Kerro sitten miten muuttaisit Meidän pelin 8 perusperiaatetta hyökkäys- ja puolustuspelissä?
Jotta voi voittaa keskialueen, pitää kiekottomien työmäärä moninkertaistua, jotta voi hyökätä laadukkaasti(liikeylivoimaisesti), ei keskialueella voi seisoskellen syöttöä odotella ja kuvitella siitä syntyvän laadukas murto, kuin sattumalta käyttösyötöllä. Tästä säännöstä hyvä esimerkki on, että kaikki joukkueet, myös suomi, hakevat yv:ssä sitä alueelle tuontia pudotuksin liikkeeseen ja nykyään sitä tekee kovat joukkueet myös 5 5 pelissä, koska laadukkaan hyökkäyksen saa aikaan ainoastaan liikeylivoimalla, joka mahdollistaa omiin turvallisen jatkopaineen kokoviisikolla.
Suomi dna on myös träppi, mutta kaavamainen seisova träppi on nykypelissä paperia ja antaa edun vastustajalle. Mikäli mitään olen kentälle nähnyt, ne oikeasti hyvät joukkueet luo sinne keskialueelle liikkuvan miinakentän, jota vastaan ei mennä ilman liikkuvaa( puhun viisikosta huom.) keskialueen hyökkäyspeliä niihin laadukkaisiin murtoihin millään, mentiin hitaasti tai yrittäen kääntää, osaavalla joukkueella on aina edullinen kenttätasapaino suhteessa vastustajaan.
Nykyajan viisikkopelissä korostuu kolme aluetta, joissa tehdään aloite erot jatkopeliin. A) peli käydään jatkuvin kulmaväännöin (jos vertaa entisaikoihin) ja niistä kiekollisesti parempi joukkue pystyy väännön voitettuaan luomaan peliä edistäviä siirtoja, huonompi vain roiskimaan voittaessaankin. Tämä alue on noussut entistä tärkeämmäksi pelin kehittyessä, koska kaikille joukkueille on edukasta pakottaa peliä laitoihin, kun se on puolustamisen vuoksi näennäisen turvallista. Sama hakuhan tuossa on, kun kun perinteisessä kolmiopelissä, jossa katkeamattomalla kolmio jonolla pyritään luomaan paikallinen ylivoima, josta rakentaa. B) Viisikkotyön liike, Suomen pelissä viisikkotasolla on liikaa seisoskelevia osasia, jotta sillä pärjätä voisi, mennään vähän kunnallisteknisen työn tyyliin, jossa yksi tekee ja muut katsoo. Peli ei tuota syöttöketjuja, rintamahyökkäyksiä ja mikä tulee, tulee pelkän yksilötaidon varassa, vauhtiylivoimasta ei voi edes unelmoida hyvää joukkuetta vastaan. C) mikä johtaa siihen tärkeimpään nykypelin osaseen, keskialue on voitettava ja sitä ei voita trappiin pohjaavalla kaavamaisella seisoskelulla, eikä laadukkaasti murtauduta kaavamaisesti seisoskelevalla asettautumisella hyökkäysmoodiin, päin vastoin, mitä seisovampaa ja mitä hitaampaa se on, sitä helpompi se on pelata pois. Tämä alue kumminkin määrää täysin puolustuksen pitävyyden ja hyökkäämisen tehokkuuden, käytännössä siis pelin hallinnan ja virtauksen.
Tuossa karkeat ns. kaukaa katsoen ja yksityiskohtiin suuremmin menemättömän (tässä yhteydessä moiseen menemisellä ei olisi merkitystä) painopistealueet joihin tämän hetken "meidän peli" ei onnistu vastaamaan. Se ei tarkoita, että Suomen pitäisi muuttaa kaikki pelikulttuurissaan, vaan sitä, että peli - identiteettiä on kehitettävä vastaamaan pelin evoluutiota, jotta pärjää, eikös. Samoin sitä vastaamaankin on monta mahdollista lääkettä ja jokainen miettiköön, jos siis näitä pohtia jaksaa, mikä olisi lääkkeistä tehokkain vaivaan.