Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Mitä teen venekuumeeni kanssa?

  • 18 469
  • 57

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Jep, tämä Amazon on ollut minunkin listallani. Uivassa venenäyttelyssä sitä myytiin pakettina, jossa moottorina oli 40 hv Selva. Tietävätkö venemiehet kertoa paitsi Amazonista myös tästä Selvasta. Onko kyseessä veneiden Lada, kuten poikani asian ilmaisi?
 

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti Senior
Muistanko oikein, että Silvereissä olisi myös Bustereita syvempi V-kulma pohjassa, mikä parantaa ajettavuutta varsinkin 'kelissä'?
Taitaa olla myös paremmin muotoillut 'liukulistat' pohjassa, joten nousee plaaniin ja pysyy siellä herkemmin.

Kalastan usein sekä Busterissa että Silver Foxissa. Niissä on kaksi selkeää eroa, jotka molemmat ovat Silver Fox:in eduksi:

1) Kaikkien Bustereiden keulan muoto on sellainen, että se lyö tuulella aaltoja veneeseen ja kastaa keulamiehen.

2) Bustereiden sisätila on toisin kuin silver Fox:eissa myös V-muotoinen ja tätä kautta tosiasiallinen käytettävissä oleva lattiapintaala on paljon pienempi. Kun veneeseen ahtautuu esimerkiksi 3 kalastajaa ja kalapakit+vavat, niin lattiapinta-ala loppuu Busterissa kesken.

Itse merikelpoisuus on molemmissa hyvää tasoa ja molemmat ovat kestäviä ja arvonsa säilyttäviä.

Jos siis aiotte kalastaa, niin miettikää myös lattian tehollista pinta-alaa. Tämä ei koske ainoastaan näitä kahta venetyyppiä, vaan tähän kannattaa muutenkin kiinnittää huomiota erityisesti kalaveneessä. Tasainen sisäpohja merkitsee myös parempaa tasapainoa veneessä seistäessä mm. uistinta heitettäessä.

Muut "heittämiset" suosittelen heitettäviksi äyskäriin.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti jpet
Ei en käynyt vielä venekaupoilla. Kommenteista päätellen täällä on monta henkilöä, jolla on vielä korkeampi kuume. Itse asiassa ei minulla pankkilitilikään ole sen mukainen, että voisin noin vain marssia ostoksille. Kyllä on säästettävä tai otettava kylmästi lainaa.

Mitä mieltä olette Castello Amazon HT:stä. Sitähän on mainostettu ainakin hesarissa viime aikoina. Ulkonäöllisesti ainakin se minulle riittäisi. Eikä hintakaan ole hirvittävä (4-t 40 hv moottorin kanssa n.12000 euroa). Siinä on myös yöpymismahdollisuus. Tuon tyyppistä venettä olen siis suunnitellut viime aikoina. Alkukesästä harkitsin vielä n. 4000 euron pulpettiveneitä, mutta tajusin, että kyllähän siinä veneessä katto pitää olla. Liian painava se ei saisi myöskään olla, jotta sitä voisi vetää kaksilitarisella dieselillä järveltä toiselle.

Veikkaampa, että kun hommaan aikanaan sen veneen, niin maksimissaan sillä tulee tehtyä yhden yön retkiä n.100 km päähän. Eli ei kai siihen tarvita mitään dieselvenettä. Sitä paitsi on tässä muitakin rahareikiä.

Ymmärrän niin, että aiot ostaa uuden veneen. Usein venevalmistajilla on sopimuksia moottorien maajantuojien kanssa pakettihinnoista. Luultavasti helmikuiset jokavuotiset Helsingin Venemessut ovat hyvä paikka ja aika kauppojen hieromiselle. Monilla valmistajilla on vielä paketeista 'messutarjouksia'.

Yksi vaihtoehto on neuvotella valmistajan kanssa jo syksyllä, että he tekevät messuveneekseen haluamanlaisesi yksilön/varustuksen ja ostat sen sitten normaalia edullisemmin.

Löysin valmistajan nettisivut, www.castellomarine.fi , joissa on paljon infoa, mm Venepörssi-lehden testi, jossa venettä kehutaan vuolaasti. Castellon nettisivut tosin eivät ole aivan ajan tasalla, hinnastot ovat vielä markkoina. Veneeseen saa paljon erilaisia lisävarusteita, joten saat varmasti rakennettua tarpeitasi vastaavan veneen.

Se, että vene on uutuus vuodelta 2001, on hyvä asia. Mitä uudempaa suunnittelua, sen toimivampia ovat pohja- ja toimivuusratkaisut..

Kyllähän Amatsooni vaikuttaa luetun perusteella hyvältä ratkaisulta kertomaasi venetarpeeseesi. Nelitahtikoneella varsin äänetön paketti.

Jos et vielä ole käynyt esimerkiksi rannikkolaivurikurssia (tai vastaavaa), siinä on sopivaa puuhaa talveksi. Hyödyllistä perustietoa vesiliikenteestä.

KUN hommaat teille pelastusliivit, suosittelen ostamaan kerralla kunnolliset ns paukkuliivit, jotka ovat käytössä mukavat, huomaamattomat ja pitkäikäiset.

Venevakuutusmaksuissa voit säästää hommaamalla veneeseen katsastusvarusteet ja katsastaa sen, mikä toki turvallisuudenkin kannalta ovat tarpeelliset. Venekerhoista ja vakuutusyhtiöistä saat helposti lisäinfoa.

Sitten vaan kuumetta mittailemaan.;)
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Venekuumettako?

Venekuumettako?

Minäkin podin aikoinani tuota psyykkistä oireyhtymää, mutta nyt olen jo paljon parempi. Voin jopa naureskella näin jälkeenpäin koko kurimukselle. Etäpesäkkeitä ei kaiketi elimistööni jäänyt, vaan loppuelämäni ennuste lienee tuolta osin melko valoisa. Voi nykyisin jopa nauttia veneilystä pieninä annoksina mökkijärvelläni Kuolimolla ilman suurempaa pelkoa sortumisesta uudestaan isompiin veneisiin. Ei, se on taakse jäänyttä elämää - myllyhoito tepsi.

Aluksi veneily merellä oli mukavaa. Maistelin tuota hurmoksellista eliksiiriä ensin ihan mielenkiinnosta kokeneempien kavereiden houkuttelemana. He vähättelivät tuon harmittomana pitämänsä harrastuksen haittavaikutuksia. Eikä heistä toisaalta ollutkaan luettavissa ulospäin kovinkaan kummoisia raunioitumisen merkkejä, vaikkakin olivat ilmeisen riekaleina sisäisesti. Vähitellen veneilevät veljet harvenivat. Luulin tuon johtuneen talouden lamasta, mutta nyt ymmärrän asian todellisen laidan näin jälkikäteen omien kokemusteni kautta. Kenenkään psyyke ei voi kestää vuosia jatkunutta turaamista veneiden kanssa, liekkö noista enää kukaan hengissäkään?

Kavereiden päästyä eroon veneilystä jäin ikään kuin tyhjän päälle. Olin tovin eksyksissä kunnes hankin oman veneen. Kavereiden kipparoimien veneiden kyydissä olin saanut aivan erheellisen kuvan veneilystä. Se oli lähinnä kesäisten ja lämpimien päivien rattoa leppoisan suvituulen hulmutellessa hiuksiani. Koskaan ei tuullut, satanut taikka ollut sumuista, ja hysteerinen vaimo varsinkin oli turvallisesti maissa. Nyt kaikki oli toisin.

Perheen kesken tehdyistä merellisistä retkistä alkoi tämä dramaattisen tehokas vieroittamiseni. Kokemukset olivat ahdistavia. Ensinnäkin huomasin olevani täysin kelvoton laivuri. Eikä vaimo juurikaan kannustanut kehittymään, vaan oli oitis valmis tuomitsemaan uuden, perhettä yhdistävän harrastuksen.Tiivistettynä sanoen lyhyt ajanjaksomme veneilijöinä oli yhtä kaaosta.

Rantautumiset saariin tuntuivat ylivoimaisilta. Ankkuriköysi oli aina solmussa taikka liian lyhyt. Jos tuo kunnialla saatiin veteen oli se kuitenkin yleensä vihamielisesti pälyilevän naapuriveneen touvin kanssa ristissä. Onnistuinpa jopa joskus tartuttamaan tuntemattomaksi jääneen veneilijätoverin ankkuriköyden potkuriini. Uusia ystäviä en juuri noista samoissa saarissa veneilijöistä saanut, vaikkakin he usein sankoin joukoin kokoontuivatkin rannoille maihinnousuamme seuraamaan. Ei suinkaan apua tarjoamaan, vaan lähinnä naureskelemaan kannella huojuvalle siipalleni, jonka tehtäväksi usein lankesi loikata gasellimaisen kepeästi rantakalliolle keulaköyden kera. Kaiketi tuo oli parasta rattoa viikonlopuillensa. Toisaalta lystihän se kieltämättä on lyödä pikku vetoja siitä sortuuko eukko hypätessään ainoastaan rantaveteen vai jääkö taas litistyksiin kokan ja rantakivikon lomaan.

Selkävesilläkään meno ei ollut sen seesteisempää. Merikartan seuraaminen ajon yhteydessä tuntui ylivoimaiselta yli kahdenkymmenen solmun nopeuksissa. Vauhtia ei kuitenkaan voinut hiljentää koska eukko panikoi vauhdin laskun myötä oitis eksymisestä - eikä suinkaan aina syyttä. Niinpä ei ollut ollenkaan tavatonta, että silloin tällöin itäreimari näytti lähes täydessä haipakassa ristiviitalta, ja taas kolisi. Useita kertoja venekuntamme hilottiin merivartioston toimesta lähimpään satamaan perävetolaiteremonttiin. Hinausten aikana käytiin kiivaita jäsentenvälisiä homman mielekkyydestä.

Sumussa nökötimme myös muutamia kertoja koukku pohjassa väylien laitamilla usvan haihtumista vuotellen, toivoen hartaasti ettei navigointiin paremmin perehtyneet merikarhut porhalla ylitsemme. Toisaalta vaimon volina kaiketi antoi tehokasta osviittaa olinpaikastamme. Yliajetuksi emme koskaan tulleet - kiitos kantavan äänen.

Lopullisen päätepisteen yhteiselle harrastuksellemme saavutimme kuitenkin Hiittisten selällä matkallamme Naantaliin, johon lapsia oli määrä viedä johonkin muumi-maahan, vaimikäseoli. Aavalla nousi armoton myräkkä joka rikkoi veneestämme kaiken irtonaisen tilpehöörin astioista televiissioon. Tuntui, että joku Merten Raivon esittelemät pikku mainigit olivat onnetonta laineen liplatusta tuon hiivarin rinnalla. Tilanteen vakavuutta kuvasti karmaisevalla tavalla vaimon vaiteliaisuus. Hän ja lapset nököttivät avotilassa toisiinsa kietoutuneina hiljaa vaikertaen pärskeiden huuhdellessa kyyneliä kasvoiltaan. Yritin vakuutella heille ohjaamosta kauhun jäykistämin huulin, ettei minkäänlaista todellista hätää ollut, vaikken oikeasti uskonut selviytyvämme.

Selvisimme kuitenkin kuin ihmeen kaupalla perille. Emme kuitenkaan menneet hurvittelemaan Janssonin piirroshamojen kera, vaan vaimo kaappasi yksintein rantauduttuamme palleroisemme mukaansa, ja matkusti maitse kotiin. Lähtiessään uhkasi vielä syytteellä murhanyrityksestä. Hän voi tuolloin jo selväasti paremmin, vaikkei ehkä ihan entisensä ollut, sillä lähti matkaan tukka sekaisin, mitä sitä ennen, eikä sen koomin ole tapahtunut, muttä mikä tärkeintä entinen topakkuus ja ääni oli palannut.

Aikoinani kotisatamaan synkkänä luoviessani pohdin kuika monta kuolonuhria tuo myrsky olikaan vaatinut. Lehdet selattuani huomasin ällistyksekseni, ettei mistään mainittavammasta myräkästä oltu medioissa edes mainittu, saati sitten hukkuneista. Pitikö minun tuolla kohtaa ymmärtää, ettei lähes perheeni hengen vaatinutta hirmumyrskyä pidetty vielä minään? Venekuumeeni oli yksintein hurahtanut krooniseksi alilämmöksi. Urani mitään pelkäämättömänä merenkyntäjänä huuhtoutui tyrskyihin Hiittisten selälle. Venettä pidin Larussa vielä pari suvea, mutta merimatkailu rajoittui vesillelaskun nosturin liinoista laituriin, ja syksyllä takaisin merenkäyntiä herkeämättä tarkkaillen turvaisiin valjaisiin. Ihan täyttä merimailia ei noina kahtena kesänä mittariin ei enää kertynyt.

Juohtuipa vaan mieleeni...
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tarvitsen apuasi Rööri

Niin no, olenhan Sinulta ennenkin apua pyydellyt mutta nyt pyytäisin oikein kauniisti, niiatan ja sillain perusteellisesti.
Toivoisin samansuuntaista kuumeenkarkoitus kertomusta moottoripyöristä, selkeästi sanottuna Harrikasta.
Ole ystävällinen, olen oikeasti pulassa asian suhteen.

Juu ja anteeksi kun meni ohi otsikon. Voin kyllä tarvittaessa myydä pienen purjeveneen halvalla j petille, jos sillä saa anteeksi
oharit.

Terveisin koo
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vesille venosen mieli

Niin sinulla ei tainnut ennestään olla paljonkaan kokemusta veneilystä, joten vastaalkajana lähtisin näin liikkeelle. Rannikkolaivurikurssille mars mars, koska säännöt ja tietotaito tulee satavarmasti tarpeeseen. Mieti millaisia ominaisuuksia vaadit veneeltä ja kuinka oitkiä matkoja tulet tekemään. Hintataso ensimmäisessä veneessä kannattaa pitää kohtuudessa, koska olet vasta tutkimassa veneilyn saloja. Turha ostaa kallista venettä, koska tarpeet ja mieltymykset huomaa vasta yhden kesän jälkeen.

Mikäli matkasi ovat vain päiväreissuja sisävesillä, niin HT-vene on järkevin vaihtoehto. Se on helppo käyttää ja tarpeeksi tilava esim. pikkuperheelle. HT ei myöskään vaadi turhan kovaa investointia moottorilta vaan pienemmälläkin pärjää. Taasen jos aiot olla aina monta päivää reissuilla, niin villi vaihtoehto olisi Meriläisen tyylinen matkavene. Edelleeen äärettömän helppo ja halpa käyttää, jossa tilat ovat kerrassaan mainiot. Noita Meriläisen tyylisiä paatteja tehtiin 80-luvulla paljon muottiprojektina, koska se oli helppo ja halpa valmistaa. Vauhti ei ole järin huima, mutta siitä huokuu aito veneily henkisyys. Käyttömukavuus on alansa parhaita.

Mikäli perheesi on mukana, niin kelluva paskahuusi tuo mukavuutta, niin lapsille kuin vaimolle. Äijät kyllä tekee tarpeensa metsään tai laidan yli, mutta ehdotappa sitä vaimolle. Pieni keittomahdollisuus on aina paikallaan, ainakin pitemmillä reissuilla.

Päätäppä mitä haluat, mutta varo laittamasta liikaa rahaa kiinni näin alussa.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Tarvitsen apuasi Rööri

Viestin lähetti koo
Niin no, olenhan Sinulta ennenkin apua pyydellyt mutta nyt pyytäisin oikein kauniisti, niiatan ja sillain perusteellisesti.
Toivoisin samansuuntaista kuumeenkarkoitus kertomusta moottoripyöristä, selkeästi sanottuna Harrikasta.
Ole ystävällinen, olen oikeasti pulassa asian suhteen.

Juu ja anteeksi kun meni ohi otsikon. Voin kyllä tarvittaessa myydä pienen purjeveneen halvalla j petille, jos sillä saa anteeksi
oharit.

Terveisin koo

Vähän nyt kyllä jännittää tämä sooloilu, kun tuota moderointilinjaakin on näemmä tarkennettu, mutta menköön nyt kun muutoin olen pysytellyt tiiviisti asialinjalla...

Vai motskaria oikein, ja vielä sitä kaikkein syntísintä mallia, voi maheton! En minä nyt oikein tiedä millä sinut tuosta vierottaisin, kun noita omakohtaisia kokemuksia ei oikein ole.

Voisin tietysti varovasti kysellä mihin Harrikassasi pakkaat reisuun lähtiessäsi ne yhdeksän vaatekertaa kenkineen, mitä jokainen itseään kunnioittava naiseläjä viikonlopun reisuilleen tarvitsee?

Taikka miten raikas päiväehostuksesi kestää keveän kesäsateen taikka ajoviiman nostattamat kyyneleet - Harley Davidsoniahan ei kaiketi saa ajaa kuin avokypärässä ja nokilaseissa?

Entä kuinka ajattelit säilyttää kypärässä kampauksesi kuohkeuden, miten sitä lättäpäänä iltasella paviljonkiin?

Miten ylipäätään onnistuu Moottoripyörällä huristelu jalat somasti samalla puolen prätkää, sillä et sunkaan Sinä ajatellut tällätä tuota riettaasti värisevää laitetta haaroväliisi? Juuh, tiesinhän minä....

Niistä saman merkkisten kanssa puljaavista kirppuparroista en viitsi edes alkaa, koska jo pelkkä ajatus ajautumisestasi seuraansa on absurdi.
 
Viimeksi muokattu:

Keynet

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Entisen Castellon omistajan mietteitä.

Meikäläisellä tuo venekuume iski pintaan reilut neljä vuotta sitten.
Sain sen sammutettua ostamalla upouuden Castellon Afrodite mallin, 30hv kakstahti prutku siihen perään, kun sattui tietenkin halvin vaihtoehto olemaan.
Sillä ajeltiin vaimon ja tytön kanssa toukokuulta elokuun puoleenväliin.
Sattui silloin sellainen reissu, että em. porukan lisäksi vääntäytyi anoppi mukaan kyytiin mökiltä poispäin.
Viimeistään siinä vaiheessa selvisi, että 30 pollea ei riitä ja eikun vaihtamaan perään uusi 50hv 4-t Suzuki.
Sillä tuli ajeltua loppukesä ja kaksi seuraavaakin.
Itse vene oli oivallinen 2+1 henkilön mökkimatkalle Saimaalla. HT kate oli aika heppoisen oloinen, samoin "pulpetti". Arvelisin, että ei merelle mitään asiaa, jos vähänkin keliä pitelee. Amazon malli on toki puolisen metriä pidempi ja painoakin jonkun verran reippaammin.
Viime talven venemessuilla tuli Amazonin ympärillä pyörittyä ja olin huomaavinani siitäkin, että rakenteen keveydella (lue heppoisuudella) on hintaa saatu painettua alas.

Varmasti hyvä valinta "ensiveneeksi" pikku perheen päiväretkille ja mökkimatkoille, mutta jos nyt olisi tuollainen 13000ecua laittaa veneeseen, niin ostaisin sillä ennemmin esim. muutaman vuoden vanhan Bellan tai Flipperin HT:n kuin uuden Castellon.
Selvaa en perään huolisi. Muutama tuhat ecua lisää, niin saa sinne perälautaan ruuvattua jo ihan oikean perämoottorin. Esim. tuota 50hv 4-t Suzukia en voi kuin kehua! Loistomylly, kulutus 2+1 henkilöllä ja reippaalla kuormallakin jäi vielä n. 10l/h nopeuden ollessa 21...22 solmua.

Viime elokuussa sitten tuli myytyä vene pois, kun ostimme vanhan omakotitalon. saihan tuolla remonttia rahoitettua ihan kivasti. Ja aikaa veneilyyn ei todellakaan ole enää yhtä paljon kuin aiemmin kerrostalossa asuessa.

Venekuume on tietysti aivan hillitön edelleen. Ehkä jo ensi keväänä...
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Re: Tarvitsen apuasi Rööri

Viestin lähetti Rööri


Vähän nyt kyllä jännittää tämä sooloilu, kun tuota moderointilinjaakin on näemmä tarkennettu, mutta menköön nyt kun muutoin olen pysytellyt tiiviisti asialinjalla...
Asialinjalla minäkin kun kiitän Sinua, että sait minut järkiini.
Kampaukset ja päivämeikit sekä garderoobin, kenkineen olisin pystynyt jotenkin hoitelemaan, mutta, että jalat eri puolella ja noin 300 kg siinä välissä. Ei, niin suuruudenhullu en minäkään ole,
vaikka toisaalta...kiusaus on erittäin suuri...saattaisi se olla ainutlaatuinen tilaisuus...hmm...

Terveisin koo
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No niin no...

... jos tuo kiusaus äityy aivan kestämättömäksi, niin voisin tietenkin avuliaana ja hyvän perusluonteen omaavaana yksilönä järkätä Sinulle, koo, eräänlaisen simulaattorin, jolla asteittain voisit kenties siirtyä noihin lopullisiin kiloihin. Sattumoisin minulla olisi tässä juuri nyt käsillä tälläinen 85-kiloinen harjoitusalusta, jolla pääsisit turvallisesti alkuun.

Istumakorkeus ei aivan täsmää, eikä tyhjäkäynti resonoi ihan samalla taajuudella Harrikan kanssa, mutta nahkasatula löytyy ja kiihdyttäessä motin murina lienee lähes autenttinen - mikäli sylkipärskeet jättää huomioimatta. Hanaa voit kätevästi käytellä kääntämällä siitä ohuesta kohtaa heti sen äänen purkausaukon alapuolelta, hapen saantia säännöstellen, kuin oikealla yksikurkkuisella kaasarilla ikään. Tätä mallia voisi sanalla luonnehtia ympäristöystävälliseksi, jos mitä. Päästöt ovat mitättömiä, jos ei erehdy lorauttamaan tankkiin maitoa.

Minä en mene nukkumaan, minä lähden Tampereelle! Tule asemalle vastaan...

ps. Mitä ne niistä niljakkaista keski-ikäisistä panaaneista puhelivatkaan?

Ei tartte kyllä mitään...
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: No niin no...

Viestin lähetti Rööri
... jos tuo kiusaus äityy aivan kestämättömäksi, niin voisin tietenkin avuliaana ja hyvän perusluonteen omaavaana yksilönä järkätä Sinulle, koo, eräänlaisen simulaattorin, jolla asteittain voisit kenties siirtyä noihin lopullisiin kiloihin. Sattumoisin minulla olisi tässä juuri nyt käsillä tälläinen 85-kiloinen harjoitusalusta, jolla pääsisit turvallisesti alkuun.

Tätä mallia voisi sanalla luonnehtia ympäristöystävälliseksi, jos mitä. Päästöt ovat mitättömiä, jos ei erehdy lorauttamaan tankkiin maitoa.

Minä en mene nukkumaan, minä lähden Tampereelle! Tule asemalle vastaan...

ps. Mitä ne niistä niljakkaista keski-ikäisistä panaaneista puhelivatkaan?

Ei tartte kyllä mitään...
Sinä sitten olet kiltti ja huomaavainen ihminen. Ei moni viitsisi raahata 85 kiloista simulaattoriaan tänne asti ajeltavaksi.
Vastapalveluksena varasin Sinulle ajan paikalliselle puoskarille, tankin ja öljykellon vaihtoon. Eihän se nyt käy, että maitovalosi palaa jatkuvasti, vuodentakaisesta huollosta huolimatta. Mene Ale-Pubiin odotteleen, siellä on karaoke ja värivalot, tulen tuossa tuokiossa...

Keski-ikäisistä, niljakkaista banaanitertuista minä en tiedä mitään. En ainakaan tunnusta. Sen tiedän, että tänään on ded-line sen asian suhteen, joten en voi olla yllytyshullu vaikka olenkin.

Terveisin koo
 
K

kangaroo

Kuumetta edelleen ?

Nostetaanpas tämä ylös vaikka sen kunniaksi, että tänään on venemessujen viimeinen aukiolopäivä. Saahan nähdä, milloin tämän talven jäämassat sulavat pois. Eiköhän paatti vapun tienoilla kuitenkin saada vesille. Nyt on hyvä aika miettiä ensi kesän reittejä ja tehdä karttaharjoituksia. Kuume alkaa nousta...

Viestin lähetti Vakio
Hemmetti sentään, viimeistään ensi keväänä marssin veneliikkeeseen.

Vieläkö veli Vakio aiot pitää tästä erinomaisesta aikeesta kiinni ?
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitipä nostaa tämäkin ylös kun tuli Uiva 2004-venenäyttelyssä käytyä. Ei ainakaan helpottanut jo pitkään kestänyttä venekuumetta. Veneitä oli kyllä joka lähtöön, parissa isommassa enemmän neliöitä kuin nykyisessä asunnossani. Hintaluokka oli näissä vaan vähän väärä ensi veneen ostajalle. Porukkaa oli päivällä sopivan vähän, viikonloppuna jos säät suosii voi tilanne olla täysin toisenlainen.

Pari viikkoa tässä on tullut tutkittua veneilmoituksia ja venejuttuja, ja mitä enemmän niitä lukee sitä enemmän menee pää pyörälle. Voimanlähteitäkin on niin monen sorttista, että ei todellakaan tiedä mihin tässä kallistuu. Dieselit tietysti houkuttelee pienen kulutuksen ja polttoöljyn halvan hinnan takia.
Vene olisi tulossa lähinnä retki/kalastus käyttöön, ajotunteja tuskin ihan älyttömästi tulee. Nukkumaan pitäsi mahtua tarvittaessa enemmän kuin 2 henkilöä. Alle kympin ajattelin ensimmäiseen veneeseen sijoittaa, ja sillä pitäisi jo saada vähän varusteitakin mukaan.

Mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, vene kannattaa nyt syksyllä ostaa. Hinnat pitäisi olla halvempia kuin keväällä, ja mahdollisesti näkisi veneen vielä vesilläkin ennen ostopäätöstä.

Vähän on ollut näillä veneilyketjuilla käyttöä, mutta kai täältä tämänkin alan tietäjiä löytyy. Vinkit ovat todella tervetulleita.
Jos ostaa veneen järvi-käytöstä, voiko sen heittää suoraan mereen ajoon? (Merille tekevi tämän tulevan kapteenin mieli)
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
On jo pitempään kiehtonut sellainen 30-50-luvun mahonkitorpedo isolla amerikkalaisella bensaveekasilla. Satuin tässä eräänä päivänä lueskelemaan netissä jotain puuveneiden myyntipalstaa ja ei tuo tuntemus ainakaan heikentynyt. Nyt tietysti kokeneet puuveneilijät nostavat sormea että tiedätkö millainen työmaa siinä on joka kevät? Tiedän, ihan hitonmoinen. Tosin lompakolla kun hieroo otsaa se saattaa toisinaan auttaa ja sekin voisi hieman jarruttaa kun ymmärtää että tuota kesäkäyttöistä kalustoa on jo ihan tarpeeksi (kaksi 50-lukuista amerikanjenkkiä ja yksi loordien tekemä moottoripyörä joka on aina hajalla). Tätä taustaa vasten voisi olla hyvinkin viisasta koittaa kaikin keinoin unohtaa koko vene. ....mutta ois se silti pirun hieno
 

onni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Pleksi(t)
Vene olisi tulossa lähinnä retki/kalastus käyttöön, ajotunteja tuskin ihan älyttömästi tulee. Nukkumaan pitäsi mahtua tarvittaessa enemmän kuin 2 henkilöä. Alle kympin ajattelin ensimmäiseen veneeseen sijoittaa, ja sillä pitäisi jo saada vähän varusteitakin mukaan.

Mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, vene kannattaa nyt syksyllä ostaa. Hinnat pitäisi olla halvempia kuin keväällä, ja mahdollisesti näkisi veneen vielä vesilläkin ennen ostopäätöstä.
Nyt tulee aika hankalaa yhdistelmää vaatimuksista, eli hinta ei oikein täsmää. Jos tinkii dieselin tarpeesta, niin sitten päästään jo lähemmäs. Menneinä vuosina muistaakseni Vene-lehdessä oli juttu Bella 650-veneestä, jossa vertailtiin diesel- ja bensakoneen kustannuksia. Tuolloin laskuissa päädyttiin siihen, että jos ajaa 60 h/kausi kymmenen vuoden ajan, niin käyttökustannukset ovat olleet samat tuohon pisteeseen mennessä. Toki jos veneessä on iso tankki, niin kyllä siinä kyynel jos toinenkin vierähtää kun laskee edullisesti hinnoiteltua veneaseman bensiiniä sisään.

Kannattaa myös miettiä, että kuinka mukavasti niiden muiden täytyy nukkua. Neljälle luvataan kyllä hyvin usein tilaa, mutta juhannuksen ulkopuolella ei välttämättä nukkujia muille paikoille löydy. Mitä tulee varusteluun, niin kannattaa ostaessa katsoa, että veneestä löytyy ihan perusasiat kuten ankkuri, riittävästi köysiä, sammutin jne. jne. Kaikkien elektronisten kapistusten ikä kannattaa selvittää, jos niiden avulla yritetään nostaa veneen hintaa. Kaiku tai tutka 15 vuoden takaa omaa enää vain käyttöarvon. Kalastus tuo sitten vielä omat vaatimuksensa. Vanhempi 2-tahtikone ei oikein sovi uisteluun, ja kokonaan katetusta veneestä on ikävä heittää, mutta mato-ongella pystyy kalastamaan veneestä kuin veneestä.

Mutta ostaako vene syksyllä vai keväällä? Se riippuu kyllä pääosin myyjästä. Jos ei ole pakko myydä, niin hinta on todennäköisesti sama kuin keväällä. Jos taas on täysin kyllästynyt ja ajatuskin keväästä saa voimaan pahoin, niin toki veneen voi saada halvemmalla. Jos ei vene menekkään kaupaksi, niin sitten sen saa keväällä vieläkin halvemmalla...


Jos ostaa veneen järvi-käytöstä, voiko sen heittää suoraan mereen ajoon? (Merille tekevi tämän tulevan kapteenin mieli)

Pohjaan täytyy vetää maali, muuten kovaa ajoa vaan.

EDIT: Sen verran pitää toki korjata, että jos ostaa ns. meriläismallisen veneen, niin kaikki haluamasi ominaisuudet löytyy alle kympin hintaluokassa.
 
Viimeksi muokattu:

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitoksia Onnille. Arvokkaita tuntuvat Dieselit tosiaan olevan, ainoastaan yksi kohtuuhintainen löytyi ja siinäkin pitäisi heti tehdä pientä remonttia koneeseen. Todennäköisesti nuo huollot ei ihan halpoja ole niin sen voinee unohtaa. Ellei hinnasta saisi tingittyä pois sen verran, mutta luulen että se oli jo hinnassa huomioitu kun vene niin "halpa" oli.

Mitä väliä on sillä onko koneessa perä- tai sisäperämoottori?
Yritin veneilypalstoilta katsoa, mutta ei löytynyt selvityksiä. Osa porukkaa oli tosin vaihtanut sisäperämoottorin ulkoiseen, mutta syitä ei kukaan kertonut.
 

scholl

Jäsen
Jos haluaa verrata perä- ja sisäperämoottorin eroja niin kannattaa ostaa uusi Kippari-lehti, missä kerrotaan Nordstar 24 Patrol -veneestä, joka saatavilla sekä sisäperällä että peräprutkulla.

Riippuu veneen nopeudesta, koosta, painosta, vuotuisista käyttötunneista ja iästä, kannattaako ostaa vene bensakoneella vai dieselillä. Isoissa matkaveneissä dieselit ovat ehdoton valinta jo pelkästään vääntönsä vuoksi. Pienemmissä veneissä taas veneen nopeus, moottorin edullisuus ja paino kallistavat vaakaa bensamoottorin eduksi. Käytettyjä veneitä pohdittaessa kannattaa kysellä itseltään kuinka monta kertaa kaudessa tulee tankattua. Yksittäinen tankkaus voi toki maksaa paljon enemmän, mutta kun sitä suhteuttaa eroihin hankintahinnoissa niin asian näkee hieman eri valossa.
 

onni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, perimmäinen ero on tietenkin se, että toinen roikkuu perälaudasta veneen ulkopuolella ja toisessa on varsinainen moottori sijoitettu veneen "sisälle":) Tämä onkin olennainen asia, riippuen veneen mallista. Toisissa veneissä perämoottoriversio antaa enemmän tilaa, esimerkiksi makuupaikat peräkajuuttaan kun ei ole sitä moottoria tiellä. Schollin mainitsemassa artikkelissa on hyvät selitykset näiden koneiden eroista. Lisäksi siitä löytyy tietoa eri vetotavoista.

Perämoottoria jotkut pitävät epäluotettavana, mutta nämä mielikuvat taitavat olla perua 60-luvun vehkeistä. Jos kone (perä tai sisäperä) on huollettu hyvin, niin normaaleilla käyttötunneilla konetta tuskin saa rikki. Sisäperämoottori on suuritöisempi huoltaa etenkin itse, joten vanhemman koneen kanssa kannattaa olla tarkkana. Ostaessa venettä kannattaa aina pitää huoli siitä, että kone on kylmä kun menee koeajolle. Jos omistaja kertoo lämmitelleensä koneen valmiiksi, niin kannattaa suhtautua epäluuloisesti koneen kuntoon.

Jos on uudempaa venettä ostamassa, niin koneella ei välttämättä ole hirveästi väliä. Todennäköisesti molemmat vaihtoehdot ovat 4-tahtikoneita. Vanhat, suuritehoiset perämoottorit kuluttavat runsaasti menovettä. Mutta kaikki kannattaa aina suhteuttaa. Lue vanhoja venelehtiä, ja katsele kulutuslukemia. Ne on yleensä mainittu esim. l/h jollakin nopeudella. Tästä on hyvä laskeskella, millaisia matkoja tankilla ajelee.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikuttaa siltä että Dieseliin olen kallistumassa. Varmasti tulee ajettua enemmän kun tietää että että kulutus on n. 5 litran luokkaa, kun taas jos kone hörppisi 15-30 litraa tunnissa. Kiire minulla ei ole minnekään, lähinnä se olisi semmoista pörräilyä ja samalla voisi vaikka vetää uistinta perässä. Pari potentiaalista venettä taas löytyi, mm. Bella 660 parikymmentä heppaisella Diesel-moottorilla. Nukkumapaikatkin neljälle, eli tarvittaessa useampikin mahtuu makuulle heittämään. Tarkoitus oli kyllä vähän pienempää ensin katsella, mutta kai se on viisaampaa ostaa kerralla semmoinen minkä haluaa.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Löytyihän täältä veneketju. Eli, listatkaapa (päivittäkää) rakkaat ystävät minkälaista menopeliä olette hankkimassa/hankkinut, vaikka venekesä alkaa jo loppupuolella ollakin. Itse ajelen isäpapan Bellalla (olisiko 502?), jossa Yamahan 25. Kerrassaan varmatoiminen kone, uskollinen suorastaan.
 

scholl

Jäsen
er_bai_wu kirjoitti:
Löytyihän täältä veneketju. Eli, listatkaapa (päivittäkää) rakkaat ystävät minkälaista menopeliä olette hankkimassa/hankkinut, vaikka venekesä alkaa jo loppupuolella ollakin. Itse ajelen isäpapan Bellalla (olisiko 502?), jossa Yamahan 25. Kerrassaan varmatoiminen kone, uskollinen suorastaan.

Tänä kesänä on tullut veneiltyä sellaisella pienellä n. 26 jalkaisella offshorehenkisellä veneellä, jossa 375 hv sisäperä. Nopeus karvan yli 60 solmua. Pieni vene on kiva, kun pääsee helposti baarien rantoihin. Isoilla on niin hankala rantautua ja löytää paikkaa.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
scholl kirjoitti:
Tänä kesänä on tullut veneiltyä sellaisella pienellä n. 26 jalkaisella offshorehenkisellä veneellä, jossa 375 hv sisäperä. Nopeus karvan yli 60 solmua. Pieni vene on kiva, kun pääsee helposti baarien rantoihin. Isoilla on niin hankala rantautua ja löytää paikkaa.

Pieni lienee makuasia... (tosin et viittannut kai mainitsemaasi 'purteloon'). Kyllä kelpaisi kyyti. Käypä noukkimassa meikäläinen ensi viikonloppuna Kulosaaren Kasinolta lounaan jälkeen :).
 

scholl

Jäsen
er_bai_wu kirjoitti:
Pieni lienee makuasia... (tosin et viittannut kai mainitsemaasi 'purteloon'). Kyllä kelpaisi kyyti. Käypä noukkimassa meikäläinen ensi viikonloppuna Kulosaaren Kasinolta lounaan jälkeen :).

Siis viittasin pienellä 26 jalkaiseen. 40+ on hankala kaupungissa. Ja matkaveneily ei nyt ehkä ole sinkkumiehelle sitä hauskinta hommaa.
 

tony

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Southampton, Deutsches Afrika Korps
er_bai_wu kirjoitti:
Löytyihän täältä veneketju. Eli, listatkaapa (päivittäkää) rakkaat ystävät minkälaista menopeliä olette hankkimassa/hankkinut, vaikka venekesä alkaa jo loppupuolella ollakin. Itse ajelen isäpapan Bellalla (olisiko 502?), jossa Yamahan 25. Kerrassaan varmatoiminen kone, uskollinen suorastaan.
Ajelen itse Silver Eaglellä 115 hv 2t Evinrude perässä, ja kyllä vaan rutkasti yli 300h ilman ongelmia et ei kannata tulla vittuilee;)
Kalastusta harrastan lähinnä ihan jotta sais ulko/meri-ilmaa keuhkoihin, eli ei missään nimessä hampaat irvessä. 115 on kyseiseen veneeseen ehkä aavistuksen pieni kiihtyvyyttä ajatellen, huiput on kyllä jossain 37 solmun paikkeilla mutta näin pienellä veneellä sekin vauhti tuntuu älyttömältä.Itse pidän sellaisesta 25 solmun cruisailusta. Se tuntuu lompakollekin ihan mukavalta vauhdilta.
Vene on ihan ok, vaikka voisi se vähän kuivempikin olla. Vähän isompi sivuvastainen tahtoo roiskia sisälle aika ikävästi mitä esim Magnum Buster ei ainakaan yhtä paljoa tee.Lisävarusteina mulla on takapressu ja pehmustesarjat penkkeihin,kaikuluotain ja karttaplotteri. Pressu on mukava olla mukana mikäli kauemmas lähtee ja varsinkin jos on naisväki mukana, miesten kesken se jää usein käyttämättä, paitsi oikein kovassa sateessa.
Alumiinivene on mun käytössä ihan jees koska ajelen keulan aika usein maihin mikäli rantamaasto antaa myötä.Muutenkin tuntuu että muovivenettä pitäisin ku kipeetä kalua et ei mitään osumia tulis.
Tässä kokoluokassa varmasti ihan asiallinen peli jota voi suositella. Moottori voisi kyllä ehkä olla 4 tahtinen, vaikkei mitään valittamista tässäkään ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös