Mainos

Miten suunta kääntyisi, muutoksia toimintaan, ehdotuksia

  • 66 178
  • 201

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Turkulainen pääsarjatason kiekkoilu on jämähtänyt taisteluksi sijoista 8-14, joista tuo sija 8 on jo melkein mestaruus. Paljon on varmasti talouden ehdoilla jouduttu antamaan periksi, mutta ehkä ihan toiminnan tasollakin olisi petrattavaa.

Lyhyellä tähtäimellä joukkue toki kaipaisi vahvistamista, mutta mielestäni kaukalon ulkopuolinen toiminta pitäisi saada tasolle, joka takaisi jatkuvuuden. Ja se ensimmäinen asia, jonka kaikki mainitsevat, on juniorityö. Ok, näinhän pitääkin olla. Mutta kaikkea ei voi senkään varaan jättää, vaan jotenkin ne nuoret pitäisi pystyä ajamaan sisään.

Mielestäni pohdinnan arvoisia asioita olisivat ainakin:

1. Urheilutoimenjohtajan palkkaus.

Vastaa pelaajien ja valmentajien palkkaamisesta. Toki pelaajakartoitukseen kuuluu, että valmentajaa kuullaan asiassa. Mutta joskus valmentajatkin vaihtuvat. Lisäksi viestintä ulospäin tämän henkilön vastuulle.

2. Pelaajascouttaus kuntoon

Kun operoidaan pienellä pelaajabudjetilla, niin hankintojen osuminen on entistäkin tärkempää. Erilliset pelaajatarkkailijat. Toisille vastuulle Mestis, toiselle A:n SM-sarja jne. Tulee halvemmaksi kuin huonot hankinnat. Vaatii toki sellaista määrittelyä että mitä halutaan.

3. Lahjakkaiden kanssa uudet sopimuskäytännöt mallia NHL

Yritetään tehdä esim. 3 vuoden soppari, josta ensimmäinen vuosi pelataan Mestistä tai vastaavaa. Tehdään hyppy A-nuorista liigaan helpommaksi. En tiedä suostuuko nuoret tähän?

Tässä nyt keskustelun aluksi ehdotuksia.
 

DAVIS

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mallia huipulta

Ymmärrän että liiallinen NHL:n apinoiminen on typerää mutta joissakin asioissa voisi ottaa mallia. Eli yksi ehdotukseni on KAUKALO OIKEAN KOKOISEKSI !
Tapahtumaketju menee suurinpiirtein näin.
Pienempi kaukalo --> viihyttävämpä peliä.
Viihdyttävämpää peliä --> enemmän yleisöä.
Enemmän yleisöä --> enemmän rahaa.
Enemmän rahaa --> parempia pelaajia.
Parempia pelaajia --> viihdyttävämpää peliä.
Viidyttävämpää peliä --> jne...
 
Ymmärrän että liiallinen NHL:n apinoiminen on typerää mutta joissakin asioissa voisi ottaa mallia. Eli yksi ehdotukseni on KAUKALO OIKEAN KOKOISEKSI !
Tapahtumaketju menee suurinpiirtein näin.
Pienempi kaukalo --> viihyttävämpä peliä.
Viihdyttävämpää peliä --> enemmän yleisöä.
Enemmän yleisöä --> enemmän rahaa.
Enemmän rahaa --> parempia pelaajia.
Parempia pelaajia --> viihdyttävämpää peliä.
Viidyttävämpää peliä --> jne...

Tähän vahva sama.

Se on aivan sama yleisölle onko taktiikkana peruuttelu, pystysuunnankiekko tai kiekkokontrolli, kunhan puhuttavaa ja tapahtumia riittää keskusteluihin kahvipöydissä ja kabineteissa. Maaleja, taklauksia, junioreita, tähtiä ja sirkushuveja. Niistä on kiekko viihde tehty.

Itse rakentaisin seuraavanlaista tapahtuma ketjua:

Markkinointi viimisenpäälle kuntoon, sellainen koneisto mitä ei olla tässä maassa ennen nähty. Olisi jokaiselle aina tarjota jotakin ja markkinointi myisi hallin täyteen pelkästään alkulämpöjä seuraamaan. Olisi teema ja yritys iltoja, kannattaja ja lapsi iltoja ja vk loppu peleihin aina jotain repäisevää mistä olisi keltaisetlehdet täynnä juttua maanantaisin. Varmasti ammuttaisiin yli ja palautettakin tulisi mutta ainakin yritettäisiin parhaamme ja kokeiltaisiin jotain uutta.

Noh jotta markkinoinnilla olisi edellä mainittuun edes jotain mahdollisuuksia pitäisi tuote olla kunnossa. Kaukalon koon laittaisin selvästi pienemmäksi, juuri tuon viihtyvyyden kannalta. Tulisi pelistä intensiivisempää, nähtäisiin enemmän tilanteita sekä taklauksia.
Itse joukkueeseen panostaisin niin että meillä tosiaan olisi näitä yleisönlemmikkejä se kentällinen jota jengi vihaa muissa kaupungeissa ja omat rakastaa.(Tästä mieleen montako esim tällä kaudella on?)
Olisi kokoonpanossa junnuja, jotka pysyvät perässä miesten peleissä, ovat rohkeita ja tekevät huikeita junnutemppuja kentällä.
Tähtiä jotka tiedetään koviksi joka Suomen kaupungissa.

Jotta saataisiin nämä palaset kuntoon tarvitsee seura UTJ sekä pelaajakartoitus suhteita. Rapakon taakse tarvitaan hyvät suhteet. Samoin a-sm pelejä pitää scoutata. Ja nämä kaikki mielellään seuran ulkopuolelta.

Myöskin laajan pelaajaringin tuominen mukaan kuvioihin olisi hyvä lisä tuohon pakettiin jalostaa huippupelaajia suomalaisista kavereista. Voitaisiin hankkia jo niitä 16v kavereita lähikunnista meille pelaamaan, vähän vanhempia jo kauempaakin. Näille sitten saataisiin arvottua oikeat paikat kehittyä, b sm a sm tai mestis. Jokainen saisi ns oman roolin paikan sopivalta tasolta.

Kansainvälistä yhteistyötä, esim juuri tuonne rapakon taakse olisi mukava saada. Yhteistyöseuroja tai seura joka lähettäisi meille päin kesäksi kentällisen reenaamaan ja seuran kanssa mietittäisiin missä pelaajan paikka olisi, farmissa tai meillä tai meidän farmissa.
Meiltä taas voitaisiin lähettää myös sinne päin pelaajia näytille ja he saisivat meidän kotimaan scouttauksen tietoja itselleen ja saisivat esim leireillä täällä kesällä/syksyllä.
Antaisi meillekin vähän etua muihin nähden kun hankitaan nuoria suomalaisia kun olisi mahdollisuus lähteä "vaihtoon" ulkomaille ym.

Vaikka tuossa aika paljon turhaakin spekulointia on mutta tärkeintä olisi saada tuote kiinnostavaksi, siitä se kaikki lähtee.


Hommia ja nöyryyttähän tuo vaatii..
 
Viimeksi muokattu:

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Yksi asia, minkä ainakin itse haluaisin nähdä, olisi suurempi yhteistyö seuran eri lajien välille. Esimerkiksi alennuksia FC:n peleihin jos omistat lätkäkausarin jne, pelien mainostusta yms. Oli mukava kuulla jo kauden avauksessa HPK:ta vastaan, kun yhdessä vaiheessa tuli välitiedote siitä miten Tepsi johtaa KuPSia Kuopiossa.

Sitten myös näitä edellä mainittuja muita markkinointi kikkoja jne, niin hyvä tulisi.
 

Infernal

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ymmärrän että liiallinen NHL:n apinoiminen on typerää mutta joissakin asioissa voisi ottaa mallia. Eli yksi ehdotukseni on KAUKALO OIKEAN KOKOISEKSI !

Samalla voitaisiin roudata se nakkikattila sieltä Artukauisten pellolta Kupittaalle urheilun keskipisteesen. En ole vieläkään päässyt yli siitä, että monitoimihalli piti rakentaa jonnekin kaupungin laitamille. Tuonne ei kukaan eksy vahingossa. Turkulaista päätöksentekoa parhaimmillaan.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Markkinointi viimisenpäälle kuntoon, sellainen koneisto mitä ei olla tässä maassa ennen nähty. Olisi jokaiselle aina tarjota jotakin ja markkinointi myisi hallin täyteen pelkästään alkulämpöjä seuraamaan. Olisi teema ja yritys iltoja, kannattaja ja lapsi iltoja ja vk loppu peleihin aina jotain repäisevää mistä olisi keltaisetlehdet täynnä juttua maanantaisin. Varmasti ammuttaisiin yli ja palautettakin tulisi mutta ainakin yritettäisiin parhaamme ja kokeiltaisiin jotain uutta.

Markkinointipuuhissa avainsana on kustannustehokkuus. Pitää nyt muistaa, että me turkulaiset emme todellakaan syty kuin jostain taikaiskuista, joten tuo huomauttamasi "tuote kuntoon" on kaiken oleellisin juttu tässä. Olen kuitenkin skeptinen sen suhteen, että tuo yllä kuvailemasi tapa, jossa tarjotaan eri kohderyhmille virikkeitä lööppien huutaessa hoosiannaa, olisi millään tasolla kustannustehokas, sillä niin maassa on turkulaisten lätkäinnostus tällä hetkellä muutenkin. Riskialtistakin tuo olisi, sillä markkinointi kaipaa resursseja siinä missä muutkin strategiset työkalukokonaisuudet, ja mulla itselläni on kohtalaisen vahva epäilys turkulaisiin jääkiekkoihmisiin noin yleensä.

Tami on laittanut markkinointikalustonsa uuteen uskoon TUTOssa, ja moni asia on siellä mennyt eteenpäin, mutta mä pelkään kyllä, että marraskuinen keskiviikkoillan Hokki-matsi ei vedä sen enempää jengiä kuin viimekautinen vastaava. TUTO on mennyt eteenpäin, mutta tuollainen pyrkyriasenne tarkoittaa tappiota jos ei pitkän tähtäimen realistisia suunnitelmia ole. Toivottavasti siellä on. Oleellista tässä on kuitenkin muistaa että kaikki satsaukset maksaa (markkinointi on yllättävän kallista), ja kustannustehokkuus on kaiken a ja o. Mun mielestä maltillinen strategianmuutos olisi TPS:n kohdalla ok, tosin en itse osaa nimetä mitään esimerkkiä mihin suuntaan haluaisin asioiden kehittyvän. Tottakai enemmän jengiä hallille olisi jees, mutta tällä hetkelläkin TPS:n markkinointipuolella tehdään asioita paremmin kuin ennen, ja kuten sanoin, epäilen että Turkulainen jääkiekkoskene on aivan muista syistä harmaa. Se kokee kollektiivisen heräämisen silloin kun ollaan pleijareissa, viimeistään välierissä, mutta ei paljoa aikaisemmin.
 

jtuominen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS(+Länsirannikko)
Kun tuote on kunnossa...

...ja etenkin kotona, vaikka vieraissa edes satunnaisesti pärjääminenkään ei haittaa, niin se markkinoi itse itseään parhaiten. Hitaasti, mutta varmasti.

Tarkennuksena sanottakoon, että tuote kunnossa tarkoittaa tasaveroista/ edes mahdollisuutta voitosta kamppailemiseen.
Ja kotona pitäisi pääsääntöisesti pystyä voittamaan vastustajasta riippumatta, eikä kuten viime vuonna että kotona tuli enimmäkseen pataan.
 

Kanada-malja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NYR, COL
Pakko menestyä

Kirjoitin jo aiemminkin ettei paljon mitään markkinointia tarvita jos joukkue keikkuisi sarjan kärjessä ja pelaisi niin ettei tarvitsisi hävetä. Lauantain HIFK-pelin 7000 katsojaa olisi realistinen luku keskiarvoksi. Onko niin ettei kukaan muu kuin Suikkanen pysty luotsaamaan Tepsiä ylöspäin? Ainakaan entisiä turkulaisia pelaajia ei näköjään Jortikan jälkeen enää kannata valkuksi ottaa (Jalonen, H. Virta, Leime, P.Virta), koska tulosta ei ole tullut.

Kannattaisikohan ensi kaudella luopua EHT-otteluistaa, koska niiden aikana Tepsin syyskausi on lähes poikkeuksetta mennyt täysin perseelleen. Ei näytä paljon kova kansainvälinen kokemus näkyvän nytkään.
 

turkuboss

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Markkinointipuuhissa avainsana on kustannustehokkuus. Pitää nyt muistaa, että me turkulaiset emme todellakaan syty kuin jostain taikaiskuista, joten tuo huomauttamasi "tuote kuntoon" on kaiken oleellisin juttu tässä. Olen kuitenkin skeptinen sen suhteen, että tuo yllä kuvailemasi tapa, jossa tarjotaan eri kohderyhmille virikkeitä lööppien huutaessa hoosiannaa, olisi millään tasolla kustannustehokas, sillä niin maassa on turkulaisten lätkäinnostus tällä hetkellä muutenkin. Riskialtistakin tuo olisi, sillä markkinointi kaipaa resursseja siinä missä muutkin strategiset työkalukokonaisuudet, ja mulla itselläni on kohtalaisen vahva epäilys turkulaisiin jääkiekkoihmisiin noin yleensä.

Tami on laittanut markkinointikalustonsa uuteen uskoon TUTOssa, ja moni asia on siellä mennyt eteenpäin, mutta mä pelkään kyllä, että marraskuinen keskiviikkoillan Hokki-matsi ei vedä sen enempää jengiä kuin viimekautinen vastaava. TUTO on mennyt eteenpäin, mutta tuollainen pyrkyriasenne tarkoittaa tappiota jos ei pitkän tähtäimen realistisia suunnitelmia ole. Toivottavasti siellä on. Oleellista tässä on kuitenkin muistaa että kaikki satsaukset maksaa (markkinointi on yllättävän kallista), ja kustannustehokkuus on kaiken a ja o. Mun mielestä maltillinen strategianmuutos olisi TPS:n kohdalla ok, tosin en itse osaa nimetä mitään esimerkkiä mihin suuntaan haluaisin asioiden kehittyvän. Tottakai enemmän jengiä hallille olisi jees, mutta tällä hetkelläkin TPS:n markkinointipuolella tehdään asioita paremmin kuin ennen, ja kuten sanoin, epäilen että Turkulainen jääkiekkoskene on aivan muista syistä harmaa. Se kokee kollektiivisen heräämisen silloin kun ollaan pleijareissa, viimeistään välierissä, mutta ei paljoa aikaisemmin.

Oli jääkiekkoskene turussa harmaa tai musta, oikeanlainen tuote yhdistettynä tehokkaaseen ja innovatiiviseen markkinointiin aktivoi skeneä aivan varmasti. Kysessä on kuitenkin merkittävä talousalue, josta tulisi tämänmaan ykköslajissa saada rutkasti enemmän irti.

Markkinointi on toki kallista, mutta se miten seuramme onnistuu saamaan alueemme liike- ja yrityselämän mukaan on mielestäni lapsen kengissä. TPS on kuitenkin ainoa alueen pääsarjatason seura, liike-elämän pitäisi kilpailla keskenään siitä, että kuka pääsee tukemaan joukkuettamme. Pitkä tie on kuljettavana ja ymmärrän, että tukijoiden tulisi saada jotain vastinetta panostuksilleen. Pääsemmekin siihen, että tuotteen tulisi olla kunnossa ja mielestäni seuran toiminta näytti ennen Hietarinnan potkuja uskottavalta ja suunnitelmalliselta. Nyt tulevaisuus näyttää mielestäni aika sotkuiselta ja ainakin itselläni on aika sekasortoinen kuva seurasta tällähetkellä. Toivottavasti yhteisen etumme nimissä asiat on järjestyksessä ja saadaan ne näyttämään siltä myös ulospäin.
 

Smirnoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS #26
Oli jääkiekkoskene turussa harmaa tai musta, oikeanlainen tuote yhdistettynä tehokkaaseen ja innovatiiviseen markkinointiin aktivoi skeneä aivan varmasti. Kysessä on kuitenkin merkittävä talousalue, josta tulisi tämänmaan ykköslajissa saada rutkasti enemmän irti.

Markkinointi on toki kallista, mutta se miten seuramme onnistuu saamaan alueemme liike- ja yrityselämän mukaan on mielestäni lapsen kengissä. TPS on kuitenkin ainoa alueen pääsarjatason seura, liike-elämän pitäisi kilpailla keskenään siitä, että kuka pääsee tukemaan joukkuettamme. Pitkä tie on kuljettavana ja ymmärrän, että tukijoiden tulisi saada jotain vastinetta panostuksilleen. Pääsemmekin siihen, että tuotteen tulisi olla kunnossa ja mielestäni seuran toiminta näytti ennen Hietarinnan potkuja uskottavalta ja suunnitelmalliselta. Nyt tulevaisuus näyttää mielestäni aika sotkuiselta ja ainakin itselläni on aika sekasortoinen kuva seurasta tällähetkellä. Toivottavasti yhteisen etumme nimissä asiat on järjestyksessä ja saadaan ne näyttämään siltä myös ulospäin.

Hauskinta tässä kaikessa on se että meill on oikein oma! markkinointipäällikkö.. harmi vaan että siihen palkattiin jälleen kerran "oma kaveri" ja täten koko touhu on aivan vitun hanurista!!! koittakaa nyt jumalauta edes!!!!
 

hammerhill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kupittaan TPS
1. Alkaa voittamaan pelejä.
2. ???
3. Profit.

Tämä saattaa tuntua arrogantilta, mutta kaikki muu on aika turhaa. Parempi valmentaja, paremmat pelaajat -> ihmisiä enemmän hallille -> positiivinen kierre.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Tämä saattaa tuntua arrogantilta, mutta kaikki muu on aika turhaa. Parempi valmentaja, paremmat pelaajat -> ihmisiä enemmän hallille -> positiivinen kierre.

Kuka on se parempi valmentaja? Suikkanen? Miksi Suikkanen tuli TPS:n? Koska Mika Toivolan kanssa ei päästy yksimielisyyteen. Eli vahingossa, ei minkään sortin seurannan tuloksena. No, ehkä se tiedettiin että Hokki oli kaksi keraa peräkkäin finaaleissa Mestiksessä, mutta tuskin kukaan ymmärsi edes auttavasti minkälaisesta herrasta todella oli kyse.

Parempia pelaajia saa rahalla. Todellinen taito pelaajahankinnoissa onkin siinä, että osaa tehdä muutakin, kuin katsoa pelaajan CV:stä että "piru vie, viime kaudella 40 pinnaa" (case Koskiranta?). Tuleekohan TPS:n yksikään pelaaja siten, että kaveria on seurattu jo useampi vuosi? Varsinkin lahjakkaiden, mutta hiukan alamaissa kyntäviä pelaajia on markkinoilla varmasti. Mutta se taito poimia näitä, siihen pitäisi organisaation pyrkiä. Tyyliin Ilari Filppula.

Se miksi tätä ketjua lähdin avaamaan, niin kyllähän se tänä päivänä on organisaation hyvyydestä kiinni, että osataan kasata se joukkue oikein. Eli valitaan sekä valmentaja että pelaajisto siten, että homma toimii. Ei niin, että ollaan joka vuosi siinä tilanteessa, että ihmetellään julkisuudessa maailman kurjuutta.

Ja jos rahaa ei ole käytettävissä, niin silloin pitää osata valita oikein. Ilman kunnon taustatyötä tulee niitä miljoonien tappioita vuodesta toiseen. TPS:n pitäisi erottua toimiston puolella muista, jos rahaa ei ole. (No joo, toimitusjohtaja sai kenkää, eli sillä tavalla on jo erotuttu). Eli kerätä taustalla jatkuvasti dataa tulevaisuutta varten. Tutkia valmentajia, tutkia pelaajia jne. Laittaa prosessi käyntiin, tuloksia tulee ehkä 5 vuoden päästä, voi olla että aikaisemminkin.

Tämäkin kausi pelastuu kenties NHL-lockoutin ansiosta... Mutta ensi vuonna viimeistään sielläkin toedennäköisesti taas pelataan.
 

-TMA-

Jäsen
Yksi asia, minkä ainakin itse haluaisin nähdä, olisi suurempi yhteistyö seuran eri lajien välille. Esimerkiksi alennuksia FC:n peleihin jos omistat lätkäkausarin jne, pelien mainostusta yms.

Tällaistako tarkoitit?

Ässät-ottelun matsilipulla tai HC TPS:n kausikortilla 5 eurolla FC TPS-JJK otteluun

Lisätiedot HC TPS:n sivuilta.

Vastaavaa on näillä näkymin tulossa la 27.10., mutta toisinpäin eli futislipulla meidän matsiin ja ehkä suora bussikuljetus Kupittaalta HK Areenalle. Tästä sitten myöhemmin lisää...
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Vastaavaa on näillä näkymin tulossa la 27.10., mutta toisinpäin eli futislipulla meidän matsiin ja ehkä suora bussikuljetus Kupittaalta HK Areenalle. Tästä sitten myöhemmin lisää...

Toi olis aivan loistavaa ja varsinkin toi kuljetus olisi hyvä.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Kuten olen aikaisemmin kirjoittanut, niin TPS on tehnyt jo jonkin aikaa suurimman osan asioista erittäin hyvin, mitä tulee kaukalon ulkopuolisiin asioihin. Asiat kestävät vertailun ihan minkä tahansa SM-liiga seuran kanssa.

Ongelma on silti, että seura ei oikein ole pystynyt antamaan itsestään sellaista tekemisen meiningin kuvaa, vaikka siellä on oikeasti asioita tehty hyvin. Ehkä ongelma on se, että seuran ympärille ei ole pystytytä rakentamaan positiivista kierettä. Tämä toki on vaikea, kun esitykset kentällä ovat olleet markkinoinnillisesti haastavat tässä parin vuoden ajan. Jos voittoja tulisi niin katsojat olisivat tyytyväisiä, vaikka muuten asiat olsikin hoidettu suhteellisen kehnosti. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että jos suunta saadaan käännettyä tuloksellisesti homma voi lähteä kunnolla liikenteeseen, kun pohjat on hyvin tehty.

Nyt kun ollaan saatu seisomakatsomokin, niin eipä minulla kamalasti ole enää mitään taikanappuloita, millä homma lähtisi liikenteeseen.

Voittava joukkue ratkaisi aika paljon suoralta kädeltä, mutta eiköhän tämä ole sellainen, jota ammattimiehet kuitenkin parhaansa mukaan koittaa tehdä. Joten tyydyn siihen mitä annetaan. (pidän toki oikeuden purnata, kun siltä tuntuu)

Oikeaan suuntaan mennään, mutta enemmän ja enemmän rakentaisin seuran ympärille toimintaa. Se että TPS on monilajiseura on sen vahvuus, jolla voidaan rakentaa siitä urheilubrändi, joka tunnettaan koko Euroopassa hyvin. Tiettyjä toimintoja yhdistelemällä voidaan saavuttaa seuran sisällä taloudellisia säästöjä sekä vapauttaa henkilöstöä tekemään itselleen ominaisempia hommia.

Seuran arvoja ja pitkän aikavälin suunnitelmia enemmän julki ja vielä niin, että niissä pysytään. Tällä en tarkoita sitä seura ilmoittaa tavoittelevansa sijaa pudotuspeleissä, vaan vähän syvemmältä tuon tuomista julkisuuteen.
Hietarinnan suurin ongelma oli, että hän ei osannut myydä seuraa yhtään julkisuuteen, vaikka ihan hyviäkin päätöksiä teki.


Laitetaan yksi asia, jolla olisi vaikutusta positiivisesti yleisömääriin:
Koska HK-areena on vähän syrjässä, niin joku sponsori voisi tukea vihreitä arvoja TLO:n kanssa ja ilmainen bussikyyti 2 tuntia ennen ja jälkeen ottelun bussikortilla. Saksassa on jo, joten varmasti toimii täälläkin.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Laitetaan yksi asia, jolla olisi vaikutusta positiivisesti yleisömääriin:
Koska HK-areena on vähän syrjässä, niin joku sponsori voisi tukea vihreitä arvoja TLO:n kanssa ja ilmainen bussikyyti 2 tuntia ennen ja jälkeen ottelun bussikortilla. Saksassa on jo, joten varmasti toimii täälläkin.
Tämä on loistava idea ja valitettavan harvinainen Suomessa. Tuohon voisi lisätä pienen porkkanan ja tehdä niin, että bussiin pääsisi kausikortilla tai lipulla. Täten saataisiin myös jonoa vähennettyä hallilta =) Tosin kai siihenkin joku valittaisi, että ei ole reilua.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Laitetaan yksi asia, jolla olisi vaikutusta positiivisesti yleisömääriin:
Koska HK-areena on vähän syrjässä, niin joku sponsori voisi tukea vihreitä arvoja TLO:n kanssa ja ilmainen bussikyyti 2 tuntia ennen ja jälkeen ottelun bussikortilla. Saksassa on jo, joten varmasti toimii täälläkin.
Tähän vahva sama - toimii Sveitsissäkin!

SCB Eishockey AG - Anreise: "Die Hin- und Rückfahrt in den Libero-Zonen 100 & 101 zur PostFinance-Arena sind ab 3 Stunden vor Matchbeginn und bis zu 2 Stunden nach Spielschluss (resp. bis Betriebsschluss, exkl. Nachtbusse) im Matchticket bzw. im SCB-Saisonabonnement inbegriffen."

Eli kolme tuntia ennen matsia ja kaksi tuntia matsin jälkeen julkisilla liikennevälineillä liikkuminen on ilmaista - matsilippu tai kausikortti toimii bussilippuna. Tämä toimii siis käytännössä koko kaupungin alueella - ei pelkästään tuolla areenalle menevällä linjalla. Vyöhykkeet 100 ja 101 käytännössä kattavat koko Bernin kaupungin.

Täällä areena sijaitsee lähes yhtä syrjässä kuin Turussakin; ratikalla matka kestää noin 15min. Normaalien ratikkavuorojen (~10min välein) matsipäivinä ajetaan lisäratikoita sekä non-stop-busseja. Paikallisten kanssa kun asiasta juttelin, niin he pitävät sitä ihan itsestäänselvyytenä. Ei heille tulisi mieleenkään, että matsin jälkeen ruvettaisiin vielä jotain ratikkalippuja jonottamaan ja lunastamaan. Eihän tuollaista 17.000 ihmisen massaa saada muuten millään purkautumaan järkevässä ajassa.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Tämä toimii siis käytännössä koko kaupungin alueella - ei pelkästään tuolla areenalle menevällä linjalla. Vyöhykkeet 100 ja 101 käytännössä kattavat koko Bernin kaupungin.

Tämä olisi tärkeää. Pelkällä ilmaisella kyydillä keskustasta ei paljon tee.

Hyödyt seuralle
+lisää kausikortti- ja ennakkomyyntiä
+lisää yleisöä
+lisää ravintolamyyntiä

Hyödyt TLO:lle
+Lisää liikennettä matsipäivinä
+Opettaan ihmiset käyttämään julkisia

Hyödyt sponsorille:
+Näkyvyyttä TPS:n kanssa
+Näkyvyyttä Luonnon puolesta.

Ainakin itse näkisi, että ei kovin vaikea tuote myydä. Ainakaan jos TLO aivan sairaita hintoja tuosta kiskoisi.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tämä on loistava idea ja valitettavan harvinainen Suomessa. Tuohon voisi lisätä pienen porkkanan ja tehdä niin, että bussiin pääsisi kausikortilla tai lipulla. Täten saataisiin myös jonoa vähennettyä hallilta =)
Sehän siinä juuri ideana onkin, että VAIN ja AINOASTAAN kausikortilla tai ennakkolipulla tuo julkisten liikennevälineiden käyttäminen on maksutonta. Jos menet bussilla hallille ja suunnittelet ostavasi matsilipun sieltä => maksat bussimatkasi normaalisti!
Tosin kai siihenkin joku valittaisi, että ei ole reilua.
Antaa valittaa! Valittajiahan koko Suomi on täynnä...

"En tiedä reseptiä menestykseen, mutta resepti epäonnistumiseen on yrittää miellyttää kaikkia." - Bill Cosby
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Hyviä pointteja kuljetusten järjestelyihin, kannatan!

Ehkäpä se tärkein teko olis kuitenkin se että itse tapahtuma kuntoon ja varsinkin tapahtumat kaukalon sisällä pitää olla kunnossa! Viime lauantaina raahasin kaverin (38.v) ensimmäisen kerran elämässään matsiin ja vieläpä Mutkaan.. viihtyi niin hyvin että huomenna lähtee taas messiin.. Kehui tunnelmaa ja tapahtumaa "yllättävän" hyväksi. Veikkaanpa että jos olis tullut pataan ja tunnelma surkea, ei varmasti lähtis huomenna katsomaan matsia.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kunnianhimo on se ominaisuus, jota toivoisin ehkä enemmän tämän hetken Palloseuraan. TPS on kyykännyt jo niin monta kautta putkeen, että pelkään tämän korpivauelluksen pikku hiljaa muuttuvan uudeksi normaaliksi. Tai jos oikein rehellisiä ollaan niin se jo on sitä. Turussa on kuitenkin niin paljon potentiaalia markkina-alueena varsinkin kun tällä sarjatasolla pelaa vain yksi turkulainen joukkue. Toki ymmärrän, että 2000-luvun alun talousvaikeudet ja velkaantuminen ovat hidastaneet paluuta huipulle ja vaikeuttaneet satsausta pelaajamateriaaliin. Toivottavasti hallituksessa on huolella mietitty sitä, kuinka TPS palautetaan sinne suomalaisen kiekon huipulle, jonne se resurssien (talousalue, väestömäärä, olosuhteet) kuuluukin. Ei saa tyytyä pelkästään siihen, että kausi kerrallaan väännetään jonnekin sääliplayoffeihin ja sillä hyvä, vaan sitä on pidettävä pelkkänä välietappina matkalla huipulle.

Totta on myös se, että katsomoiden täyttämiseen voisi tehdä enemmän. Tavallaan itsekin olen 2000-luvun kannattajana tottunut siihen, että peleissä käy se 5000 ihmistä ja siihen on tyytyminen. Niin kuin nimimerkki scholl tuolla yleisömääräketjussa totesi, niin tuollaiset 5500 tavoitekatsojamäärät ovat surkeita tämän kokoiseen kaupunkiin, ja kyse on nimenomaan siitä että toivotaan edes joidenkin vaivautuvan paikalle. Menestysvuosien 7000-8000-yleisökeskiarvot tuntuvat utopistisilta, mutta ovatko ne sitä todella? Turku ei kuitenkaan ole tässä vuosien varrella mihinkään kutistunut. Ehdoton askel oikeaan suuntaan on tuo seisomakatsomo, joka on tehnyt Tepsin kannattamisesta taas ns. katu-uskottavaa ja peräti "muodikasta". Pitäisi pystyä Seuran toimestakin luomaan sellaista peleihin menemisen kulttuuria, jota esim. Kanadassa on myös silloin kun joukkue pelaa huonosti.

Ja jotta ei pelkästään valittamiseksi mene koko viesti, niin moni asia Tepsissä tehdään tällä hetkellä hyvin. Esim. nettisivut ovat nykyään ihan oikeasti varteenotettava tiedotuskanava, joilla kannattaa käydä päivittäin lukemassa juttuja.
 
Kunnianhimo on se ominaisuus, jota toivoisin ehkä enemmän tämän hetken Palloseuraan.

Totta on myös se, että katsomoiden täyttämiseen voisi tehdä enemmän. Tavallaan itsekin olen 2000-luvun kannattajana tottunut siihen, että peleissä käy se 5000 ihmistä ja siihen on tyytyminen. Niin kuin nimimerkki scholl tuolla yleisömääräketjussa totesi, niin tuollaiset 5500 tavoitekatsojamäärät ovat surkeita tämän kokoiseen kaupunkiin, ja kyse on nimenomaan siitä että toivotaan edes joidenkin vaivautuvan paikalle. Menestysvuosien 7000-8000-yleisökeskiarvot tuntuvat utopistisilta, mutta ovatko ne sitä todella? Turku ei kuitenkaan ole tässä vuosien varrella mihinkään kutistunut. Ehdoton askel oikeaan suuntaan on tuo seisomakatsomo, joka on tehnyt Tepsin kannattamisesta taas ns. katu-uskottavaa ja peräti "muodikasta". Pitäisi pystyä Seuran toimestakin luomaan sellaista peleihin menemisen kulttuuria, jota esim. Kanadassa on myös silloin kun joukkue pelaa huonosti.

Mielestäni kunnianhimoinen ajatus olisi kasvattaa seisomakatsomoa ensivuodeksi/kaudeksi kokonaan vieras päädyn kokoiseksi. Eli liinat vedettäisiin koko päädyn alakertaan.
Mikä tämän estäisi?
Jos haluat istua niin varmati löydät paidak joko toisesta päädystä tai ylhäältä. Kun taas halukkaat saisivat edullisen kannattaja katsomo kausarin päädystä seisten.

Tuo on hyvä pointti että keskiarvo katsojissa saatava tuonne 7000 kieppeille, tällä markkina alueella tuon pitäisi olla itseistään arvo, tavoite pitäisi olla isompi.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Mielestäni kunnianhimoinen ajatus olisi kasvattaa seisomakatsomoa ensivuodeksi/kaudeksi kokonaan vieras päädyn kokoiseksi. Eli liinat vedettäisiin koko päädyn alakertaan.
Mikä tämän estäisi?
Jos haluat istua niin varmati löydät paidak joko toisesta päädystä tai ylhäältä. Kun taas halukkaat saisivat edullisen kannattaja katsomo kausarin päädystä seisten.
Tämä riippuu täysin miten mobi kasvaa. Kaudessa 1000 hengen päädyn saaminen vaikuttaa suhteellisen utoptiselta tavoitteelta. Toki vähän pidemmällä aikavälillä mahdolliselta. Tunnelma kuintenkin kannattajasektiossa on jotain ihan muuta kuin muualla. Jos Jokerit on siinä onnistunut, niin en näe mitään esteitä samaan Turussa. Turun kokoisissa kaupungeissa on kv-tasolla isompiakin päätyjä.

edit. siis ja tosiaan kotipäätyyn.

Tuo on hyvä pointti että keskiarvo katsojissa saatava tuonne 7000 kieppeille, tällä markkina alueella tuon pitäisi olla itseistään arvo, tavoite pitäisi olla isompi.
Jos edellinen onnistuu niin tämä tulee varmasti perässä.
 
Viimeksi muokattu:

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
kokonaan vieras päädyn kokoiseksi.

Tarkoitatko tällä D-päätyä vai oletko ajatuksissa kirjoittanut väärin?
Toivottavasti olet vahingossa laittanut tuon vieras päädyn, sillä se olisi mielestäni typerintä mitä nyt voitaisiin tehdä sen ohella, että seisomakatsomo kokonaan poistettaisiin. Helsingissä ja Espoossa sitä kokeiltiin, että kannattajakatsomo siirrettiin vieraspäätyyn ja homma ei toiminut kummassakaan ja molemmissa kannattajat ovat palanneet sinne mihin kuuluvatkin.

Koko päädyn kokoinen seisomakatsomo B-päädyssä olisi unelma ja ehkä jonain päivänä todellisuutta, mutta kannattaa mennä nyt ensiksi tämä kausi loppuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös