Montako niitä sukupuolta taas onkaan?

  • 6 494
  • 90

Jeffrey

Jäsen
Eli voidaan urheilussakin siirtyä vain yleiseen sarjaan ilman mitään jakoa miehiin tai naisiin? Ei kai siinä mitään sitten. Itse olen naimisissa, mutta miten esimerkiksi Tinderissä seuranhaku tapahtuisi jos ei sukupuolta kerrottaisi? Itse en usko, että kaikki kiinnostuvat vain henkilöstä sukupuolesta välittämättä.

Itse olen ollut Tinderistä pois nyt kohta kaksi vuotta. Siellä kun vielä vaikutin tuli huvikseen laskettua nuo mahdolliset sukupuolet/seksuaalisuudet joihin itsensä sai määritellä. Jos nyt en väärin muista niin jo tuolloin Tinder antoi valita omansa 48 eri sukupuolen/seksuaalisuuden joukosta. En nyt niin tarkasti asiaa tutkinut, mutta epäilemättä siellä oli mahdollisuus myös olla identifioimatta omaansa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä helvettiä toisen sukupuoli kuuluu kenellekään muulle.
Mitä helvettiä toisen ikä kuuluu kenellekään muulle.
Ihan yhtä "fiksu" kommentti kuin omasi.
 

Bay

Jäsen
En tiedä Tinderistä mitään, mutta eikö siellä ole profiilissa kuva? Jos on, voi kai tsekata, miellyttääkö vastapuolen naamavärkki tai vartalo, ja ryhtyä sen pohjalta hieromaan tuttavuutta.
No ei se tuon perusteella ihan niin helppoa ole:

Vastaukseni otsikon kysymykseen: vähintään kolme (mies, nainen ja muu).

Lähipiiriini kuuluu kolme henkilöä, joita tämä asia koskee huomattavan paljon. Seuraavassa hieman tietoa heistä:

Henkilö 1: määritelty syntyessä tytöksi, nykyisin aikuinen nainen. Tämä henkilö on aina tuntenut itsensä naiseksi, ja hänellä on naisen sukupuolielimet. Ulkoisesti hän kuitenkin muistuttaa miestä. Olettaisin, että vähintään 95 % ihmisiä ajattelee hänen olevan mies. Hänellä ei ole mitään "naisellisia" tunnusmerkkejä, paitsi jonkinlaiset rinnat. Hän on kuitenkin erittäin tukeva, joten niitäkin luullaan manboobseiksi. Hänelle kasvaa tumma parransänki, ja hänellä on matala miesmäinen ääni. Hän pukeutuu hyvin sukupuolettomasti, yleensä farkkuihin ja huppariin. Uimahallissa hän on käynyt aikuisiällä muutaman kerran, naisten pukuhuoneessa. Jokaisella kerralla pukuhuoneen muut naiset ovat nostaneet metelin ja kehottaneet häntä painumaan vittuun. Nostan tämän asian esiin, koska uimahalli tuntuu olevan monille ihmisille näiden asioiden tiimoilta tärkeä juttu. Eipä ole helppoa kaikilla sellaisillakaan, jotka sekä yhteiskunta että henkilö itse on määritellyt tiettyyn sukupuoleen kuuluvaksi.

Henkilö 2: määritelty syntyessä tytöksi, nykyään juuri täysi-ikäistynyt aikuinen. Tämä henkilö tunsi jo pienenä itsensä pojaksi, vaikka hänellä on naisen sukupuolielimet ja hän oli ulkoisesti hyvin naisellinen. Hän tuli asiansa kanssa kaapista murrosiässä. Sukupuolenkorjausprosessi on parhaillaan meneillään. Nykyisin tämä henkilö muistuttaa vielä paljolti naista. Sanoisin, että ulkonäöltään hän muistuttaa nyt lähinnä hieman miehekästä naista. Pukeutumiseltaan hän on korosteisen maskuliininen ja käyttää mm. miesten pukuja, solmioita yms.

Henkilö 3: määritelty syntyessä pojaksi, nykyisin muunsukupuolinen nuori. Hän ei ole koskaan tuntenut itseään tytöksi eikä pojaksi. En tiedä, millaiset sukupuolielimet hänellä on. Ulkoisesti hänestä on mahdoton sanoa, onko hän poika vai tyttö. Häntä luullaan tasaisesti joko tyttömäiseksi pojaksi tai poikamaiseksi tytöksi. Hänen puheäänensä kuulostaa tyttömäiseltä pojalta. Hän pukeutuu hyvin sukupuolettomasti.


Tämän pohjalta on aika huvittavaa mutta surullista lukea sellaisia kommentteja kuin "On vain miehiä ja naisia. Piste". Tietysti kukin voidaan määritellä miten vain, vaikkapa vain miehiksi ja naisiksi, muttei ihmisten monimuotoisuus sillä katoa.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
No ei se tuon perusteella ihan niin helppoa ole:
Tällaisissa tilanteissa kysyminen lienee avuksi. Toisekseen tuon listani kaltaiset henkilöt ovat niin tottuneita omaan sukupuoleensa liittyviin väärinkäsityksiin, että he kyllä ottavat asian esiin.
 

Bay

Jäsen
Tällaisissa tilanteissa kysyminen lienee avuksi. Toisekseen tuon listani kaltaiset henkilöt ovat niin tottuneita omaan sukupuoleensa liittyviin väärinkäsityksiin, että he kyllä ottavat asian esiin.
Mutta sitten ollaan taas tuossa alla olevassa tilanteessa mitä ensimmäseksi lainasin. Uskon kyllä että tuntemasi kolme ihmistä asian kanssa varmasti ovat sinut, mutta onko näin yleisesti? Uskoisin ainakin itse olevani melko hämmentynyt jos olisin Tinderissä tai vastaavassa missä seuranhaku on se juttu ja saisin viestin ihmiseltä josta en osaisi määrittää onko mies vai nainen.

Mitä helvettiä toisen sukupuoli kuuluu kenellekään muulle.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Kaksihan niitä biologisia sukupuolia on. Tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta, jossa raja voi olla hieman veteen piirretty viiva (nämä kuitenkin todella, todella harvinaisia tapauksia). Mutta 99.9 % tapauksista se housujen sisältö kertoo asian aika tehokkaasti.

Henkinen sukupuoli, no, jokaisella ihmisellä on vapaa tahto, joten kaipa niitä nykytrendin mukaan voi olla niin monia kuin on mielipiteitäkin. Enkä minä nyt ketään tuomitse sen perusteella, olkoon jokainen oma ainutlaatuinen yksilönsä kuin on, kunhan ei muita sillä vahingoita.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Avasit ketjun sukupuolesta, mutta keskustelet silti seksuaalisuudesta. Ei ole ihme, jos päähän ei mahdu käsitettä useammasta kuin kahdesta sukupuolesta, jos ei käsitä eroa sukupuolen ja seksuaalisuuden välillä.

Annoit hyvä termit, otetaan käyttöön.

Sukupuoli on se, mitä housuista löytyy - pääasiassa kaksi vaihtoehtoa, seksuaalisuus taas sitä, mitä harrastetaan omassa kotona (tms. soveliaassa ympäristössä) ihan mielen mukaan.

Ahdaspäisyydestä keskustelu voidaan jättää tähän, ettei mene turhan henkilökohtaiseksi.
 

Alejandro

Jäsen
Mitä helvettiä toisen ikä kuuluu kenellekään muulle.
Ihan yhtä "fiksu" kommentti kuin omasi.
Itseasiassa tämä sinun kommenttisi on todella typerä. Kyllähän jo ihan kaljaa ostaessa pitää näyttää paperit, jos näyttää nuorekkaalta. Kyse on lainsäädännöstä. Kassahenkilö saa tarkistaa ikäni, mutta ei sukupuoltani. Jälkimmäinen on ihan henkilökohtainen asiani.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseasiassa tämä sinun kommenttisi on todella typerä. Kyllähän jo ihan kaljaa ostaessa pitää näyttää paperit, jos näyttää nuorekkaalta. Kyse on lainsäädännöstä. Kassahenkilö saa tarkistaa ikäni, mutta ei sukupuoltani. Jälkimmäinen on ihan henkilökohtainen asiani.
Minäkin voisin listata tilanteita joissa kysytään sukupuolta eikä vastaus "ei kuulu kenellekään muulle" ole riittävä, mutta on parempaakin tekemistä kuin pulushakkeilu asiassa jossa kummankaan mielipide tuskin tulee muuttumaan.

Ps. Sitä henkilöllisyystodistustakin hakiessa taidetaan kysyä myös sukupuolta, vaikka tuossa sinun esimerkissä ikä on se kriteeri myynnille, mutta niitä henkkareita et ilman sukupuolitietoa saa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minäkin voisin listata tilanteita joissa kysytään sukupuolta eikä vastaus "ei kuulu kenellekään muulle" ole riittävä, mutta on parempaakin tekemistä kuin pulushakkeilu asiassa jossa kummankaan mielipide tuskin tulee muuttumaan.

Ps. Sitä henkilöllisyystodistustakin hakiessa taidetaan kysyä myös sukupuolta, vaikka tuossa sinun esimerkissä ikä on se kriteeri myynnille, mutta niitä henkkareita et ilman sukupuolitietoa saa.
On toki sellaisia tilanteita joissa noita tietoja tarvitaan. Samoin jos sinulle määrätään päiväsakkoja tarvitaan sinun tulotietosi, mutta jos alkaisin kysymään voinko katsoa tulojasi et varmaan sitä heti minulle jakaisi. Samoin ei varmaan vittuakaan ole minun asiani kuinka vanha olet tai mikä sukupuolesi on, vaikka noitakin asioita saatetaan jossain kysyä.

Kysymys kuuluukin miten sellaisten ihmisten sukupuoli kuuluu sinulle tai muille joita et ole edes tavannut? Jos joku sinulle tuntematon ihminen vaihtaa juridisen sukupuolensa naiseksi niin kuuluuko sinulla olla siihen mitään sananvaltaa? Tai vaihtoehtoisesti jos olet kaupassa kuuluuko sinulle yhtään se onko kassalla töissä oleva 18 vai 50-vuotias?
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Kysymys kuuluukin miten sellaisten ihmisten sukupuoli kuuluu sinulle tai muille joita et ole edes tavannut? Jos joku sinulle tuntematon ihminen vaihtaa juridisen sukupuolensa naiseksi niin kuuluuko sinulla olla siihen mitään sananvaltaa?
Jos joku 530 seiväshypyssä ylittänyt mies vaihtaa juridisesti sukupuolensa naiseksi niin kyllä kai Wilma Murrolla tulisi olla sananvaltaa, onko tällä henkilöllä oikeus kilpailla samassa sarjassa kanssaan Olympialaisissa ja muissa kilpailuissa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On toki sellaisia tilanteita joissa noita tietoja tarvitaan. Samoin jos sinulle määrätään päiväsakkoja tarvitaan sinun tulotietosi, mutta jos alkaisin kysymään voinko katsoa tulojasi et varmaan sitä heti minulle jakaisi. Samoin ei varmaan vittuakaan ole minun asiani kuinka vanha olet tai mikä sukupuolesi on, vaikka noitakin asioita saatetaan jossain kysyä.

Kysymys kuuluukin miten sellaisten ihmisten sukupuoli kuuluu sinulle tai muille joita et ole edes tavannut? Jos joku sinulle tuntematon ihminen vaihtaa juridisen sukupuolensa naiseksi niin kuuluuko sinulla olla siihen mitään sananvaltaa? Tai vaihtoehtoisesti jos olet kaupassa kuuluuko sinulle yhtään se onko kassalla töissä oleva 18 vai 50-vuotias?
Nyt alkaa olemaan melko leveää maalitolppien siirtelyä ja/tai tahallista väärin ymmärtämistä. Jos poliisi kirjoittaa mulle sakkoja, niin miksi ihmeessä minun pitäisi sinulle kertoa tuloni?
Lue se alkuperäinen viesti mihin päivällä vastasin. Ei kyse ole siitä missä ja kenen toimesta sukupuoli- tai ikätietoja tarvitaan vaan siitä, että niitä tarvitaan väistämättä. Minulle niitä ei tarvitse kertoa, mutta en ole sellaista väittänytkään.

Ja mitä tulee sakkoihin, niin poliisi saa kyllä ne selville vastauksesta riippumatta, joten helvetin huono vertaus ylipäätänsä vertailla itseäsi viranomaiseen. Se on totta, että asiani ei sinulle kuulu mutta se ei taas liity mitenkään tähän. On tilanteita jossa ikää tai sukupuolta kysytään muuallakin kuin kaupan kassalla.
Kokeile matkustaa passilla josta pyyhit sukupuoli- tai ikätiedot pois ja vastata viranomaiselle ettei se muuten sinulle kuulu. Kerro sitten miten kävi.

Se tästä osaltani. Pulushakki ei kuulu harrastuksiini niin voit kysyä jotain muuta siihen mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tämä on yksiselitteinen juttu. Olkoon miten monta vaan, niin lapsiin ei kosketa ja mahdolliset muutoshoidot maksetaan omasta kukkarosta.

Lisäksi tietysti lopetetaan naisten urheilu ja tehdään asevelvollisuudesta kaikkia koskeva.
Problem solved ja elämä jatkuu.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Mutta sitten ollaan taas tuossa alla olevassa tilanteessa mitä ensimmäseksi lainasin. Uskon kyllä että tuntemasi kolme ihmistä asian kanssa varmasti ovat sinut, mutta onko näin yleisesti? Uskoisin ainakin itse olevani melko hämmentynyt jos olisin Tinderissä tai vastaavassa missä seuranhaku on se juttu ja saisin viestin ihmiseltä josta en osaisi määrittää onko mies vai nainen.
Hämmentynyt on hyvä sana, koska ei siellä mitään viestejä tule ennen kun olet matchannyt jonkun kanssa. Tässä olettamassasi hämmentävässä skenaariossa olet siis itse swaipannut sinua hämmentäneet yksilöt jatkoon. Tule vaan rohkeasti pois sieltä narniasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös