Hescu kirjoitti:Totta vitussa kaikki tiedostavat tuon Suomen ongelmana, onhan sitä tyrkytetty useiden karvaiden tappioiden syyksi jo vuosikaudet (ja syystäkin). Suomen finaalipelien saldo on kokonaisuutena aika heikko, sen tiedostavat kaikki Leijonien pelejä seuranneet.
Nyt kuitenkin tuli voitto mitä tiukimmassa paikassa. Kerrankin on aihetta tyytyväisyyteen. Ainoastaan tällaisten voittojen kautta on mahdollista rakentaa sitä kuuluisaa (käytän tuota sanaa ihan vain Mertsi-fanien kiusaksi) voittamisen kulttuuria.
Tottakai huomasin että peli meni sekaisin toisessa erässä, ja sekös minua kotisohvalla harmitti! Pointtini on kuitenkin nyt se, että sellaisenkin skeidan jälkeen joukkue kokosi vielä paketin kasaan ja lopulta nousi voittoon. Kun nyt kerrankin on aihetta iloita, että käännettiin tällainen jännittävä ottelu kotiin päin, niin ei millään jaksaisi syytellä joukkuetta ongelmasta, johon se ei kuitenkaan loppujen lopuksi kaatunut.
Taitaa kuulua kuitenkin asiaan arvostella Leijonia, saavutettiin mitä hyvänsä. Kun vaikka Suomi kirii Venäjää vastaan kolmen maalin kaulan yhteen maaliin, on syynä vain ja ainoastaan vastustajan löysäily, ja kun Suomi saavuttaa World Cupin hopeaa, niin syynä on syysturnaus ja eihän silloin oikeasti kovien kiekkomaiden äijät ole vielä pelikunnossa ja Suomi kaiken lisäksi vielä säkällä voittaa kaikki vastustajansa.
Onhan se totta, että Ruotsilla pelikuri pysyy hyvin vuodesta toiseen ja joukkue luottaa siihen, että se pystyy voittamaan ottelun. Tämä itsevarmuus kumpuaa varmastikin saavutetusta menestyksestä ja siitä "kulttuurista", että tiukat pelit ovat voitettavissa ja että niistä tulee nauttia. Leijonien tämän iltainen voitto on yksi palanen Suomen vastaavaan systeemiin. Ehkä tämän jälkeen ei itsekään tarvi hokea, että Suomi aina häviää rankkarit. Turha tällaisia harhaluuloja on ruokkia yhtään lisää. Nämä voitot ovat siinä mielessäkin erittäin tärkeitä.
Minä ainakin nautin täysin siemauksin tästä voitosta. Kyllä, toinen erä oli räpellystä (molemmilta), ja ottelu olisi voitu ratkaista aiemminkin. Mutta jos Suomen paikalla olisi ollut Ruotsi niin tuskin kukaan täällä huutelisi, että "katsokaa nyt kun Ruotsilla hajosi pelikonsepti tokassa erässä", vaan täällä hehkutettaisiin, miten svedut vuodesta toiseen pystyvät kääntämään tiukat ottelut itselleen. Nyt sen teki Suomi. On aihetta olla tyytyväinen Leijoniin.
Tämä on hyvä esimerkki siitä ettei tajuta tuota Suomen PANIIKKIA.
Itse nautin Suomen voitosta täysillä, se ei ole siitä kiinni. Ja sen huomaa tästäkin, kun yritän hakea kännissä oikeita kirjaimia :)
Olen tyytyväinen että Leijonat meni jatkoon. Ja olen ollut Leijonien puolella vaikka tulee turpaan.
Peli vain olisi voinut ratkaista jo 2. erässä, ellei olisi iskenyt tämä suomalainen paniikki. Ihmetyttää kerta toisensa jälkeen, miten tuota paniikkia selitellään, niinkuin sinunkin jutuissasi.
En todellakaan ruoki mitään paskaa, nämä jutut on vain ihan tosia mitä kirjoitin aikaisemmin. Varsinkin tämä Suomen jäätyminen 5-1 tilanteessa vuonna 2003. Samaa oli huomattavissa tänään. Nautin täysin Suomen voitoista ja toivon kaikkea hyvää. Mutta se ärsyttää, niinkuin tässä sinun kommentissa että ei tiedosteta tätä Suomen ongelmaa. Joo, voitettiin USA rankkareissa, mutta pääasia on se että oltaisiin voitu ratkaista se peli jo varsinaisella peliajalla. Mutta kun JÄÄDYTTIIN. Ihmetyttää, ettet sinäkin tajua peliä seuranneena miten paskaa peliä Suomelta oli varsinkin 2. erä? Harmittaa että Suomessa on liikaa sinunkaltaisia ihmisiä, jotka eivät tajua ongelmia. Hyssytellään ongelmia eikä puhuta niistä ääneen. Minkä helvetin takia Suomi sitten ei ole voittanut mitään vuoden 1995 jälkeen?
Luuletko etten minä jumalauta ole onnellinen kun Suomi voitti? Mutta ongelmat ei ratkea siitä.
Suomella vain ei ole tarpeeksi henkistä voimaa, millä ratkaistaan finaalipelit. Hurritkin tästä vittuilevat joka vuosi lehdissään, Suomella ei ole tarpeeksi henkistä kanttia.
Ja tiedätkö, he ovat oikeassa. Vaikka kuinka olen Leijonaa loppuun saakka, on typerää vähätellä ongelmaa niinkuin sinä teet. Tyypillinen suomalainen. Miksi vitussa ei suomalaiset tajua, että se pieni askel voittoon on siinä, että uskotaan tekemisiin. Ja heitän väkisin tuon Leijonien 5-1 johdon hurreja vastaan taas tähän. Se peli kertoo kaiken, sanoitpa mitä selityksiä tahansa. Voisivatko hurrit hävitä kyseisen pelin? TUSKIN.
Jos Suomi ei henkisesti kasva, ei se voita mitään. Ihmetyttää sinunkaltaiset tyypit kerta toisensa jälkeen, mikä helvetti siinä on ettei tajuta? NHL:n mestaruuksiakin voitetaan monesti tuolla henkisellä puolella, vaikka olisi taidollisesti "huonompi" joukkue.
LOPETTAKAA TUO SAATANAN HYSSYTTELY!
Toinen hyvä esimerkki on vuodelta 2004, vai oliko se 2005? En muista tarkalleen, mutta Kärpät pelasi runkosarjassa paljon jatkoaika pelejä ja hoiti kaikki kotiin. Pleijareissa oli myös paljon jatkoaikapelejä ja Kärpät hoiti kaikki pelit kotiin. Kun oltiin viidennessä pelissä välierissä HIFKiä vastaan jatkoajalla, Kärpät hoiti homman kotiin ja minulla ei ollut epäilystäkään mikä joukkue menee jatkoon. Miksi? Koska olimme voittaneet KAIKKI jatkoajat siihen asti ja pelasimme HIFkin pihalle täysin, koska meillä oli se "voittamisen kulttuuri". Hallitsimme täysin jatkoerää. Ja miksi? Koska meille tuli se varmuus että pärjäämme.
Ja tämä on se pointti mitä tarkoitan. Aivan sama vaikka kannattaa joukkuetta loppuun asti, sillä joukkueella PITÄÄ OLLA HENKINEN PUOLI KUNNOSSA. Se on puoli voittoa.
EDIT: Ja tiedän ettei pidä lietsoa lisää paniikkia, mutta asioista pitää puhua oikeilla nimillä, ei yrittää kierrellä asioita.
Viimeksi muokattu: