...pääpointti varmaan olisi, että katsojamäärät ovat romahtaneet ja lähes kaikki täällä huutaa jotain muutoksia. No, nyt on tullut jonkin verran perheellisiä kertomaan, miten heidät saisi hallille, niin vastaus on ollut että mitään ei tarvitse muuttaa ja älkää tulko hallille jos on lapsia.
Kun kaveriporukoissa hengaavat sinkkumiehet eivät enää tule kiskomaan kaljaa hallille, vaan mielummin tekevät jotain muuta tai katsovat matsit ruudusta, niin silloin olisi varmaan aika koittaa panostaa muihin kohderyhmiin ja katsoa, jos nämä reagoisivat paremmin. Olkoot sitten perheelliset, ikäihmiset, naiset, ihan sama. Melko selvää kuitenkin on että jotain täytyy muuttaa, koska kerran Ruudulle menetetyt katsojat eivät näköjään hallille enää löydä.
Todella asian ytimeen osuva kommentti.
Jokainen varmasti jo työelämästäkin tietää, että muutosvastarinta on ihan minkä tahansa uudistuksen edessä useimmiten todella kovaa. Kuitenkin ilman muutoksia joudutaan siihen tilaan, että "muut" menevät ohi. Nyt on jääkiekon suhteen Suomessa käymässä juuri näin. Liiga ja sen osakasseurat eivät ole tunnistaneet "muutoksen tuulia". Tuote on jämähtänyt paikoilleen ja katsojat/kuluttajat ovat suuntaamassa yhä enenevässä määrin kiinnostuksensa muihin aktiviteetteihin. Luulisi, että tästä yleisökato-ongelmasta puhuttaisiin valtakunnan tasolla ihan eri suuruusluokassa, mitä nyt tunnutaan tekevän. Päähuomio kun keskusteluissa näyttää olevan voimakas todistelu sen suhteen, että tuote on "oikea", mutta kuluttajat "vääriä". Siksi kuluttajien pitäisi muuttaa toiminnassaan jotakin eikä tuotetta pitäisi ollenkaan muuttaa. Tämähän on aivan järjetön lähestymiskulma katsojakato-ongelmaan. Tältä pohjalta ei varmasti löydy sellaista ratkaisua, millä ongelma hoituisi. Ehdottomasti ongelma on tuotteessa eikä katsojissa/kuluttajissa.
Jokainen tietää myös työelämästään, että sellaiset yritykset ovat aina menestyneet, jotka ovat olleet rohkeasti "edelläkävijöitä" ja pyrkineet löytämään ennakkoluulottomasti uusia keinoja vanhojen totuttujen sijaan. Voivottelu ei auta ongelmien ratkaisemisessa mitään vaan luova ajattelu ja rohkeat kokeilut ja muutokset. Jos ei yritä mitään, ei satavarmasti saakaan mitään.
TPS:n kohdalla minua ihmetyttää suuresti, että johto tekee talousarvion jo lähtökohtaisesti useamman sadan tuhannen euron verran tappiolliseksi. Eli nostetaan heti kädet pystyyn ja todetaan, ettei tästä mitään omalla toiminnalla tule, vaan ollaan muutaman miljonäärin hyväntahtoisuuden varassa. Toiminta jatkuu juuri niin kauan, kuin heillä intoa riittää maksaa miljoonatappiot. Mitä toimintaedellytyksiä tällaisella toimintamallilla on? Kuitenkin samaan aikaan aivan samanlaisessa toimintaympäristössä voidaan hyvin monen toimijan (=lligaseuran) osalta todeta, että toiminnasta syntyy myös taloudellista voittoa. Miksi Turussa syntyy tappiota ja monella muulla paikkakunnalla voittoa? Joukkueen hinta eikä katsojaluvut tätä selitä. Luulisi, että TPS:n johto tekisi tällaisessa tilanteessa kaikkensa, jotta se pystyisi osoittamaan, että kyllä Turussakin voidaan jääkiekko-organisaatiota ylläpitää niin, että toiminta on terveellä taloudellisella tasolla.
Peräänkuulutan TPS:n johtolta uusia, ennakkoluulottomia ideoita joukkueen markkinoimiseksi sekä yksittäisille kuluttajille että ennen muuta kansainvälisen luokan sponsoreille, koska siellä se suuri raha lymyää. Tie on varmasti pitkä eikä nopeita ratkaisuja ole saavutettavissa, mutta sinne suuntaan olisi lähdettävä mitä pikimiten, koska pian jotkut muut suomalaiseurat menevät silläkin saralla ohitse. Siksi olenkin todella pettynyt, että TPS:n tie CHL:ssä katkeaa jo alkusarjaan, eikä kansainvälistä menestystä vieläkään tulla saamaan. Tuotetta on todella vaikeata markkinoida kansainvälisille sponsoreille, jos sen tunnettuus on luokkaa "ynnä muuta".
TPS:n organisaatio suorastaan huutaa osaavaa markkinointijohtajaa. Miksei sellaista palkata? Rahakysymys se ei ainakaan voi olla.