Turhaan ihmiset murehtii paskasta rosterista. Vahva rosteri ei ole ainaskaan Suomen osalta korreloinut mm-kisoissa kovinkaan usein. Pahimpana esimerkkinä tästä on varmaan vuoden 2003 kotikisat, jotka olivat Suomen osalta todellinen mahalasku.
Sanos muuta. Ja vastaavasti Suomen kautta aikojen ensimmäinen MM-mitali, hopea, tuli Prahasta 1992 joukkueella, jossa oli paljon kokemattomia ja tuntemattomampia pelureita, ja jolta kukaan ei odottanut mitään. Vaan etukäteisvittuilu oman lehdistön taholta ja aliarviointi kasvatti joukkueesta finalistijoukkueen ensimmäistä kertaa. Nytkään kukaan ei mitään odota, joten tämä joukkue haluaa varmasti näyttää osaamisensa ja asenteensa.
Minun nähdäkseni suomalaiseen mentaliteettiin ei sovi ennakkosuosikin asema eikä sellainen joukkue, jossa on mukana liian kovia tähtiä, joilta sitten kaikki muut odottavat ratkaisuja ja jättävät itse ratkaisut tekemättä. Suomalaisen jääkiekon vahvuus on joukkueeksi kasvaminen, joukkueena pelaaminen ja yhteenkasvaminen mielellään altavastaajan henkisestä asemasta.
Ihan samahan se on, vaikka alkusarjassa tulisikin köniin esim. Kanadalta (jota ei muuten voi kohdata ennen kuin mitalipeleissä uudestaan), puolivälieräpelihän sen lopulta ratkaisee, onko Jalonen petturi vai sankari. Jos tulee tappio, Jalonen on petturi ja valinnat Jatkoajankin ketjuissa paskoja puoli kesää. Jos tulee voitto ja sitten esim. mitali, niin Jalonen on maajoukkueen nerokas uudistaja.
Kannattaa myös muistaa, että NHL:n pudotuspelien ensimmäisen kierroksen viimeiset eli seitsemännetkin mahdolliset matsit on pelattu siinä vaiheessa kun Suomi pelaa viimeistä alkusarjan peliään, ja mahdollisesti monet playoffs-sarjat ovat katki jo sitä ennen. Kisapasseja ei kaikkia alussa edes voi leimata, ja jatkosarjaan mentäessä on enemmän kuin todennäköistä, että tiimiä täydentää jokunen NHL-pelaaja lisää.
Alku- ja jatkosarjan peleistä Suomi kaataa varsin takuuvarmasti kolme heikompaa vastustajaansa, mikä takaa puolivälieräpaikan kuitenkin. Ja vaikka esim. Kanada olisi jatkosarjassa liian kova, niin mitä sitten? Suomen puolivälierävastus tulee aivan muualta, ja esim. Ruotsin, USAn tai Slovakian rosterit eivät ole niin kivenkovia, etteikö Suomella olisi hyvät mahdollisuudet välieriin. Venäjä on tietysti eri juttu, mutta mistäs sen tietää, kuka sieltä vielä vastaan tulee.
Kyllä Suomi tänäkin vuonna mitaleista pelaa, on minun veikkaukseni.