsemana, joten on aika selvää etten myöskään halua hänen voittavan kisaa.

Mitä Ilkka mokasi ekassa semissä? Lauloi nuotin vierestä pahasti muutaman kerran, eli epävireisesti sekä alhaalla että ylhäällä. Hengityksessä oli puutteita. Finaalissa mokia oli sitten jo selkeästi enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
mekabyte kirjoitti:
Hassu tilanne, mutta mun mielestä kukaan tämänkertaisista finalisteista ei säväytä sitten yhtään. Toisaalta ihan paska miksaus TV:stä tulevaan ääneen saattoi vaikuttaa paljon.
Paska oli äänen laatu telkkarissa myös pari vuotta sitten ainakin ensimmäisessä finaalissa. Muistaakseni kuitenkin parani finaalien edetessä, joten täytyy vain toivoa, että sama tapahtuu tänäkin vuonna.

Minuakaan ei kyllä ihmeemmin säväytä juuri kukaan finalisteista. Tosin jäi näkemättä tuo ensimmäinen jakso, mutta oikea henkilö sieltä tippui. Pitää yrittää katsella tulevia jaksoja jos sieltä vaikka joku erottuisi edukseen.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
girlzilla kirjoitti:
No arvioidaas nyt sitten eilisen esityksiä:


"Agnes: Mun mielestä aivan mieletön. Upea lavakarisma, eilen upean näköinen, ihanan värinen ääni ja täydellisen puhdasta. Ahh.


Pauliina: Surkea karaoke-esitys, tuli mieleen Munkkivuoren pubiruusut. Siis kuka valitsee tällaisen biisin? Joo Grease on hyvä musikaali, mutta ei ehkä kannata laulaa biisiä jonka olennaisin olo on tämä kaksinlaulu. Ääni ei tullut esiin ja tosiaan karaoke tästä enemmänkin tuli mieleen. Toivoin heti että tippuu, onneksi näin kävikin. Ja huomattiinhan se nytkin, ei siinä äänessä tosiaan ole minkäänlaista vibratoa."

OK, pullatyttö oli pubiruusu-osastoa, mutta samaan aikaan Agnes on upea? Mimmi on täydellinen mustafarkkuhevirokkiräkälä-edustaja.

"Ilkka: Jos rauhoittuisi, olisi hiton hyvä. Jos osaisi olla rauhassa edes hetken, osaisi laulaa ihan mielettömän hyvin. Ilkan ääni on vahva ja siinä on loistava vibrato. Monia miehiä täällä vituttaa Ilkka niin kovasti, mutta ei teistä kukaan voi sitä kieltää etteikö ääni olisi hyvä. Persoona voi ärsyttää, mutta potentiaalia äijässä ehdottomasti on."

Tämä ei vieläkään ole käsittääkseni laulukilpailu, Ilkka on kuin vanha täti ja vetää vielä jotain diivojen balladeja, PLEASE!

Mitä Madonnaan tulee, niin on muuten totta että mummeli laulaa tosi keskinkertaisesti. Suuren staaran päivät ovat kanssa vähän niin ja näin. Levymyynti tökkii siellä keskinkertaisissa numeroissa. Ja 4-kymppinen perheenäiti yrittää vielä kovasti antaa persettää nuorille miehille trendikledjuissa sämpläten Abbaa. Joskus vain aika ajaa ohi. Media pystyy kyllä antamaan yllättävän vääränlaisia kuvia siitä ketkä ovat kovaa valuuttaa, mutta levymyynti on musta kovin kriteeri.


MACK
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Czescku kirjoitti:
Tosin jäi näkemättä tuo ensimmäinen jakso, mutta oikea henkilö sieltä tippui.

Tuli ainakin selväksi millä perusteella sinä näitä esiintyjiä arvotat.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Czescku kirjoitti:
Ulkonäkö on tärkeä osa tätä kisaa, mistä kertoo myös omaa kieltään noitten ihkupoikien menestys.

Joillekin on, joillekin ei. Kun kyse on kuitenkin levyttävän artistin valitsemisesta, ulkonäöllä ei ainakaan minulle ole mitään väliä. Nyt esimerkiksi radiosta ja musiikkikanavilta joutuu kuuntelemaan Antti Tuiskun huonoa laulua, koska joku äänesti hänen ulkonäköään edellisessä idolsissa.

Että kiitos vaan sinulle ja kaltaisillesi siitä, että täytätte radioaaltomme paskalla. Varmasti lämmittää tietää että "vaikka tää kuulostaakin ihan hirveelle niin siellä studiossa on kuitenkin ollut hyvän näkönen tyyppi".
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
psychodad kirjoitti:
Että kiitos vaan sinulle ja kaltaisillesi siitä, että täytätte radioaaltomme paskalla. Varmasti lämmittää tietää että "vaikka tää kuulostaakin ihan hirveelle niin siellä studiossa on kuitenkin ollut hyvän näkönen tyyppi".

Kiitos kuuluu kyllä koko joukkueelle, joka Idolsia katsoo ja äänestää.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Madonna on kuitenkin aina ollut hyvin keskinkertainen laulaja ja silti aikoinaan kovan luokan tähti. Varmaan aikansa suurin. Ei ollutkaan kyse siitä onko nykypäivän jumputukset hyvää tavaraa. Mutta kyllä Madonna on levyjä myynyt ihan sairaasti, eikä syynä ole ollut hyvä lauluääni tai edes hyvä ulkonäkö.

Agnes on mielestäni huomattavasti karismaattisempi esiintyjä kuin Pauliina. Näähän on mielipidekysymyksiä. Pauliina oli mun mielestä pubiruusu karaokea laulamassa, Agnes taas liimasi ainakin minut televisioon kiinni ja veti kaikkein koskettavimman esityksen.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
psychodad kirjoitti:
Sinä tykkäät olettaa että sinulla on enemmän musiikintuntemusta, ja etenkin parempi sävelkorva. Ei siinä mitään, olettaminen on ihan kivaa varmasti.

Eli se Ilkan moka semeissä oli siis se hengitystekniikan puuttellisuus? Selvä. Epävireyden kun mainitsit jo aikaisemmin.

Yhteen asiaan voin varmasti itsessäni luottaa ja se on absoluuttinen sävelkorva. Kyseessä ei ole brassailu, vaan fakta. Musiikintuntemusta minulla on, mutta en väitä että se olisi ketään erikoisesti parempaa.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
girlzilla kirjoitti:
Eli se Ilkan moka semeissä oli siis se hengitystekniikan puuttellisuus? Selvä. Epävireyden kun mainitsit jo aikaisemmin.

Yhteen asiaan voin varmasti itsessäni luottaa ja se on absoluuttinen sävelkorva. Kyseessä ei ole brassailu, vaan fakta. Musiikintuntemusta minulla on, mutta en väitä että se olisi ketään erikoisesti parempaa.

Lasken edelleen sen epävireyden suurimmaksi ongelmaksi. Nuotin vierestä laulajia on 13 tusinassa. Tuossa kilpailussa heitä ei pitäisi olla. Hengitystekniikan puutteellisuus tekee Ilkan laulamisesta vielä tuskallisemman kuuloista, koska kaverilla loppuu puhti keuhkoista helposti. Jos kaveri laulaa epävireisesti, eikä pysty hengittämään oikein laulaakseen biisin puhtaasti, kuuluuko se mielestäsi Idols finaaliin?

Epävireisyyttä toki on ollut muillakin ajoittain, mutta finalisteista Ilkka on kyllä tämän suhteen pohjanoteeraus.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
girlzilla kirjoitti:
Madonna on kuitenkin aina ollut hyvin keskinkertainen laulaja ja silti aikoinaan kovan luokan tähti. Varmaan aikansa suurin. Ei ollutkaan kyse siitä onko nykypäivän jumputukset hyvää tavaraa. Mutta kyllä Madonna on levyjä myynyt ihan sairaasti, eikä syynä ole ollut hyvä lauluääni tai edes hyvä ulkonäkö.

Eiköhän kaikkien megaluokan artistien ja yhtyeiden levymyyntiin ja suosioon vaikuta eniten kappaleet ja niiden hyvyys/huonous mielipiteestä riippuen. Monen suuren artistin lauluääni tai ulkonäkö ei olisi vienyt edes Suomen Idolsissa alkukarsinnasta jatkoon uran alkuaikoina. Näin se menee.
 

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
Noista sunnuntaisista varmaan eniten miellytti Agneksen lisäksi Katri ja Pete. Jollain tavalla tykkäsin Ilkasta vielä semeissä, mutta tuo "mun ei tarvii harjoitella"-asenne vituttaa jopa enemmän kuin se järjetön ennakkohype. Toivottavasti Ilkka otti edes opikseen Ninan kommenteista, ei juuri muuta lisättävää siihen.

Tuohon äänestyksen maksullisuuteen/ilmaisuuteen sen verran, että jokaisessa tavassa on omat varjopuolensa. Suomessa ja muutamassa muussa maassa tuo hinta karsii äänestäjiä, Jenkeissä ja Kanadassa äänestämisen ilmaisuus aiheuttaa omat näränsä jne.

Etenkin nyt American Idol 4:n aikana tuli luettua aiempaa enemmän keskustelupalstoja, ja valehtelematta lähes joka viikko useat valittelivat kun hädin tuskin saivat puolet soitoistaan perille, loppuvaiheessa ei välttämättä mennyt perille kuin muutamia ääniä jos sitäkään. Jenkeissä se Idols-äänestäminen näytti olevan nuorisolle harrastus siinä missä mikä tahansa muukin. Huvinsa kullakin, jos jaksaa kuukausien ajan istua korva luurilla lähettäen idolilleen 300-500 ääntä per ilta. Mikäpäs siinä. Paitsi että silloinkin kitistäisiin, kun vaaleanpunaiset kännykät ratkaisee kaiken.

Oma lukunsa taas ovat ne Vote For The Worst-ääriliikkeet (lähinnä Idols-formaatin vihaajat) äänestävät sitä surkeinta kilpailijaa jatkoon ihan vain vittuillakseen.
 

Tompse

Jäsen
Idolsista...

Niin, pitää nyt hivenen ottaa osaa tähän ketjuun, sen verran on tullut katseltua tuota ohjelmaa. Tartun aiheeseen Agnes. Mielestäni aivan väärässä kisassa. Tämä on Suomen Idols, ei mikään englanninkielisten laulujen laulukilpa, kuten vaikkapa Eurovisio. Tiedän kyllä, että englanninkieliset laulut ovat kansainvälisestä tärkeitä, mutteivät tässä kilpailussa niin tärkeitä, että pelkästään niiden osaamisella voitaisiin finaalin mennä. Pitää mielestäni osata laulaa myös suomeksi. Tätä Agnes, ei mielestäni osaa. Englannin ääntämisessäkin on toivomisen varaa. Agneksella on hieno tumma ääni ja karismaakin tytöltä löytyy, mutta tuo Suomeksi laulamisen puute, ja ääntämisongelmat englanninkielessä, mielestäni pitäisi Agneksen tiputtaa kolmen tiputusvaaraan joutuvan joukkoon seuraavassa jaksossa.

Tässä samalla haluan myös liputtaa suomenkielisten laulujen puolelesta. Mielestäni kilpailjoiden tulisi laulaa enemmän Suomeksi, sillä on suomi on hieno kieli, ja siitä tulisi lähteä että Idoli- osaa laulaa myös suomeksi, jota kaikki suomalaiset ymmärtävät.

Listataan nyt vielä omatkin suosikit tähän kilpailuun. Roni ja Katri, tulevat minun laskemissani viemään kaksi ensimmäistä paikkaa. Hennan toivoisin olevan korkealla, mutta taitaa nuori tyttö loistaa, vasta seuraavassa Idols -ohjelmassa.


Tomze
 

Cube

Jäsen
Tomze kirjoitti:
Tässä samalla haluan myös liputtaa suomenkielisten laulujen puolelesta.
Minäkin voisin toki liputtaa niiden puolesta, mutta ennemminkin siitä syystä, että suurimmalla osalla kilpailijoista on tuo englannin lausuminen aika luokatonta. Foneemit kuntoon, hyvät ihmiset!
 

Mace

Jäsen
Cube kirjoitti:
mutta ennemminkin siitä syystä, että suurimmalla osalla kilpailijoista on tuo englannin lausuminen aika luokatonta.

Tämä tästä nyt vielä puuttui. Agnesia lukuun ottamatta kilpailijoiden kieli on taipunut ihan riittävän hyvin.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
psychodad kirjoitti:
Joillekin on, joillekin ei. Kun kyse on kuitenkin levyttävän artistin valitsemisesta, ulkonäöllä ei ainakaan minulle ole mitään väliä. Nyt esimerkiksi radiosta ja musiikkikanavilta joutuu kuuntelemaan Antti Tuiskun huonoa laulua, koska joku äänesti hänen ulkonäköään edellisessä idolsissa.

Että kiitos vaan sinulle ja kaltaisillesi siitä, että täytätte radioaaltomme paskalla. Varmasti lämmittää tietää että "vaikka tää kuulostaakin ihan hirveelle niin siellä studiossa on kuitenkin ollut hyvän näkönen tyyppi".

Itse tuskin tulen ostamaan yhdenkään Idolsissa mukana olevan cd:tä, kun ei noita pahemmin tule muutenkaan hankittua. Radiosoitossa puolestaan kestäisin kyllä kuunnella noista finalisteista varmaan kenen tahansa laulua. Tuiskukaan ei ole tähän mennessä onnistunut lainkaan häiritsemään tai ärsyttämään allekirjoittanutta. En siis ihmeemmin mieti tulevaa, korkeintaan mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää. Paljon enemmän kun tulevat levytykset kiinnostaa ohjelma itsessään, joka on loistavaa viihdettä. Joskus äänestän, joskus en. Sillä ei ole kummemmin oikeastaan väliä ja fiilis-pohjalla tässä mennään. Tosin kaikki äänestämäni ovat menneet tähän mennessä jatkoon, joten kännykässäni on jotain maagista vaikkei vaaleanpunainen olekaan.
 

Cube

Jäsen
Mace kirjoitti:
Tämä tästä nyt vielä puuttui. Agnesia lukuun ottamatta kilpailijoiden kieli on taipunut ihan riittävän hyvin.
Olen eri mieltä, mutta minun sanani ei tässä asiassa varmaankaan paljoa paina. Kuitenkin samaa mieltä kanssani on mm. eräs tuntemani englannin fonetiikan lehtori (muista englannin kielen asiantuntijoista puhumattakaan). Eiköhän mies tiedä mistä puhuu.

Siitä voidaankin sitten vääntää iäisyyteen saakka, että mikä on "riittävän hyvin". Minun mielestäni tämä kilpailu ei suurimmaksi osaksi sitä edusta. Olen toisaalta aikamoinen pilkunnussija ja aika kriittinen tuollaista "juosten kustu" -meininkiä kohtaan. Jos lauletaan englanniksi, niin lauletaan kunnolla.
 

Mace

Jäsen
Cube kirjoitti:
Olen eri mieltä, mutta minun sanani ei tässä asiassa varmaankaan paljoa paina. Kuitenkin samaa mieltä kanssani on mm. eräs tuntemani englannin fonetiikan lehtori (muista englannin kielen asiantuntijoista puhumattakaan). Eiköhän mies tiedä mistä puhuu.

Siitä voidaankin sitten vääntää iäisyyteen saakka, että mikä on "riittävän hyvin". Minun mielestäni tämä kilpailu ei suurimmaksi osaksi sitä edusta. Olen toisaalta aikamoinen pilkunnussija ja aika kriittinen tuollaista "juosten kustu" -meininkiä kohtaan. Jos lauletaan englanniksi, niin lauletaan kunnolla.

Tuosta asiasta voisimme todellakin vääntää vaikka iäisyyden. Tosin eihän kyse olekaan siitä, että kilpailijoiden englanti olisi mitään korvia hivelevän kaunista, mutta mielestäni aivan riittävän hyvää. Sellaista "perussuomalaista" englantia. Ylipäätänsäkin tuollainen liiallinen puritismi on mielestäni yksi syy siihen, miksi suomalaiset ovat perin arkoja vieraan kielen käyttäjiä. Kun monilla on tapana joka helvetin kerta tarttua kaikkiin pieniinkin ääntämis-/kielioppivirheisiin, niin ihmekös tuo, jos viestintäarkuus iskee helposti. Täsmälleen oikeanlainen äänneasu ei ole viestinnässä millään tapaa oleellinen asia, paljon tärkeämpää on se itse asia ja viestin perille saaminen. Olkoonkin, että nyt puhutaan laulamisesta. Tuo esittämäsi pilkunnussijan ajatusmalli kun nimittäin heijastuu myös muihin vieraan kielen käyttämistä vaativiin tilanteisiin.
 

Cube

Jäsen
Mace kirjoitti:
Ylipäätänsäkin tuollainen liiallinen puritismi on mielestäni yksi syy siihen, miksi suomalaiset ovat perin arkoja vieraan kielen käyttäjiä. Kun monilla on tapana joka helvetin kerta tarttua kaikkiin pieniinkin ääntämis-/kielioppivirheisiin, niin ihmekös tuo, jos viestintäarkuus iskee helposti. Täsmälleen oikeanlainen äänneasu ei ole viestinnässä millään tapaa oleellinen asia, paljon tärkeämpää on se itse asia ja viestin perille saaminen.
Juu, olen 100% samaa mieltä ja suomalaiset ovat ehdottomasti erinomaisia englannin puhujia noin keskimäärin. Mutta mutta, kuten itsekin sanoit - tässä on kyse laulamisesta, mikä onkin aika eri asia. Ja olen sitä mieltä, että jos klassikkobiisejä vedetään heikolla englannilla, niin kyse ei enää ole niiden tulkinnasta vaan raiskaamisesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös