Sentään vaan kaksi viikkoa, olisi yhtä hyvin voinut olla vaikka kaksi kuukautta.
Haluatko lukita vastauksen? Itse uskon että jälkimmäinen luku tulee lopuksi olemaan lähempänä.
Sentään vaan kaksi viikkoa, olisi yhtä hyvin voinut olla vaikka kaksi kuukautta.
Virallinen sanamuoto taisi olla "vähintään kaksi viikkoa", vaikka lehdissä uutisoitiin käyttöönoton siirtyvän joulukuun loppuun. Eli nyt pitää vaan jännittää, mikä on lopullinen luku.Haluatko lukita vastauksen? Itse uskon että jälkimmäinen luku tulee lopuksi olemaan lähempänä.
Virallinen sanamuoto taisi olla "vähintään kaksi viikkoa", vaikka lehdissä uutisoitiin käyttöönoton siirtyvän joulukuun loppuun. Eli nyt pitää vaan jännittää, mikä on lopullinen luku.
En aiheesta paljoakaan ymmärrä, mutta olen ollut siinä käsityksessä, että pumppuja on juuri siksi useampia, ettei yksittäisen epäkunto ajaisi sähköntuotantoa alas. Korjatkaa jos olen väärässä.Aijai. Tuo vähintään on kyllä pelottava ilmaisu, vittumaiseen aikaan tuli kyllä tämä. Ja kun nyt alkuun päästiin, on kyllä pakko ihmetellä, miten syöttövesipumput (siellä siis puhuttiin monikossa, yhteensä niitä taisi olla neljä) ovat päässeet tuohon kuntoon käytännössä pelkästään tämän syksyn käytön jälkeen. Yhden pumpun viat olisi vielä voinut ymmärtää, mutta että kaikki ovat paskana kolmen kuukauden käytön jälkeen, ei tainnut olla ihan priimatavaraa alihankkijoilta.
Fingridin sovelluksen saa muuten suoraankin huomioimaan marginaalin hinnoissa, asetuksissa on kohta "myyjän marginaali".Joo siis mä lyön exceliin Fingridin appista pörssihinnan joka tunnin kohdalle yhden desimaalin tarkkuudella ja lisään siihen ~0,5 (oikea marginaali 0,42). Toiseen sarakkeeseen sitten Elenian appista kunkin tunnin oikean kulutuksen, joka muuten tulee yllättävän nopeasti/realiailaisesti. Esim. viime yön lukemat klo 06 asti tais olla jo puolen päivän aikaan siellä.
Ja sen jälkeen excel hoitaa loput. Laskee joka tunnille hinnan, vuorokauden tunnit yhteen ja jakaa sen kulutuksella. Siitä sitten tulee oma keskiarvo.
Olisikohan tänään vuoden kylmin päivä, vaikka viime vuoteen nähden yleisesti vieläkin aika lämmintä.
Olen melko varma, ettei ole...
Itse olen täysin varma. Enontekiöllä oli 8.1. -35,7 °C.Olen melko varma, ettei ole...
Tilasin aurinkopaneelit talon katolle ja ne pitäisi tulla joulukuussa. Saan sitten joulu- tammikuun suuret aurinkomäärät hyötykäyttöön. Paneeleista pitäisi saada irti reilu kolmannes vuosikulutuksesta, riippuen siitä kuinka paljon lataan autoa kotona. Tämä tuntui fiksulle sijoitukselle. Täytyy vaan toivoa, että sähkön hinta ei tipahda mihinkään alle 10snt/kwh hintoihin kovin äkkiä. No ei vaan, saa se tipahtaa.
Mikä lajike tämä "netitön ihminen" on? Sukupuuttoon kuolemassa varmaankin?Miten netitön ihminen pystyy seuraamaan kulutustaan?
Vaikea sanoa, että miten tämä tulee lopulta menemään. Jos sähkön pörssihinta laskee selvästi ja näkymät ovat hyvät, niin kyllä se kuluttajillekin näkyy aika pian. Vaikka osa firmoista haluaisi rahastaa, niin kilpailu on kovaa ja joku lähtee ihan varmasti tarjoamaan niin edullisia hintoja, että muidenkin on pakko lähteä samaan kelkkaan.Epäilen, että ihan hetkeen, emme tule tekemään soppareita alle 10 snt/kwh...
Nyt on sähköyhtiöiden unelma-aikaa ottaa löysät rahat pois kuluttajilta.
On niitä varmaan vielä aika paljonkin 40-luvulla ja aiemmin syntyneitä, joilta ei ainakaan mikään äpin käyttö lähde ihan luonnostaan. Mutta lähinnä ehkä hain takaa, että miten asia hoidettiin ennen nettiä? Yösähkö oli helppo kun sille oli oma mittarinsa jota helppo seurata esim per vrk.Mikä lajike tämä "netitön ihminen" on? Sukupuuttoon kuolemassa varmaankin?
Ainakin omissa pörssisähkölaskuissa on ollut se toteutunut keskihinta yhdellä rivillä.
Onhan noita fyysisiä sähkömittareita käytetty aika pitkään jo. Jos ei sellaista ole, niin tuskin tuota on muuten voinut seurata, kuin kyselemällä jostain sähköyhtiön aspasta?On niitä varmaan vielä aika paljonkin 40-luvulla ja aiemmin syntyneitä, joilta ei ainakaan mikään äpin käyttö lähde ihan luonnostaan. Mutta lähinnä ehkä hain takaa, että miten asia hoidettiin ennen nettiä? Yösähkö oli helppo kun sille oli oma mittarinsa jota helppo seurata esim per vrk.
En tosiaan tiedä oliko ammoisina aikoina edes pörssisähköä tarjolla, mutta luulisi tosiaan että jonkun lokin siitä on per tunti saanut, viimeistään sitten sähkölaskun yhteydessä.Onhan noita fyysisiä sähkömittareita käytetty aika pitkään jo. Jos ei sellaista ole, niin tuskin tuota on muuten voinut seurata, kuin kyselemällä jostain sähköyhtiön aspasta?
Olkiluoto 3 ei tule ikinä tuottamaan sähköä täydellä teholla pitkiä aikoja, joten sen laitoksen varaan ei kannata kovin paljon laskea
Tästä voisi lähteä ihan vedonlyöntiin, kunhan ensin tarkennat, mitä tarkoitat pitkillä ajoilla.
No jos nyt vaikka "kuukauden" toimisi täydellä teholla
No laitetaanko vetoa pystyyn?
Jos @Niilo olisi lähtenyt vetoon mukaan, niin missä kohtaa hänet olisi todettu voittajaksi mikäli olisikin ollut ”voittaja”?No laitetaanko vetoa pystyyn?
Siinä vaiheessa kun OL3 on Onkalossa.Jos @Niilo olisi lähtenyt vetoon mukaan, niin missä kohtaa hänet olisi todettu voittajaksi mikäli olisikin ollut ”voittaja”?
ehkä hinnat laskee sitten keväällä, miltäs ne futuurit näyttää tällä hetkellä?