Mitä puoluetta aiot äänestää kevään 2015 eduskuntavaaleissa?

  • 3 472
  • 32

Mikä puolue saa äänesi kevään 2015 eduskuntavaaleissa?

  • SDP

    Ääniä: 9 7,3%
  • Suomen Keskusta

    Ääniä: 16 12,9%
  • Kansallinen Kokoomus

    Ääniä: 31 25,0%
  • Perussuomalaiset

    Ääniä: 30 24,2%
  • Vihreä liitto

    Ääniä: 5 4,0%
  • Vasemmistoliitto

    Ääniä: 12 9,7%
  • Suomen Kristillisdemokraatit

    Ääniä: 3 2,4%
  • RKP

    Ääniä: 9 7,3%
  • joku muu (mikä?)

    Ääniä: 2 1,6%
  • en aio äänestää

    Ääniä: 7 5,6%

  • Äänestäjiä
    124
  • Poll closed .

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Harmittaa kun puuttuu vaihtoehto "En ole päättänyt vielä".

Samoilla linjoilla. Aiemmissa vaaleissa on yleensä jäänyt valinnan vaikeus parin eri ehdokkaan ja/tai puolueen välille, mutta näissä vaaleissa ei oikein tunnu olevan sitä "omaa" tai "sopivaa" ehdokasta. Viimeisen vuoden aikana sen verran moni puolue on syönyt uskottavuuttaan omissa silmissäni, että jäljellä tuntuu olevan vain huonoja tai vielä huonompia vaihtoehtoja. Lähtökohtaisesti en tule äänestämään demareita, vihreitä, Vasemmistoliittoa tai päiviräsäsiä. Nuo kun poistaa, niin jäljelle jää vielä suuri määrä puolueita ja helvetillinen määrä ehdokkaita.

Saapa nähdä mitä tulee äänestettyä... Vai tuleeko hypättyä nukkuvien puolueeseen ihan vain sen takia, että tarjolla on paskan eri sävyjä, värejä ja hajuja, mutta silti vain paskaa. Jännä, kun Persujen äänestäminen ei jostain syystä tunnu nyt edes aivan mahdottomalta idealta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Mun lähtökohta on aina se, ettei kukaan ihminen voi äänestää Perussuomalaisia. Se on vähän sama, kuin se, ettei ihminen voi hengittää vettä. Ei vain ole mahdollista. Sitten kun aletaan rajaamaan pois vaihtoehtoja, niin ehdottomat nounout tulee vassareille, vihreille ja kristillisille. En omista peltoa eikä mulla ole sontoo sormien välissä, joten Keskustakaan ei käy. Sitä paitsi Kepusta jotenkin puuttuu kokonaan sellainen urbaani kosmopolitanismi, johon samaistun voimakkaasti.

Jäljelle jää siis Kokoomus, demarit, RKP ja Piraattipuolue. Näistä viimeisellä on paljon hyviä pointteja, ja pp:n ehdokkaat sijoittuvatkin mun vaalikoneissa järjestään kärkipaikoille. Jotenkin silti luottamus puuttuu noin pienelle puolueelle. SDP taas on tätä nykyä aika pitkälti kaikessa hakoteillä, ja vain Jungnerilta saattaa kuulla fiksuja lausuntoja. Rinne ei ole oikea mies puolueen johtoon. Toivottavasti vaalit herättävät demarit järkevämpään politiikkaan jollain 10-15%:n tuloksella. SDP oli entinen puolueeni. RKP:sta ja Kokoomuksesta valitsen Kokoomuksen, koska Jaana Pelkonen on ihana ja antanut lisäksi itsestään tasapainoisen ja fiksun vaikutelman. Olen tutustunut Pelkosen mielipiteisiin hyvin laajasti, enkä voi sanoa olevani juuri mistään hänen kanssaan eri mieltä. Kuntavaaleissa äänestänen sitten RKP:ta, koska Helsingin ydinideaan kuuluu kaksikielisyys.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jotenkin silti luottamus puuttuu noin pienelle puolueelle. SDP taas on tätä nykyä aika pitkälti kaikessa hakoteillä, ja vain Jungnerilta saattaa kuulla fiksuja lausuntoja. Rinne ei ole oikea mies puolueen johtoon.

Jungnerilta fiksuja lausuntoja? En ole montaa nähnyt :) Demareita edellisissä vaaleissa äänestäneenä olen myöskin hyvin kriittinen harjoitettuun politiikkaan, mutta kirjoittamasi perusteella täysin eri suunnasta käsin (itselleni esimerkiksi kokoomus ja RKP täysin mahdottomia äänestettäviä). Rinnehän taas on mm. talouspoliittiselta linjaltaan parempi kuin Urpilainen ilman muuta - Urpilaisella oli hyvää tahtoa, mutta puheenjohtajaksi ei mielestäni osaaminen ja linjakkuus riittänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Politiikka on ihan helvetin hankalaa. Mun on oikeasti hankala keksiä ketä äänestäisin, ja tiedän että mulla on helvetin vahvat ja todella vääristyneet mielikuvat puolueista, perittynä lähinnä. Tykkään ajatella olevani liberaali vihervassari. Sitten kun täällä isojen, aikuisten ihmisten seassa koittaa vähän lueskella asioista niin tuohan tuomitaan suunnilleen typerimmäksi paskaksi mitä voi olla. Kokoomusta vihaan, enkä oikein tiedä miksi, on vaan sellainen kuva että se on kiva puolue jos itse menee hyvin tai tulee kuulumaan niihin joilla menee hyvin. Sitten jos olet heikko, huono, avun tarpeessa niin paskempi juttu. Ainut kokoomuslainen kenet tunnen on mun parhaita ystäviä, että koita tuossa sitten päättää. Keskustasta tiedän sen että kepu pettää aina, ja maanviljely, landespedeily ja se että se on "keskellä", eli vissiin eivät sitten ole mistään mitään mieltä. SDPstä ainoa mielikuva on että se on helvetin harmaa ja ankea. Ja demarikin on jostain syystä huono asia olla, en sitten tiedä miksi. Ainoa demari kenet tunnen on kummallinen kääpiö.
Persut on ainoa puolue josta voin olla varma etten tule koskaan äänestämään, pelottavaa, vastenmielistä settiä. Rivimiehet on juntteja ja johtajat on huonosti kaapissaan piileskeleviä natseja.
Sitten jos miettii noita vihreitä ja vassareita. Vihreät ovat kuulemma kokoomuksen puistopuolue, eli myötäillään sitten kaikessa mikä ei liity luontovouhotukseen. Nyt kuulin että tukisivat kansalaispalkkaa, seksuaalivähemmistöjen tukeminen on kanssa hyvä juttu. Pitää olla aika pöljä päästään että saa siitä jotenkin huonon asian että joku puolue ajaa tasa-arvoa.
Vassarit taas tuntuvat jotenkin olevan sellainen mun kaltaisten opiskelijoiden juttu. On käsitys et mikä on oikein ja et joo kaikilla pitäisi olla kivaa, mutta sitten ollaan ihan hullun kujalla kaikista tosielämän ja talouselämän realiteeteistä. Meidän luokalla on yksi vasemmistoaktiivi ja hän on raskain ihminen kenet olen koskaan tavannut.
Sitten on jäljellä Kristilliset Päivi Räsäsen johdolla, vmp. Mä tunnen paljon uskovaisia jotka ovat hyviä tyyppejä. Hei eivät kuitenkaan ole noin hulluja. Uskonnolla ei pitäisi olla politiikan kanssa mitään tekemistä.
RKPstä en osaa sanoa mitään kun ei puhuta samaa kieltä. Se Carl joku silmälasipäinen ministeri vaikuttaa pätevältä tyypiltä, että ei mikään ihan kauhean negatiivinen kuva, lähinnä ärsyttää että miksi tuollainen puolue on eduskunnassa, "meille on ihan sama mitä päätätte kunhan ruotsin kielen asema säilyy ennallaan".

En siis voi sanoa että kauheasti ymmärtäisin noista jutuista mitään, onneksi on vaalikoneet. Siinä on vaan se ongelma, että kun yksittäisten ministerien pitää kuitenkin melkeen aina noudattaa puolueen yhteistä linjaa kaikissa isoissa asioissa, joten se on ihan sama mitä se siihen vaalikoneeseen laittaa kun se puolue on ainut millä on väliä. Sitten pitää keksiä että kuka siitä puolueesta voisi saada paljon ääniä. JA sitten pitää vielä muistaa että koska on vaalipiirit, niin täältähän ei tule pääsemään yhtään kukaan fiksu tyyppi mihinkään koska kaikki äänestää persuja tai Jutta Urpilaista.

Jos sitten miettii tuota äänestämistä yleensä niin aika turhalta se tuntuu, se vaan tuntuu olevan ainoa pieni mahdollisuus vaikuttaa mihinkään. En mä usko että mun äänellä on merkitystä mutta se on kuitenkin ainoa tapa millä voi kokea oikeutuksen tunnetta kun valittaa seuraavat neljä vuotta ketä idiootteja siellä taas onkaan.
Muutenkin usko politiikkaan on aika minimissään. Synnyin sillon 90-luvun alun laman aikaan, joten en siitä muista hirveästi muuta kun sen että kaikki vaatteet olivat kirppikseltä, mutta ihmekös tuo jos on yksinhuoltajaopiskelijaäiti (äiti <3). Sitten tuli joku nousukausi mitä ei vielä tajunnut mutta nytten kun on alkanut vähän seuraamaan ja olemaan kiinnostusta ja ajatusta maailman menosta niin mitä vaikka tästä taloustilanteesta viimeiseltä viideltä vuodelta voi sanoa? Paljonko on 200 kansanedustajaa saanut tehtyä sen eteen että olisi paremmin asiat? Ja miten ne sitten olisi pitänyt tehdä? Huono lähteä huutelemaan kun en mistään mitään tiedä.

Koko tämä sekava selitys tiivistyy siihen, että mä tulen äänestämään (jälleen) ihan fiilispohjalta, sen mukaan miten vaalikoneet arpoo että kuka on eettisistä kysymyksistä samaa mieltä, ne kun ovat ainoat mistä on joku käsitys miten asioiden pitäisi toimia. Tärkeämpää olisi saada noi isot linjaukset kuntoon kun juuttua vaikka tuohon translakiin, vaan kun se translaki on niin paljon helpompi asia ajatella että näinhän se pitäisi mennä, duh.
 

Paulig

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ysit, JoKa
Suattaapi tuo mennä Persujen suuntaan. Maahanmuutto on kynnyskysymyksiä.
Oikeastaan tänne kaivattaisiin Ruotsindemokraattien kaltaista puoluetta.
 

Meikäpoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils
Perussuomalaiset on ainut järkevä vaihtoehto tässä tilanteessa. Oikeastaan lähes kaikki muut puoleet ovat jo nähtyjä kortteja aikaansaannoksillaan. Jotenkin surullista huomata, että noinkin suuri määrä on valmis äänestämään edelleenkin Kokoomusta, vaikka otanta onkin hyvin pieni.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Piraatteja. Ehdokas on sama kuin viimeksikin,
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Perussuomalaiset on ainut järkevä vaihtoehto tässä tilanteessa. Oikeastaan lähes kaikki muut puoleet ovat jo nähtyjä kortteja aikaansaannoksillaan. Jotenkin surullista huomata, että noinkin suuri määrä on valmis äänestämään edelleenkin Kokoomusta, vaikka otanta onkin hyvin pieni.

Surullista, että niinkin moni on valmis äänestämään puoletta, joka mielummin räksyttää oppositiossa, kuin on halukas vastuulliseen päätöksentekoon. No, ilmeisesti Soinille on nyt valjennut, ettei voi ainiaan vain huudella oppositiosta, kun hinku hallitukseen on tällä kertaa kova. L
Vihreille ja vasemmistoliiton kannattajia ei voi kuin ihmetellä. Jos Ville niinistö todella haluaisi suojella rupikonniaan, niin eikö olisi ollut järkevintä pitää ympäristöministerin salkku, kuin kysellä ja ihmetellä oppositiosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös