Mitä sähköä?

  • 723 570
  • 5 900

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voiko itse tehdä jälleen uuden vaikkapa 06/2023 eli mitätöityykö tuo oma vanha heti kun uusi puolison tulee voimaan?
No voihan sitä asunnossa asukas vaihtua. Vaikka takaisin siihen edelliseen. Ja voihan se olla vaikka vaimo tai tyttöystävä tai ex.
Toki yhtiötä kannattaa varmaan välillä vaihtaa, jos nyt ei välttämättä halua johonkin tarkkailulistalle, mutta muuten sähkönmyyjän kädet on varmaan aika sidotut, eli eihän ne voi uudelle asiakkaalle ja asukkaalle ilmoittaa että me ei myydä sulle, pyydä sähkösi edelliseltä asukkaalta tai ole ilman.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
miten tuo erityisesti pitäää määritellä? Eikö se ole suoraan laskettavissa ko. Kuukauden pörssihintakeskiarvon ja oman käytön painotetun keskihinnan erotuksesta?

Teet duo-sopimuksen hintaan 15 snt/kwh. Tammikuussa pörssihinnan ka. On 10 snt/kwh. Itse olet saunonut keskellä päivää ja muutenkin tuhlannut sähköä kalliiseen aikaan, sun kulutuksella painotettu keskihinta on 13 snt/kwh.

Näin olet käyttänyt sähköä epäedulliseen aikaan ja sun kukutusvaikutus on 3 snt eli maksat tammikuun sähköstä 15+3=18 snt/kwh.

Meneekö tämä siis näin yksinkertaisesti?

Pointtina siis se, otetaanko siinä huomioon yleinen hintataso vai vain ja ainoastaan oma senttimääräinen erotus suhteessa keskiarvoon. Sehän on selvä että mitä korkeampi on hintataso, sitä helpommin saa senttejä pois.

Jos ja kun pörssisähkö laskee alle kymppiin, voi olla hankala päästä tuossa kovinkaan isoo etuun koska käytännössä kohdistamalla pääsee parhaimmilllaan ehkä noin 70-80% tasoon keskiarvosta. Toista se oli esim. joulukuussa, kun ka. hinta oli lähes 30c.

Jos kiinteä hinta duossa olisi 15c ja pörssihinnan ka. nousisikin helmikuussa tasoon 40c. Saisinko siis 5c alennuksen tuohon 15c-diilin jos pääsisin itse pörssihinnan keskiarvossa 35c-tason?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos nyt oikein ymmärsin, niin nuo tuet hyvitetään maaliskuussa sähkölaskun yhteydessä. Mitä jos vaihdan maaliskuun alusta esim pörssisähköön toiselle yhtiölle niin mitenköhän nuo hyvitykset löytävät perille?

Lakiesityksessä on tähän aika selvä kirjaus. Jaetaan yhtiöiden sopimusten suhteissa, ja vanha yhtiö palauttaa suoraan rahaa jos kohdistuu sille ajalle.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Meneekö tämä siis näin yksinkertaisesti?

Pointtina siis se, otetaanko siinä huomioon yleinen hintataso vai vain ja ainoastaan oma senttimääräinen erotus suhteessa keskiarvoon. Sehän on selvä että mitä korkeampi on hintataso, sitä helpommin saa senttejä pois.

Jos ja kun pörssisähkö laskee alle kymppiin, voi olla hankala päästä tuossa kovinkaan isoo etuun koska käytännössä kohdistamalla pääsee parhaimmilllaan ehkä noin 70-80% tasoon keskiarvosta. Toista se oli esim. joulukuussa, kun ka. hinta oli lähes 30c.

Jos kiinteä hinta duossa olisi 15c ja pörssihinnan ka. nousisikin helmikuussa tasoon 40c. Saisinko siis 5c alennuksen tuohon 15c-diilin jos pääsisin itse pörssihinnan keskiarvossa 35c-tason?
Katsoin nuo duon sopimusehdot niin noin se juuri menee kuten ensin kirjoitin ja kuten laitoit tuohon loppuun esimerkiksi. Pointtinahan siinä on, että kannustetaan ihmisiä käyttämään halvemman ajan sähköä. Ei silloin yleisellä hintatasolla ole mitään väliä.

Negatiiviseksi hinta ei voi mennä, se oli suljettu pois. Mutta teoriassa jos hinta nousee älyttömäksi mutta pystyt kohdistamaan alle 15 snt kuukauden keskihintaan, niin saat sähkön ilmaiseksi.

(En käynyt koko ehtonivaskaa läpi että varaan oikeuden siihen että jossain muualla oli jotain pientä pränttiä)
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Onneksi en ottanut Helenin 20c/kwh sopimusta, vaikka meinasin. Pörssisähkö on nyt huomattavasti halvempaa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kiitos kaikille kommenteista. Pörssisähköön nyt vaihdettu tääläkin.

Hienoa, toivottavasti hinnat pysyvät alhaalla myös tästä päivästä eteenpäin. Tai ainakin alempana mitä oli muissa vaihtoehdoissa. Tulee mieleen yksi kaveri, joka osin suosituksestani vaihtoi pörsään joulukuun 1.päivä ja meinasi siinä usko loppua 2 ensimmäisen viikon aikana. Sittemmin muuttunut hänkin tyytyväisemmäksi

Nyt taitaa se 30vrk pörssisähkön keskiarvo olla liki 10c ja mennee lähipäivinä vielä reilusti alle kun mukana noita ~20-25c päiviä joulukuulta. Mutta saa nähdä mihin suuntaan hinnat lähtevät talven edetessä kapuamaan, jos/kun Euroopassa vähän viilentyy. Täällä finskeissä taitaa tätä nollakelin seutua olla runsaasti toistaiseksi tarjolla. Uskoisin silti, että pysyvät suht maltillisena ja suosittelen pörssisähköä edelleen kaikille.

Jos positiivisesti ajatellaan niin eipä ainakaan OL3-suunnasta ole tullut uutisia kun ovat purkaneet myllyjänsä ja tekevät tarkistuksia. Jospa testit jatkuvat siis normaalisti helmikuussa?

Pakko myöntää, että tässä on palattu jo vähän normaaliin kun hinta vakiintunut kympin alapuolelle. Keskittämisellä ei ole niin väliä kun erot muutamaa senttiä verraten marras/joulukuuhun kun jonain päivänä hinta saattoi olla 15c ja toisena 55c. Tähän voisi vaikka tottua. Varaajaakaan juuri jaksanut ottaa pois päältä kun "kallista" eli luokkaa 7-8c. Toki sauna lämpeää useammin. Viime viikonloppunakin kahdesti. Sunnuntai oli hyvä päivä. 62kWh, ka. 1,93c/kWh.

5.10-15.1: ka. 16,97c
1.1-15.1: ka. 7,59c.

En muuten löytänyt itse mistään sitä lausetta @Jype minkä postasit koskien tuota avustuksen 10c-leikkuria ja että tuntikohtaiset sopparit olisivat mukana keskihinnasta riippumatta. Saas nähdä tuossakin meneekö jotain vielä avustuksissa uusiksi kun hinnat laskevat kuin lehmän häntä. Jos 400e/kk oli tavoite tammikuu laskuun niin tällä hetkellä laskun kertymä (1-15.1) on 54e. Ehkä pärjäisin tuosta ilman valtion sähköavustuksiakin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joulukuun kulutus 2884,47 kWh, ka. hinta 27,13 snt/ kWh.

Lasku 938,26€.

Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna kulutus on 8268 kWh vähemmän. Aika pienillä säädöillä on kulutus pudonnut, lämpöä pudotettu n. 4 astetta, lattialämpö päällä vain yösähköllä ja puilla lämmittämistä.

Vielä on paljon säätämistä, mm. hevosille vietävä lämmin vesi (n. 60l/pvä) lämmitetään ensi talvena saunan padassa, kun on puita tarpeeksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En muuten löytänyt itse mistään sitä lausetta @Jype minkä postasit koskien tuota avustuksen 10c-leikkuria ja että tuntikohtaiset sopparit olisivat mukana keskihinnasta riippumatta.
On se siellä useammassakin paikassa, esim (boldaus minun):
4.1 Keskeiset ehdotukset
4.1.1 Takautuvasti maksettava sähköhyvitys
Takautuvasti maksettava sähköhyvitys maksettaisiin käyttöpaikkakohtaisesti, pohjautuen marraskuun ja joulukuun 2022 sähkönkulutukseen, huomioiden marraskuun 2022 – tammikuun 2023 asiakaskohtainen sähköenergian hinta. Hyvitystä maksettaisiin 50 prosenttia omavastuun 90 euroa/kuukausi ylittävältä osalta, kuitenkin enimmillään 700 euroa kuukaudessa, laskennallisesti neljän kuukauden ajan. Hyvitys kohdistuisi niihin sähkösopimuksiin, joiden sähköenergianhinta on ollut yli 10 senttiä kilowattitunnilta. Tuntikohtaiseen sähkön pörssihintaan perustuvat sopimukset katsottaisiin suoraan kuuluvan tuen piiriin. Hyvitys maksettaisiin kuluttajille sähkön vähittäismyyntiyhtiön tekemänä hyvityksenä sähköenergialaskulla.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Mukavasti saatiin täälläkin pudotettua sähkönkulutusta viime vuodesta. Heräsin siis heinäkuussa 2022 siihen, että pitää alkaa tekemään muutoksia sähkönkulutukseen, kun keväällä hankittu ILP ja VILP eivät olleet vielä optimikäytöllä vaan sähköä kului todella paljon turhaan. Elokuusta 2022 lähtien siis saatu muutettua sähkönkulutus järkeväksi ja alla 2022 loppuvuoden luvut. Huomiona siis, että vuonna 2021 oli käytössä vielä suora sähkölämmitys, tosin vesikiertoisella lattialämmityksellä, ja kaikki säädöt huonelämpötilasta muuhun kulutukseen aivan pielessä.
KK/VuosikWhKK/VuosikWhVähentynyt kulutus (%)
8/20211 4098/202241870 %
9/20211 8369/202266064 %
10/20212 15310/202274865 %
11/20212 69211/202282070 %
12/20213 50912/2022100871 %
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Pikkuhiljaa palataan vähän normaalimpiin sähkömarkkinoihin kuten odottaa sopi. Tietysti uusi normaali on kalliimpi kuin vanha normaali, koska kaasua tai sähköä ei venäjältä saada. Mutta viime vuoden jälkipuoliskolla ollut iso häiriö alkaa olla historiaa.

Markkinat korjasivat tämänkin tilanteen, vaikka se tälläkin palstalla oli suurin saatana ikinä missään. Mulle tuli vähän yllätyksenä kyllä, miten nopeasti tuota ryssän kaasun tarjontaa saatiin korvattua muualta. Mutta hyvä niin.

Isoja hintavaihtelua lähiaikoina tietysti tulossa, kuten asiaan kuuluu. Mutta keskiarvohinnat palailevat järkevämmille tasoille. Parin kuukauden päästä on aika itsekin todennäköisesti palata tuttuun ja turvalliseen pörssisähkösopimukseen vajaa vuoden kestäneen määräaikaishairahduksen jälkeen. No kaikkea pitää kokeilla ainakin kerran.
 

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En muuten löytänyt itse mistään sitä lausetta @Jype minkä postasit koskien tuota avustuksen 10c-leikkuria ja että tuntikohtaiset sopparit olisivat mukana keskihinnasta riippumatta. Saas nähdä tuossakin meneekö jotain vielä avustuksissa uusiksi kun hinnat laskevat kuin lehmän häntä. Jos 400e/kk oli tavoite tammikuu laskuun niin tällä hetkellä laskun kertymä (1-15.1) on 54e. Ehkä pärjäisin tuosta ilman valtion sähköavustuksiakin.


Se lause oli hallituksen esityksessä (täältä ladattavissa pdf itse esityksestä: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=af88dd26-7d86-4804-a8a0-4e04ddce7402)

Ja ettei jäisi vain yhteen kommenttiin, niin vähän omakohtaisia kokemuksia sähköstä myös. Tilanteeni oli sama kuin aika monella muullakin, 4 sentin määräaikainen loppui syksyllä ja sähköllä lämpiävä omakotitalo
eli tilanne vaikutti lievästi sanottuna haastavalta. Aikaisemmin olin sitä mieltä, että pörssisähkö ei oikein sovellu vaihtelevuutensa takia lämmitykseen, mutta kun tein parin kuukauden 28 sentin
määräaikaisella sopimuksella vedetyn kuukauden jälkeen laskelmia ja vertasin pörssisähkön hintaan, niin vaihdoin joulukuun alusta pörssisähköön. Ensin hirvitti, mutta kyllähän se siitä tasaantui ja lopulta joulukuukin oli halvempi kuin vanhalla sopimuksella olisi ollut. Ja nyt tammikuussa tähän mennessä toteutunut kwh-hinta on 7,25 senttiä (ilman marginaalia), mitä pidän melkoisena voittona ja näyttää jopa sille, että hätäilin veroprosentin laskun kanssakin kun ei ainakaan tammikuussa pääse lähellekään 500 euron laskua.
Sähkönkulutus laski joulukuussa lähes 1000 kwh edelliseen vuoteen verrattuna, vaikka sähköauto on tullut mukaan ottamaan omansa.
Ja mitä olen tehnyt:
- lämpötilaa alemmaksi pari astetta
- saunomisen vähentäminen (5 kertaa viikossa --> muutama kerta kuussa)
- lämmitystä enemmän yöaikaan (säädin sähkökattilasta yöpudotuksen tiputtamaan lämmitysveden lämpötilaa 4 astetta päiväsaikaan)
- ilmalämpöpumpun kovempi ja kohdennettu käyttö, tätä varten hankin Sensibon, jolla etäohjaus ja ajastaminen sujuu paremmin kuin laitteen omalla säätimellä
- autotallin ja varaston sähkövastuksella toimivan lattialämmityksen termostaattien vaihto älykkäisiin (Themo.io) eli ne seuraavat pörssisähkön hintaa ja lämmittävät halvan sähkön aikaan niin, että lämpötila pysyy halutulla tasolla myös kalliin sähkön aikaan
- auton latauksen ajoittaminen halvimpiin ajankohtiin
Eli kokonaisuudessaan ei mitään kovin erikoista eikä varsinkaan mitään elämänlaatua radikaalisti heikentävää ja esim astiat ja pyykit pestiin silloin kun tarvittiin, koska niiden kymmensenttisten merkitys kokonaisuudessa on käytännössä mitätön. Nyt kun katson seurantataulukostani toteumaa, näkee selkeästi että kulutuspiikit osuvat lähes aina matalan hinnan aikoihin eli toimii melko hyvin ja melko pienellä vaivalla, vaikka varmasti voisi vielä enemmänkin optimoida. Päivä- ja yösähkön suhde joulu- ja tammikuussa on n 40/60.

Ja mitä seuraavaksi: Tilasin sähkökattilan tilalle vesi-ilmalämpöpumpun, jolla lämmitykseen menevä kulutus pienenee melko paljon ja samalla mukavuus lisääntyy kun lämmön saa lattiasta eikä ilmalämpöpumpun puhalluksesta. Lisäksi laitan aurinkopaneelit katolle, jotka tuottanevat n 5000 kwh vuodessa. Näiden investointien en sinällään usko maksavan itseänsä ihan heti takaisin, mutta näkyvät varmasti
asunnon arvossa ja myytävyydessä, kun ei tämä soppa varmasti ihan muutamassa vuodessa unohdu vaikka sähkön hinta laskisikin ns normaalille tasolle.

Yhteenvetona voisin todeta, että tuskin siirryn pörssisähköstä pois ellei vastaan tulisi jotain todella räjäyttävää tarjousta kiinteästä hinnasta.
 

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Onneksi en ottanut Helenin 20c/kwh sopimusta, vaikka meinasin. Pörssisähkö on nyt huomattavasti halvempaa.
Minä vaihdoin tuohon darrapäissään, mutta onneksi sai vielä vaihdettua pörssiin 1,5 tunnin !!!! jonotuksen jälkeen Heleniltä...
Ja minä kun luulin, että Elisalle joutuu jonottamaan luurissa pitkään...
Aikas moni tekee nyt samoin kuin minä tällä hetkellä asiakaspalvelijan mukaan...
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Minä vaihdoin tuohon darrapäissään, mutta onneksi sai vielä vaihdettua pörssiin 1,5 tunnin !!!! jonotuksen jälkeen Heleniltä...
Ja minä kun luulin, että Elisalle joutuu jonottamaan luurissa pitkään...
Aikas moni tekee nyt samoin kuin minä tällä hetkellä asiakaspalvelijan mukaan...
Toivottavasti tässä ei ole nyt jotain kusetusta, että tammikuussa pörssisähkö on halpaa, mutta sitten kallistuukin helmikuussa, kun pakkaset tulevat:/.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivottavasti tässä ei ole nyt jotain kusetusta, että tammikuussa pörssisähkö on halpaa, mutta sitten kallistuukin helmikuussa, kun pakkaset tulevat:/.
Tänään juuri luin uutisen missä ennustettiin helmikuun sähkön hintaa ja arvio tässä vaiheessa oli noin 15senttiä/kwh... Koitin etsiä sitä uutista mutta ei tietenkään osunut enää silmään... Eli tällä hetkellä pörssisähkö näyttää edelleen aika hyvältä verrattuna muihin vaihtoehtoihin.
Itsellä siihen syksyllä meille tarjottuun sopimukseen verraten olen pörssisähköllä säästänyt noin 700€ joten ihan hyvällä mielellä toistaiseksi ja kun tammikuu näyttää aika hyvältä niin varsin suurella todennäköisyydellä voi sanoa että halvempi vaihtoehto tuli valittua... Eikä laskut ole olleet mitenkään poskettomia vaikka ovat nousseetkin paljon.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tänään juuri luin uutisen missä ennustettiin helmikuun sähkön hintaa ja arvio tässä vaiheessa oli noin 15senttiä/kwh... Koitin etsiä sitä uutista mutta ei tietenkään osunut enää silmään... Eli tällä hetkellä pörssisähkö näyttää edelleen aika hyvältä verrattuna muihin vaihtoehtoihin.
Itsellä siihen syksyllä meille tarjottuun sopimukseen verraten olen pörssisähköllä säästänyt noin 700€ joten ihan hyvällä mielellä toistaiseksi ja kun tammikuu näyttää aika hyvältä niin varsin suurella todennäköisyydellä voi sanoa että halvempi vaihtoehto tuli valittua... Eikä laskut ole olleet mitenkään poskettomia vaikka ovat nousseetkin paljon.
Helmikuun futuurin mukaan ainakin about tuota luokkaa. Kesä-heinäkuu jo alle 10 snt.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Onneksi en ottanut Helenin 20c/kwh sopimusta, vaikka meinasin. Pörssisähkö on nyt huomattavasti halvempaa.

Minä vaihdoin tuohon darrapäissään, mutta onneksi sai vielä vaihdettua pörssiin 1,5 tunnin !!!! jonotuksen jälkeen Heleniltä...
Ja minä kun luulin, että Elisalle joutuu jonottamaan luurissa pitkään...
Aikas moni tekee nyt samoin kuin minä tällä hetkellä asiakaspalvelijan mukaan...
Itsekin tuon otin silloin kun myyntiin tuli, tuosta nyt on se yli kaksi viikkoa aikaa niin 14vrk peruutusoikeus on poistunut jo... Toki näin yksinään rivarissa asuvana ja kaukolämmössä olevana tuo nyt on melkein luokkaa "ihan sama" kun se kulutus ei ihan älytöntä ole, mutta toki olisihan tuossa vielä halvemmalla päässyt. Onneksi tuo nyt ei ole kuin sen 6kk niin ei puhuta mistään pitkästä sopimuksesta.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Itsekin tuon otin silloin kun myyntiin tuli, tuosta nyt on se yli kaksi viikkoa aikaa niin 14vrk peruutusoikeus on poistunut jo... Toki näin yksinään rivarissa asuvana ja kaukolämmössä olevana tuo nyt on melkein luokkaa "ihan sama" kun se kulutus ei ihan älytöntä ole, mutta toki olisihan tuossa vielä halvemmalla päässyt. Onneksi tuo nyt ei ole kuin sen 6kk niin ei puhuta mistään pitkästä sopimuksesta.
Itse asun yksin pienkerrostalossa. Ei se kulutuskaan mulla kauhean suuri ole. Suurimmillaan menee yleensä yli 3kw, kun pesen astiat astianpesukoneessa. Onneksi taloyhtiössä on pesutupa, niin voi saada pestä pyykit.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sähkön siirtohinta nousee lähes puolella miljoonalla suomalaisella

Hienoa Elenia.

Tässä osana rakennusteollisuuden ketjua tuore lomautuslappu hanskassa lämmittää tällaiset uutiset. Rakennusala on todella synkissä kantimissa, kiitos korkeiden energianhintojen, koronnousun ja muutenkin heikkojen näkymien takia. Ehkä pahin luoti väistettiin mitä tulee korkeisiin sähkölaskuihin, mutta Elenialla ollaan välittömästi haaskalla ja vitut välitetään mistään. Kunhan fyrkkaa tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ilves
Meillä vaihtuu nykyinen halpa sopimus helmikuun lopulla pörssisähköön. Saa opetella katsomaan, koska ne kahden eläkeläisen pyykit pesee :)
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Nyt kannattaa siihen pörssiin jo viimistään mennä. O.Luoto pyörii 17 päivän päästä ja sitten hinnat painuu varmuudella sen hetkisestä tasostaan alas.

Tai alhaallahan ne on jo nyt, vähän ärsyttää kun ei jo tammikuun alussa uskaltanut tuohon mennä. Vanha edullinen lappu loppui siihen. 8,33snt edellisen 28 vuorokauden keskiarvo ja tällä hetkellä kiinteä lappu vielä 24 snt hinnalla voimassa. Mutta 14 päivän päästä vaihtuu.

Turhaanpa tuli maksettua kolminkertaista hintaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On kyllä "halpaa". Eikös viime talvenakin ollut kylmä joulukuu ja sitten lauhat tammi- ja helmikuut? Erikoista. Vaikea päättää vaihtaako nykyistä 14,39 snt hintaista sopimusta pörssiin. Kesällä pitäisi valtaosa sähköstä saada joka tapauksessa aurinkopaneeleista, niin iminulle merkityksellistä on vaan, mitä ne hinnat tulevat ensi talvena olemaan.

Ehkäpä kesällä voisi saada <10 snt määräaikaisia ja sitten voisi vaihtaa vaimon nimiin...
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt kannattaa siihen pörssiin jo viimistään mennä. O.Luoto pyörii 17 päivän päästä ja sitten hinnat painuu varmuudella sen hetkisestä tasostaan alas.

Tai alhaallahan ne on jo nyt, vähän ärsyttää kun ei jo tammikuun alussa uskaltanut tuohon mennä. Vanha edullinen lappu loppui siihen. 8,33snt edellisen 28 vuorokauden keskiarvo ja tällä hetkellä kiinteä lappu vielä 24 snt hinnalla voimassa. Mutta 14 päivän päästä vaihtuu.

Jep. Ei tullut eikä sääennusteiden mukaan edes tule pakkasia enää tammikuussa. Talvi yllätti tällä kertaa positiivisesti. Sähköpulan voi näillä näkymin unohtaa. Helvetin hieno homma.

Turhaanpa tuli maksettua kolminkertaista hintaa.

Turha jossitella. Hommat menivät nyt hyvin. Aika iso todennäköisyys oli myös siihen, että paska olisi osunut tuulettimeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös