Miten äännät Q-kirjaimen?

  • 12 480
  • 64

Miten äännät Q-kirjaimen?

  • "kuu"

    Ääniä: 168 64,1%
  • "guu"

    Ääniä: 76 29,0%
  • jotenkin muuten

    Ääniä: 18 6,9%

  • Äänestäjiä
    262

Lohipoika

Jäsen
Eri kaveriporukoissa on tullut pari kertaa väittely siitä, miten suomen kielessä q-kirjain äännetään. Osa sanoo, että "kuu", osa taas "guu" ja osa taas jotain siltä väliltä. Kysynpä siis täällä, kuinka sinä äännät q-kirjaimen. Minä itse kuulun siihen "jotain siltä väliltä" -osastoon, joka ääntää sen "quu".
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ei sillä oo väliä miten mä sen äännän.

Vanha pomoni lausui Särkänniemen satamassa olleen Finlandia Queen laivan nimen Finlandia Oueen ja hän sentään piti huoltoasemaa siinä vieressä, joten hän tiesi miten se lausutaan.

Vastaukseni on O ilman sitä alahärpäkettä.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Hah, tähänhän on pakko osallistua. Ex tyttöystävä huvitti itseään tällä ja nauroi hysteerisesti joka kerran. Hän näytti minulle aina tuota kirjainta ja kysyi mikä kirjain? Kun vastasin "gkuu" hän oli aina kuolla nauruun. En osaa kirjoittaa sitä ihan niinkuin lausun, mutta siltä väliltä siis. Ilmeisesti tuo on kuitenkin "kuu" ja minä olen oppimaton typerys, mutta noin olen sen aina sanonut, eikä vanha koira opi uusia juttuja.

Edit: Aika lähelle päästään englannin "mönjällä" eli goo.
 
Viimeksi muokattu:

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Heh, äänestyksen aloittaja kuulemma ääntää sen quu. :) Ei helvetti. Q -kirjain ja miten lausutaan quu. Kyllähän se lähempänä on guuta kuin kuuta. Mutta onneksi ketjun aloittaja on mestari näissä asioissa ja tietää, että se äännetään guu. Huhhuh.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Säännöllinen kinan aihe vaimoni kanssa. Etenkin kun katsomme Bondia. Perkele. Hän sanoo guu joka on ajaa minut hulluuteen. Minä sanon kuu.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Q lausutaan "kuu". Siksi, koska niin se kuuluu lausua. Kyllä tässäkin asiassa saa eri mieltä olla, jos välttämättä haluaa olla väärässä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Teen naapurin miehen kanssa kimpassa ravisysteemejä, ja keskustelemme luonnollisesti paljon hevosista. Hevosten nimissä esiintyy usein sana "Queen".

Naapuri sanoo sen johdonmukaisesti "ou-kueen".

Vaikka olenkin pilkun-n***ija niin ei jotenkin tunnu sopivalta vaivautua häntä opastamaan.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kyllähän se on lähempänä guuta kuin kuuta. Vähän niin kuin g, mutta ei kurkusta asti. Kirjaimen Wikipedia-sivu on muuten tehty aineissa.

Kukahan tuon viimeisen lauseen on tuonne lisännyt?

Wikipedia kirjoitti:
Q kirjain lausutaan suomen kieliopin mukaan quu toisin kuin eräät sanovat sen vaan kuu vaikkei se sitä ole.
Olipa selvästi sanottu.
 

Miguel

Jäsen
Se pönttöpää, joka Suomessa ensimmäisenä sanoi "guu", pitäisi saada edesvastuuseen tekemisistään.

Tykkäätkö Gviinin musiikista? Jos puhut englantia ja ilmoitat lopettavasi, sanotko "Ai Gvit"? Juotko usein tegiilaa?

En ole tähän päivään mennessä löytänyt yhtään esimerkkiä, jos q-kirjain lausuttaisiin g:n tavoin. Tämän omituisen lausumisharhaoppisuuden seurauksena q:tä käytetään myös virheellisesti g:n paikalla. Esimerkiksi minun nimimerkkini kaimojen, David Trezeguet'n ja Christina Aguileran tapauksessa.
 

Lohipoika

Jäsen
Minun mielestäni Q-kirjaimella on ihan oma äännearvonsa. Sitä ei siis lausuta k:lla tai g:llä vaan hieman siltä väliltä. Näin ainakin minä sen olen aina lausunut ja tulen aina lausumaankin, "quu". "Guu"-asun voin vielä ymmärtää, mutta "kuu" menee ihan yli hilseen. Siis mikä ihmeen "kuu"? Taivaalla on kuu.

Toinen aiheeseen läheisesti liittyvä on W-kirjaimen lausuminen. Jotkut lausuvat tämän kirjaimen samalla lailla kuin tavallisen v:nkin, mutta minä olen aina lausunut se hieman pyöreämmin, vähän niin kuin siinä olisi U-kirjain seuraavana. Virtanen on siis eri kuin Wirtanen.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Minun mielestäni Q-kirjaimella on ihan oma äännearvonsa. Sitä ei siis lausuta k:lla tai g:llä vaan hieman siltä väliltä. Näin ainakin minä sen olen aina lausunut ja tulen aina lausumaankin, "quu". "Guu"-asun voin vielä ymmärtää, mutta "kuu" menee ihan yli hilseen. Siis mikä ihmeen "kuu"? Taivaalla on kuu.
Selittäkää nyt joku mulle jos kysytään miten Q-kirjain lausutaan, niin miten siihen voi vastata sillä kirjaimella alkavalla äänteellä??

Q-kirjain lausutaan suomen kielessä k:lla eli kansankielessä kuu. Tämä on oikein ja kaikki muut ovat väärässä.

Toinen aiheeseen läheisesti liittyvä on W-kirjaimen lausuminen. Jotkut lausuvat tämän kirjaimen samalla lailla kuin tavallisen v:nkin, mutta minä olen aina lausunut se hieman pyöreämmin, vähän niin kuin siinä olisi U-kirjain seuraavana. Virtanen on siis eri kuin Wirtanen.
Kyösti Pöystiä vapaasti siteeraten: "Anteeksi nyt vaan mutta MITÄ VITTUA täällä tapahtuu?"

-nimim. Vuirtanen.
 
Viimeksi muokattu:

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
80-luvulla ala-asteella oli sellainen oppiaine kuin "Äidinkieli", jonka puitteissa opeteltiin "Aakkoset" - usein ääneen toistaen. Wikipedian juttu psykedeelinen, Kaulasuojan kysymykset aiheellisia.
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eikös se lontooksi sanota kjuu (jossa uu noin 1,5 äänteen pituinen)? Tai ainakin Bondeissa se kuulosti siltä. No, kai se oma on joku kuu:n ja guu:n välimuoto, jos joutuisin jollekin suomalaiselle kirjaimia luettelemaan...
 

Lohipoika

Jäsen
Selittäkää nyt joku mulle jos kysytään miten Q-kirjain lausutaan, niin miten siihen voi vastata sillä kirjaimella alkavalla äänteellä??

Selitä sinä sitten minulle, jos joku kysyy, miten T-kirjain äännetään, kuinka muuten sinä voit vastata siihen kuin "tee". Sama juttu S-kirjaimella: "äs".

Q-kirjain lausutaan suomen kielessä k:lla eli kansankielessä kuu. Tämä on oikein ja kaikki muut ovat väärässä.

Tämä on sinun mielipiteesi. Kun kyseessä on täysin vierasperäinen kirjain, jota ei esiinny yhdessäkään suomen kielen omaperäisessä sanassa, ei ole olemassa yhtä oikeaa ääntämistapaa. Suomen kielen kielitoimisto tai muukaan taho ei voi sanoa, kuinka ulkomainen sana lausutaan, vain sen, miten se kirjoitetaan. Nyt on siis kyse ääntämisestä, ei kirjaimen nimestä, nimim. wirtanen.

W-kirjain äännetään suomen kielessä "(kaksois-)vee".

Nyt on siis kyse ääntämisestä, ei kirjaimen nimestä. W-kirjaimen nimi suomessa on "kaksois-vee", mutta sitä ei todellakaan lausuta siten.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Oonko mä ainut jonka mielestä Q:lla on ihan oma foneettinen muotonsa, eikä se ole kumpaakaan, K tai G? Q:n äänteeseen kuuluu olennaisena osana U, joka kuuluu lähes kaikissa Q:ta sisältävissä sanoissa (esim Qatar).
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä on ilmeisesti kyse jostain piilotetusta älykkyystestistä, ja tämä hetkisen tilanteen mukaan n. 29 % vastaajista ilmoittaa olevansa debiilejä, ja 6 % ei sentään samalla tasolla, mutta hieman kahvilla kuitenkin.

Kuten yllä on jo muutamaan otteeseen todettu, q lausutaan kuu, ja se on puhdas fakta eikä mikään mielipideasia. Minun aikanani aakkoset opeteltiin jo 1. luokalla, mutta ilmeisesti tilanne on muuttunut radikaalisti tämän jälkeen?

Ja tämän w-jutun on pakko olla joku läppä. Aivan pakko.

Kyösti Pöystiä vapaasti siteeraten: "Anteeksi nyt vaan mutta MITÄ VITTUA täällä tapahtuu?".

Hyvin kiteytetty.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Oonko mä ainut jonka mielestä Q:lla on ihan oma foneettinen muotonsa, eikä se ole kumpaakaan, K tai G? Q:n äänteeseen kuuluu olennaisena osana U, joka kuuluu lähes kaikissa Q:ta sisältävissä sanoissa (esim Qatar).
Saatan astua nyt miinaan, mutta kysyn silti: Missä ihmeen kohdassa Qatarissa kuuluu U?

Mites tuo Q-kirjain toimii muuten arabian kielessä, eikös se ole kohtalaisen yleinen translitteroituna länsimaisiksi kirjaimiksi arabiasta?
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
"Guu"-asun voin vielä ymmärtää, mutta "kuu" menee ihan yli hilseen. Siis mikä ihmeen "kuu"? Taivaalla on kuu.
Priceless. Taivaalla on kuu, kupissa tee ja kaukalossa Ässät, mutta nämä seikat eivät millään tavalla vaikuta siihen, millä tavoin kyseiset kirjaimet äännetään. Harvemmin jaksan puuttua siihen, kuinka muut kirjoittavat, mutta tässä ketjussa on niin paljon pöyristyttäviä vastauksia, etten voi kuin pyöritellä päätäni.

Petteri Vuirtanen on guulemma siirtymässä Kuatarin kiekkoliiqaan ensi kaudeksi.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Selitä sinä sitten minulle, jos joku kysyy, miten T-kirjain äännetään, kuinka muuten sinä voit vastata siihen kuin "tee". Sama juttu S-kirjaimella: "äs".
Hyvä on. Suomea lausutaan kuten kirjoitetaan. Mitä epäselvää on siinä miten lausutaan kirjain T? tai S?
Jos joku kysyy miten äännetään T vastaan t. En mitään ''tee'' vaan pelkkä t. Sama S-kirjaimen kohdalla. S äännetään s eli sellaisena jännänä suhinana. Kokeile vaikka itse.
Q-kirjaimen kanssa on päätetty että kyseinen kirjain lausutaan ja äännetään samalla lailla kuin kirjain K. Eli k.

Tämä on sinun mielipiteesi. Kun kyseessä on täysin vierasperäinen kirjain, jota ei esiinny yhdessäkään suomen kielen omaperäisessä sanassa, ei ole olemassa yhtä oikeaa ääntämistapaa. Suomen kielen kielitoimisto tai muukaan taho ei voi sanoa, kuinka ulkomainen sana lausutaan, vain sen, miten se kirjoitetaan. Nyt on siis kyse ääntämisestä, ei kirjaimen nimestä, nimim. wirtanen.
Kyseessä ei ole mikään minun mielipide vaan fakta. Luotan ala-asteen opettajaani.

Nyt on siis kyse ääntämisestä, ei kirjaimen nimestä. W-kirjaimen nimi suomessa on "kaksois-vee", mutta sitä ei todellakaan lausuta siten.
No kyllä todellakin lausutaan. Vai oletko kuullut jonkun suomalaisen lausuvan Petteri Wirtasen nimen jollain muulla tavalla kuin ''virtanen'' ?

Palstan äidinkielen opettajat hereillä ja pikavauhtia tänne!


Ei vittu... Tämän on pakko olla trolli tai joku piilowebkamera. No antaa olla.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mä muistan että meidän koulussa, FAS-akatemiassa, äidinkielen tunneilla opetettiin lausumaan Q muodossa "wprstlfhskryyy". Tai vaihtoehtoisesti "aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa". Molemmilla vaihtoehdoilla sai aina vaahtokarkin, sit jos ei sanonu mitään vaan laski sen sijaan allensa, sai sähköshokkeja.

Sana "Qatar" lausutaan siis siksi jotenkin muodossa "Wprstlfhskratar" tai "fffffffffffffffffffffffff".

Quiro taas on se semmonen soitin jota pitkin rämistellään kepillä jos on musiikilllisesti lahjakas.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kuuluisa libyalainen eversti, syntyjään Muʿammar al-Qaḏḏāfī, tunnetaan maailmalla nimillä Gaddafi. Kaddafi (ruotsalaiset tosin käyttävät nimeä Kadaffi) ja Qaddafi. Muitakin kirjoitustapoja on, kuten معمر القذافي

Google, joka on ihan mukiinmenevä auktoriteetti, antaa taistelun tulokseksi:

Gaddafi 65 200 000 osumaa
Kaddafi 13 800 000 osumaa
Qaddafi 8 170 000 osumaa

Toivottavasti tästä ei voida vetää mitään johtopäätöksiä Q/G/K-kamppailussa!

Lisäksi löytyy osumia 7 430 000 kun hakusanana on معمر القذافي
 

shineman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HaMu -12
Selitä sinä sitten minulle, jos joku kysyy, miten T-kirjain äännetään, kuinka muuten sinä voit vastata siihen kuin "tee". Sama juttu S-kirjaimella: "äs".

Ei kai näin, eri asioita ovat. T on selkeä, äännetään juuri omalla alkukirjaimellaan, mutta eikös S ala kuitenkin Ä:llä, häh?!

Otsikon kysymykseen, "joku muu". Kyllä siinä mukana on vähän pyöreyttä, ei ole Kuu mutta ei toisaalta Guukaan.

Ja tuplaweehen mielellään laittaisi myös vähän samanlaista liukua alkuun, vähän niinkuin lausutaan ranskankielen sana Qui. Sanotteko muuten Nintendo Vii vai pyöreän Wiin..? Vittu näitä pysty kirjoittamaan. Henkimaailman hommia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös