Mitä vitamiineja, lisäravinteita yms. syöt – eli käytkö purkilla?

  • 17 401
  • 70

Franz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Treenien jälkeen valmiin palautusjuomakombon eli Evolutionin Phase 2. Tämän lisäksi kreatiinia erikseen kuureina.

Flunssan iskiessä monivitamiinivalmistetta, Beroccaa ja Finrexiniä. Moni tosin sanoo, että flunssan parantumiseen jo taudin ollessa päällä ei vitamiineilla juuri voi vaikuttaa. Täytää sitä kuitenkin jotakin aina yrittää.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En käytä mitään tuollaisia aineita. Tai no kerran eläissäni olen yhden vitamiinipillerin syönyt ja se maistui äärimmäisen pahalta. Mä kun en osaa nielaista pillereitä, vaan ne pitää purra suussa. Mutta kyllähän jo pizzastakin saa kaikki tarvittavat vitamiinit, pohjasta viljatuotteet, tomaattikastikkeesta ja ananaksista tms. saa hedelmät ja muutkin rehut ja juustosta sitten maitotuotteet, plus sitten on vielä jotain lihaa tai kalaa. Ei tarvitse millään keinotekoisilla piristeillä feikkailla.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mä kun en osaa nielaista pillereitä, vaan ne pitää purra suussa.

Vinkkinä: Ei niitä pillereitä tarvitse välttämättä suussa ruveta pureksimaan. Hienonna pilleri ensin ja sitten joko sekoitat jauheen juoman sekaan jolloin pillerin maku ei tunkeudu "makunystyröihisi" tai sitten hienonnat jossain kupissa ja sen jälkeen jauhe suuhun ja heti juomista perään (kaljakin käy). Eikä näinkään suuhun jää mitään ikävää jälkimakua.

Itse en käytä tällä hetkellä mitään vitamiinivalmisteita tms. Pitäisi ehkäpä ottaa käyttöön näin talvella jokin monivitaaminivalmiste, se riittänee minulle.

vlad.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
MultiVita Plussaa purkista on pakko ottaa. Tosin vielä en ole huomannut, että vaikuttaisivat sen ihmeellisemmin. Ehkä tässä lopputalvesta..
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Se on oikeastaan vähän pakko kiskoa välillä magnesiumia, kun lihaksisto huutaa hoosiannaa treenatessa. Ei kylläkään jokapäiväisessä käytössä, mutta sen vaan tuntee, kun alkaa olemaan pakko mennä purkille.

Jos jotain pitäisi alkaa nyt vetämään, niin noi omegakolmerasvahapot-juttu varmaan olis se juttu.
Aikoinaan vedin multivitoja, mutta eipä nistä mitään hyötyä ole, kun syö monipuolisesti ja säännöllisesti. Kalakin kuuluu viikottaiseen ruokavalioon, niin tuota omegakolmosia olen vielä vähän väistellyt...
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Turhaa puoskarointia

Niin, itse taisin lasna viimeksi syödä kalanmaksaöljykapseleita. Tämä tapahtui joskus 80-90 -lukujen vaihteessa, joten aika hiljaista on ollut nappien ja muiden huuhaa-puoskarointien viljeleminen.

Vakaa uskomukseni on, että normaalilla ruokavaliolla ja maalaisjärjen käytöllä saa aivan kaikki tarvittavat aineet, vaikka olisi kovempikin urheilija, puhumattakaan meistä normikansalaisista.

Eikös tässä juuri taannoin osoitettu luotettavan tutkimuslaitoksen taholta, että esimerkiksi tavallinen maito ajaa täysin saman asian, kuin kaikenkarvaiset puoskarihenkiset palautumis- ja muut proteiinijuomat. Tai onhan se maito tietysti halvempaa ja rahvaanomaisempaa, joten narsisti-peilailija raudanpumppaajallehan se ei silloin tietenkään ja mitenkään käy.

Täältä tähän
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Vakaa uskomukseni on, että normaalilla ruokavaliolla ja maalaisjärjen käytöllä saa aivan kaikki tarvittavat aineet, vaikka olisi kovempikin urheilija, puhumattakaan meistä normikansalaisista.
Mä olen myös vakaasti siinä uskossa että näin on PAITSI tuon d-vitamiinin kohdalla. Täällä kun ei juuri aurinkokaan paista. Kesäkuukausina sitä ei tarvitse erikseen syödä, mutta muulloin kyllä. Maitoon ilmeisesti lisätään d-vitskua? En ole varma kun en maitoa ollenkaan juo.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, syömällä pari kala-ateriaa viikossa homma hoituu ilman maitoakin.

D-vitamiinin ravintoperäisiä lähteitähän ovat:

maito
kala
kananmuna
vitaminoidut margariinit
metsäsienet
broileri

Infoa lisemmin mm. täältä: http://www.hus.fi/default.asp?path=1...1733,3727,3839

Ns. "lihansyöjillä" ongelmaa ei pitäisi tulla jos ravinto on monipuolista mutta kuten linkissä todettiin, "Todennäköistä on, että Suomessa merkittävällä osalla väestöä D-vitamiinin saanti ei vastaa suosituksia.", josta voidaan päätellä ettei ravinto ole yleisestiottaen riittävän monipuolista eli jos vähänkään epäilee ravintotottumuksiaan eikä tiedä kuinka menetellä neuvoa niin liene järkevää syödä d-vitamiini-valmisteita tai hakeutua ravintoneuvojan pakeille.

Vegetaristien kohdalla lienee järkevää syödä d-vitamiinia, koska lueteltujen ruoka-aineiden perusteella heille d-vitamiinin saaminen on ongelmallista.

vlad.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Tyhmyydestä sakotetaan tässäkin skenessä

Ns. "lihansyöjillä" ongelmaa ei pitäisi tulla jos ravinto on monipuolista mutta kuten linkissä todettiin...

Niin, eli normaalin ruokavalion harrastajilla ei pitäisi olla juurikaan ongelmia.

Kasvissyönnit ja muut vastaavathan ovat aika monella ja pääasiallisesti ns. omaa tyhmyyttä ja ihan itse valittua hömppää, joista saakin kärsiä.

Allergiat ja muut oikeat terveydelliset syyt ovat tietysti asia erikseen, koska niihin ei yleensä voi juurikaan itse vaikuttaa.

Täältä tähän
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Niin, eli normaalin ruokavalion harrastajilla ei pitäisi olla juurikaan ongelmia.

Kasvissyönnit ja muut vastaavathan ovat aika monella ja pääasiallisesti ns. omaa tyhmyyttä ja ihan itse valittua hömppää, joista saakin kärsiä.

Allergiat ja muut oikeat terveydelliset syyt ovat tietysti asia erikseen, koska niihin ei yleensä voi juurikaan itse vaikuttaa.

Täältä tähän

Itse puhut hömppää. Jos vegeruokavalio on oikeaoppinen, saa d-vitamiinin ruoastakin, sillä luomutuotteita lukuun ottamatta kaikki maidot ja piimät sekä useat jogurtit sisältävät D-vitamiinitäydennyksen. Myös osaan soija- ja viljapohjaisia juomia ja jogurtteja on lisätty D-vitamiinia. Ainoa vitamiini, jota vegeruokavalion ohessa todella kannattaa ottaa on B12 eikä kalsiumkaan ole pahasta, kalsiumia tosin saa mm. vihreistä lehtivihanneksista kuten pinaatti, mangoldi ja nokkonen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Itse puhut hömppää. Jos vegeruokavalio on oikeaoppinen, saa d-vitamiinin ruoastakin, sillä luomutuotteita lukuun ottamatta kaikki maidot ja piimät sekä useat jogurtit sisältävät D-vitamiinitäydennyksen. Myös osaan soija- ja viljapohjaisia juomia ja jogurtteja on lisätty D-vitamiinia. Ainoa vitamiini, jota vegeruokavalion ohessa todella kannattaa ottaa on B12 eikä kalsiumkaan ole pahasta, kalsiumia tosin saa mm. vihreistä lehtivihanneksista kuten pinaatti, mangoldi ja nokkonen.

Niin tarkoitin itse vegaaneja, joiden ruokavalioon ei kuulu mitään eläinkunnan tuotteita - ei siis maitotuotteita tai kananmunia. Vegetarismiin kuuluu sitten näitä tyylejä, kuten ovo ja lakto, joista osa nauttii kananmunia ja toiset taasen maitoa - heidän kohdalla tilanne on parempi kuin vegaanien. Eli vegaanejen kohdalla tilanne voi toisilla, (veikkaan, että hyvin monella), olla se, että ruokavaliosta ei saa läheskään riittävästi sitä d-vitamiinia vrt. "lihansyöjät", jolloin d-vitamiinin käyttö on aivan perusteltua. Tosin enpä väitä, että kaikki lihansyöjätkään syövät riittävän monipuolisesti, jotta saavat ruokavaliosta kaikki tarvitsemansa vitamiinit ja hivenaineet - tämä myös ervatsalolle huomioksi. Suurin osa "lihansyöjistäkin" kun ylittää sen aidan matalimmalta kohdin, joten jollei sitä halua ruokavalion muuttamiseen ole tai ei osaa etsiä tietoa mutta haluaa pelata varman päälle niin tokkopa siitä haittaakaan on, että nauttii d-vitamiinia synkimpänä vuodenaikana.

vlad.

edit: lakto-ovo-vegetaristien on hyvinkin helppo koota ruokavalionsa riittävän monipuoliseksi ja terveelliseksi - enpä epäile, että terveellisemmäksikin kuin monen "lihansyöjän". tämä siis jos halua ja tahtoa riittää. Lakto-ovojenkin kuitenkin kannattaa yleisestiottaen kiinnittää huomiota D- ja B12-vitamiinin saantiin.
 
Viimeksi muokattu:

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joskus tulee aamusin napattua Beroccaa ja saahan siitä hiukan lisää virtaa päivän puuhiin. Ja jos oikein väsyttää, niin Gerimax Extreme Energy ainakin laittaa vipinää kinttuihin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kalsiumtabletteja tulee nappailtua säännöllisen epäsäännöllisesti. Maidon juonnin lopetin 15 vuotta sitten, joten lisäkalsiumille on tarvetta. Siinäpä ne.
 

WVirmanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
D-vitamiini

Satuin näkemään joku aika sitten ohjelman (nimeä en muista), jossa ihan pätevän oloinen kaveri kertoi D-vitamiinin hyödyistä ja nykyisen saantisuosituksen pienuudesta. Googlailin sitten hieman aiheesta ja kiinnostavaa luettavaa löytyi usealta sivustolta puolesta ja vastaan. Esimerkiksi keskipäivän auringossa iho tuottaa kesällä noin 250 uG D-vitamiinia puolessa tunnissa ja Suomessa D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus on tällä hetkellä aikuisille 7,5 uG ja ylin suositeltu määrä 50 uG. Maailmalla on ehdotettu saantisuosituksiksi 50 uG - 250 uG vuorokaudessa. (D-vitamiinin mittayksikkö on mikrogramma -Uq- sekä kansainvälinen yksikkö -IU-. 1 uG = 40 IU)

Suomalaiset ravitsemussuositukset D-vitamiini


D-vitamiinin saantisuosituksia saatetaan nostaa lähivuosia


Aviisi lehti: Onko D-vitamiini ihmelääke

Tiede-lehden keskustelupalstan D-vitamiinipäiväkirja

Tiede-lehden keskustelupalstan äänestys omista kokemuksista D-vitamiinin terveysvaikutuksista

Tähän asti olen syönyt vain kalaöljykapseleita, mutta päätin ruveta nyt D-vitamiini koekaniiniksi ja tilasin IHerb nettikaupasta Healhy Origins Vitamin D3 pillereitä ainakin näin pimeiksi talvikuukausiksi. Niitä on saatavilla eri vahvuisia 1200 - 5000 IU ja hinnat tosi edullisia. Muropaketin keskustelun mukaan tuo on luotettava kauppa ja toimitukset Suomeen tulevat n. parissa viikossa niin uskalsin tilata sieltä D-vitamiinia ja kalaöjykapseleita. Sain sitten tuollaisen reward koodin eli jos joku aikoo tilata IHerbistä jotain niin koodilla LEH470 saa ensitilaaja 5 dollaria alennusta tilauksestaan, kun tuolla firmalla on tuollainen reward systeemi, jossa kertyy jotain % tilauksista (infoa tästä reward systeemistä), mutta eiköhän suurin hyöty ole tuo 5 dollarin etu ekasta tilauksesta.

Jos vaan muistan niin raportoin tähän ketjuun myöhemmin keväällä onko D-vitamiinillä ollut mitään vaikutuksia.
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Itse käytän kreatiinia ja proteiinilisää. Salin jälkeen aina ns. palautusjuomaksi ostan gainomaxin, mutta se tulee pitkän päälle aika kalliiksi niin pitäisi pikkuhiljaa alkaa miettimään erillistä palautusjuomajauheen tilaamista. Onko palstaveljillä tai siskoilla mitään ideoita, mikä olisi hyvää palautusjuomaa?
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Onko palstaveljillä tai siskoilla mitään ideoita, mikä olisi hyvää palautusjuomaa?

Kyllä vähän enemmän voisit laittaa kriteereitä. Haetko massaa, vai mikä on punttailusi tarkoitus?
Leaderin valmiita juomia pystyy ainakin makunsa puolesta juomaan, mutta parhaimman juoman saat, kun sekoitat hiilarit ja proteiinit ihan itse, sellaisella suhteella, kuin haluat. Tulee vielä suht halvaksikin.

Edit: Palautusjuomista on hyvää keskustelua punttailulle tarkoitetussa ketjussa(kin)...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse käytän kreatiinia ja proteiinilisää. Salin jälkeen aina ns. palautusjuomaksi ostan gainomaxin, mutta se tulee pitkän päälle aika kalliiksi niin pitäisi pikkuhiljaa alkaa miettimään erillistä palautusjuomajauheen tilaamista. Onko palstaveljillä tai siskoilla mitään ideoita, mikä olisi hyvää palautusjuomaa?

Eikös palautusjuomaksi kelpaa hyvin luontaistuotekaupan heraproteiinijauheet missä on hitusen mukana hiilihydraattia. Löytyy Fast Nutritionilta, Leaderilta jne..

Mikäs hyöty on kreatiinista?
Ja onko olemassa jokin ohjenuora ettei siitä ole hyötyä jos käy vaan kerran viikossa salilla, tai tekee pitkiä sarjoja yrittämättä lisätä lihasmassaa jne. Onko tämä heavy-usereiden /massan lisääjien lisäravinteita. ;)

Itsekin kuntosalilla liki 20 vuotta käyneenä vain proteiini-palautusjuomia olen tehnyt kun viikkotahti on 4-5krt/vk. Ja tähänkin olen lähtenyt vasta kolmekymppisenä, junnuna tulokset nousi ihan koti-ja koulusafkoilla ja läskistä ei ollut tietoakaan.



_
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Kyllä vähän enemmän voisit laittaa kriteereitä. Haetko massaa, vai mikä on punttailusi tarkoitus?

Totta. Massaa nostan, ja olen ajatellut n. 2/3 hiilihydraattia ja 1/3 proteiinia. Voi olla että tässä lähipäivinä pitää prismassa käydä katsastamassa, mitä sieltä löytyykään. :)
 

Jeffrey

Jäsen
Itseltäni löytyy hyllystä proteiinivalmiste, palari, vitamiinit ja omegat.

Prode siis päivittäinen proteiininlisä. N. annos-kaksi tulee yleinsä päivittäin hörpittyä. Ihan perus ok kamaa netistä tilasin. Suht halpaa ja mielestäni ihan hyvää. Proteiinia taitanee olla 78% jos oikein muistan.

Palkkari sitten samointien reenien jälkeen. Tilasin samasta paikasta kuin proteiinit ja sellaista 50-50 kamaa taisi olla. Punttis tarkoitukseen ainakin itselleni sopivin. Kuntourheilijoille sitten enemmän hiilareita.

Omegat tosiaan löytyy. Tehtävä näillä tuoda hyviä rasvoja ja happoja elimistöön ja lihaksiin. Nopeuttaa palautumista ja lihaskehitystä. Lisäävät mm. testosteroinin eritystä.

Monivitamiinit kanssa purkista. Kannattanee katsoa, että löytyy ainakin sinkki ja mielellään argiini. Lisännee taas sitä testoa elimistössä. Eli nopeuttaa palautumista ja lihasta.


Mikäs hyöty on kreatiinista?
Ja onko olemassa jokin ohjenuora ettei siitä ole hyötyä jos käy vaan kerran viikossa salilla, tai tekee pitkiä sarjoja yrittämättä lisätä lihasmassaa jne. Onko tämä heavy-usereiden /massan lisääjien lisäravinteita. ;)

Kreatiini monohydriti on maailman tutkituin lisäravinne. Ja kreatiini puhtaasti ainoa (luonnoton) lisäravinne jonka on todettu lisäävän lihasmassaa. Luonnollisesti kreatiinia saa parhaiten naudanlihasta, mutta purkki on helpoin ratkaisu. On todettu, että ennen harjoitusta nautittuna parantaa suoritusta esim. antamalla yhden sekunnin lisää kestävyyttä jokaista sarjaa kohdet. Tämä tarkoittanee n. yhtä toistoa. Ok, ei kuullosta paljolta, mutta toisto/sarja ja vähän pidenpi aikaväli niin tuo toisto/sarja ehtii kertautumaan aika monta kertaa. Auttaa myös palautumisessa. Tankkauksesta ei itselläni ole kokemusta, mutta ei ole käsittääkseni ollut kovinkaan paljoa tehokkaampi ratkaisu. Lisännyt turhia nesteitä. Toki jos haluaa lihakselta pyöreyttä niin kannattaa käyttää, mutta itse haluan etenkin, että lihas näkyy.

Kreatiini monohydritistä on netti pullollaan tutkimuksia. Kannattaa googlailla jos kiinnostaa. Voin huomenna katsoa jos vielä löytäisin yhden hyvän tutkimuksen aiheesta.

Lisäravinne keskustelussa ja käytössä voi hifistellä vaikka kuinka, mutta olen mielestäni itse löytänyt nyt sopivan kombinaation. Helppo ja melko halpa.

Muistakaa, että lihaksen kasvun tärkeimmät elementit ovat järjestyksessä: normaali ruokavalio - palautuminen - itse treeni - lisäravinteet.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Silloin tällöin epäsäännöllisesti monivitamiinia, sekä salipäivinä heraproteiinia ja hiilihydraatteja.

Täytyy vielä sanoa, että ehkä kannattaisi harkita jotain magnesiumia, koska minulla kramppaa helposti oikea jalka pohkeesta ja reidestä.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
http://www.iherb.com/Life-Extension-Two-Per-Day-Tablets-120-Veggie-Tabs/24604?rcode=ASI941

Tuota monivitamiiniä tulee kerran päivässä syötyä, lisäksi saman paikan 2400 IU yksikön D-vitamiinia tulee melkein päivittäin syötyä, kesällä todennäköisesti harvemmin. Kuitenkin vuoden vitamiinit maksaa vain 8 euron luokkaa. Tosin purkki on siis 360kpl eli yli vuodeksi meikäläiselle riittää kun kesällä ei tarvitse jokapäivä ottaa.

Myös halpaa omega3 tullut tuolta tilattua ja ainakaan jalat ei ole niin huonossa kunnossa olleet kun mitä aikaisemmin. Lisäksi tavallisesta kaupasta magnesiumia tullut ostettua ja sitä silloin tällöin otan, mutta en usein kun monivitamiinissä jo sitä jonkin verran.

Eli jos enemmänkin harrastelee luontaistuotteita niin kannattaa tuohon iherbiin tutustua. Ei varmaan luontaistuotteiden kohdalla voi koskaan sanoa mitään paikkaa turvalliseksi, mutta ainakin turvallisena paikkana tuota pidetty ja monet tilannut jo vitamiininsä sieltä monen vuoden ajan. Monet tuotteet näyttää olevan myös tavallisien luontaistuotekauppojen hyllyillä. Toimituksetkin taitaa nykyään tulla jo viikon sisään yleensä. Postikulut 4 dollaria. Veroraja taitaa olla jotain 50 dollarin luokkaa mitä saa tilata jos pelkkiä luontaistuotteita tilaa ilman veroja.

Tuo paikka myös siitä hyvä, että ensimmäisestä tilauksesta saa 5 dollari alennuksen koodilla. Oma koodi on ASI941 jos joku tekee tuolla tilauksensa tuotakautta niin voi hyödyntää. Jonkun koodia kun on pakko käyttää jos meinaa tilauksensa sisään pistää ja haluta tuon 5 dollarin alennuksen ekaan tilaukseen. Niin ja lisätään se vielä, että kannattaa muistaa jos tilaa tuolta niin kannattaa niitä "free" tuoteita ottaa sieltä sivun yläkulmasta olevan linkin kautta kaksi mukaan, eivät maksa mitään.

Jokatapauksessa itse ainakin olen huomannut huomahtavia eroja kun syönyt tuota deetä ja monivitamiinejä. Olo virkeämpi ja paremmin saanut nukutuksi. Myös pienemmät flunssat on pysyneet poissa vaikkakin nyt olenkin viikon kuumeessa jo ollut, mutta yleensä vähän väliä ainakin jotain pienempää yleensä ollut, mutta eipä ole enää.
 
Viimeksi muokattu:

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aamuisin aina Beroccaa. Joskus c-vitamiinia ja kalanmaksaöljyä kapselina. D-vitamiiniakin kaapista löytyy ja sitäkin tulee aina joskus otettua.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
http://www.iherb.com/Life-Extension-Two-Per-Day-Tablets-120-Veggie-Tabs/24604?rcode=ASI941

...

Tuo paikka myös siitä hyvä, että ensimmäisestä tilauksesta saa 5 dollari alennuksen koodilla. Oma koodi on ASI941 jos joku tekee tuolla tilauksensa tuotakautta niin voi hyödyntää. Jonkun koodia kun on pakko käyttää jos meinaa tilauksensa sisään pistää ja haluta tuon 5 dollarin alennuksen ekaan tilaukseen.

Käytin antamasi koodin. Kiitos. Olen pitkään jo ajatellut tuolta tilata ja nyt oli hyvä sauma. Joten katsotaan, miten vitamiinit meikäläiseen uppoaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös