Mikko laittoi Teslan lataukseen ja lämmityksen täysille halvan pörssisähkön kunniaksi – karu lopputulos
Mikko Kovanen kiistää, että kyse olisi ollut mistään ultimaattisesta nuukuudesta.www.is.fi
"– Olihan se kyllä aika yllättävää, että sähköverkko ei tuollaista kestänyt."
Kyllähän sähköverkko kesti, mutta sulakkeet eivät. Ei siinä, että itsekään ymmärtäisin kaiken talotekniikasta vaikka omakotitalossa asun, mutta... Tässäkin keskustelussa pohdittiin kuinka moni viime perjantaina käräyttää sulakkeensa.
Mikko laittoi Teslan lataukseen ja lämmityksen täysille halvan pörssisähkön kunniaksi – karu lopputulos
Mikko Kovanen kiistää, että kyse olisi ollut mistään ultimaattisesta nuukuudesta.www.is.fi
"– Olihan se kyllä aika yllättävää, että sähköverkko ei tuollaista kestänyt."
Kyllähän sähköverkko kesti, mutta sulakkeet eivät. Ei siinä, että itsekään ymmärtäisin kaiken talotekniikasta vaikka omakotitalossa asun, mutta... Tässäkin keskustelussa pohdittiin kuinka moni viime perjantaina käräyttää sulakkeensa.
H-HETKI koitti kello 15, jolloin Kovanen iski kaikki sähköt päälle ja lämmitykset täysille. Ikään kuin kirsikaksi kakun päälle, hän iski vielä Teslansa lataukseen.Mikko laittoi Teslan lataukseen ja lämmityksen täysille halvan pörssisähkön kunniaksi – karu lopputulos
Mikko Kovanen kiistää, että kyse olisi ollut mistään ultimaattisesta nuukuudesta.www.is.fi
"– Olihan se kyllä aika yllättävää, että sähköverkko ei tuollaista kestänyt."
Kyllähän sähköverkko kesti, mutta sulakkeet eivät. Ei siinä, että itsekään ymmärtäisin kaiken talotekniikasta vaikka omakotitalossa asun, mutta... Tässäkin keskustelussa pohdittiin kuinka moni viime perjantaina käräyttää sulakkeensa.
11kw varmaan laturi antaa autolle, ja jos siihen laittaa saunan kiukaan päälle sekä muu kulutus, niin eihän nuo 3x25A pääsulakkeet riitä. Itse lataan aina autoa puoliteholla (5,5 kw), koska se on aivan riittävä latausvauhti ellei nyt ole jokin todella yllättävä meno tiedossa. Enkä siltikään laita saunaa päälle samaan aikaan kun lataan autoa. Varmuuden vuoksi.Laskennallinen maksimikuorma 3x25A pääsulakkeilla on siinä 17kw nurkilla ja varsinkin vanhoissa taloissa tuppaa olemaan hivenen epätasapainosuutta noiden vaiheiden kuormassa sekä monesti on säästetty sulakepohjien koossa sekä tuon mahdollistamasta kaapelin neliötarpeen laskusta.
Ei ole pienintäkään hajua mitä Tesla ottaa tunnissa sisään mutta noihin latureihin on yleisesti taidettu laittaa kaikki kolme vaihetta. Mielikuvaharjotteena vaikka 10kw kuorma auton lataukselle niin ei sinne paljoa enää mahdu ja varmasti hetkittäinen kuorma huitelee lähellä maksimia.
Olen joskus aikaisemmin omassa talossa testaillu vaiheiden kestävyyksiä ja tiedän yhden vaiheen olevan melko paljon kovemmalla kuormalla kahteen muuhun verrattuna. Kyseinen vaiheen pääsulake on palanut ennenkin ja paloi myös viime perjantaina kun nostin vaiheen kuormaa jostain 75% hivenen ylöspäin. Tuossa kohti kokonaiskulutus heilui 11-13kwh nurkilla eli laskennallista pitoa olisi vielä pitänyt olla. Tuossa kohti varsinaista ylimääräistä kuormaa oli ainoastaan 3x2kw lämmittimien muodossa ja kaikki muut tuli talossa normaalistikin käytettävistä laitteista, toki ne oli melko suurella asetuksella normaaliin nähden.
Tuohan on tyhmyyttä ja tietämättömyyttä. Sitten vielä mainostaa omaa tyhmyyttään ja tietämättömyyttään iltapäivälehdelle varmaankin tyhmyyttään.H-HETKI koitti kello 15, jolloin Kovanen iski kaikki sähköt päälle ja lämmitykset täysille. Ikään kuin kirsikaksi kakun päälle, hän iski vielä Teslansa lataukseen.
- Nyt sitten opittiin, että ei voi edes peruskuormaa laittaa kerralla päälle.
Tesla-Mikon mielestä peruskuormaa on siis se, että pistetään kaikki sähkölaitteet huutamaan samanaikaisesti hoosiannaa. Tai sitten älypäällä ei välähtänyt, että jos on pitänyt lämmityksen pois noilla pakkasilla ja sitten pistää sen kerralla täysille, niin se haukkaa aika hitokseen sähköä. Mikä tietenkin oli tarkoituskin, vaikka Tesla-Mikko ei sitä myönnäkään. ”Ihan testimielessä kokeilin”. Hirveä sattumankauppa oli, että testi ajoittui juuri noille tunneille.
Foliohattu päähän- Ruotsissa Ringhals myös pysähtyi lähes samaan aikaan.
Vaihteeksi taas.
Siihen on vaikea ottaa kantaa mikä on sellainen sähkön hinta minkä kansa hyväksyy mutta sitä se tuskin helposti hyväksyy että kun talvi on tulossa täydellä voimalla päälle alkaa nämä ”hintariskit” järjestään realisoitua. Ruotsissa tippunut myös yksi voimala markkinoilta.
Mikähän on niin vaikeaa?
Jos/kun mulla on marraskuu 2023 about 1700kWh ja keskihinta 2c-luokkaa ja laskun summa kaikkinensa vajaa 40e niin en nouse vielä barrikadeille.
Legendaarinen ”leikkaus onnistui, potilas kuoli”.Hyvähän se on toki että testaillaan, vähän kuitenkin jäi mietityttämään että kannattaisiko näitä testejä tehdä ennemmin kesällä kuin keskellä talvea... Fingridin mukaan testi kuitenkin onnistui, voimala pysähtyi mutta sähköverkko toimii edelleen. Ollaan tässä vaiheessa onnellisia ettei mennyt molemmat.
Tätä on oikeasti todella vaikea käsittää.Ruotsissa tipahtaa yöllä kokonainen ydinvoimala pois verkosta vian seurauksena ja TVO päättää silti ajaa seuraavana päivänä kesken pakkasjakson kokeen, jossa on mahdollisuutena tuotannon keskeytyminen?
No toki ennakkoon määritetty tuo ajankohta, mutta eikö sitä ajankohtaa olisi silti voitu muuttaa?
Teikäläinen pystyy optimoimaan kyllä kadehdittavan hyvin. Uskoisin että joukossa on valtavasti niitä joilla ei riitä joko älli tai kärsivällisyys laittaa halpoina aikoina sivuun rahaa kalliita kuukausia varten. toki heilläkään mitään hätää ole verrattuna niihin jotka ovat näihin älyttömiin määräaikaisiin vuosi sitten tarttuneet.
Siinä samaa mieltä että jos on lööpeissä parin viikon välein, se tarkoittaa että siinä välissä hinta ollut vähintään kohtuullinen.