Kultaa!
Uusikartano on uransa ehtoopuolella oleva liigajyrä, jolla ei ole mitään asiaa kansainväliseen vauhtiin. Itse en muista, että tänä keväänä kukaan olisi tässä ketjussa ehdottanut epärealistisempaa pelaajaa kisajoukkueeseen kuin Uusikartano.
Jaahan millähän perustelet sen ettei olisi mitään asiaa kansainväliseen vauhtiin? Et tainnut sitten seurata pleijareita ollenkaan, mielestäni Uusikartano oli yksi Ässien taistelun kulmakivistä. Ehtoopuolella ehkä, mutta kuitenkin alakenttiin loistava jyrä, ei kuitenkaan ole saanut sitä näyttöpaikkaa, koska suomella EHT:llä on aina ne samat Hytöset pyörimässä. Itse olen aina pitänyt juuri tämäntyyppisistä eli Henri Heinoista ja Uusikartanoista, jotka tekevät duuninsa aina hyvin, eikä nosta itseään jalustalle. Omissa rooleissaan aivan liigan parhaita. Ja mitä väliä sillä on jos kaverilla ei ole enää potentiaalia kehittyä? Eihän Teemu Selännekkään ja Saku Koivu enää hirveästi kehity, mutta tuskin moni pahastuisi jos herrat otetaan mukaan.
Tässä vielä esim. Aki Uusikartanon statsit uran varrelta:
AUK Eliteprospectissa eli lähes kaudesta kauteen, vetänyt hyviä tehoja. Mutta itse haluaisin AUKin nähdä juuri loistavasti menneiden pudotuspelien takia, kyllä nyt kun pelaajilla on se mestaruusbuumi päällä, niin sitä kannattaa hyödyntää. Joukkueesta puuttuu tällä hetkellä se henkinen johtajuus ja mielestäni Uusikartano voisi ihan hyvin tuoda sitä yhdessä vaikkapa Niemisen kanssa. Tiedostan kyllä sen, että joku Uusikartano olisi suuri riski, mutta onhan tuolla nähty juuri niitä Santaloita vetämässä about viidet kisat putkeen jollain 1+1 tehoilla. Kisat kuitenkin käydään joka vuosi, niin aina silloin tällöin muutama tälläinen riskiveto on aina paikallaan. Esim. Miika Lahden mukana pitäminen on kyllä kieltämättä tavallaan ihan hienokin veto.
Mielestäni juuri se että otetaan aina ne Hytöset eikä nähdä metsää puilta, on osoitus siitä perspektiivin puutteesta. Juurihan se osoittaa perspektiiviä, että osaa heittää myös muita vaihtoehtoja. Mutta jos jengi tykkää katsella samoja naamoja vuodesta toiseen, niin olkoon sitten niin.
Aikaisempi Pihlström heitto nyt oli pointtina sitä että hänkin kuuluu näihin vakionaamoihin, ja vaikka tekisi minkälaiset tehot tahansa olisi hän kisoissa. Minulla on kyllä tieto ja käsitys siitä miten kaverit ovat KHL:ssä pelanneet, ja esim. mainitsema Teemu Laine olisi loistava lisä rosteriin, mutta eipä ole paljon näkynyt. Eli tuossahan näkyy se ettei niillä KHL näytöilläkään paljoa välttämättä ole merkitystä jos ei kuulu siihen tiettyyn "sisäpiiriin". Mitään ei ole siis Pihlströmeitä tai Hytösiä vastaan, pelaajina he ovat hyviä ja maajoukkueeseen he kuitenkin aina antavat kaikkensa. Silti tykkään nähdä välillä edes sitä vaihtelua muulloinkin kuin pakon sanelemana.
Harmi kyllä jos ei änäristä edes niitä muutamia harvoja kuten Leinoa, Korpikoskea yms. saada mukaan. Jokatapauksessa kun kisat alkaa niin Leijonia kannustetaan täysillä oli siellä sitten ketä tahansa mukana.
Ja tosiaan olet siinä oikeassa, että ei tienestit ole se ratkaiseva asia, mutta on siinä nyt vissi ero, että jos toinen on KHL:ssä joukkueensa avainpelaajia ja toinen matkalla Mestikseen
Onhan se kyllä absurdi ajatus, mutta onhan sitä Jere Lehtistäkin aikoinaan divarin kautta otettu mukaan, tosin hän oli junnu tuolloin, mutta silti. Miksi vaahtoan jostain Aki Uusikartanosta on se roolitus, pelasi hän vaikka korean pääsarjaa, niin jos kuitenkin on omassa roolissaan todella hyvä, niin tällöin pitäisi pystyä olemaan edes spekulaatioissa mukana. Kuten olen jo sanonut, niin eihän se realismia ole että joku Uusikartano pääsee mukaan, mutta kunhan muistuttelen että muitakin vaihtoehtoja on.
Barkovin loukkaantuminen kyllä harmittaa, hänelle olisi ollut mahdollisesti erittäin iso ruutu tarjolla ja mahdollisuudet tehdä "Granlundit" olisi olleet olemassa.