Tällainen henkilöpalvonta yhtä selostajaa kohtaan vahvistaa vaan sitä, mikä on jo tiedetty. Ei jääkiekon MM-kisoissa ole kyse jääkiekosta, vaan jonkinlaisesta sosiaalisesta tapahtumasta. Nyt ei ole enää yhtä hyvä fiilis mennä baariin kavereiden kanssa, kun ei tuttu ääni melskaa taustalla. Mömmöm -kisat on hyvä vuosittainen traditio, jonka varjolla voi kerätä porukkaa kasaan.
Tämä on tietysti osittain totta. Suomihan ei ole urheilukansaa, menestyksenkään perään kukaan ei enää oikeasti haikaile, kun sitä ei kuitenkaa tule. Eli se perimmäinen syy kisakuumeeseen onkin syy ryypätä ja rellestää hyvässä seurassa? Ihan niin kuin vappu ei riittäisi tähän...
Itsehän en juomien kanssa läträä ollenkaan, mutta muuten myönnän MM-kisojen yhdistyvän mielessäni kevääseen. Ylipäänsä Mertarantaa jää kaipaamaan sen takia, että niin kauan kuin minä olen kisoja seurannut (mikä ei siis ole kovin kauan) on Mertaranta tulkinnut suomalaisten tuntoja pelin aikana. Se on vähän niin kuin että on aina katsonut jouluaattona joulurauhan julistuksen ja sitten tekstiä yhtäkkiä vaihdettaisiin. Se ei alkaisikaan, että "Huomenna, jos Jumala suo", vaan "Ylihuomenna, jos MTV3 antaa luvan" ja jatkuisi:" kuulemme lätkämatsissa kunnon selostuksen."
Mertarantaa ei kukaan voi korvata, ei koskaan, mutta se tarkoittaa vain sitä, että mun pitää korjata mun sisäistä malliani MM-kisoista ja löytää se fiilis maajoukkuepeleihin jostain muualta. Olen erittäin huolissani Suomen menestyksestä tulevaisuudessa selostuksen MM-kisoissa.
EDIT: Ja otsikon aiheeseen, eniten pelottaa mainoskatkot: "Ja Vatanen avaa Granlundille laitaan ja kentällä on tilaa! Granlund ja Hartikainen vastaan Pääjärvi-Svensson, Granlund syöttää! - ja palaamme tänne olympialaisten finaalin jatkoajalle pienen mainoskatkon jälkeen, pysykää kanavalla."