MM-kisat 2010: Suomen maalivahtipeli - Rinteen johdolla menestykseen?

  • 81 524
  • 486

Mordjinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rinteeseen homma ei olisi kaatunut, mutta erittäin tyytyväinen olen että Jalonen heittää Vehasen maaliin. Petri kun on ollut tulikuuma, ei vain yhtä Saksa peliä, vaan koko kauden. Niin Suomessa kuin Venäjälläkin. Lisäksi hän on tällä kaudella ollut se voittava maalivahti: Lukko oli ylivoimainen Vehasen aikaan ja kundin KHL jengi voitti mestaruuden. Olisiko nyt aika vetää 1-0 voitoilla MM-kultaan asti (ei muuten pumppu kestäisi koko turnausta jos näin kävisi).
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Oikein tyytyväinen että alkuperäiset suunnitelmat lensivät romukoppaan. Tulikuumat ja parhaat pelaa sanoi "ruutuvihot" sitten mitä tahansa.

Joka tapauksessa järkipäätös mennä päivän kunnon mukaan eikä minkään ennalta kiveen lyötyjen sapluunojen mukaan. Valmennukselle propsit siitä että reagoivat. Toivotaan kuitenkin, ettei Pekalle tullut nyt niitä schollin mainitsemia traumoja.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Ei sillä, ei Rinnekään pelannut erikoisemmin, mutta kun toinen kassari on vedellyt kauden SM-Liigassa ja KHL:ssä hyvillä tilastoilla kuitenkin asteen heikompia vastustajia vastaan, ja toinen NHL:ssä maailman parhaita vastaan helvetin hyvin koko kauden, niin tilastojen kuin peliesitystenkin osalta.

Ai Vehanenko vedellyt vain "hyvillä tilastoilla" kuluneen kauden samalla kun Rinne "helvetin hyvin"? Just joo.

PETRI VEHANEN
Lukko SM-Liiga 18 1.65 .940 |
Ak Bars Kazan KHL 25 1.73 .935 | Playoffs 22 1.60 .937
Finland WC 1 0.00 1.000 |
Finland EHT EHT 4 1.97 .933 |

PEKKA RINNE
Nashville Predators NHL 58 2.53 .911 | Playoffs 6 2.68 .910
Finland WC 1 3.03 .813 |

On eri asia olla keskikastin molari änärissä kuin paras maalivahti KHL:ssä. Olen varma, että Vehanen pelaa Suomen viimeisen pelin.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Huominen päiväpeli näyttää sen, minkälaisilla paineilla peliin lähdetään. En nyt mihinkään Vehasen sulamiseen jaksa uskoa, kylmähermosta toimintaa. Mielenkiintosta vaan nähdä peluutus jatkossa, ei alkusarjan Tanska -ja Saksa-pelit varmastikaan vielä heilauta asetelmia lopullisesti. Kumpi pelaa jatkosarjan ekan matsin, vetääkö maagisen kirjainyhdistelmän Rinne maagisen kirjainyhdistelmän Ovetshkineja, Kovaltshukkeja ja Seminejä vastaan, millä perustein pelaava maalivahti valitaan jatkossa?

Pientä maalivahti-tandemin/loton makua kohti peliä numero seitsemän - mikäli sinne päästään. Tai sitten Vehanen vetää jatkosarjassa kaksi, Rinne yhden ja raumalainen alottaa kuoleman ottelun.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Olen varma, että Vehanen pelaa Suomen viimeisen pelin.
Siis pronssiottelua tarkoitat.

Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, niin sen ottelun pelaa Iiro Tarkki.
 

Fordél

Jäsen
Väärässä siis oltiin ja Vehanen pelaakin huomenna. Hyvä ratkaisu vaikkakin itse luotan myös Rinteeseen. No jatkopeleissä nähtäneen vielä Rinne tolppien välissä, joten kilpailu jatkuu, mutta nyt mennään Vehasella. Toivottavasti tämän myötä Vehanen saa vielä sen lopullisen piristysruiskeen uralleen ja tekee bäckströmit.
 
Suosikkijoukkue
IFK, respektit suomalainen Jokerit
On eri asia olla keskikastin molari änärissä kuin paras maalivahti KHL:ssä. Olen varma, että Vehanen pelaa Suomen viimeisen pelin.

...ja kaikki muutkin ennen sitä. Ainoa järkevä päätös Suomen valmennukselta ylipäätään tässä MM-projektissa. Kyllä turhakkeet aina yhden maalin saavat aikaiseksi.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Vehasen valinta seuraavaan otteluun oli pienoinen yllätys. Varmasti alun perin oltiin kaavailtu systeemiä Rinne - Vehanen - Rinne, mutta loistava Saksa-ottelu Vehasen kohdalla nosti hänet nyt ns. ykkösmaalivahdiksi. Uskoisin kuitenkin, että varsinainen ykkösmaalivahti turnauksen jatkon kannalta (mikäli jatkoon mennään) ratkeaa kuitenkin USA-pelissä.

Ennen kisoja olin vahvasti tyrkyttämässä jo Vehasta ykkösmaalivahdiksi, sillä en ole aivan vakuuttunut, onko Pekka Rinne ns. voittava maalivahti. Tanska-ottelun tappio ei tietenkään mennyt hänen piikkiinsä, mutta jotenkin hitusen epävarma olo hänestä jäi jo viime vuoden MM-kisoissa. Kaiken lisäksi hän on omimmillaan isokokoisena maalivahtina NHL:ssä, jossa pelityyli on selkeästi suoraviivaisempi. Isossa kaukalossa hän on hieman katsomaton kortti.

Toki Vehasenkin näytöt arvokisoista uupuvat, mutta loistava syksy SM-liigassa ja erinomainen loppukausi KHL:ssä ovat nostaneet hänen osakkeitaan - ainakin minun silmissäni. Petristä huokuu huikea itseluottamus ja toivon todella, että hän onnistuu huomenna USA:ta vastaan.

Ja itse olen kyllä sitä mieltä, että maajoukkueessa on vieläkin suuremmat paineet pelata kuin vaikkapa NHL:ssä. Siellä pelataan ns. vain itselleen, mutta Suomen maajoukkueen maalivahtina pelataan koko kansan puolesta. Uskoisin, että jopa alkusarjassa maalivahdeilla on suhteellisen kovat paineet pelata. Aivan toisenlaiset kuin vaikkapa NHL:n runkosarjassa. Pelillisesti NHL:n ottelut ovat tietenkin kovatasoisempia, mutta henkisellä puolella uskon maajoukkuepaidan painavan todella paljon. Ja tällä en tarkoita sitä, etteikö Rinne niitä paineita kestäisi. Kunhan totesin vain yleisesti loppuun.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On eri asia olla keskikastin molari änärissä kuin paras maalivahti KHL:ssä. Olen varma, että Vehanen pelaa Suomen viimeisen pelin.

Heh, turha edes yrittää, kun kyseessä on nimimerkki "Saikka".

Vehanen oli todella rauhallinen ja oli aina oikeassa paikassa, kuten kuuluukin. Ehdottomasti oikea ratkaisu huomisen suhteen. Ihmettelen myös tuota Rinteen hehkutusta ja "selkeää paremmuutta".
 

ICE

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuten vähän aiemmin toivoinkin, niin ilmeisesti ennen turnausta ei oltu sovittu kuin kaksi ekaa peliä.

Rinne painotti, että edessä on vasta MM-kisojen peli numero kolme.

- Molemmat ovat kunnianhimoisia vahteja, ja aina sitä totta kai haluaisi itse pelata. Mitään lupauksia ei valmennusjohdon suunnalta etukäteen ollut - paitsi että minä pelaan Tanskaa ja Pete Saksaa vastaan. Hyvä niin, hän sanoi.
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/t/sm-liiga/2139527
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Kyselin Jatkoajassa jo ennen kisojen alkua, että onko Rinne niin itsestäänselvä ykkösveskari? Huom. siis itsestäänselvä, kuten mm. YLE:n asiantuntija Kekäläinen sanoi. Monet antoivat minulle palautetta, että kyllä hän on ja vihjailivat minun katsovat väriläsien läpi.

Nyt on ääni kellossa hieman muuttunut eikä ihme. Vehanen oli eilen loistava ja on ollut sitä koko kauden, mutta ehkä monilta on jäänyt KHL-pelit seuraamatta tai niitä ei noteerata samalla tavalla kuin NHL:ää.

Niin tai näin, niin joka tapauksessa USA-pelissä Vehanen (tai Rinne) tuskin pystyy nollaa pitämään, se olisi jo suoranainen ihme. Jos Suomi ei saa kuin yhden maalin tehtyä kuten Tanska ja Saksa-pelissä, niin takkiin tulee huomenna satavarmasti olipa molarina kuka tahansa.

Itse asiassa aika jännä veskarikokeilu osuu huomenna huipputärkeään paikaan. Jenkit eivät tunne Vehasta niin kuin Rinnettä ja isompi kaukalo on heille vieraampi.
 
Kyselin Jatkoajassa jo ennen kisojen alkua, että onko Rinne niin itsestäänselvä ykkösveskari? Huom. siis itsestäänselvä, kuten mm. YLE:n asiantuntija Kekäläinen sanoi. Monet antoivat minulle palautetta, että kyllä hän on ja vihjailivat minun katsovat väriläsien läpi.

Ennen kisojen alkua Rinne nimenomaan oli itsestäänselvä ykkösveskari. Eikä pelkästään Kekäläisen mielestä, vaan myös Suomen valmennusjohdon mielestä.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Ennen kisojen alkua Rinne nimenomaan oli itsestäänselvä ykkösveskari. Eikä pelkästään Kekäläisen mielestä, vaan myös Suomen valmennusjohdon mielestä.
Jos Rinne oli päivänselvä ykkösmaalivahti, niin miksi valmennusjohto sitten ilmoitti etukäteen vain sen verran, että Rinne pelaa ensimmäisen pelin ja Vehanen toisen pelin? Näin ainakin Rinne kommentoi Iltalehdelle.

Mielestäni Suomella on tasaisen vahva maalivahtikaksikko, joista Rinne lähti pienoisena ykkösenä kisoihin. Jos hän olisi ollut yhtä selkeä ykkönen kuin vaikkapa Kiprusoff olympialaisissa, niin hän pelaisi myös huomenna.
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Ennen kisojen alkua Rinne nimenomaan oli itsestäänselvä ykkösveskari. Eikä pelkästään Kekäläisen mielestä, vaan myös Suomen valmennusjohdon mielestä.

Ok. Tätä minä just aika lailla ihmettelin. Että mihin tuo rankkaus viime kädessä perustuu? Mutta ei tätä juttua kannata jatkaa. Pääasia on, että se joka torjuntavuorossa on, pelaa todella hyvin.
 

Snagari

Jäsen
Noniin, eli niinhän siinä sitten kävi, kuten eilen illalla tänne kirjoittelin ja toivoin. Eli Petri Vehanen on Suomen maalilla huomisessa USA ottelussa. Täysin oikea teko Jaloselta, ja täytyy kyllä myöntää, että nousi pikkiriikkisen arvostus Jaloseen. Rohkaisevia olivat myös Peksin kommentit, kuinka ei maalivahdeille oltu kerrottu, kuin että molemmat saavat mahdollisuuden näyttää kyntensä. Tämä on luonut molemmille varmasti roimasti näyttämisen halua lisää, ja nyt Petri vain käytti paremmin tämän mahdollisuuden.

Ei ole pienintäkään epäilystä, että Vehanen pettäisi huomenna Suomen maalilla. Ainakaan minulla.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Heh, turha edes yrittää, kun kyseessä on nimimerkki "Saikka".

Söpöä, mutta kuten sanoin aikaisemminkin niin Vehanen pelasi perusvarman pelin eivätkä saksalaishyökkääjät testanneet miestä kunnolla kuin tuossa läpiajossa jossa siinäkin hyökkääjän kädet jäätyivät ja ratkaisu oli mitä oli.

Mutta vaikka Vehanen pelasikin hyvin, niin sen ~10 tällä kaudella nähdyn runkosarjapelin, ja kolmen pudotuspeliottelun NHL:ssä Rinteeltä nähneenä en millään voi uskoa että Vehanen olisi parempi, tai edes saman tasoinen maalivahti. Yksittäiselle Saksa/Tanska -pelille en laittaisi kovinkaan kummoista arvoa, varsinkin kun Rinne pelasi ihan hyvin ja maalit voi kaikki laittaa enemmän tai vähemmän pakkien piikkiin kun kaikki kudit tulivat parhaalta maalintekosektorilta ja ilman häirintää. Rinne myös ohjasi peliä hyvin ja piti kiekon pelissä paremmin kuin Vehanen joka sulki välillä ehkä vähän liikaakin kiekkoja. Toki pelin luonteen huomioonottaen ihan ymmärrettävää, eivät nuo pakit vakuuttaneet matsin lopussa kiekollisella pelillään oikeastaan kuin Nummelin ja Vatanen.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rohkaisevia olivat myös Peksin kommentit, kuinka ei maalivahdeille oltu kerrottu, kuin että molemmat saavat mahdollisuuden näyttää kyntensä.


Niinhän he saivat, mutta eiköhän alunperin ajatus ollut se, että Rinne pelaa USA-pelin, kun oletuksena toki oli vaivattomat voitot Tanskasta ja Saksasta. En tiedä ymmärsinkö väärin Vehasen kommentit pelin jälkeen, mutta sillä "jatketaan samalla sapluunalla" kuvittelin tarkoittavan, että Rinne pelaa USA-pelin. Ehkä ymmärsin väärin, mutta eiköhän Vehasen valinta tullut a) loistavasta Saksa-ottelusta ja b) Rinteen Tanska-tappiosta. En usko, että pelkkä Vehasen nollapeli siihen päätökseen riitti.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Maalivahdit tekivät sen jälleen! Pilasivat varmuudella maalivahtipeluutuksen.

Vaihtoehdot ennen USA-ottelua:

1. Rinne pelaa - paralleelitapaus: Takko vs. Myllys, World Cup 1996.
Takko oli silloin kuuma, mutta Myllyksellä oli status. Myllys pelasi, huonosti kävi, kansa raivosi.

2. Vehanen pelaa - paralleelitapaus: Kiprusoff vs. Aravirta MM 2001.
Oletettu ykkösveskari hävisi ensimmäisen pelin, taustalta tullut pelasi seuraavassa voiton -> Kiprusoffille ei enää käyttöä. Voi poikia kieltäytymisiä seuraavissa arvoturnauksissa.

Eli Rinne meni nyt sitten kahdessa ottelussa käytännössä vessasta alas ja voi keskittyä popkornin syöntiin. Jos Nurminen ei olisi sidottu TV-hommiin, hän lähtisi tässä vaiheessa Saksaan näyttämään, miten se homma menee. Rinne kokee nyt suomalaisen maalivahdin painajaisen MM-kisoissa, koska Suomen kulttuurilla yksikin edes kohtuullisen helppo maali katkaisee vahdin tien seuraaviin otteluihin. Lyhyesti pelin henki on se, että yhtään ei saa mennä taakse. Ikinä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KOO-VEE, PiTa, Detroit Red Wings
Hienoa, että Vehanen pelaa huomenna!

Vehanen pelasi KHL:ssäkin todella vakuuttavsti. Mm. Kazanin pudottaessa Ufan Vehanen oli yksi voiton takuumies jäätävillä torjunnoillaan, joilla turhautti mm. Aleksander Radulovin. Radulov oli kuitenkin mielestäni KHL:n paras hyökkääjä...
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tästä on jo mainittukin, mutta Vehasella oli Saksa-pelissä näihin kisoihin selkeä vahvuus - rauhallisuus. Semmoinen kokenut perusjäätävyys, että ei mitään hätiä. Näytti siltä, että myös joukkue pystyi jotenkin paremmin luottamaan maalivahtiin, mikä on nuoren jengin kohdalla varsin tärkeää. Rinne on hyvä maalivahti ja pelaa tietty hieman kovemmassa sarjassa kuin Vehanen, mutta on silti ehkä vähän toissijaista, onko Rinne vai Vehanen sinänsä kokonaisuutena parempi maalivahti, koska kyse on tässä tilanteessa nyt yksittäisistä matseista. Ja juuri nyt vaikuttaa siltä, että kokenut kuuma maalivahti on tähän paikkaan parempi ratkaisu.

Jos nyt sitten olen väärässä ja Vehanen imuroi, niin saatte kivittää minut huomisiltaisen matsin jälkeen. Tosin voi olla, että kuka tahansa maalivahti, joka päästää vähintään 2 maalia, saattaa olla jo "syypää" jos huomenna tulee pataan. Huomisesta tuloksesta riippumatta joku kivitetään joka tapauksessa. Voi olla, ettei pääse tätä menoa kyllä Tarkki soittelemaan ilmakitaraa mestaruuspokaalin kanssa...
 

Acid

Jäsen
Ei pysty ymmärtämään tätä Vehasen hehkutusta. Hyvä veska ei siinä mitään, mutta se on hieman eri asia torjua niitä Saksalaisten roiskaisuja, kuin Tanskalaisten oikeasti laadukkaita laukauksia. Rinne olisi ollut minun valintani. Vehaselle menee vähintään 2-3 maalia Jenkkejä vastaan. Se ei tietenkään tarkoita etteikö Suomi voisi voittaa, koska Clemenssen on aivan helvetin surkea tapaus. Ei Suomi maalivahteihin kaadu, vaan Jutta "EHT" Jaloseen.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Se ei tietenkään tarkoita etteikö Suomi voisi voittaa, koska Clemenssen on aivan helvetin surkea tapaus.

Tämähän tässä aikuisten oikeasti pelottaakin eniten. Vieläkin voin täysin rehellisesti sanoa että joku PekkaSaravon ripulointi Nashin painostuksen alla on pientä siihen vitutukseen minkä Suomen maajoukkue sai aikaan kun saivat jumalauta ROBERT ESCHEN näyttämään hyvältä maalivahdilta. Oli Koivu-Koivu -connection mikä päätyi Mikon rystynostoon suoraan räpylään kun koko vitun maalivahtia etäisesti muistuttava pulsu oli täysin kassalla tilanteesta mutta sattui vain haromaan oikeaan ilmansuuntaan sillä hetkellä, ja tuhat muuta mahtavaa paikkaa jotka johtivat rintapanssariin tai olivat muuten vaan kaaliperhosen lentelyä muistuttavia ropelikiekkoja loistavista maalipaikoista.

Off-Topiccia tuo, mutta helvetin suurella todennäköisyydellä Vehanen voi pelata vaikka elämänsä lätkämatsin ja silti ottelun jälkeen Jenkkivahdilla on kovempi torjuntaprosentti.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
On eri asia olla keskikastin molari änärissä kuin paras maalivahti KHL:ssä.

Mutta hei, jos toinen pelaa NHL:ssä (enkelikuoron ylistyslaulua tähän) ja toinen missä tahansa muualla, niin kyllähän se NHL-status on niin ihmeellinen, että sillä saa ykkösveskan tittelin tuosta vaan. Jos Ovechkin siirtyisi vuoden päästä KHL:ään pelaamaan niin siitä tulisi kertalaakista maailman n. 500. paras pelaaja.

Vehanen on ollut tällä(kin) kaudella aivan jäätävä. Lukko-fanit osannevat kertoa tuliko Petrille syksyllä yhtään heikompaa peliä tai edes yhtään pomppumaalia tms. sohelointia. Kyllähän nuo statsit puhuvat jo puolestaan. Mutta heikoista sarjoistahan ne ovat tulleet, ja nytkin nollapeli tuli jotain Saksaa vastaan.

Mutta kerrankos sitä huono peli sattuu eteen, ehkä jo tänään..? Nollapelihän se on Petrin pelattava, jos voitto meinataan ottaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Lyhyesti pelin henki on se, että yhtään ei saa mennä taakse. Ikinä.
Lähtökohtaisesti ei saakaan. Sitä varten maalivahti on, että ottaa kaiken kiinni.

Voi olla, ettei pääse tätä menoa kyllä Tarkki soittelemaan ilmakitaraa mestaruuspokaalin kanssa...
Voi olla, mutta JOS nyt mestaruus sattuisi tulemaan, niin soolokitarassahan on aina se maalivahti joka ei ole pelannut sekuntiakaan. Tammen aloittamaa perinnettä ei saa katkaista!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös