Re: Langeta yllemme hyvyytesi valo
Viestin lähetti Rööri
Oletko Sinä ihan oikeasti hyvä ihminen, ja jos mielestäsi olet, niin mihin tuo olettamuksesi perustuu? Onko kenties joku muukin (äitisi lisäksi) samaa mieltä kanssasi, vai tulitko tuohon johtopäätökseen ihan vain oman pähkäilysi tuloksena? Miten muuten tuo kaikkivoipainen olotila ilmenee jokapäiväisessä elämässäsi? Kuinka ilmennät hyvyyttäsi noin niin kuin livenä? Minä olen tavannut hyviä ihmisiä kassajonoissa täysine ruokakärryineen. He päästävät parin bissetölkkinsä kanssa jonottavan Röörin eteensä –he ovat hyviä ihmisiä. Päästäisitkö sinä?
En varmaankaan ole itse paras mahdollinen henkilö arvioimaan omaa hyvyyttäni - enkä siihen mielestäni pyrikään, toiset tekevät sen jo puolestani. Ihmisiltä saamani palaute on kieltämättä elinehtoni, siten peilaan maailmaani. Itseäni kun en halua arvioida, voin sen sentään tehdä minua arvioivien ihmisten kohdalla ja arvostaa heidän sanaansa oman mieleni mukaan.
Viestin lähetti Rööri
Kerro nyt ainakin miksi tunnet olevasi vähemmän juntti tai idiootti kuin nämä tylsämielisiksi leimaamasi ihmiset. Tämä kiinnostaa minua sikäli, että tapaa niin kovin harvoin oikein viisaita miehiä, viihdyn näet paremmin kaltaisieni parissa, niinpä kääntäisin kernaasti toisenkin poskeni, ihan vaan oppiakseni jotain ihan oikealta kirkasotsaiselta intellektuellilta. Ei millään pahalla -tietenkään…
En yritä olla sofisti enkä viisauden monopoliitta, mutta ihminen ja sellaisena herkkä. Minua vituttaa ihmisten ahdasmielisyys ja tietynlaisella ärsyttävällä puheenparrella (jonka röörikin taitaa esimerkillisesti) lausuttuna minulle tulevat mieleen oikeasti rasistiset ja pahat ihmiset. Saatan vaikuttaa moraalipoliisilta, mutta sitä pyydettiin, ja tekopyhältäkin, mutta ihminenhän minäkin vain olen - mutta laitan silti pari tässäkin ketjussa esiintynyttä merkkiä oheen:
teemu: "Kuten Moto jo sanoi, se on helvetin väärin, että viattomien penskojen kikkeleitä leikellään niinkin typerän asian, kuin vanhempien uskonnon, takia."
tässä korostan sanomaa "niinkin typerän asian kuin vanhempien uskonnon takia."
Toisen ihmisen vakaumuksen kunnioittaminen on mielestäni viisasta, ja vaikka vakaumus ei sentään ihan mihin tahansa tekoon ihmistä oikeuta, toisen uskonnon typeräksi sanominen on itsensä toisen yläpuolelle asettamista - miksen siis asettaisi itseäni tuollaisten kommenttien yläpuolelle? Oikeasti fiksuinta olisi ollut varmaan pitää päänsä kiinni, mutta eipäs onnistunut. Puhuin, ja arvaan ettei puhe joidenkin osalta tähän lopu.
Rööri: "Puolustelevat murjaanit toimiansa kulttuurillaan, mihin kuulemma meikäläisten ei pitäisi puuttua. Emmehän me ymmärrä. Minusta ainoaa oikeata kulttuuria tahollensa olisi vetää pesäpallomailalla vastapalloon aina moisia kohdatessa -ihan vaan oman kulttuurimme nimissä. Sitten täällä vielä hortoilevat yön kähmänteissä pelkkinä hampaina ja silmänvalkuaisina naisiamme raiskaamassa. Varmaan jupisevat keskenänsä, jotta kun se oma muija on jotenkin niin kylmä vuoteessa -on se ihmettä. Kyllä pistää vihaksi!"
Tarvitseeko enempää sanoa? Perineikästä ennakkoluuloista, rasistista, mustasukkaista Suomalaisen kunnoin miehen puhetta. Tätä kirjoitusta ei voi oikeuttaa edes sanomalla "se nyt oli sellaista pilke silmäkulmassa kirjoitettua" ellet sitten saa vakuutettua muille ja itsellesi, ettet ajattele oikeasti ollenkaan tuolla tavalla.
Finnjewel: "Nämä pikkupoikien irtileikatut esinahathan kuuleman mukaan istutetaan (ainakin juutalaisseurakunnissa) muhevaan multaan, ja kun ne lopulta ovat kasvaneet täysiksi kyrviksi, ne myydään __________n _________iksi. (Lisää viivojen kohdalle paikkakunta ja ammattiryhmä oman valintasi mukaan.)"
Ha. Ha. Ha.
Ja lissää huumoria:
"On se perkele, että noita silvottuja vielä hoidellaan yhteiskunnan piikkiin !!! Ei kyllä millään mahdu meikäläisen tajuntaan moinen touhu - ensin joku huru-ukko ambomaalta tulee ja laulattaa koukkukärkistä Stanleyta muutaman khat-lehdykän rohkaisemana isäpapan takoessa rummulla viestiä sweet home africaan ja sitten kun huomataan, että saatana, nyt jäi mulkku vetäjän käteen, niin eiku jengillä valittamaan sairaalaan. Ja kun pojat loppuu, niin leikotaan likatkin!!! Hyi helvetti, että voi olla vastenmielistä touhua!!! "
Tikahdun. Tukehdun. Onneni päivä, siirtomaa-ajan hupaisa uncle ben-huumori ei olekaan vielä kuollut.
Bigredbob: "Maassa maan tavalla saisivat nämä perkeleen ulkomaalaiset täällä muutenkin elää. Se mikä pätee ählämilässä ei ehkä päde täällä. En minäkään lähde ulkomaille ja vaadi, että kaikki toimii siellä juuri niinkuin on aina suomessakin toiminut."
Juuri näin. Saatte luvan olla olemassa minun silmissäni kunhan olette niinkuin minä. Edelleen, kuten Bigredbobkin tekee, irroitan asiat nyt esinahkakontekstistaan. En omaa mielipidettä poikien esileikkauksista, mutta tyttöjen leikkeily vaikuttaa kieltämättä länsimaisen silmissä hyvinkin brutaalilta eikä ollenkaan ihmisarvon mukaiselta kohtelulta. Se, että sitä jossain tapahtuu, ei tarkoita sitä, että jokaisen pitäisi kiiruusti pakata päähänsä lisää hiekkasäkkejä oman maailmansa linnakkeen suojaksi ja vahvistaa kaikkia omia ja muiden ennakkoluuloja. Tämä pätee myös muihin asioihin. Vastasinko johonkin?
EDIT: jaa, mikähän tästä ketjusta taas teki muita asiallisemman? Keskustelun korkea tasoko säväytti?