Itse olen puolueeton Mestiksen seuraaja, minulla ei ole suosikkeja eikä inhokkejakaan.
En varsinaisesti toivo minkään seuran putoamista, mutta eipä sitä välttääkään voi. Kahdella putoajalla luultavasti kuitenkin selvitään. Nousijan pitäisi olla kuuden joukkueen sarjassa peräti kolmea Mestis-seuraa parempi. Vaikka ristiinpelaamista tapahtuukin, niin tämä lienee aika epätodennäköistä.
Lisäksi, mahtaako Suomi-sarjassa edes olla sellaisia seuroja, jotka hinkuisivat Mestikseen? Vähän epäilen, että ainakaan ihan omillaan kellään ei ehkä olisi mahdollisuuksia nousuun. Toki sitten siinä tapauksessa, jos vaikka Kärpät haluaa farmin Raaheen, HIFK Porvooseen tjsp.
Mutta mitkä kaksi seuraa minä sitten pudottaisin Mestiksestä? Jaa-a, siinäpä sen verran vaikea kysymys, että vastaan vaan "huonoimmat" ja jätän osallistumatta luomaani äänestykseen.
Sen sijaan toivon että sarjaan jää tietynlaisia seuroja, ihan vaan koko Mestiksen elinvoimaisuuden vuoksi. Sellaisia seuroja, jotka ovat mahdollisimman omavaraisia. Parasta on, jos seuralla on juniorityö sillä tasolla, että omista nuorista voi kasvaa Mestis-pelaajia. Sekin voi jo riittää, että ovat sellaisella alueella, missä naapuriseuroista "jää yli" potentiaalisia pelaajia.
Omavaraisuutta on myös se, että pelaavassa kokoonpanossa ei ole maksimimäärää lainapelaajia, vaan joukkue koostuu mahdollisimman suurelta osin omista sopimuspelaajista, jotka pelaavat seurassa koko kauden.
Hyvä olisi myös, jos seura kiinnostaisi paikkakunnalla. Normaalitilanteessa katsojakeskiarvo Mestiksessä on varmaankin jossain 700-800 paikkeilla. Vähintään tuohon katsojamäärään pitäisi jokaisella Mestis-seuralla olla mahdollisuuksia, tai muuten voi miettiä, onko joukkueelle oikeasti kiinnostusta tai paikkakunta vaan liian pieni.
Talouden osalta kehuttavaa on tuskin juuri kellään, mutta ainakin lisenssiehdot olisi syytä ylittää muutenkin kuin rimaa hipoen.