Mitä sähköä?

  • 725 093
  • 5 902

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Vedit varmaan vuosi sitten pörssillä kymmenkertaisilla hinnoilla ja oli todella rauhallinen fiilis. Ei tunnu missään.

Jos ei välitä yhtään mitä sähkö maksaa, niin silloin on sama vetää pörssillä. Toisaalta silloin ei ehkä ole aihetta edes osallistua tähän keskusteluun.
Et keskustellut minun kanssa, mutta

Nyt taidat itse sitten kärjistellä tässä päinvastaiseen suuntaan. Minä vaihdoin helmikuussa pörssiin, jotta saisin halvempaa sähköä. Se päätös on ollut nyt puoli vuotta täydellisen kannattava. Tottakai minulle merkkaa sähkön hinta, vaikka pörssissä olenkin. Ja juuri siksi siinä olen, että pääsin siitä yli 20c sopparista eroon, joka olisi jatkunut kesäkuun loppuun. Siitä se olisi jatkunut muistaakseni n. 15c hinnalla.

Ihme vastakkainasettelua taas täällä. Ihan niinku se ois joku iso asia, vetääkö joku kiinteällä vai pörssissä. Ihme saikkausta. Jos se ärsyttää, että joku (tombe76) seuraa lukemia tarkkaan ja voi osoittaa, että pörssi on vuonna 2023 ollut hyvä ratkaisu ja on todennäköisesti myös lähitulevaisuudessa, niin haittaako se? Jos joku haluaa olla pörssissä ja säästää kalleimmilla tunneilla, niin sekin tuntuu olevan joidenkin mielestä rasittavaa. Eikö me vaan voida elää niinkuin eletään ja hyväksyä toistemme ratkaisut? Minua ei ainakaan vois vähempää kiinnostaa mikä on kenenkin valinta. Olen siitä huolimatta toki kiinnostunut, miten tämä tilanne etenee. Paska voi toki osua meillä pörssiläisillä tuulettimeen ja sitten voi kiinteillä olla tyytyväisempi olo. Oli minullakin mukava olo halvalla kiinteällä vuonna 2022.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihme vastakkainasettelua taas täällä. Ihan niinku se ois joku iso asia, vetääkö joku kiinteällä vai pörssissä.
Nimenomaan olen yrittänyt puhua tätä vastakkainasettelua vastaan. Täällä on niin vahvasti puhuttu siihen suuntaan, että jos käytät kiinteähintaista, niin olet idiootti. Molemmissa vaihtoehdoissa on puolensa ja eri ihmisille sopii eri ratkaisut.

Särähti vain tuo Henkan kommentti siitä, että pörssisähkö tuo mielenrauhaa. Pörssisähkö on erittäin todennäköisesti halvin ja järkevin vaihtoehto, jos ei stressaa sähkön hinnasta ihmeemmin tai hinnan seuraaminen on itselle ok, mutta ei se kyllä mielenrauhaa voi mielestäni tuoda...
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pörssisähkö meillä siksi, koska suuret kulutukset voi painottaa nyt halvoille tunneille yölle, eli sähköauton latauksen ja porealtaan lämmityksen. Kaikki muu on hiluja noihin verrattuna. Yleensä yösähkö on erittäin edullista pörssisähkössä.
Tilanteen mukaanhan nämä menevät. Jos ei olisi noita vempeleitä mitkä kuluttuvat paljon, niin varmaan se 8 snt/h kiinteä olisi minunkin valinta.
 
Viimeksi muokattu:

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Nimenomaan olen yrittänyt puhua tätä vastakkainasettelua vastaan. Täällä on niin vahvasti puhuttu siihen suuntaan, että jos käytät kiinteähintaista, niin olet idiootti. Molemmissa vaihtoehdoissa on puolensa ja eri ihmiselle sopii eri ratkaisut.

Särähti vain tuo Henkan kommentti siitä, että pörssisähkö tuo mielenrauhaa. Pörssisähkö on erittäin todennäköisesti halvin ja järkevin vaihtoehto, jos ei stressaa sähkön hinnasta ihmeemmin tai hinnan seuraaminen on itselle ok, mutta ei se kyllä mielenrauhaa voi mielestäni tuoda...

Kyllä tässä juna kulkee myös toiseen suuntaan. Ainakin joidenkin nimimerkkien kohdalla tuntuu olevan lähes ongelma, että joku haluaa olla pörssissä. Ja varsinkin jos on valmis ajoittamaan sähkön käyttöä halvemmille tunneille ja tekemään asioita, joka vähentää sähkön käyttöä.

No se siitä.. Kai tämä terapiasta käy
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä tässä juna kulkee myös toiseen suuntaan. Ainakin joidenkin nimimerkkien kohdalla tuntuu olevan lähes ongelma, että joku haluaa olla pörssissä. Ja varsinkin jos on valmis ajoittamaan sähkön käyttöä halvemmille tunneille ja tekemään asioita, joka vähentää sähkön käyttöä.

No se siitä.. Kai tämä terapiasta käy
Oma tulkintani on, että tämä pörssin hehkuttaminen ja kiinteän moittiminen on johtanut siihen, että osa porukasta puolustaa sitä kiinteää aika kiihkeästi. Jos pörssin puolestapuhujat olisivat jatkuvasti ymmärtäneet molempia ratkaisuja, niin tuskin olisi mitään vastakkainasettelua syntynyt.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Ookoo, ehkä olen siis itsekin syyllistynyt tähän, koska olen kehunut omia kokemuksia pörssissä. Oma tarkoitukseni ei ole ollut moittia toisen valinnan tehneitä. Aika kauan mietin myös tuota Oomin 7,99 + jäsenalennus tarjousta.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oma tulkintani on, että tämä pörssin hehkuttaminen ja kiinteän moittiminen on johtanut siihen, että osa porukasta puolustaa sitä kiinteää aika kiihkeästi. Jos pörssin puolestapuhujat olisivat jatkuvasti ymmärtäneet molempia ratkaisuja, niin tuskin olisi mitään vastakkainasettelua syntynyt.

Kyllä tämä toisinpäinkin menee. En enää viitsi lainata Nelfor sinun vuoden takaisia tekstejä kun olit huolestunut meidän pörssiläisten puolesta. Toivottavasti et enää ole. Ei ainakaan tarvitse.

Ja itse kyllä lukujen lisäksi koitan tuoda sen toisen puolenkin esille. Viimeksi tänään kun mainitsin kerrostaloasujat. Luvuille en voi mitään. Ne ovat mitä ovat.

Itseäni ehkä häiritsee eniten median toiminta. Jokaisesta kalliista hinnasta kirjoitetaan isosti, mitä isompi luku, sitä isompi fontti otsikossa. Ja kääntäen toisin päin. Mitä pienempi luku, sitä pienempi otsikko. Joskus miettinyt että onko mediataloilla ja sähkömyyjillä joku salainen sopimus? Tuskin nyt sentään mutta ehkä se on tätä 2020-luvun tyyliä. Kriisiuutisointi kerää klikkejä. Vaikka se että tiistaina marraskuussa kerran oli tunnin melkein euron kwh:lta maksava sähkö. Ehkä se on kriisiä jollekin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä tämä toisinpäinkin menee. En enää viitsi lainata Nelfor sinun vuoden takaisia tekstejä kun olit huolestunut meidän pörssiläisten puolesta. Toivottavasti et enää ole. Ei ainakaan tarvitse.
Huolestuminen ei tarkoita sitä, että olisin pörssiä vastaan. En ole koskaan ollut pörssisähköä vastaan, vaikka olinkin aidosti huolestunut siitä, miten sähkön hintakehitys jatkuu, kun hinnat olivat pilvissä. Sinä puolestasi olet ihan suoraan sanonut, että on yksinkertaisesti tyhmää käyttää kiinteähintaista sopimusta. Kun tämän nostin joskus esille, niin vastasit ettet pyytele anteeksi totuutta.

Että näin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näin taisin joskus kirjoittaa. Vuosi sitten että on tyhmää tehdä 2v/20-35c/kWh diilejä tai alkuvuodesta 2v/15-20c/kWh diilejä.

Pysyn edelleen kannassani.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin taisin joskus kirjoittaa. Vuosi sitten että on tyhmää tehdä 2v/20-35c/kWh diilejä tai alkuvuodesta 2v/15-20c/kWh diilejä.

Pysyn edelleen kannassani.
Ei silloin puhuttukaan noista hinnoista. Olen itsekin ollut vankka pörssisähkön puolestapuhuja koko sen ajan, kun määräaikaisten hinnat olivat yli 15snt.

Tuo kommenttisi kiinteähintaisista ja niitä käyttävistä ihmisistä ei liittynyt noihin hintoihin, vaan kaikkiin kiinteähintaisiin sopimuksiin. Siksi se jäi kaivelemaan takaraivoon, kun oli melko ajattelematon kommentti.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Koko ajan täällä on puhuttu hinnoista ja ratkaisut peilattu niihin. Aika monta kertaa vuoden aikana olen kirjoittanut että olisi tyhmää ottaa kiinteä diili, koska hinnat tulevat laskemaan, ja niin on tapahtutkin.

Edelleen hinnat tulevat tippumaan, mutta koska ero on 2-3 senttiä niin joissain tapauksissa voi nyt olla jopa fiksua ottaa kiinteä.

Mielenterveys tai vakuutuskin on ihan ok peruste, nyt näillä hinnoilla. Sitä sitten tiedä niistä, jotka kiinni 25-35c-diileissä vielä vuoden. Kun ottivat "vakuutuksena" kiinteän ettei tule niitä hintoja mitä vuosi sitten peloteltiin.

Tämä tästä. Mielelläni näkisin, että jos halutaan kirjoittaa minun näkemyksistänii niin kirjoitetaan oikein. Tai sitten lainataan niin että koko sen ajan keskustelun asiayhteys on näkyvillä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä tästä. Mielelläni näkisin, että jos halutaan kirjoittaa minun näkemyksistänii niin kirjoitetaan oikein. Tai sitten lainataan niin että koko sen ajan keskustelun asiayhteys on näkyvillä.
Tämä viesti ja sitä edeltävä, sekä sen jälkeinen keskustelu: Mitä sähköä?

Jätti minulle sellaisen kuvan, että et kykene keskustelemaan asiallisesti siitä, miten kiinteähintainen voi olla joillekin järkevä ratkaisu. Tämä on harmi, kun ilmoittelemiasi tilastoja toteutuneesta sähkön hinnasta on ollut sinällään mukava seurata, mutta samalla takaraivossa jyskyttää, että tämä kaveri ei osaa suhtautua näihin asioihin kovin järkevästi.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
By the way, onkohan tää jonkin sortin ennätys, kun tiistaina 21.11.2023 klo 16 sähkön hinta oli 96,75 snt ja tasan 24h myöhemmin 22.11.2023 klo 16 sähkön hinta on 2,855 snt. Melko raju prosentuaalinen ero!

Olen ihan helvetin hauska, mutta nimenomaan absoluuttinen ero on melko raju. Prosentuaalinen ero on pienempi kuin hinnan muuttuessa 10 sentistä 0,1 senttiin, mitä on tainnut tässä kesän ja syksyn mittaan tapahtua.
 

Outsider

Jäsen
Eilinen "kauhujen päivä" muuten toi mittariin 30kWh ja apout 28c/kWh:n keskarin. Sillä mentiin kuukausitasolla lukemaan ka. 7,60c. Hyvä luku muuten. Tänään saattaa olla että vuorokaudessa menee yli 100kWh, kun herätän henkiin isojen huoneiden lattialämmöt, joita viimeksi taisin käyttää helmikuussa 2022. Näitä tullaan käyttämään tänä talvena aina kun hinta on hyvin alhaalla. + kun olen reissussa. Ei tarvitse rouvan kikkailla takan kanssa.

Omat luvut eiliseltä 41kWh, keskihinta 39,23 senttiä. Aamulla oli yksi auto tunnin verran lämmityksessä, mutta muuten ei ladattu sähköautoa, saunottu, pesty pyykkiä/tiskiä tai käytetty uunia jne., eli toisin sanoen optimoitiin kulutusta mahdollisuuksien mukaan.

En muista onko tästä ollut aiemmin puhetta, mutta oletko selvittänyt minkä verran kulutusta lisää, että lämmitykset on välillä päällä ja välillä pois? Tietysti jos ne on pidempään pois, niin sehän on selvää säästöä, mutta jos pyrkii pitämään tilat lämpimänä tuolla tavalla, niin kai se väkisin kulutuksessa näkyy(?).
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Tämä viesti ja sitä edeltävä, sekä sen jälkeinen keskustelu: Mitä sähköä?

Jätti minulle sellaisen kuvan, että et kykene keskustelemaan asiallisesti siitä, miten kiinteähintainen voi olla joillekin järkevä ratkaisu. Tämä on harmi, kun ilmoittelemiasi tilastoja toteutuneesta sähkön hinnasta on ollut sinällään mukava seurata, mutta samalla takaraivossa jyskyttää, että tämä kaveri ei osaa suhtautua näihin asioihin kovin järkevästi.

Lainaan tähän vain kontekstia varten, en halua lähteä tähän outoon jankkaamiseen mukaan.

Mielestäni @Tombe76 on, muiden mukana, kertonut täällä hyvin tarkasti, seikkaperäisesti ja näkemyksellisesti pörssisähkön hinnoista ja sen muodostumisesta. En näe noissa kirjoituksissa mitään ilkeää tai provosoivaa. "Kiinteähintaisessa maksat aina ylimääräistä" ei ole ilkeää tai provoa, vaan fakta. Siihen kiinteähintaiseen on leivottu sisään kaikki tulevaisuuden mahdolliset tiedossa olevat riskit eli jos ne futuurit (johon on myös analysoitu ne tulevat skenaariot) näyttävät tulevalle vuodelle 10 yksikön keskihintaa, niin ne kiinteät hinnoitellaan sen yli, koska sähköyhtiöt haluavat tehdä voittoa. Sitten jos riskit eivät realisoidu (vähän niin kuin nyt on viimeisen vuoden aikana käynyt venäjän kanssa, ydinvoiman kanssa taas riskejä realisoitui), niin pörssisähkö jää reilusti alle tuon 10 yksikön.

Nyt tulevaisuus on sähkömarkkinoidenkin osalta enemmän hämärän peitossa kuin aikaisemmin ja se lisää sitä toteutuneen hinnan varianssia, mutta pitää ymmärtää, että se hajonta on jo leivottu siihen määräaikaiseen soppariin. Määräaikaisessa maksat niistä riskeistä aina, toteutuivat ne tai eivät, pörssisähkössä vain jos riskit realisoituvat. Aivan sama mikä on asumismuoto ja vaikka kuluttaisit silmät kiinni mistään välittämättä, niin pörssisähkö tulee todennäköisimmin halvemmaksi kuin määräaikainen kiinteähintainen. Pitää olla aivan selkeä erikoistapaus, että kiinteähintaisen määräaikaisen odotusarvo olisi alempi kuin pörssisidonnaisessa sopimuksessa.

Minusta @Tombe76 kohtelu on saanut täällä vähän kiusaamisen piirteitä. Ei pyyteettömästä faktojen esille tuonnista ansaitse tuollaista nimittelyä ja mitätöintiä.

Jos joku haluaa maksaa preemiota siitä, että pääsee pari kertaa kuussa (tai yhden kuukauden vuodessa) sanomaan, että eipä tarvitse sammuttaa sitä ja tätä, eikä tarvitse miettiä, niin siitä vain. Kun tämä fakta sitten aina välillä täällä kirjoitetaan "ääneen'", niin ei siitä tarvitse (perusteettomasti) alkaa marttyyrinäytöksiä järjestämään tai katteettomaan syyttelyyn ryhtymään.

EDIT: Olikohan joku @dana77 tyylinen nimimerkki, joka täällä kävi vähän samanlaista, outoja piirteitä saanutta keskustelua pörssisähköstä vuosia sitten? Onkohan poistunut palstalta vai muistanko nimimerkin väärin? Silloin oli samanlaista mitätöintiä ja kyseenalaistamista ilmassa. EDIT2: Tuli se tägi näköjään tuohon sittenkin näköjään eli nimimerkki on olemassa.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Ensimmäinen lause on epätosi mutta toinen lause tosi. Monet haluavat maksaa mielenrauhasta vaikka ylimääräistä tuleekin. Omassa Volvon plugarissanikin on superkasko, maksan siitä satoja euroja vuodessa ihan mielenrauhan takia. Koskaan en ole itse vielä tuota lisävakuutusta tarvinnut mihinkään,turha kustannus siis. Melkein kaikissa autoissa on ollut ja 30 vuotta autoilua takana,vitunmoinen rahasumma.
Asiaan liittymättä:
Mulla on kilsoja takana reilut 20 vuotta ja jotain puolen miljoonan ja miljoonan välillä. Ennen viime vuotta en ollut tarvinnut kaskoja mihinkään (eikä niitä toki vanhimmissa autoissa ole ollutkaan), mutta sitten ajoin puolen vuoden sisään kaksi peurakolaria. Vakuutusyhtiöt pulittivat näistä reilun kymppitonnin korjaamolle yhteensä. Näiden kahden auton osalta olen selkeästi ”voitolla”. Ennen näitä ei ainuttakaan kolaria, kaskomaksuja varmaan se kymmenen vuotta takana. Voi olla, että olen yhä saamapuolella. Kyllä riipaisisi aika ikävästi tässä taloustilanteessa lähteä maksamaan korjauksia itse.

Eli vakuutus kuin vakuutus on kannattava vasta siinä vaiheessa, kun jotain tapahtuu. Päälle sitten se varmuus ja henkinen helpotus, jonka jokainen arvottaa itselleen sopivaksi. Rahallisesti joku 24kk määräaikainen sopimus on ollut hyvä, jos sen on saanut tuurilla tai taidolla alkamaan n. 2 vuotta sitten, koska silloin hinnat ovat olleet jotain nelosella tai vitosella alkavia. Mielenrauhan ja henkisen hyvinvoinnin suhteen tilanne puolestaan on hyvin toinen ja kovin subjektiivinen.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Olen ihan helvetin hauska, mutta nimenomaan absoluuttinen ero on melko raju. Prosentuaalinen ero on pienempi kuin hinnan muuttuessa 10 sentistä 0,1 senttiin, mitä on tainnut tässä kesän ja syksyn mittaan tapahtua.
Oikein hyvä pointti - ja hyvä muistutus, että kannattaa nyt edes kerran miettiä uusiksi ennen lähettämistä. Seison korjattuna, lakki kourassa.

Mutta onhan se prosentuaalisestikin raju ero, lälläslää!
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Kyllähän povarivakuutus on kaikessa paras vakuutus. Toki kaikilla tilanne on erilainen ja jokainen katsoo sieltä omasta suunnastaan, mutta eiköhän kaikille ole periaatteen tasolla selkeää, että pitkässä juoksussa se pörssi on edullinen. Siinä vaan pitää olla se povarivakuutus olemassa. Siinä määräaikaisessa sä maksat sitä vakuutusta koko ajan.

Oma kaksivuotinen tulee parin viikon päästä päätökseen ja toivottavasti löydän jostain jonkun sivuston, jossa pääsisin vertaamaan pörssihintoja toteumaan. Tilanne on ollut poikkeuksellinen, mutta en silti ole yhtään luottavainen, että olisin määräaikaisellani rahallisesti jäänyt voitolle. Elämän helppoudessa varmasti.

Silti sitä välillä muistelee aikaa ennen remontin, kun eräs kuukausi oli ns. täyden kympin kuukausi ja varsinkin sitä yhtä päivää, kun siitä kympistä kertyi alta 20-asteisessa talossa hyvin liki 10 prosenttia. Ei mun povarivakuutuksessa olisi ollut sitä rahaa juuri sinä kuukautena laittaa. Sitä kai se mielenrauha on. Toki en olekaan varsinaisen säästäväinen kaveri.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Oma kaksivuotinen tulee parin viikon päästä päätökseen ja toivottavasti löydän jostain jonkun sivuston, jossa pääsisin vertaamaan pörssihintoja totumaan. Tilanne on ollut poikkeuksellinen, mutta en silti ole yhtään luottavainen, että olisin määräaikaisellani rahallisesti jäänyt voitolle. Elämän helppoudessa varmasti.

Helppoja vertailuja hinnoilla voit tehdä vaikkapa liukuri.fi.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Kyllähän povarivakuutus on kaikessa paras vakuutus. Toki kaikilla tilanne on erilainen ja jokainen katsoo sieltä omasta suunnastaan, mutta eiköhän kaikille ole periaatteen tasolla selkeää, että pitkässä juoksussa se pörssi on edullinen. Siinä vaan pitää olla se povarivakuutus olemassa. Siinä määräaikaisessa sä maksat sitä vakuutusta koko ajan.

Pörssisähkö on kyllä edullsin vaihtoehto heittämällä jos et kuluta sähköä. Sähköyhtiöt myyvät nyt " halvalla " määräaikaisia soppareita. Oma sopimus oli kaksivuotinen ennen elokuuta jolloin vaihdoin pörssi sähköön. Tosin oma määräaikanen 2v soppari oli 4,95 c/kwh. Nykyään sen saa sinne 9 c/kwh. Ei tarvinnut maksaa ihan täysin idiootti hintoja muutenkuin siirron osalta. Ja en kyllä maksa edelleenkään joten vaihdoin takaisin tuohon idiootti sopimukseen takaisin eli määräaikaiseen sopimukseen.
 
"Kiinteähintaisessa maksat aina ylimääräistä" ei ole ilkeää tai provoa, vaan fakta.
Näin ei kylläkään aina ole joten asia ei ole fakta. Toki yleensä näin on mainitsemistasi syistä, mutta kiinteähintainen voi olla myös edullisin ihmiselle joku kuluttaa sähköä vähän ja reilusti suurin osa kulutuksesta osuu vuorokauden kalleimmille tunneille. Tämä etenkin aiemmin kun kiinteähintaisia sai ilman perusmaksua.
 

hege

Jäsen
Itsellä oli jo ennen pörssisähköä tapana lämmittää varaaja kello 2-4.30 välillä ja samoin nostettiin yöllä (talviaikaan) lämmityskäyrää asteella, isoin ero lienee se että pörssisähkön aikana on päiväsaikaan lämmityskäyrää pudotettu myös asteella tai puolellatoista ja jos nyt oikein kallista on niin sitten ehkä hieman enemmänkin yksittäisen päivän aikana.
 

Outsider

Jäsen
Laitetaan nyt vielä lisää näitä omia lukuja, vaikka ketään ei varmaan kiinnostakaan, mutta onpahan sitten ainakin itselle jotain muistissa. Liukuri.fi mukaan vuoden alusta oma spot-hinta 6,8 senttiä/kWh. Alkuvuosi mentiin kiinteällä, mutta toukokuun alusta pörssillä ja sinä aikana kulutus on mahdollisuuksien mukaan keskitetty halvoille tunneille, esim. auton lataukset keskimäärin n. 1,6 sentillä, mikä on kieltämättä vaatinut pariin kertaan vähän ylimääräistä kikkailua. Tulevaan 7,99 sentin soppariin verrattuna säästöä on kertynyt vähän reilu kymppi kuussa, mutta toki se ero voi tulevaisuudessa hyvinkin olla suurempi. En nyt osaa arvioida missä kohtaa alkaisi harmittamaan maksaa liikaa(ehkä joku 30€/kk*)mutta tuon kympin olen valmis maksamaan koska vaan siitä, että mitään käyttöä ei tarvitse ajoittaa.


Edit: *katsoin vielä luvut tuon pelkän pörssisopparin ajalta eli 1.5 alkaen ja omalla spot-hinnalla tuli 7,99 senttiin verrattuna säästöä 28,5€/kk.
 
Viimeksi muokattu:

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Silloin kun noin 10 vuotta sitten muutin omilleen niin mistään mitään tietämättä tein määräaikaisen sähkösopimuksen. Enkä ole siitä kyllä missään kohtaa luopunut. Pari vuotta sitten tein 36kk sopimuksen hintaan 5,38 senttiä. Ei ole tarvinnut katua. Omakotitalon sähkönkulutus ~9000kwh vuodessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös