Mitä vitamiineja, lisäravinteita yms. syöt – eli käytkö purkilla?

  • 17 401
  • 70

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kun melkein vuoden on syönyt vitamiinejä, tosin ihan säänöllinen ottaminen on jäänyt niin olotilassa on kyllä isoja muutoksia tapahtunut. Iho ei kuivu niin usein, myöskään vuoden aikana ei juurikaan tavallista flunssaa ole näkynyt, toki kaikkia tauteja ei ole estänyt. Deetä olen säänöllisen epäsäänöllisesti syönyt ja monivitamiinejä myös. Ruokavalio sen verran heikko kun yksin asuu että monivitat on melkein pakollisia olleet vaikka kuinka on väitetty että niistä on jopa haittaa.

Nyt varsinkin kun viimeisen kuukauden aikana olen säänöllisesti joka päivä ottanut D-Vitaminiia IU 5000 yksikön eli melko vahvoja Suomen vastaaviin verrattuna ja lisäksi monivitamiinejä niin olotilassa on kyllä roima parannus. Suomessa kun Dee taitaa olla aika usein 10 µg eli 400IU yksikön verran. Hinnoissa vaikka tuon Iherbiin verrattuna aika paljon.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Onkos täällä Nutri+ Ultra Whey 8100:n käyttäjiä? Mielipiteitä tuotteesta kaivattaisiin. Olisi mahdollisuus ostaa vähän isompi satsi melko halvalla, mutten viitsi ihan täyttä kuraa hankkia. Tällainen tuote siis kyseessä: Nutri Plus Whey 8100 - www.terveyskaupat.net

Päiväyskama kyseessä, joten lähinnä mietin sitäkin, kuinka kauan parasta ennen -päivän jälkeen noita viitsii käyttää?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällainenkin ketju sitten tuli vastaan ja heti tuli pakottava tarve jakaa omat tottumukset palstatovereille. Nykyään tulee päivittäin otettua yleensä seuraavanlainen satsi:

- Kalaöljykapseli aamuin illoin. Välillä ollut käytössä sen verran vahvaa E-EPAa ettei ole tarvinnut kuin aamuisin ottaa. Kohtalaisen harvoin tulee kalaa loppujenlopuksi syötyä ja muutenkin viljelty lohi taitaa olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Jonkun tuoreen tutkimuksen mukaan kalaöljy ilmeisesti parantaa muistia myös nuorilla aikuisilla, mikä lienee uutta tietoa.

- C-vitamiinia 500-1500mg päivässä 2-3 annoksena. Samalla hieman sinkkiä.

- D-vitamiinia 100-110mcg päivässä (kesällä yleensä 50mcg)

- Monivitamiinitabletti kerran päivässä

Näiden lisäksi saattaa joskus pyöriä kokeiltavana jokin tuote/lisäravinne. Joskus tuli salillakäynnin takia vedettyä proteiinijauheita ja kreatiinia, mutta niistä olen luopunut. Tosin jos kovan treenaamisen aloittaisi saattaisin harkita uudestaan. Nyt ei ole sellaisia "kasvutavoitteita" että kokisin tarpeelliseksi, vaan syön mieluummin runsaasti lihaa ym.

Jonkin verran olen saanut kärsiä tietyistä kroonisista oireista elämässäni, mutta pari vuotta kun olen enemmän panostanut ruokaan ja mm. mainittuihin lisäravinteisiin, olen huomannut ainakin ihoni voivan paremmin. Mitään täydellistä parannusta en ole saanut, mutta siinä missä iho aikanaan hilseili ja rystyset oli jatkuvasti verillä, on nyt tilanne todella huomattavasti parempi. Myös sairastamiset on jääneet vähemmälle, tai ainakin muuttuneet lievemmiksi.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Syön varsinkin näin talvisin vitamiineja.

-Calsorin D3-vitamiini 10μg
-Multitabs Family
Ja sitten proteiinit on luokkaa niistä ei saa puhua. No ehkä vähän vitsailin, mutta tällaisia roheiineja löytyy kaapista:
-Fast Reco2, maku mansikka
-Star Nutrition Whey 100

Linkki vie Youtubeen ja Kummeli- sketsiin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tässäpä mainio ketju!


Toimii, erinomainen valmiste. Tätä saa myös keliaakikkoversiona tablettimuodossa.


MSM on myöskin äärimmäisen järkevä lisäravinne. Itse tykkään enemmän Solgarin puhtaasta MSM-jauheesta. Se kannattaa ottaa Solgarin C-vitamiinin kanssa.


Kalaölykapselit ovat myöskin hyvää peruskauraa. Itse käytän Bioteekin E-EPA/DHA -yhdistelmää.


Vihdoinkin on Suomessakin hieman hiffattu nostaa naurettavaa 7,5 mikrogramman suositusta D-vitamiinista. Kanadassa vastaava suositus on ollut luokkaa 70 mikrogrammaa/vrk ties kuinka kauan. Ja siellä on tutkittu asiaa todella hyvin. D-vitamiini vahvistaa luustoa ja estää syöpää. WHO:n mukaan tummaihoisilla on enemmän syöpää kuin valkoihoisilla nimenomaan siksi, että tumma pigmentti blokkaa auringosta saatavaa D-vitamiinia. Niinpä suositukset tummaihoisille ovat vähintään kaksinkertaiset kuin valkoihoihisille. Hyvä D-vitamiini on Pharma Nordin D-Pearls, 125 mikrogrammaa. 3 tablettia viikossa on siitä hyvä perusannos.

Itse otan lisäksi sinkkiä (Solgarin) ja vedän talvisaikaan vielä pari Beroccaa päivässä. Solgarilla on uutuutena useimmista vitamiineista myös imeskeltävät versiot.

Linkkejä:

Solgarin MSM

PharmaNordin D-pearl

Bioteekin DUO E-EPA + E-DHA

Solgarin EsterC

Solgarin sinkkipikolinaatti

Näistä Solgarin tuotteista C-vitamiinista on muitakin vaihtoehtoja kuin EsterC, samoin Solgarin sinkkiä saa myös imeskelytablettina ja sinkkisitraattina.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt on parivuotta tullut vitamiinejä ja varsinkin D-vitamiinejä syötyä.

Seuraavanlaisesti olen viimeaikoina syönyt:
- C-Vitamiiniä 1000mg ( niitä poretabletteja, välillä puolittanut ja ottanut puolikkaita annoksia.
- B-vitamiinejä ( satunnaisesti eli ei ihan joka päivä, poikkeus jos alkoholia juonut niin silloin useamman päivän kuuri)
- D-Vitamiinia Suomen mitta-asteikoilla 125μg , kansainvälistä 5000IU
- Monivitamiineja muutaman kerran viikossa
- Omega 3, kalamaksaöljyä ym.. välillä satunnaisesti
-Sinkki, välillä 1-2 viikon kuureja

Nykyään tulee myös paljon käytettyä valkosipulia ruan valmistuksessa ja välillä vedän raakanakin veden kanssa tuota, tässä tosin haittavaikutuksena paha haju suuhun ja erektion voimistuminen..

Mutta 2 viimevuoden aikana ei ole yhtään flunssaa ollut, ei edes yrittänyt kunnolla flunssa tulla. Yleensä olen aina ollut useamman kerran vuoden aikana kuumessa ja muita pöpöjä liikkunut, nyt kun koulun penkillä taas istunut ja ollut myös päiväkodissa ym harjoittelussa, ei mitään tauteja tullut kun taas muut tuntuu kokoajan olevan kipeänä. En edes yleensä pese käsiä juurikaan koskaan, hygienia kotonakin aika surkea, luulisi että olisin täydellinen kohde saada tartunnat, tosin tiedä sitten suojaako tuokin taudeilta ettei lian paljon pöpöjä kokoajan ole pesemässä pois. Jokatapauksessa ei varmasti ole D-vitamiinin ja muiden vitamiinien syömisestä haittaa ollut tautien estämisestä. Pari vuotta nyt mennyt tosiaan kun Deetä syönyt, monien muiden pillereiden syönin aloittanut vasta viimeaikoina jota mainitsin.

Sitäkin olen vielä yleensä tehnyt, että jos edes vähänkään tuntuu kipeäksi tulevan niin sinkki+ C-vitamiini + valkosopuli kuuri käyntiin niin ei varmasti ole iskenyt mikään tauti.

Toki kaiken lisäksi olen alkanut syömään mahdollisimman paljon salaatteja ja muita kasviksia, toki ruokavalio muuten kyllä edelleen melko huono ja huonoja ruokatapoja, mutta ei kasviksetkaan huonoa ole varmaan tuon flunssan ja muiden pöpöjen estämisestä, ihmisissä kyllä on eroja varmaan sairastelun suhteen, mutta luulen että yllättävän paljon myös ihminen voi elämäntapojen ja muiden kautta vaikuttaa noiden määrään, kasviksia paljon, ainakin D-vitamiiniä lisää, C ja B on myös siitä ihan hyviä lisiä ettei sitä liikaa ainakaan voi saada jos ei ihan älyttömiä määriä vedä kun poistuu ylimääräinen elimistöstä virtsan mukana.

Onko muilla minkälaisia havaintoja, onko sairastelut vähentynyt ja onko esimerkiksi "elämäniloa" enemmän tullut vitamiineistä, onko virkeämpi olo tai jotain muita hyötyjä saanut?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko muilla minkälaisia havaintoja, onko sairastelut vähentynyt ja onko esimerkiksi "elämäniloa" enemmän tullut vitamiineistä, onko virkeämpi olo tai jotain muita hyötyjä saanut?

Sama homma täälläkin. Parin viime vuoden aikana ei ole ollut yhtäkään kunnon flunssaa, ja oikeastaan vain pari "orastavaa" sellaista on ollut kolkuttelemassa ovella. Sinkkiä ja 25 ug:n vahvuista D-vitamiinia tulee talviaikaan käytettyä päivittäin. Lisäksi joku monivitamiinitabletti tulee otettua myös toisinaan "kyytipojaksi".

Aikaisemmin tuli oltua jonkinlaisessa flunssassa ainakin pari kertaa vuoden aikana. Johtuuko tuo sitten tuosta vitamiinien tms. popsinnasta, vai onko kyse vain sattumasta... vaikea sanoa.

Kala-allergikkona en uskalla kalaöljyä kokeilla, vaikka jotkut ovatkin sitä mieltä, että se sopisi allergikoille. Tästä syystä otan aina toisinaan lusikallisen kylmäpuristettua pellavansiemenöljyä jogurtin kera. Ymmärtääkseni tuo on kasvikunnan tuotteista se paras vaihtoehto...
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko muilla minkälaisia havaintoja, onko sairastelut vähentynyt ja onko esimerkiksi "elämäniloa" enemmän tullut vitamiineistä, onko virkeämpi olo tai jotain muita hyötyjä saanut?

Mulla on sairaus, joka (varsinkin lääkitys) heikentää immuunipuolustusta niin, että mun pitäisi käytännössä koko ajan olla pikku flunssassa. Vaan kun ei. Lääkärille kun tätä kerran ihmettelin, niin tuo ei keksinyt muuta syytä, kuin hyvän tuurin ja sitä todennäköisempänä korkean D-vitamiinipitoisuuden, olen kuitenkin viitisen vuotta ylittänyt (lääkärin suosituksesta) Suomen suositukset moninkertaisesti.

Kyllä mulla edelleen n. kerran vuodessa on jonkinlaista nuhaa, mutta ihmetyttää silti. Missään nimessä en toki valita. En tiedä, että johtuuko tämä nyt siitä D-vitamiinista, että flunssat eivät tunnu tarttuvan, mutta ei siitä vitamiinien syömisestä mitään haittaakaan ole. Näillä mennään.

Siis päivittäin 200-300 μg D-vitamiinia ja sen lisäksi pari kapselia kalanmaksaöljyä. Siihen satunnaiset monivitamiinit sitten päälle.
 

Nick Neim

Jäsen
Täytyy myöntää, etten ole elämäni aikana yhtäkään vitamiini- tai lisäravinnepilleriä napsinut. Pari kertaa vuodessa sairastan, joten mitään tarvettakaan niille ei ole ollut. Ok, nuhaisuus on lisääntynyt, mutta sekin johtunee tupakoimisesta.

Ruokavalio on mitä on, mutta kai se vastustuskyky on sitten niin korkea. Muutenkin täytyy ihmetellä kun tällaisella 185cm/105kg ei ole yhtään sairautta tai allergiaa, perusterve siis. Elintavat eivät tuota asiaa ainakaan edesauta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täytyy myöntää, etten ole elämäni aikana yhtäkään vitamiini- tai lisäravinnepilleriä napsinut. Pari kertaa vuodessa sairastan, joten mitään tarvettakaan niille ei ole ollut. Ok, nuhaisuus on lisääntynyt, mutta sekin johtunee tupakoimisesta.

Ruokavalio on mitä on, mutta kai se vastustuskyky on sitten niin korkea. Muutenkin täytyy ihmetellä kun tällaisella 185cm/105kg ei ole yhtään sairautta tai allergiaa, perusterve siis. Elintavat eivät tuota asiaa ainakaan edesauta.

Toisaalta jos sitä vetäisi edes Deetä niin todennäköisesti et sairastaisi edes tuonkaan vertaa. Muut vitamiinit on suurinpirtein mahdollista saada ruokavaliosta, mutta deetä ei kyllä Suomen talvessa tarpeeksi saa. Vuoden annoksiin menee ehkä vähän yli 10 euroa, joten jos vetää pelkän talven niin hinnaksi tulee jokunen euro vain.

Ainakin mitä jo yleissilmäyksellä on muitakin foorumeita katsellut niin flunssien määrä on selkeästi monella laskennut tai niitä ei ole ollenkaan kuurin aloittamisen jälkeen ollut. Myös erilaiset artikkelit ja uutiset vahvistaisi tätä ja muitakin parantavia vaikutuksia moniin vaivoihin.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
OptiMSM ravintorikki. Voin suositella kaikille, kuulostaa miltä kuulostaa mutta etenkin jos vatsa tuntuu vaivaavan niin testiin vaan. Joskus se vain on nieltävä ylpeytensä ja nöyrryttävä tosiasioiden edessä.

Tuon lisäksi Möllerin tupla ja magnesium, hyvin pyyhkii. Ja pellavansiemen-mustikkarouhe on kanssa kovaa kamaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
OptiMSM ravintorikki. Voin suositella kaikille, kuulostaa miltä kuulostaa mutta etenkin jos vatsa tuntuu vaivaavan niin testiin vaan. Joskus se vain on nieltävä ylpeytensä ja nöyrryttävä tosiasioiden edessä.

Hassu juttu, vaikka kyseistä ainetta on kaapissani ei ole juurikaan tullut otettua, nopealla googletuksella vielä kun pisti tuon OptiMSM ravintorikkin niin löytyi, että se auttaa esim. Fibromyalgiaan jota itse sairastan. Pitänee pistää testiin, kasa monia luontaistuotteita kokeiltukin vuosien varrella, tuota ei vielä.. tosin vasta viimeaikoina varmistui että kyseistä tautia sairastaa, että ei ole kerennytkään vielä tutkia juuri tuohon juttuun auttavia tuotteita... puhdistamon optimsm löytyy kaapista.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tilasin Vapaa Kierto Omega-3 kapseleita. Ovat siis kalaöljyä sekä D- ja E-vitamiineja. Lähinnä hakusessa olisi yleisen vireystilan nouseminen ja jos silmätkään ei olisi jatkossa sitten niin raskaat. Onko näistä mihinkään? Haluan rehellisen mielipiteen näitä käyttäneiltä.

Ajattelin aloittaa 2 kapselia/päivä rytmillä, tosin jos meinaisi saada nuo DHA määrät täysin kohdilleen niin vissiin kolmaskaan kapseli ei olisi pahitteeksi? Kun kahdella päästään 216mg päiväannokseen kun taas kolmella se olisi 324mg ja suositus olisi saada 250mg/päivä. Eli onko tässä(kin) jutussa överit parempi kuin vajarit?
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
- C-vitamiinia 500mg
- D-vitamiinia 50μg
- Omega-3 kalaöljy 620mg
- n. pari kertaa viikossa magnesiumsitraatti+B6-vitamiini 375mg, koska muuten rupeaa suonta vetämään
 

A Siente

Jäsen
Monivitamiiniporetabletin otan aina aamuisin. Ei siitä varmaankaan mitään terveydellisiä hyötyjä ole ollut, mutta maistuu ainakin erittäin hyvälle.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
D-vitamiinia, ja paljon. Ihan kunkkua kamaa, pariin vuoteen ei juuri ole tässä familyssä sairasteltu, pitkälti uskoisin että deen vuoksi. Iso Dee!
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
D-vitamiinia, ja paljon. Ihan kunkkua kamaa, pariin vuoteen ei juuri ole tässä familyssä sairasteltu, pitkälti uskoisin että deen vuoksi. Iso Dee!
Sama homma. 50-100 mikrogrammaa päivässä. Deen lisäksi omega-3:sta. Lisäksi aamupirtelön sekaan joka aamu reilu ruokalusikallinen kookosöljyä. Tumma tulee liukkaasti ja vatsa voi muutenkin hyvin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Monivitamiiniporetabletin otan aina aamuisin. Ei siitä varmaankaan mitään terveydellisiä hyötyjä ole ollut, mutta maistuu ainakin erittäin hyvälle.
Sama homma, paitsi en juo tuota aamulla. Janojuomaksi menee, jos on urheillut illalla. Vitaplex on parasta. Friggs sulaa hitaammin ja jättää saippuamaisen kalvon lasiin. Pirkka ei ole yhtä hyvää ja Berocca on aika hintavaa. Siis Vitaplex.

D:tä menee 50 μg päivässä pimeinä vuodenaikoina, ja kalaöljykapseli silloin, kun muistaa ottaa.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Nostetaan vanhaa ketjua... Olen käyttänyt nyt reilu pari kuukautta Solgarin E-EPA:aa, kapselina. Käytön aloitin lukiessani sen hyvistä vaikutuksista antioksidanttien lähteenä ja sydän- ja verensuonisairauksien ennaltaehkäisyn suhteen (joita ei tosin onneksi ole, mutta geenit viittaavat siihen suuntaan, että siihenkin kannattaa varautua...).

Vannomaan mene, mutta olen melkoisen vakuuttunut yhdestä positiivisesta sivuvaikutuksesta E-EPA:n käytön aloittamisen myötä... olen nimittäin huomannut keskivartalon "pelastusrenkaan" pienentyneen useammalla sentillä viimeisen parin kuukauden aikana, itse asiassa jopa siinä määrin, että pelastusrengasta ei enää ole jenkkikahvojen muodossa... jäljellä on enää miehinen vatsakumpu, joka sekin on tosin pienentynyt huomattavasti. Mielestäni kuntoilussa tai syömisessä ei ole tapahtunut viimeksi kuluneen kolmen kuukauden aikana mitään niin radikaalia muutosta, että asia (ainakaan pelkästään) sillä selittyisi, enkä keksi mitään muutakaan elintavoissa tapahtunutta muutosta sitten viime joulukuun, jolloin tein isomman rempan siihen, mitä syön. Onko kellään muulla palstalaisella vastaavanlaisia kokemuksia E-EPA:sta? Googlettamalla löytyy aika ristiriitaista tietoa.

Paidat pitää viedä räätälille pienennettäväksi keskivartalon kohdalta, joka on tietty erittäin jees juttu! Painossa mitattunakin kiloja on lähtenyt kahdessa ja puolessa kuukaudessa reilu 5 kiloa ja mun havainnon mukaan suhteessa enemmän keskivartalosta, josta aiemmin kilot ovat suhteessa muuhun kroppaan karisseet kaikkein viimeisempänä... aiemmin kilojen karistessa seurauksena oli sammakkomainen ruumiinrakenne, jossa raajat olivat jo kondiksessa, mutta keskivartaloa koristi puolipallo, josta eroon pääsy oli se kaikkein vaikein homma.

Olen funtsinut, että ehkä tuo joulukuussa aloitettu ruokavalioremppa on alkanut purra vieläkin tehokkaammin hiukan viiveellä, mutta sitä en osaa selittää, miksi paino tuntuu lähtevän ensimmäisenä juurikin keskivartalosta, vaikka aiemmin se on ollut juuri päinvastoin? Siksi tässä kyselen ton E-EPA:n perään... Suomalainen tohtori tolonen kirjoittelee samansuutaisia havaintoja E-EPA:n positiivista vaikutuksista painonhallinnan osaltakin, mutta olen antanut itseni ymmärtää, ettei kyseinen tohtori ole luotettavuuslistojen kärkipäässä näissä jutuissa.

Anyway oli mitä oli.. en valita, kunhan ihmettelen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös