Itseltäni löytyy hyllystä proteiinivalmiste, palari, vitamiinit ja omegat.
Prode siis päivittäinen proteiininlisä. N. annos-kaksi tulee yleinsä päivittäin hörpittyä. Ihan perus ok kamaa netistä tilasin. Suht halpaa ja mielestäni ihan hyvää. Proteiinia taitanee olla 78% jos oikein muistan.
Palkkari sitten samointien reenien jälkeen. Tilasin samasta paikasta kuin proteiinit ja sellaista 50-50 kamaa taisi olla. Punttis tarkoitukseen ainakin itselleni sopivin. Kuntourheilijoille sitten enemmän hiilareita.
Omegat tosiaan löytyy. Tehtävä näillä tuoda hyviä rasvoja ja happoja elimistöön ja lihaksiin. Nopeuttaa palautumista ja lihaskehitystä. Lisäävät mm. testosteroinin eritystä.
Monivitamiinit kanssa purkista. Kannattanee katsoa, että löytyy ainakin sinkki ja mielellään argiini. Lisännee taas sitä testoa elimistössä. Eli nopeuttaa palautumista ja lihasta.
Mikäs hyöty on kreatiinista?
Ja onko olemassa jokin ohjenuora ettei siitä ole hyötyä jos käy vaan kerran viikossa salilla, tai tekee pitkiä sarjoja yrittämättä lisätä lihasmassaa jne. Onko tämä heavy-usereiden /massan lisääjien lisäravinteita. ;)
Kreatiini monohydriti on maailman tutkituin lisäravinne. Ja kreatiini puhtaasti ainoa (luonnoton) lisäravinne jonka on todettu lisäävän lihasmassaa. Luonnollisesti kreatiinia saa parhaiten naudanlihasta, mutta purkki on helpoin ratkaisu. On todettu, että ennen harjoitusta nautittuna parantaa suoritusta esim. antamalla yhden sekunnin lisää kestävyyttä jokaista sarjaa kohdet. Tämä tarkoittanee n. yhtä toistoa. Ok, ei kuullosta paljolta, mutta toisto/sarja ja vähän pidenpi aikaväli niin tuo toisto/sarja ehtii kertautumaan aika monta kertaa. Auttaa myös palautumisessa. Tankkauksesta ei itselläni ole kokemusta, mutta ei ole käsittääkseni ollut kovinkaan paljoa tehokkaampi ratkaisu. Lisännyt turhia nesteitä. Toki jos haluaa lihakselta pyöreyttä niin kannattaa käyttää, mutta itse haluan etenkin, että lihas näkyy.
Kreatiini monohydritistä on netti pullollaan tutkimuksia. Kannattaa googlailla jos kiinnostaa. Voin huomenna katsoa jos vielä löytäisin yhden hyvän tutkimuksen aiheesta.
Lisäravinne keskustelussa ja käytössä voi hifistellä vaikka kuinka, mutta olen mielestäni itse löytänyt nyt sopivan kombinaation. Helppo ja melko halpa.
Muistakaa, että lihaksen kasvun tärkeimmät elementit ovat järjestyksessä: normaali ruokavalio - palautuminen - itse treeni - lisäravinteet.