HN kirjoitti:
Ihan vakavasti: miten vitussa tuolla tavalla saatu voitto voi tuntua mitenkään erityisen hyvältä? Eikö sinua (tai teitä) muka ihan oikeasti vituta tuo kuvottava sukeltelu?
Perimmäisiä kysymyksiä. Tykkäänkö sukeltelusta jalkapallossa? Onko kahvaaminen kaunista lätkässä?
Itse en ole omia suosikkejani mitenkään tietoisesti valinnut tyyliin: pelaavatpa nuo nätisti, kannustanpa nyt sitten vaikka niitä. Oman suosikin voitto tuntuu
aina hyvältä, niin se vain ainakin kohdallani menee. On aikamoista jeesustelua laukoa, että "minua ainakin hävettäisi, jos oma joukkue voittaisi tuolla tavalla". Ei hävetä, saati sitten vituta, ei sitten tippaakaan.
Italialaiseen futikseen kuuluvat paitsi kiistamattoman kovat taklaukset, myös filmaaminen. Tietyissä piireissä jopa arvostetaan hyvää filmaajaa: hyvin suoritettu kaatuminen oikeassa paikassa saattaa auttaa joukkuetta hankalassa tilanteessa (kuten tänään nähtiin). Saapasmaassa jalkapallo on tulosurheilua, ei tyylilaji. Lisäksi Italiassa - jossa yksilön suhde valtioon on ihan omanlaisensa - tuomarin uunottaminen voidaan jopa nähdä yksilön (pelaaja) taisteluna mätää yhteiskuntaa (tuomari) vastaan. Mutta tuo saattaa olla jo ylitulkintaa...
Tästäkin aiheesta muuten lisää mainiossa teoksessa
John Foot: Calcio - A History of Italian Football (löytyy ainakin play.comista). Opuksen takakannessa on legendaarisen italialaisen jalkapallojournalistin Gianni Breran quote: in Italy we have never heard of fair play. Ei haittaa minua, anglofiilien mouhoamista.
Italian joukkueen verkkoon ei muuten vastustajan toimesta ole tehty vielä yhtään kassia näissä kisoissa.