Mainos

Mitähän varten?

  • 63 225
  • 462

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
scholl kirjoitti:
Mitähän varten ajoneuvojen vakuutukset ovat ajoneuvokohtaisia eikä henkilökohtaisia?
Eli jos saat ajokortin, maksat henkilökohtaisen kaskon, vaikka et omistaisi yhtään moottoriajoneuvoa? Kyllä ne yhden omistajan ajoneuvot voivat olla liikenteessä samanaikaisesti, vaikkei omistaja olisi yhdessäkään niistä. Sinänsä ajatus on kyllä mielenkiintoinen. Mutta kai ne vakuutukset tuntuvat köyhästä aina kalliilta.
 

scholl

Jäsen
Jätetään pois ne spedet, jotka hankkivat ajokortin, mutta joilla ei ole edes tarkoitus ajaa, vaan jatkavat julkisilla menemistä. Tuskin tv-lupaakaan tarvitsee maksaa, jos ei ole televisiota, vaikka tietäisi, miten sitä katsottaisiin.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Jätetään pois ne spedet, jotka hankkivat ajokortin, mutta joilla ei ole edes tarkoitus ajaa, vaan jatkavat julkisilla menemistä. Tuskin tv-lupaakaan tarvitsee maksaa, jos ei ole televisiota, vaikka tietäisi, miten sitä katsottaisiin.

Jotta autovarkaat yms. ajelisivat vakuutetuilla autoilla. Muutenkin vain amatöörit tarvitsevat kaskoja.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Jätetään pois ne spedet, jotka hankkivat ajokortin, mutta joilla ei ole edes tarkoitus ajaa, vaan jatkavat julkisilla menemistä.
Ilmoittaudun spedeksi. Ajokortti löytyy, koskaan en ole autoa omistanut. Ei tarvitse, eikä edes kannata hommata kaaraa riesaksi, julkisilla pääsee kätsymmin ja halvemmalla. Toki jos joku hönöpetteri joskus haluaa meikäläiselle menopeliään lainata, ajan ihan mielelläni.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Simon kirjoitti:
Ilmoittaudun spedeksi. Ajokortti löytyy, koskaan en ole autoa omistanut. Ei tarvitse, eikä edes kannata hommata kaaraa riesaksi, julkisilla pääsee kätsymmin ja halvemmalla. Toki jos joku hönöpetteri joskus haluaa meikäläiselle menopeliään lainata, ajan ihan mielelläni.

Kortti löytyy myös ja autojakin on ollut useampia.

Helsingin kantakaupungissa asuessa ei autolla vain tee yhtään mitään. Ensi talveksi menee seisontaan tai luovun koko peltilehmästä. Enemmän riesaa kuin iloa.

Kesällä on toki mukavaa huristella mökille jne.

Autoa yksityiskäytössä tarvitsevat maalaiset (jotka ovat mielestäni erittäin ok) ja maalla asioivat.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Simon kirjoitti:
Ilmoittaudun spedeksi. Ajokortti löytyy, koskaan en ole autoa omistanut.
Sama. Jos ei skurulla pääse tai fillarilla jaksa sotkea, niin taksi tuo ja taksi vie. Helppoa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
scholl kirjoitti:
Jätetään pois ne spedet, jotka hankkivat ajokortin, mutta joilla ei ole edes tarkoitus ajaa, vaan jatkavat julkisilla menemistä.

Elikä esimerkiksi minä. No, mikäs tässä on spedeillessä.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Leon kirjoitti:
Eli jos saat ajokortin, maksat henkilökohtaisen kaskon, vaikka et omistaisi yhtään moottoriajoneuvoa? Kyllä ne yhden omistajan ajoneuvot voivat olla liikenteessä samanaikaisesti, vaikkei omistaja olisi yhdessäkään niistä. Sinänsä ajatus on kyllä mielenkiintoinen.
Ei tuo ajatus ole mitenkään mahdoton tosiaankin. Ajokortin voisi laittaa tauolle kuten ajoneuvon nykyään voi laittaa seisontavakuutukseen. Ratkaisematta tosiaan jää se että kenen vakuutus maksaa kun joku ajaa kortitta 6 henkisen lapsiperheen omakotitalon ikkunasta sisään keskelle sacherkakkua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Twite kirjoitti:
Ei tuo ajatus ole mitenkään mahdoton tosiaankin. Ajokortin voisi laittaa tauolle kuten ajoneuvon nykyään voi laittaa seisontavakuutukseen. Ratkaisematta tosiaan jää se että kenen vakuutus maksaa kun joku ajaa kortitta 6 henkisen lapsiperheen omakotitalon ikkunasta sisään keskelle sacherkakkua.
Mielestäni vastuu on leipomolla.
 

scholl

Jäsen
Mielestäni Helsingin keskustassa nimenomaan tarvitsee autoa enemmän kuin muissa maissa. Täällä ei ole sellaiset kelit, että voisi liikkua skootterilla tai moottoripyörällä ympäri vuoden eikä ole laajaa kantakaupungin metroverkostoa.

Mielenkiintoinen ajatus, kun tätä nyt lukee tarkemmin olisi pohtia, että koulutetaanko liian moni ajotaitoiseksi. Monelle se on vastenmielistä näköjään ajaa autoa, joten voisi valmiiksi hoitaa niin, että sellainen porukka ei ajokorttia hanki.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
scholl kirjoitti:
Monelle se on vastenmielistä näköjään ajaa autoa, joten voisi valmiiksi hoitaa niin, että sellainen porukka ei ajokorttia hanki.
Aika turha lähteä tällaiseen mukaan, mutta mitäs haittaa siitä on, jos porukka ajaa kortin ns. varastoon? En keksi yhtään tahoa, jolle siitä olisi haittaa, hyötyjiä sen sijaan useita.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Twite kirjoitti:
Ei tuo ajatus ole mitenkään mahdoton tosiaankin. Ajokortin voisi laittaa tauolle kuten ajoneuvon nykyään voi laittaa seisontavakuutukseen.


Eli 18-vuotias perheen vesa ei saisi isin autolla ajaa, ellei hänellä olisi omaa vakuutusta kortilleen myös


Sama pätisi vaikka 25-vuotiaaseen ulkopaikkakunnalla opiskelevaan, joka ei perhettään morjestaessaan saisi autoa käyttää, koska oma vakuutus olisi luonnollisesti seisonnassa.


Yhden auton perheessä toki molemmilla puolisoilla täytyisi olla voimassa oleva vakuutus, koska muuten toinen joutuu aina olemaan kuskina ja ottamaan esim. sukujuhlissa vain pari.

Aika ongelmallinen idea nykyisten vakuutusten hinnoilla, jos et omista autoa, niin ei ole mitään järkeä vakuutusta hankkia ja näin et voi satunnaisesti ajaa autoa lainkaan.
 

scholl

Jäsen
Itse en tarkoittanut alunperin sitä, että jos ei ole autoa niin pitäisi olla vakuutus. Mutta entä jos on useampi auto tai muu ajoneuvo niin miksei vakuutusyhtiö osaa laskea 1+1 ja tajuta, että on hankkinut esim. eri käyttötarkoituksiin tai huvin vuoksi erilaisia ajoneuvoja ja vakuutusmaksut määräytyisivät sen mukaisesti. Siis jos scholl esim. ajaa 50km tällä viikolla (arvio. vielä scholl ei ole poistunut asunnostaan la jälkeen kertaakaan ulos) niin ei se tarkoita, että ne kaikki ajoneuvot liikkuisivat tuon matkan, vaan joku niistä tai sitten ne ajoneuvot yhdessä tekevät tuon ajosuorituksen.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Mane kirjoitti:
Eli 18-vuotias perheen vesa ei saisi isin autolla ajaa, ellei hänellä olisi omaa vakuutusta kortilleen myös
Juuri näin. 18-vuotiashan sen kolarin ajaa eikä se auto.
Mane kirjoitti:
Sama pätisi vaikka 25-vuotiaaseen ulkopaikkakunnalla opiskelevaan, joka ei perhettään morjestaessaan saisi autoa käyttää, koska oma vakuutus olisi luonnollisesti seisonnassa.
Sama kuin edellä.
Mane kirjoitti:
Yhden auton perheessä toki molemmilla puolisoilla täytyisi olla voimassa oleva vakuutus, koska muuten toinen joutuu aina olemaan kuskina ja ottamaan esim. sukujuhlissa vain pari.
Sama kuin edellä.
Mane kirjoitti:
Aika ongelmallinen idea nykyisten vakuutusten hinnoilla, jos et omista autoa, niin ei ole mitään järkeä vakuutusta hankkia ja näin et voi satunnaisesti ajaa autoa lainkaan.
Ehkä voisi olla sama kuin matkavakuutusten kanssa, eli on olemassa jatkuvia vakuutuksia ja matkakohtaisia vakuutuksia.

Tämä nyt on ainakin omalta osaltani pelkkää akateemista spekulointia.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Twite kirjoitti:
Ehkä voisi olla sama kuin matkavakuutusten kanssa, eli on olemassa jatkuvia vakuutuksia ja matkakohtaisia vakuutuksia.

Sitten tuossa voisikin olla jo jotain järkeä, jos olisi tällaisia kertalippuja ja ne olisivat HELPOSTI saatavilla. Mitään järkeä ei ole ottaa täyttä vakuutusta, jos kuukaudessa ajaa kerran tai pari. Tuollaisen toteutuksessa on vaan aika kovat ongelmat. 18-vuotias tuskin useita päiviä etukäteen suunnittelee, että koska tarvitsee seuraavan kerran autoa lainaan.

Pariskunnan kohdalla tuo olisi ongelmallista, sillä nykyhintaisilla vakuutuksilla ei olisi mitään järkeä hankkia molemmille ajo-oikeutta. Tuo vakuutushan maksaa meinaan enemmän kuin joku halpa ritsa.
 

scholl

Jäsen
Mane kirjoitti:
Tuo vakuutushan maksaa meinaan enemmän kuin joku halpa ritsa.

Halvoilla ritsoilla ajaminen pitäisi maksaa kymmenkertaisesti niiden arvon verran. Auton käyttömaksu pitäisi olla niin korkea, että ne romutettaisiin ympäristöystävällisempien ja kolariturvallisempien autojen tieltä kuten muissakin maissa tapahtuu.
 

Puster

Jäsen
Nämä henkilökohtaiset autovakuutukset on käytössä joissakin maissa. Mahdollisuus on hankkia vakuutus vain johonkin tiettyyn autoon tai kaikkiin ajoneuvoihin. Myös mahdollisuus vakuuttaa auto kaikille kuljettajille on olemassa.

Milloin Suomessa?
 

Paskinaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, FC Bottom, Arsenal
scholl kirjoitti:
Halvoilla ritsoilla ajaminen pitäisi maksaa kymmenkertaisesti niiden arvon verran. Auton käyttömaksu pitäisi olla niin korkea, että ne romutettaisiin ympäristöystävällisempien ja kolariturvallisempien autojen tieltä kuten muissakin maissa tapahtuu.

Kuis Scholli sitten harrasteautot?
Ne (eika mitkaan muutkaan autot) eivat saastuta silloin kun niita ei kayteta.

Polttoaineisiin tai ruuhkatulleihin korotuksia.
Eli verotusta kayttoon ei omistukseen---> se joka ajaa, myos maksaa ja joka ajaa myos saastuttaa.

Nim. Vain harrasteautolla joitakin tuhansia kilometreja vuodessa ajava.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
scholl kirjoitti:
Mielestäni Helsingin keskustassa nimenomaan tarvitsee autoa enemmän kuin muissa maissa. Täällä ei ole sellaiset kelit, että voisi liikkua skootterilla tai moottoripyörällä ympäri vuoden eikä ole laajaa kantakaupungin metroverkostoa.
Miksei herralle kelpaa se maanpäällinen julkinen liikenne? Sitä löytyy aivan riittävästi siirtymään paikasta a paikkaan b, ja jos tulee joku erikoinen siirtyminen vastaan, niin sitten mittari kyllä hoitaa lopun.
 

Paskinaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, FC Bottom, Arsenal
scholl kirjoitti:
Rinnastatko harrasteautot halpoihin ritsoihin?

Noup, mutta jos esim. mun harrastepelia aletaan verottaan silla perusteella etta mita se tuottaa saasteita voi tulla isot maksut jos tassa ei oteta huomioon ajomaaria.

Vaitan, etta sen keskiverto perheen keskivertoisukin keskiverto poso,volvo ooppeli, nissani, tojotai tms mikalie kinneria ajetaan vuodessa 50000km niin ihan varmasti se saastuttaa enemman kuin mun 7-litrainen isolohko jolla ajetaan aurinkoisina paivina n.3500km kesassa.

Ja kuinka monen monta hiilidioksiidihiukkasta noitten muoviautojen valmistaminen tuottaa.

Aja vanhalla ja isolla autolla (kohtuumaaria), se on ekoteko!

Ja turvallisuudesta sen verran etta jos kopsahtaa joku mikra oman kinnerin keulaan niin luulempa, etta mikrakuskiin sattuu enempi vaikka olis kuinka monta tahtea tm:n testissa saanut.

Ei muuta.
 

scholl

Jäsen
Aeroman kirjoitti:
Miksei herralle kelpaa se maanpäällinen julkinen liikenne? Sitä löytyy aivan riittävästi siirtymään paikasta a paikkaan b, ja jos tulee joku erikoinen siirtyminen vastaan, niin sitten mittari kyllä hoitaa lopun.

a) Liikkuvatko herrat kansan parissa?
b) Omat kulkuneuvot ovat joustavin ja nopein tapa liikkua Helsingissä. Varsinkin jos ei liiku ruuhka-aikaan. Normaaliasiat saa käytyä edestakaisin hoitamassa 10-15 minuutissa. Julkisilla olisi siinä ajassa kävellyt spårapysäkille katsomaan aikataulua ja odotellut hetkisen
c) Parkkitaloja on riittävästi
d) Ei tarvitse seisoskella kylmässä
e) Ei tarvitse olla tungoksessa, eikä tarvitse olla tekemisissä demareiden kanssa
f) Julkisesta liikenteestä ainoastaan metro kulkee suoraviivaisesti. Muut kulkuneuvot kiemurtelevat kuin känniläiset ja vaihtojen kanssa joku hyvinkin lyhyt matka voi olla hankala
g) Ajaminen on kivempaa. Jopa rentouttavaa
jne.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
scholl kirjoitti:
a) Liikkuvatko herrat kansan parissa?

Mistä lähtien scholl on ollut herra? Viestihistoriastasi päätellen et ole minkäänlaisessa esimiesasemassa kehenkään nähden.
Lähinnä säälittävää, että ylemmän keskiluokan normaali yrittäjäprole yrittää rinnastaa itseään oikeasti hyvätuloisiin johtajahahmoihin.
Ja kun raha ei riitä oikeisiin urheiluautoihin, ostetaan joku nahkasisustettu pappa-bemari että edes hieman saisi nostettua omaa statustaan massojen yläpuolelle.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
...
b) Omat kulkuneuvot ovat joustavin ja nopein tapa liikkua Helsingissä. Varsinkin jos ei liiku ruuhka-aikaan. Normaaliasiat saa käytyä edestakaisin hoitamassa 10-15 minuutissa. Julkisilla olisi siinä ajassa kävellyt spårapysäkille katsomaan aikataulua ja odotellut hetkisen
...
g) Ajaminen on kivempaa. Jopa rentouttavaa
jne.

Ööö. 5 minuuttia/siivu on rentouttavaa ajamista:). Kyllä noin demari/prolekammoiselle kaverille Kela voisi kustantaa poliisisaattueen mennen tulle, jotta scholl saisi rentoutua rauhassa:).
 

scholl

Jäsen
varjo kirjoitti:
Mistä lähtien scholl on ollut herra?

et taida edes ymmärtää mikä herra on. Ja se ei ole todellakaan scholl joka tämän herran tässä otti esiin. Scholl vain vastasi letkeällä vastakysymyksellä.

varjo kirjoitti:
Ja kun raha ei riitä oikeisiin urheiluautoihin, ostetaan joku nahkasisustettu pappa-bemari että edes hieman saisi nostettua omaa statustaan massojen yläpuolelle.

Taidat puhua itsestäsi. Katkeraa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös