Mitähän varten?

  • 62 780
  • 462

scholl

Jäsen
JV kirjoitti:
Ööö. 5 minuuttia/siivu on rentouttavaa ajamista:)

Ajaminen voi olla rentouttavaa, vaikka ajaisi 2min esim. prätkällä vaikkapa McDonald'siin. Saa muutaman siivun päästellä kunnolla ja ajatukset menevät hetkeksi muualle. Happeakin saa kiitettävästi. Joku voi harrastaa taukojumppaa, joku voi tuulettautua ajamalla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Koska itse käytän ahkerasti Helsingin julkista liikennettä, lähinnä sporaa, dösää ja joskus myös metroa, olen varsin tyytyväinen, ettei siellä ole scholleja hidastamassa matkantekoa. Eihän tommoset ratinvääntäjät osais todennäköisesti käyttää esim. matkakorttia ja muutenkin olisivat kujalla, jolloin me normikaupunkilaiset jouduttais turhaan katselemaan moisia pallo hukassa hiihtäviä hidastelijoita.

Ja ilman muuta kaikki ruuhka- ym. tullimaksut käyttöön Helsingin keskustan liepeillä autoileville, te perkeleet olette juurikin niitä ruuhkia aiheuttavia tientukkeita.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
scholl kirjoitti:
a) Liikkuvatko herrat kansan parissa?
b) Omat kulkuneuvot ovat joustavin ja nopein tapa liikkua Helsingissä. Varsinkin jos ei liiku ruuhka-aikaan. Normaaliasiat saa käytyä edestakaisin hoitamassa 10-15 minuutissa. Julkisilla olisi siinä ajassa kävellyt spårapysäkille katsomaan aikataulua ja odotellut hetkisen
c) Parkkitaloja on riittävästi
d) Ei tarvitse seisoskella kylmässä
e) Ei tarvitse olla tungoksessa, eikä tarvitse olla tekemisissä demareiden kanssa
f) Julkisesta liikenteestä ainoastaan metro kulkee suoraviivaisesti. Muut kulkuneuvot kiemurtelevat kuin känniläiset ja vaihtojen kanssa joku hyvinkin lyhyt matka voi olla hankala
g) Ajaminen on kivempaa. Jopa rentouttavaa
jne.

Ihan hyviä pointteja. Tosin Hgin keskustassa pääsee kävellen tai fillarillakin aika mukavasti paikasta toiseen. Spåra ja metro ovat ihan kelpo liikennevälineitä ja niillä pärjää loistavasti, jos pidemmälle tarvitsee suunnistaa.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
scholl kirjoitti:
Mitähän varten ajoneuvojen vakuutukset ovat ajoneuvokohtaisia eikä henkilökohtaisia?
Lyhyesti sanottuna, koska jokaisessa ajoneuvossa on ominaisuuksia, jotka muokkaavat vakuutuksen hintaa (ikä, paino, lisävarusteet, yms.), riippumatta ajoneuvon kuljettajasta. Lisäksi tietysti vaikuttaa kuljettajan ikä, kolarihistoria, asuinkunta yms. Suomessa vakuutusten hinnat ovat autoilun muihin kuluihin verrattuna kuitenkin niin alhaiset, että harvemmin usean ajoneuvon omistavat jaksavat vakuutuksien hinnoista itkeä.
scholl kirjoitti:
Auton käyttömaksu pitäisi olla niin korkea, että ne romutettaisiin ympäristöystävällisempien ja kolariturvallisempien autojen tieltä kuten muissakin maissa tapahtuu.
Missäköhän muissa maissa näin tapahtuu? Mielenkiinnosta vaan kyselen sillä en ole ehtinyt kaikissa muissa maissa vielä käymään, mutta niissä maissa missä olen käynyt, on katukuvassa näkynyt noita halpoja ritsoja enemmän tai vähemmän.


edit: Täsmennetään vielä sen verran, että olen toki samaa mieltä autokannan uudistamisesta. Ladat pois kaduilta.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
scholl kirjoitti:
Halvoilla ritsoilla ajaminen pitäisi maksaa kymmenkertaisesti niiden arvon verran. Auton käyttömaksu pitäisi olla niin korkea, että ne romutettaisiin ympäristöystävällisempien ja kolariturvallisempien autojen tieltä kuten muissakin maissa tapahtuu.
Tästä asiasta olemme harvinaisen samaa mieltä, oikeastaan vielä sillä lisäyksellä, että jos nämä kaikki "ritsat" saataisiin uusiokäyttöön, niin voisi jopa olettaa, että julkinenkin liikenne lisääntyisi niillä paikkakunnilla,missä se on järjestetty asianmukaisesti. Tuon kakkosauton tai mikä se sitten ikinä lieneekään, käyttö on enemmänkin yleistä verrattuna ykkösautoon kaupunkiajossa monestakin syystä, jopa osin ymmärrettävistäkin. Yleensä se pienempi, ja näin ollen näppärämpi, kuluttaa ehkä vähemmän, ei ole niin väliä vaikka likastuukin yms.
 

scholl

Jäsen
Simon kirjoitti:
Eihän tommoset ratinvääntäjät osais todennäköisesti käyttää esim. matkakorttia

ei scholl käyttäisi matkakorttia. Ostaisi kertalipun luonnollisesti joka kerta. Tai sitten kymmenenmatkan lipun. Matkakortit ja muut hömpötykset ovat kyllä jollekin muulle porukalle.

Alamummo kirjoitti:
Tosin Hgin keskustassa pääsee kävellen tai fillarillakin aika mukavasti paikasta toiseen.

Kokeilin tuota kävelyä joskus asuessani Krunikassa, jos olisi sellainen vuodenaika, ettei kaksipyöräisellä voinut liikkua ja kun autopaikkatilanne oli huono sielläpäin niin ajattelin välillä kävellä. Ongelma on se, että vauhti tuntuu hiljaiselta ja tylsistyy ja alkaa vituttamaan se, kun aikaa kuluu ja sitten laittaa kaiken peliin kävelyssä ja lopputulos on se, että perillä on todella hikinen. Aina jos kävelee jonnekin niin tulee järkyttävän kuuma.

Fillarista taas sanoisin sen, että se on vielä enemmän laji, joka otetaan tosissaan. En ole koskaan oikein ymmärtänyt sitä touhua. Tai lapsena tuli mentyä kouluun, mutta vaikka kilpaa ajettiin niin silloin en muista hionneeni samalla tavalla. Nyt on lukkopolkimet, ei jalkatukea ja vaikka niin menisikin jonnekin niin on suunnaton riski, että joku föraa fillarin eli se pitää aina kantaa mukanaan joka paikkaan rappuset. Se on todella hankalaa. Ja puhumuttakaan siitä, että fillaroinnissa vasta hiki tuleekin ja kura lentää niin että jos on hiemankin märkää niin mutaa on oikeastaan takaraivoon saakka.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli scholl on vaan sen verran hienosteleva kermaperse, ettei sovi soijata muutoin ku urheillessa ja muutenkin erakkoa pelottaa hengittää samaa ilmaa muiden ihmisten kanssa. Eipä siinä mitään, meitä on moneen lähtöön. Joka tapauksessa yksityisautoilijoita tulisi rokottaa isolla kädellä, kun ruuhkauttavat Helsingin kadut.
 

scholl

Jäsen
Erämaan kettu kirjoitti:
Missäköhän muissa maissa näin tapahtuu?

No esim. Saksassa vuotuinen autovero on korkeampi vanhemmilla, saastuttavimmilla autoilla. Senpä vuoksi niitä vanhoja autoja on paitsi romutettu niin myyty paljon ulkomaille kuten Suomeen ja itäblokkiin. Kauppalehdessähän luki joku kuukausi sitten, että Suomessa auto romutetaan keskimäärin 18 vuotiaana kun se Keski-Euroopassa on n. 11 vuotta.

Tottakai joka paikassa on myös vanhojakin autoja jossakin, mutta Suomessa enemmän kuin monessa muussa maassa.

Vähän niinkuin Aeroman olen itsekin sitä mieltä, että kakkosauto kannattaisi olla pienempi. Uusi smart on fiksumpi ratkaisu kuin joku vanha isorousku. Näppärää pyöritellä pienellä autolla ydinkeskustoissa. Pitäisikin perheissä mennä enemmän siihen, että ostetaan autoja eri käyttötarkoituksiin. Baijerilainen tapa on mielestäni ihan ok eli on perheen ykkösautona iso ja tehokas auto, jolla on mukava päästellä Autobahnallakin, kakkosautona pieni ja näppärä auto ja sitten henkilökohtaisten tarpeiden mukaisesti kolmosauto voi olla avoauto tai maasturi.
 

scholl

Jäsen
Simon kirjoitti:
Eli scholl on vaan sen verran hienosteleva kermaperse, ettei sovi soijata muutoin ku urheillessa ja muutenkin erakkoa pelottaa hengittää samaa ilmaa muiden ihmisten kanssa. Eipä siinä mitään, meitä on moneen lähtöön. Joka tapauksessa yksityisautoilijoita tulisi rokottaa isolla kädellä, kun ruuhkauttavat Helsingin kadut.

Jos kantakaupungissa asuu ja liikkuu niin täällä ei ole koskaan ruuhkia. Ne on keskustan ulkopuolella kuten Mechelininkatu, Ruoholahti, Mannerheimintie etc. Ja ruuhkauttavat ovat nimenomaan alueen ulkopuolisia muukalaisia. Täällä on niin vähän asukkaita ja liikkuvia, että eivät kantakaupunkilaiset ruuhkauta tätä aluetta yhtään sen enempää kuin lähiöläiset oman ostarinsa ympäristöä. Pikemminkin päinvastoin. "Keravajengihän" Helsingin ruuhkauttaa jos joku.

Ei ole kiva mennä jonnekin soijaisena. Urheilu on erikseen ja teen sitä ihan riittävästi viikossa, jotta voin jättää kaikki turhat kilometrit ja hyötyliikunnat väliin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Ja ruuhkauttavat ovat nimenomaan alueen ulkopuolisia muukalaisia.
Eli jos keskustan liikennevaloissa seisovat ruuhka-aikaan keskustassa asuva helsinkiläisautoilija sekä Keravan kolli karvanoppa-Corollassaan, on kolli aiheuttamassa ruuhkaa, mutta stadin kundi ei, hän vain kruisailee rentoutuakseen?
 

scholl

Jäsen
Simon kirjoitti:
Eli jos keskustan liikennevaloissa seisovat ruuhka-aikaan keskustassa asuva helsinkiläisautoilija sekä Keravan kolli karvanoppa-Corollassaan, on kolli aiheuttamassa ruuhkaa, mutta stadin kundi ei, hän vain kruisailee rentoutuakseen?

Niin.

edit.

tosin paikalliset usein ymmärtävät liikkua niihin kellonaikoihin, kun ei ole ruuhkia, kun ruuhkien olemassaolo ei tule yllätyksenä

Se on vähän sama kuin kahvilacarusel tuolla rannalla. Jokainen tietää, että viikonloppuisin keravalaiset ruuhkauttavat sen, joten paikalliset ovat mielummin himassa neljän seinän sisällä kuin kävelevät pari minuuttia terassille
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Simon kirjoitti:
Eli jos keskustan liikennevaloissa seisovat ruuhka-aikaan keskustassa asuva helsinkiläisautoilija sekä Keravan kolli karvanoppa-Corollassaan, on kolli aiheuttamassa ruuhkaa, mutta stadin kundi ei, hän vain kruisailee rentoutuakseen?
Nappiverkkari Keravalta voisi tulla junallakin. Muualta tulevat Helsingin kadut tukkivat, eivät stadin kundit.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
scholl kirjoitti:
Monelle se on vastenmielistä näköjään ajaa autoa, joten voisi valmiiksi hoitaa niin, että sellainen porukka ei ajokorttia hanki.

Eipä siinä sinänsä mitään vastenmielistä, joskaan ei myöskääm mitään niin suurta itseisarvoa, että sitä pitäisi vaivoiksi asti harrastaa jos helpommallakin pääsee, kuten silloin kun asuu H:gin kantakaupungissa eikä joudu duunin tms syyn takia rundailemaan ympäriinsä.

Toki on positiivista, jos joillain ihmiskammoisilla on mahdollisuus välttää ihmisten seuraa viimeiseen asti. Toisaalta jos ongelma olisi kovin yleinen, olisivat kadut ja tiet varsin muikeassa tukkeessa näilläkin riivanteilla.

Ja ettei jatkuvaksi ot:ksi menisi, niin ihmettelen kovasti että mitähän varten Helsingissä ei ole otettu vieläkään käyttöön tietulleja? Turha pöristely ja päristely vähenisi ja tulojakin tulisi jonkin verran, ilmanlaatu paranisi jne. Haittapuolia ei taida löytyä ensimmäistäkään, ellei sitten joku säikähdä jännäkakiksi joutuessaan asioimaan tietullivirkailijan kanssa.
 

scholl

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Nappiverkkari Keravalta voisi tulla junallakin.

Niin tai pysyä siellä Keravalla. Eikös yhdyskuntarakentaminen tulisi mennä siihen suuntaan, että ihmiset asuisivat sielläpäin, missä tykkäävät tehdä duunia ja muutenkin pyöriä. Esim. itselleni ei tulisi mieleenkään lähteä vappuna riehumaan keravalle. Sen sijaan tänne sitä sakkia tulee niin paljon riehumaan, että joudun itse aina lähtemään karkuun ulkomaille.

edit. harva kyseenalaistaa sitä, että keravan kundi lähtee R-Kioskille viemään pitkävetolappunsa autolla, mutta jos stadilainen toimii samoin niin se on muka jotenkin kummallista. Pitäisi kävellä tai mennä julkisilla.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
scholl kirjoitti:
No esim. Saksassa vuotuinen autovero on korkeampi vanhemmilla, saastuttavimmilla autoilla. Senpä vuoksi niitä vanhoja autoja on paitsi romutettu niin myyty paljon ulkomaille kuten Suomeen ja itäblokkiin. Kauppalehdessähän luki joku kuukausi sitten, että Suomessa auto romutetaan keskimäärin 18 vuotiaana kun se Keski-Euroopassa on n. 11 vuotta.
Niin, onhan autojen hinnatkin Saksassa hieman eri luokkaa, johtuen useasta eri seikasta. Toki Saksan järjestelmä on kuluttajaystävällisempi, mutta epäilen että Suomessa ei tuota autoveroa saada uudistettua vielä pitkään aikaan.
scholl kirjoitti:
Tottakai joka paikassa on myös vanhojakin autoja jossakin, mutta Suomessa enemmän kuin monessa muussa maassa.
Ja vähemmän kuin useammassa muussa maassa...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
edit. harva kyseenalaistaa sitä, että keravan kundi lähtee R-Kioskille viemään pitkävetolappunsa autolla, mutta jos stadilainen toimii samoin niin se on muka jotenkin kummallista. Pitäisi kävellä tai mennä julkisilla.
Jos Keravalla suinkin sattuisi olemaan yhtä lailla ruuhkaista sekä yhtä hyvin toimiva julkinen liikenne kuin Helsingissä, kannattaisi keravalaisenkin ilman muuta mieluiten kävellä tai käyttää niitä julkisia.

Ja jos ei Helsinkiä haluta täysin sulkea ulkopaikkakuntalaisilta autoilijoilta, niin siinä tapauksessa se valoissa jumittava scholl on ihan yhtä lailla tien tukkeena kuin viereisessä teini-Toyotassa Raptorin C-kasettia huudattava Vode Keravalta. Ties vaikka scholl aiheuttaisi lopulta pahemmankin ruuhkan, kun hermostuu suojatiellä poukkoileville holtittomille demareille, kun nämä kulkevat liian likeltä schollin avoautoa, jolloin scholl jää puimaan nyrkkiään ja huutelemaan Kokoomuksen iskulauseita rahvaalle, vaikka autoilijoille on palanut vihreä valo jo pitkään ja hetki sitten vieressä kaasutellut Vode on jo seuraavissa valoissa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
scholl kirjoitti:
Niin tai pysyä siellä Keravalla. Eikös yhdyskuntarakentaminen tulisi mennä siihen suuntaan, että ihmiset asuisivat sielläpäin, missä tykkäävät tehdä duunia ja muutenkin pyöriä. Esim. itselleni ei tulisi mieleenkään lähteä vappuna riehumaan keravalle.

Tämä olisi luonnollisesti ideaalitilanne.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Alamummo kirjoitti:
Tämä olisi luonnollisesti ideaalitilanne.

Kerava kuuluu enemmän tai vähemmän käytännössä Suur-Helsingin talousalueeseen, josta käydään pääkaupungissa töissä siinä missä jostain Kirkkkonummelta tai Espoon perukoilta.

Helsingissä on suht' kallista asua ja elää, joten jos Keravasta tykkää, niin miksei sitten asua siellä ja säästää pitkää penniä peruskuluissa.

Sitä minäkin kyllä ihmettelen jos Kertsusta pitää autolla Helsinkiin tunkea.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Lapanen kirjoitti:
Sitä minäkin kyllä ihmettelen jos Kertsusta pitää autolla Helsinkiin tunkea.
Keravahan se pääpointti tässä juuri olikin. Keravalla ei suinkaan viitattu ihan yleisesti johonkin Helsingin ulkopuolella sijaitsevaan paikkakuntaan, vaan nimenomaan oli tarkoitus ihmetellä niitä perkeleen keravalaisia, jotka autollaan tukkivat stadin. Jösses...
 

scholl

Jäsen
Niin kuten Simon sanoo niin keravajengillä tarkoitetaan yleiskielen sanaa, joka kuvaa henkilöitä, jotka eivät asu ydinkeskustassa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
... Finnair ei ole tehnyt omille Helsinkiin suuntautuville reittilennoilleen videota Helsingistä?
Kävin tuossa jokin aika sitten New Yorkissa, ja menossa kyllä oli suht pitkäkin video Ompusta, mutta paluussa ei sitten ollut Helsingistä niin mitään.
Lennoilla on kuitenkin paljon ulkomaalaisia, jotka jäävät Helsinkiin (pl.venäläiset, jotka jatkavat suoraan Venäjälle`) ja varmasti olisi hyvää palvelua heille, jos jotain tietoa Helsingistä ja Suomesta olisi tarjolla...
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Simon kirjoitti:
Keravahan se pääpointti tässä juuri olikin. Keravalla ei suinkaan viitattu ihan yleisesti johonkin Helsingin ulkopuolella sijaitsevaan paikkakuntaan, vaan nimenomaan oli tarkoitus ihmetellä niitä perkeleen keravalaisia, jotka autollaan tukkivat stadin. Jösses...

Tuossa tapauksessa kirjoitettaisiin sillä pienellä kuuluisalla kirjaimella. Ei siis näin.

Simon kirjoitti:
Jos Keravalla suinkin sattuisi olemaan yhtä lailla ruuhkaista...

Niin kauan kuin ei osata kirjoittaa, ei kannata käärmistyä jos kaikki eivät luettua ymmärrä, tai siis jos ymmärtävät luettua mutta kirjoittaja ei ole ymmärtänyt kirjoittamaansa, tai jotain.

Näyttäisi olevan pientä epäselvyyttä myös siitä onko _keravaa_ Helsingin vai Helsingin ydinkeskustan ulkopuolinen alue.

Jään jännityksellä odottamaan.
 
Viimeksi muokattu:

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Niin kuten Simon sanoo niin keravajengillä tarkoitetaan yleiskielen sanaa, joka kuvaa henkilöitä, jotka eivät asu ydinkeskustassa.

Ja schollin mielestä autoiluun/mopoiluun liittyvät asiat (verotus, vakuutukset, pysäköinti jne. ,jne.) pitäisi järjestää niin, että ne parhaiten tukisivat Helsingin ydinkeskustassa asuvien monen ajoneuvon talouksien tilannetta?
 

scholl

Jäsen
JV kirjoitti:
Ja schollin mielestä autoiluun/mopoiluun liittyvät asiat (verotus, vakuutukset, pysäköinti jne. ,jne.) pitäisi järjestää niin, että ne parhaiten tukisivat Helsingin ydinkeskustassa asuvien monen ajoneuvon talouksien tilannetta?

Ei vaan jokaisella on samat mahdollisuudet.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Ei vaan jokaisella on samat mahdollisuudet.

No nyt vain sinun mielestäsi vakuutus/kuski ja minun mielestäni vakuutus/auto on se sama mahdollisuus. Minä en nimittäin ymmärrä miksi taloudessamme pitäisi olla kaksi vakuutusta, kun on kerran vain yksi auto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös