Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 120 944
  • 24 186

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
. Olen todistanut jälkimmäistä ja tiedän sen olevan tosi, eikä edes kovin ainutkertainen, mutta oletan, ettei toisessa tapauksessa rahat menneet sentään kankkulan kaivoon, niin kuin kertomassani.

Perustelusi on ihan tasan yhtä vahva kuin tuossa Facebook casessakin, näin ulkopuolelta katsottuna. Ja lisäksi vielä oletat, että mamu on vastuullisempi rahankäytössään, ilman ihan mitään perusteita. Ja sitten ratsastat valkealla hevosellasi laukomaan totuuksiasi ja mustamaalaamaan ohessa kantasuomalaiset (se perinne nääs). Sut on nyt nähty, voit poistua.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
MTV3 uutisoi, näin rasisminvastaisen viikon kunniaksi, kuinka me suomalaiset olemme selvästi rasistisempia kuin naapurimme - Kyllä taas hävettää olla suomalainen.

Uutinen pohjautui Washinton Postin artikkeliin, jossa on hieman parempi kartta lisäämään häpeäntunnettani entisestään.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Perustelusi on ihan tasan yhtä vahva kuin tuossa Facebook casessakin, näin ulkopuolelta katsottuna. Ja lisäksi vielä oletat, että mamu on vastuullisempi rahankäytössään, ilman ihan mitään perusteita. Ja sitten ratsastat valkealla hevosellasi laukomaan totuuksiasi ja mustamaalaamaan ohessa kantasuomalaiset (se perinne nääs). Sut on nyt nähty, voit poistua.

Siitä vaan tosiasioin osoittamaan, että oletukseni on väärä. Ei se sen enempää vaadi. Se on ihan totta, etten tiedä kuinka tuon toisen esimerkin tulema on toteutunut, enhän edes tiedä, onko koko juttu pelkästään keksitty läppä tuomaan todemperräisyyttä tietyn kansanosan ambitioille hahmottaa maailmaa olen kun en ajattele menetelmällä ja vaatia epäajattelulleen etuja, kuten tuolla on puska, kaikkien päät sinne niin paha ei tule vie. Jätä poistumiskehoitukset niille, joilla siihen on munaa ja näkeminenkin edellyttää näkemänsä ymmärtämistä, ennen kuin voi leveillä nähneensä jotain. case closed.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Ihan vapaasti pitävin todistein voit osoittaa minut haihattelijaksi oletuksessani, viinaan en niiden ainakaan luule menneen, lieneekö ihan läpällä kommentoit rivejäni.

Voisitko nyt jollain tapaa edes yrittää todistaa koska sinähän tuon tarinan ja yleistyksen ilmoille päästit. Nimittäin uskoni ei millään riitä moiseen yleistykseen tai että kyseinen kuvauksesi on jotain muuta kun häiriintyneen mielikuvituksesi tuotetta.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ihan vapaasti pitävin todistein voit osoittaa minut haihattelijaksi oletuksessani, viinaan en niiden ainakaan luule menneen, lieneekö ihan läpällä kommentoit rivejäni.

Pakko myöntää, että olet pitkälti oikeassa. Todisteeksi kelvannee se, että siinä missä impivaaralainen syyllistyy seksuaali- ja väkivaltarikoksiin pääasiassa viinapäissään, ulkomaalaistaustaiset suoriutuvat samoista kepposista ihan selvin päin.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
MTV3 uutisoi, näin rasisminvastaisen viikon kunniaksi, kuinka me suomalaiset olemme selvästi rasistisempia kuin naapurimme - Kyllä taas hävettää olla suomalainen.

Uutinen pohjautui Washinton Postin artikkeliin, jossa on hieman parempi kartta lisäämään häpeäntunnettani entisestään.


Tässä kiteytyy meidän ongelma. Miksi sinä häpeät sitä että joku ei pidä esim uskonnosta nimeltä islam, tai lähinnä sen arvoista.
Samaan aikaan kaltaisesi ihmiset ketkä häpeää suomea ja suomalaisuutta, haluavat rajat auki, kaikille samat oikeudet. Tällä kyseisellä uskonnolla esim naisilla ei ole mitään oikeuksia, lapsilla ei ole mitää oikeuksia. Luuletko heidän ajattelevan meistä positiivisesti? Ei, heidän uskossaan olemme vääräuskoisia joita tarpeen tullen voi vaikka tappaa. Jos olet seurannut yhtään maailman uutisia, olet varmasti nähnyt mielenosoituksia missä muslimit, heiluttaa plakaateja: World is muslim, tai world belong to muslims. Minua hävettää sinun toiminta, suuresti!
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tässä kiteytyy meidän ongelma. Miksi sinä häpeät sitä että joku ei pidä esim uskonnosta nimeltä islam, tai lähinnä sen arvoista.
Samaan aikaan kaltaisesi ihmiset ketkä häpeää suomea ja suomalaisuutta, haluavat rajat auki, kaikille samat oikeudet. Tällä kyseisellä uskonnolla esim naisilla ei ole mitään oikeuksia, lapsilla ei ole mitää oikeuksia. Luuletko heidän ajattelevan meistä positiivisesti? Ei, heidän uskossaan olemme vääräuskoisia joita tarpeen tullen voi vaikka tappaa. Jos olet seurannut yhtään maailman uutisia, olet varmasti nähnyt mielenosoituksia missä muslimit, heiluttaa plakaateja: World is muslim, tai world belong to muslims. Minua hävettää sinun toiminta, suuresti!

En käsitä kuinka saat sotkettua Islamin siihen, että minua hävettää suomalaisten tappio norjalaisille - ruotsalaisista puhumattakaan.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Siitä vaan tosiasioin osoittamaan, että oletukseni on väärä. Ei se sen enempää vaadi.

Mitä vittua? Olet kyllä melkoinen sankari. Mun pitäisi siis todistaa olemattomaksi joku sun hihasta repimä väite. Tyyliin "todista ettei jumalaa ole olemassa". Pidä tunkkisi- rasisti.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Höpsis.

Ihan oikeasti on melko rasittavaa kun jannut eivät viitsi tutustua aiheeseen edes sitä kuuluisaa vähää alusta.

Race and ethnicity in the United States - Wikipedia, the free encyclopedia

Suomalaisuudesta kun on kyse, niin mitä edes on olla perimältään suomalainen? Onko toiset huonompia/suomalaisempia kuin toiset, kun suomalaiset perimältään eroavat toisistaan aika tavalla. (Ei tosiaan kysymyksiä sinulle, lainasin vain kun jaan pointtisi ja ihmettelysi).

Suomalaisten alkuperä – Wikipedia

" Tutkimuksen mukaan itä- ja länsisuomalaiset eroavat toisistaan geneettisesti enemmän kuin englantilaiset saksalaisista."

@JypFabu , eiköhän se todistustaakka ole ihan täysin sinulla jos jotain noin raflaavaa esität. Samoin kun se on niillä, joista maahanmuuttajat syyllistyy enemmän rikoksiin jne.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Toki yhtiön vastareaktio ("Ei haittaa meitä") taisi saada aikaan sen, että Kaukisen ja kumppaneiden boikotti vaikuttaa lähinnä myyntiä nostavasti.
Kaukinen on vähintäänkin erikoinen persoona. Hän oli alun perin vasemmistoliittolainen, sitten Itsenäisyyspuolueen jäsen ja nykyisellään hän on uudelleenperustetun Lapuan liikkeen johtohahmo. Eniten hän vastustaa "länsimarxilaista eurokommunismia", joka Kaukisen mukaan vei Suomen itsenäisyyden vuonna 1995.

Kuulostaa ihan joltain MV-lehteä lukevalta Venäjä-fanaatikolta.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
En käsitä kuinka saat sotkettua Islamin siihen, että minua hävettää suomalaisten tappio norjalaisille - ruotsalaisista puhumattakaan.


Muslimit nyt vain sattuu tällä hetkellä olemaan keskellä tätä maahanmuutto keskustelua.

Pahoitteluni että lähti vähän laukalle toi eka viesti, en vain ymmärrä miten joku voi hävetä jotain tuollaista. Ja sitä täällä jeesustella.

Jos taas sinua harmitti se että, ylipäätään hävittiin, niin pajoitteluni!

. Miksi ylipäätään rasismia mitataan tällä tavalla? On hyvin helppoa klikata tuollaisessa testissä sitä mikä antaa itselleen hyvän olon. Olisi hauska tehdä sellainen testi missä uuteen kotiin muuttava saisi valita joukosta eri kansalaisuuksia naapureikseen ihmisiä. niin kuinkahan moni valitsi jotain muita kun suomalaisia?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Muslimit nyt vain sattuu tällä hetkellä olemaan keskellä tätä maahanmuutto keskustelua.

Pahoitteluni että lähti vähän laukalle toi eka viesti, en vain ymmärrä miten joku voi hävetä jotain tuollaista. Ja sitä täällä jeesustella.

Jos taas sinua harmitti se että, ylipäätään hävittiin, niin pajoitteluni!

. Miksi ylipäätään rasismia mitataan tällä tavalla? On hyvin helppoa klikata tuollaisessa testissä sitä mikä antaa itselleen hyvän olon. Olisi hauska tehdä sellainen testi missä uuteen kotiin muuttava saisi valita joukosta eri kansalaisuuksia naapureikseen ihmisiä. niin kuinkahan moni valitsi jotain muita kun suomalaisia?

Astuit miinaan - Ei mulla muuta.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Felix-gate taitaa mennä tämän topikin alle.

Eli lyhyesti uunot Orkla Foods Finland Twitterissä: "@KaritaTiainen @timolehtinen @suski_kaukinen Ei haittaa meitä! #milloinviimeksi"
lähtivät boikotoimaan Felixiä/Orklaa, koska Felix/Orklaa mamuttaa, eikun siis Felixin mainoksessa esiintyy vääränvärinen henkilö.

Felix tuntee suomalaisten maun: Josephine - YouTube

Toki yhtiön vastareaktio ("Ei haittaa meitä") taisi saada aikaan sen, että Kaukisen ja kumppaneiden boikotti vaikuttaa lähinnä myyntiä nostavasti.

No johan on, roturealistit ovat pahoittaneet mielensä mainoksesta. Nuo kommentit olivat huvittavia, kaikenlaisia pölkkypäitä tämäkin maa päällään kantaa.
 
MTV3 uutisoi, näin rasisminvastaisen viikon kunniaksi, kuinka me suomalaiset olemme selvästi rasistisempia kuin naapurimme - Kyllä taas hävettää olla suomalainen.

Uutinen pohjautui Washinton Postin artikkeliin, jossa on hieman parempi kartta lisäämään häpeäntunnettani entisestään.
Näissä NIMBY-kysymyksissä ei aina ole rasismilla mitään tekemistä. En minäkään halua lähinaapuriin esim. vastaanottokeskusta. Jotkut eivät halua naapurikseen ketään. Tälläisiä ihmisiä voi jo hyvinkin olla tuo 10-15%. Ei minua haittaisi, jos Tiger Woods tai Michael Jordan muuttaisi naapuriini, mutta se vituttaisi, jos läheiselle asuntoalueelle alettaisiin sijoittaa paljon esim. somaleja. Asunnon arvo ja yhteiskuntarauha ym. asiat painavat paljon....
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Näissä NIMBY-kysymyksissä ei aina ole rasismilla mitään tekemistä. En minäkään halua lähinaapuriin esim. vastaanottokeskusta. Jotkut eivät halua naapurikseen ketään. Tälläisiä ihmisiä voi jo hyvinkin olla tuo 10-15%. Ei minua haittaisi, jos Tiger Woods tai Michael Jordan muuttaisi naapuriini, mutta se vituttaisi, jos läheiselle asuntoalueelle alettaisiin sijoittaa paljon esim. somaleja. Asunnon arvo ja yhteiskuntarauha ym. asiat painavat paljon....

Pitää paikkansa. Olennaista lienee suomalaisten sijoittuminen tässä vertailussa - ainakin MTV:n toimituksen mukaan. Minusta taas on mielenkiintoisempaa tarkastella, missä maissa suvaitsemattomuus, rasismi tai "nimbyily" rehottaa eniten.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
@JypFabu , eiköhän se todistustaakka ole ihan täysin sinulla jos jotain noin raflaavaa esität. Samoin kun se on niillä, joista maahanmuuttajat syyllistyy enemmän rikoksiin jne.

Käytetään sitä järkeä saivartelun sijaan, jos sitä on, jookos. Koetetaan käsittää mistä keskustellaan milläkin perustein. Vastasin yhteen urpoon ja tyhjäpäiseen oletettavasti pelkkää valhetta tarkoitushakuisen rasistisin motiivein sisältäneeseen "esimerkkiin", joka sisällön köyhyydestä huolimatta herätti minussa vitutuksen siitä, että kun olen vierestä nähnyt ja todistanut, kuinka perheenpää vetelee tuet kurkusta alas ja vaimo ja lapset saa selvitä omillaan, jos selviävät, eikä ole edes ainutkertainen tapaus tämän elämän varrelta nähtynä, niin mieluummin minä niitä veromarkkojani suon siihen, että niillä pyritään suomaan lapselle oikeus omiin vanhempiinsa, kuin antaisin jonkun rajat kiinni rappari einon vetää minun piikkiin viinaa. Ei mulla minkään sortin todistelutaakkaa tästä asiasta ainoallekaan reinolle täällä taikka missään muuallakaan. Oman esimerkkini olen kertonut perustuvan empiriaan ja itse tiedän sen todeksi, tuo mistä homma alkoi on ilmeisesti jonkun rotuhygienistin runkkauksen tulos, tahroja paperilla tyhjää täynnä. Myös katson, että todennäköisempää on, että maahanmuuttaja tuskin niitä sossurahojaan viinaan pistää, kuin kotikutoinen verrokki. Tämä on mielipide, olkoon jokaisella omansa ja ne todistelkoon jos tahtoo, ihan vapaasti.

Viimeinen lauseesi on taas jotenkin koomisen hupaisa. miten saitkin rikkolisuuden puhumaani linkitettyäkään, siitähän en ole sanonut sanaakaan missään välissä. Mutta sanotaan nyt. Rikoksia tekevät ihmiset. Sanktiot kuuluu niitä tehneille ihmisille. Rikoksia taitaa olla jonkin verran enemmän joissain tietyissä rikostyypeissä maahanmuuttajilla, mutta jos oikeasti käsittelet rikollisuutta, kotivoitto on murskaava, jos et usko, niin tutki asian tilastointia ja huom. älä minulta kysele niitä tilastoja, ne tekee ihan muut ja ihan muualla, jos kiinnostaa tsekkaa ite, älä kysele. Sama muillekin kyseleville pahvipäille, tietoa on saatavissa asiasta kuin asiasta senkun hakee ja lopettaa impotenttina vänkäämisen.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...mieluummin minä niitä veromarkkojani suon siihen, että niillä pyritään suomaan lapselle oikeus omiin vanhempiinsa, kuin antaisin jonkun rajat kiinni rappari einon vetää minun piikkiin viinaa.

Joo ollaan tästä aivan täysin samaa mieltä, peace vaan.

Ei mulla minkään sortin todistelutaakkaa tästä asiasta ainoallekaan reinolle täällä taikka missään muuallakaan.Oman esimerkkini olen kertonut perustuvan empiriaan ja itse tiedän sen todeksi, tuo mistä homma alkoi on ilmeisesti jonkun rotuhygienistin runkkauksen tulos, tahroja paperilla tyhjää täynnä. Myös katson, että todennäköisempää on, että maahanmuuttaja tuskin niitä sossurahojaan viinaan pistää, kuin kotikutoinen verrokki. Tämä on mielipide, olkoon jokaisella omansa ja ne todistelkoon jos tahtoo, ihan vapaasti.

Jos jotain väität ja ihan oletuksena käytät, et ainakaan voi vaatia muita todistamaan tuota omaa väitettäsi vääräksi (jos et siis siihen mitään todisteita tueksikaan tarjoa), vaan kyllä se todistustaakka ihan sinulla on. Tietenkään et ole mitään velvollinen todistamaan, mutta tuolloin ymmärtänet mielipiteesi arvon vastaavan "mamut loisii ja tekee rikoksia kantaväestöä enemmän - en perustele" -tasoa. Kyllä noitakin esittävillä on tarjota kaikenlaisia anekdootteja, mutta ei se niistä mitään empiirisesti koeteltuja faktoja tee.

Potenssini on ihan kunnossa, enkä jää kanssasi vänkäämään (eikä tässä vänkäämistä sen enempää olekaan). Ei vain ole kovin hedelmällinen tapa keskustella tuokaan, että suuna päänä heittää asioita ilmaan, käskee eri mieltä olevien todistaa omat heittonsa (jotka sitten onkin mielipiteitä) vääräksi jos ei usko ja sitten vielä kyseenalaistaa näiden älykkyyden.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ihan tosissaan näppäilit moiset rivit?
Tottakai. Mamu laittaa rahat Samsung S7 Edgeen ja Canada Goosen takkiin. Nuo maksaa jo melkein 2000€. Tuolla rahalla kantis dokailee jo pitkät pätkät. Kyllähän tuollainen 900€ kotivakuutukseen ja lastenvaatteisiin on melko hapokasta, kun normaali tallaaja saa vähän päälle 300€ kuussa toimeentulotukea yhteensä. Jos lapsista oli puhetta niin sosiaalitoimistossa ei anneta senttiäkään tapaamisiin, kun niillä on ihan hyvä äidin luona, eli ei niiden tarvitse isää tavata. Liian kallista. Viime vuonna sai about 80€/kk lasten tapaamiseen(about 10pv/kk) kuukaudessa. Tokihan kaksi lasta pärjää 8€/pv. Pitäisi varmaan osata vaatia, mutta kun ei ole mustaa naamaa, eikä härskiä luonnetta..
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Luottotiedoton kantis ei edes saa sitä kotivakuutusta. (Prkl, ei edes sitä kämppää, mihin ottaa se vakuutus.) Tai nettiliittymää, tai puhelinta, pankkitiliä ymymym, toisin kuin luottotiedoton, kielitaidoton, koskaantyötätekemätön (nyt tai tulevaisuudessa) mamu. Joo, jotain on snadisti on pielessä. Ei edes aloiteta yrittäjistä, jotka ovat heikoilla tai jo epäonnistuneet syystä tai toisesta.... Keskivertosomali on huomattavasti paremmassa asemassa Suomessa, kuin keskiverto pienyrittäjä tai elämässään jollain tavalla epäonnistunut kantis. Näin se vaan käytännössä on, ja siksi tilanne vain huononee sitä mukaa kuin mamuja tulee sisään. Oikein tai väärin; näin se vain on.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
helsinginmuslimit.fi

Kamoon nyt.
Ei sillä, en klikannut.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Onko tämän palstan avoimen maailman ystävät koskaan lukeneet mitään kristittyjen kokemasta vainosta/syrjinnästä islamilaisissa maissa ja mitä mieltä olette siitä? Luuletteko, että muslimien muuttaessan tänne he suhtautuvat täysin avoimesti kristittyihin, kun joidenkin kotimaissa kristittyjä vainotaan ja tapetaan yhä erittäin paljon? Siinä vähän juttua, kannattaa lukea Persecution of Christians - Wikipedia, the free encyclopedia mielestäni näyttää siltä, että islamilaisissa maissa suhtautuminen kristittyihin on paljon vihamielisempi kuin länsimaissa suhtautuminen muslimeihin ja kuolonuhrejakin tulee enemmän. Enemmän taitaa olla ongelmia siellä toisessa päässä kuin täällä, mutta maailmanpelastajat sulkevat näiltä asioilta silmänsä täysin.

Kukkahattuilijat sulkevat silmänäsä erittäin monelta asialta kuten vaikkapa naisen paikasta musmiyhteisössä joka on kaunisteltu julkisuudessa. Heillä tietenkin on oma agenda hypettää heidän omaa juttuaan ja valtamedia tulee mukana koneistollaan. Esimerkkinä eilinen A-studio jossa seliteltiin melkoista sontaa 4:stä suusta. On kumma ettei realisteja päästetä ääneen lainkaan "sanavapaudessa" vaan masinoidaan omaa aivopesulaa aivan rauhassa.

Felixin mainos oli kyllä hyvä vitsi. Kättä sitten ylös, että keneen tuo upposi todesta.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Tottakai. Mamu laittaa rahat Samsung S7 Edgeen ja Canada Goosen takkiin. Nuo maksaa jo melkein 2000€. Tuolla rahalla kantis dokailee jo pitkät pätkät. Kyllähän tuollainen 900€ kotivakuutukseen ja lastenvaatteisiin on melko hapokasta, kun normaali tallaaja saa vähän päälle 300€ kuussa toimeentulotukea yhteensä. Jos lapsista oli puhetta niin sosiaalitoimistossa ei anneta senttiäkään tapaamisiin, kun niillä on ihan hyvä äidin luona, eli ei niiden tarvitse isää tavata. Liian kallista. Viime vuonna sai about 80€/kk lasten tapaamiseen(about 10pv/kk) kuukaudessa. Tokihan kaksi lasta pärjää 8€/pv. Pitäisi varmaan osata vaatia, mutta kun ei ole mustaa naamaa, eikä härskiä luonnetta..

Uskon sen että kantiksilta puuttu se oleellinen röyhkeys millä sossusta vedetään rahaa. Toisekseen ei kantiksilla ole mitään @JypFabun kaltaisia aktivisti hörhöjä vaatimassa taustalla tukia.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Rinkeby mainittu yhtenä Euroopan terroristipesäkkeistä. @JypFabu ja @Radiopää , tulkaas nyt itte taas kertomaan kuinka leppoisa ja mukava lähiö on kyseessä.

En tunne Rinkebytä, enkä ole missään sanonut, etteikö terroristipesäkkeitä olisi. Kerroin vain oman kokemukseni Amsterdamin Slotermeeristä, jossa olen asunut. Viihtyisä ja edullinen paikka asua muuten kalliissa kaupungissa. Paljon muslimeja ja ehkä sielläkin on joiden terroristien koti, mutta ei se silti minun kantaani entisestä kotikaupunginosastani miksikään muuta. Hienoja aikoja. Bos en Lommer on ymmärtääkseni Amsterdamin huonomaineisin kaupunginosa, eikä minulla ole ollut sielläkään mitään ongelmia. En minä kokonaista kaupunginosaa tuomitse senkään perusteella, että siellä saattaa sijaita Italian mafia tai suomalaisten peräkammaripoikien moottoripyöräkerho.

Voisitko nyt kertoa omia kokemuksiasi monikulttuurisista kaupunginosista, etten vain saa sellaista kuvaa, että perustat kaiken tietosi iltapäivälehtien uutisointeihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös