Tämä kaipaisi mielestäni vähän perusteluita. Miten kisojen pitäminen joka toinen vuosi parantaisi kisojen kiinnostavuutta ja vähentäisi tylsyyttä?Minun mielestä tämä koko formaatti on ihan hemmetin tylsä, olisipa kisat edes joka toinen vuosi. No yritysvieraillehan tätä nykyään tehdään, Penalle Suomi-paita päälle ja ei muuta kuin katsomoon pönöttämään.
Jos minä en jostain urheilusta tai kisoista piittaa, niin on aivan sama ovatko ne kisat vuoden, kahden vuoden vai neljän vuoden välein: ei kiinnosta. Kisat peruttiin vuonna 2020 enkä muista että yleinen kiinnostus olisi vuonna 2021 ollut yhtään sen kummempi. Minua ei kiinnostanut yhtään enempää.
Jos jotakuta ei kiinnosta katsoa kisoja pelaajien tason takia, niin kiinnostaako ne EHT-joukkueet välivuoden jälkeen jotenkin enemmän? No, ehkä jotakuta voi kiinnostaa enemmän, mutta heillä on pienempi merkitys kuin isolla katsojamassalla.
Vai liittyykö haaveilu kisojen harventamisesta siihen olettamukseen, että sitten tulisi parempia pelaajia mukaan? Se on vain arvailua, ja aika heikolla pohjalla. NHL-pudotuspelien ja muiden syiden (loukkaantumiset, väsy, sopimussyyt, perheasiat ym) takia pelaajat eivät vaan voi aina osallistua kisoihin.
Kun kisat ovat joka vuosi, tarjoaa se isomman todennäköisyyden, että pelaajat voivat edes joskus päästä mukaan jos haluavat (kuten Rantanen nyt). Monella pelaajalla se mahdollisuus tulee lopulta vain harvoin.
Jos kisat olisivat vaikka syksyllä ennen kiekkokauden alkua, eli kaikilla olisi periaatteessa mahdollisuus osallistua ja pelaajat olisivat lähtökohtaisesti terveinä, niin silloin tuollainen kisojen harventamisella tehty pelaajakattilan paineistus voisi toimia, mutta nykysysteemillä kattilasta pihisee ilmat ulos sieltä sun täältä, joten mielestäni paineistusta on aika turha yrittää.
MM-kisakonsepti ei minunkaan mielestäni ole optimaalinen, mutta vuosikymmenten mittaan olen oppinut olemaan pidättämättä hengitystä odotellessa turnauksia, missä kaikki parhaat ovat mukana. Siksi pitää yrittää etsiä iloa siitä mitä on, eikä jättää sitäkin vähää väliin siksi, että teoriassa voisi parempaakin olla olemassa (jos lehmät lentäisivät).
Tämä oli pitkälti yleinen kommentti tähän asiaan, eikä erityisesti lainaamalleni kirjoittajalle @koukku.
Loppuun vinkki:
Kannattaa asennoitua pitämään kaikki turnauksia vain turnauksina, riippumatta siitä ketä on mukana ja ketä ei. Ei lyhyillä turnauksilla selvitetä kiekkomaiden välistä paremmuutta, vaan siinä selviää ainoastaan kyseisen turnauksen voittaja mukana olevista joukkueista. Kun ei tarvitse yrittää käyttää turnaustulosta todisteluvälineenä tms, on yksi syy vähemmän ahdistua rostereita katsoessa.