Tämähän riippuu ihan siitä miten asian esittää. Esim paikallinen futisseurahan on pitkään ihan omalla suullaan puhunut kuinka ankea paikka hiihtis on pelata ja kuinka huono tunnelma siellä on. Sama juttu Lahen keskustan kanssa. Ei sinne ole yhtään huonompi ajaa autolla, kun ennenkään mutta kun sitä hoetaan jonain mystisenä totuutena joka tuutissa niin ihmiset alkavat uskoa siihen ja kertovat papukaijoina asiasta eteenpäin. Jos meille joskus tulee uusi areena, niin se mielikuvamarkkinointi pitää aloittaa heti kaiken suhteen. Jos jo etukäteen rummutetaan että sinne on hankala mennä yms. niin se jää kyllä elämään vaikka todellisuuden kanssa sillä mitään tekoa ei olisikaan.
On muuten hyvä kysymys, että millä tapaa sinnne keskustaan on nyt huonompi ajaa?
Viime kesänä kävin ja sitäkin ennen muutamaa vuotta aiemmin vaan kerran vuodessa tms, joten olettaisin, että olisi se hankaluus jotenkin iskenyt naamalle välittömästi. Mutta eihän siellä tuntunut olevan mihinkään aikaan edes autoja. Ja teitäkin menee edelleen joka suuntaan koko ajan, joten pahimmassakin tapauksessa hävisin varmaan minuutin verrattuna vanhaan aikaan.
Ylläoleva ei tietenkään ole millään tapaa vertailukelpoinen tapahtuma-areenan kaltaisen rakennelman liikennevaikutuksien ja tarpeiden kanssa. Liikenteen luonne on kuitenkin ihan erilaista. Mutta jos otetaan vaikka se matkakeskus, niin vaikea onhan siinä nyt kulkuväyliä. Luulisi olevan liikenteen järjesteltävissä, jos areena nyt jollain ihme keinolla siihen saisi rakennettua.
Toinen asia tietysti on se, jos autokulttuurin kehitys jatkuu nykyisellä tavalla, onko mitään ongelmaa olemassa 20-30 vuoden kuluttua. Haja-asutusalueilla tietysti juuri mikään ei muutu, mutta Lahti on kuitenkin kaupunki ja jopa suhteellisen tiiviisti rakennettu sellainen.