Kaikkia ei luultavimmin muista, mutta kokeillaan:
Noista lennetty Suomessa:
Helsinki-Vantaa
Tampere-Pirkkala
Oulu
Rovaniemi
Käynyt olen ainakin:
Turku, Tampere-Kaanaa, Jämi, Pori, Maarianhamina
Ulkoiset maat:
London - Heathrow
London - Gatwick
London - Stanstedt
London - Luton
Dublin
Stocholm - Arlanda
Helsingborg
Oslo - se uusi vitun kaukana kaupungista oleva
Tallinna
Leningrad
Praha
Bratislava
Wien
Amsterdam
Jeres
Korfu
Madeira
Havanna
Varadero (Cuba)
Singapore
Melbourne
Launcheston (Tasmania AUS)
L.A.
Aucland International
Aucland Domestic
Nelson NZ
Lisäksi olen myös käynyt siellä Gibraltarin kentällä, niinkuin joku muukin täällä. Meidän reissulla osui joku halvatun hälytysharjoitus, niin että jouduimme kulkemaan sen terminaalin ja tullilinjan läpi, kun tie oli varattu hälytytysajoneuvoille. Bussikin joutui puikkelehtimaan pitkin kiitorataa ja jostain sivuportista varastojen välistä takaisin La Lunan puolelle.
-78 Prahan MM-kisoihin tehtiin extremematka, ensin junalla Lenskiin ja sieltä Tupolevillä Prahaan. Sattui olemaan hanun elämän eka lento. Kone oli täynnä ja hieman kulahtaneen näköinen noin niinkuin lievästi sanottuna. Minun istuimeni selkänojan lukitus oli rikki, selkänoja heilui holtittomasti edes takaisin, niin että jouduin nousun ja laskun ajaksi sellaiseen seinältätaittuvaan henkilökunnan tuoliin. Pelotti. Onneksi oli lentoemojen kanssa kaksi sanaa yhteistä kieltä: vodka ja spasiba.
-92 kisoissa olimme charter-reissulla, meno Prahaan ja paluu Bratislavasta alkusarjan jälkeen. Reissuun kuului bussikuljetus Praha - Bratislava, mutta 7h naftankäryisessä Ikaroksessa ei oikein houkuttanut, joten otimme sisäisen lennon tuolle välille. Mitään ihmeitä ei siinä sattunut, mutta kaluston kunto päällepäin ei silloinkaan mitenkään kyllä vakuuttanut.
Bratislavan kentällä ei silloin ilmeisesti juurikaan kansainvälisiä lentoja lennelty. Meinaan kentän baari avattiin nimenomaisesti meitä varten vetämällä yksinkertaisesti pressu pois tiskin ympäriltä. Viimeisiä korunoitamme yritimme siellä sitten tuhota, myymälässä oli muistaakseni neljää eri alkoholijuomaa tarjolla.
Polttelin silloin vielä piippua, ja piippuhan oli tietysti farkkutakin rintataskussa. Turvatarkastuksen matami sitten kokeili taskua päältäpäin ja yritti kysyä minulta mitä siellä on. No hanuhan sitten fiksusti yritti ruveta taskua aukaisemaan ja näyytämään. Tähän kauhistunut NO, ja taustalla nousi koppalakkikaverin Kalasnikov osoittamaan kohti. Tulipa siinäkin nielaistua pari kertaa.
Turussa jouduin muutamankin kerran inttiaikana telttailemaan lentokentälle. Sinne komennettiin vartiomiehet aina kun intin kone yöpyi kentällä. Neljä kunnollista tykäriä ja autokompostin lusmu eväiden ja sissiteltan kanssa sinne. Piti kiertää ympäri sitä lentokonehallia, en vieläkään tiedä miksi. Olimme nimittäin aidatulla, lukitulla lentokenttäalueella lukitun lentokonesuojan ulkopuolella ilman aseita ja ilman mitään yhteydenpitovälineitä ulkomaailmaan. Lähdin niille keikoille välillä vapaaehtoisestikin, sopivalla porukalla haimme mennessä Varissuolta pari koppaa kaljaa matkaan, sinne ei meinaan ilta kuuden ja aamu kahdeksan välillä päässyt PU:kaan käymään. Ja aamuhäröilyt kassulla sai vältettyä. Pari kertaa tuli aidan yli kiipeilyäkin harrastettua ja käytyä terminaalissa oluella, vähän riskaapelia hommaa palveluspuvun housuissa ja intin villapaidassa, mutta eipä kiinnikkään jääty.
t. hanu
t. hanu