Tosin "konna" on yleensä mm-kisoissa onnistunut ja luotan syntyperäisenä Pohojalaasena Seinäjoen mieheen nytkin!
Yleinen konsensus tuntuu olevan, että Kontiola kisoihin, mutta minua oikeasti kiinnostaisi kuulla lisää näistä Konnan MM-näytöistä, siis ratkaisupeleissä. Tilastoissahan Kontiolan otteet maajoukkueessa näyttävät hyviltä, mutta kyllähän hän on lähes poikkeuksetta jokaisissa kisoissa hiipunut ratkaisupeleissä hyvän alkusarjan jälkeen. Ovatko kaikki oikeasti tyytyväisiä Konnan otteisiin maajoukkuessa ratkaisupeleissä, vai miksi häntä oikein tungetaan tuonne kokoonpanoon? Nyt on vielä erityisen huono kausi ja kesä takana, joten vaikea ymmärtää hänen paikkaansa joukkueessa, varsinkin tämän päiväisen esityksen jälkeen.
Itse pidän Kontiolaa oikeasti kovana kiekkoilijana, ja hän on ehdottomasti yksi Suomen parhaista Euroopassa pelaavista pelaajista. Kontiolan vahvuudet pääsevät kuitenkin esille silloin, kun hän saa riittävän paljon tilaa ja aikaa kiekon kanssa. Silloin Kontiolalta voi odottaa luovia ratkaisuja hyökkäyspäässä. Se onkin mielestäni syy, miksi Kontiola yleensä tekee lähes kaikki pisteensä ns. pienempiä maita vastaan, koska riittävästi tilaa saadessaan hän on kiekon kanssa erinomainen. Sitten kun alkaa ratkaisupelit ja vastassa on joku Kanada, niin pelinopeus on paljon korkeammalla ja peli on tarkempaa, joten Konnaltakin viedään se aika ja tila pois. Silloin Kontiola ei pääse pelaamaan vahvuuksillaan, joten tuloksena on pääasiassa kiekonmenetyksiä ja heikkoja ratkaisuja kiekon kanssa. Syy, miksi esimerkiksi Lehterä pelaa tällä hetkellä NHL:ssä ja Kontiola ei, löytyy kiekollisten ratkaisujen nopeudesta. Isoja maita vastaan kovan paineen alla Kontiola joutuu epämukavuusalueelleen, koska ajan ja tilan loputtua hänen vahvuutensa häviävät pois ja heikkoudet nousevat esille.
Siitä syystä en itse olisi ainakaan ottamassa Kontiolaa kisoihin. Puolustussuuntaan Kontiola on mielestäni kelvollinen, mutta silti esimerkiksi Barkov, Immonen ja Kemppainen ovat kuitenkin vähintään askeleen edellä. Suomen tähtäin kisoissa pitäisi olla kuitenkin siellä ratkaisupeleissä, ja joukkue pitäisi rakentaa parhaaksi mahdolliseksi juuri niihin koviin peleihin. Kyllä minä uskon Suomen voittavan ns. helpot alkusarjan pelit myös ilman Kontiolan erinomaisia oivalluksia, eikä sillä mielestäni ole suurtakaan väliä, voittaako Suomi jonkun turhan alkusarjahöntsän 3-1 vai 5-1.
Granlundin tuloon en itse usko, koska hänen sopimuksensa on katkolla. Mielestäni Suomen toiveet elävätkin Koivussa/Lehterässä, riippuen kumpi joukkue tippuu. Itse ainakin kaipaan NHL:stä tasan kahta vahvistusta, joista toinen on Lehterä tai Koivu ja toinen on Rinne. Rinteestäkään en ole niin varma, jos Koskinen jatkaa KHL-finaalien tasollaan. Jos jotain muita tulee joukkueeseen, niin se on vain ylimääräistä plussaa. Jos Suomi saisi Koivun/Lehterän vielä kisoihin sentteriosastolle, niin hyökkäyspaketti näyttäisi erinomaiselta:
Jokinen - Koivu/Lehterä - Ruutu
Hartikainen - Barkov - Aaltonen
J. Pesonen - Kemppainen - Donskoi
Pihlström - Immonen - Komarov
Tuossa olisi oikeasti neljä tasapainoista ketjua, joissa kaikissa olisi todella hyvä kahdensuunnan sentteri tasapainottamassa peliä. En kyllä pistäisi pahaksi, vaikka Aaltonen lentäisi joukkueesta ulos, mutta uskon Kojon roudaavan hänet kisoihin.